Forfatter |
|
JBLPro Udelukket fra forum

Tak og farvel!
Bruger siden: 25 April 2011 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 726
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel G skrev:
Så blev der stille... |
|
|
Savner du likes siden du er nødt til at bumpe din egen tråd efter 7 timers inaktivitet?
Men ved ikke hvilken respons du forventer. Du blev rådgivet til ikke at stille dig tilfreds med målinger du ikke selv kunne forklare - og efter en masse
frem-og-tilbage snak, har du nu gjort det  Fedt!
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, man får hverken likes eller lign. dopamin-udløsende ting på Hifi4all... 
Men det var bare påfaldende så stille der blev, efter jeg havde lagt en "korrekt" og flot måling op Man må endelig ikke komme med noget godt som respons... det kunne jo være at man blev misforstået som værende et rart menneske Herinde er der kun plads til mudder! 
Og et eller sted så bekræfter de sidste målinger fint, at selv om de forrige målinger var fejlbehæftede, så viste de fint ændringerne der skete undervejs. Så selv om de ikke var perfekte, så kunne de stadig bruges...
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 12:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Måske havde de to folk der kommenterede på den fejlbehæftede måling andre planer en lørdag fra kl. 14? :) Men man kan selvfølgelig også tolke det som værende onde folk der kun vil sige negativt - det er helt op til læseren.
Hvis du vil have din bekræftelse, så er det en langt mere troværdig måling end den anden og det gør, at man rent faktisk kan forholde sig til dem uden at tage tro, håb og antagelser med ind i ligningen. Så vil jeg, og andre, sikkert kunne tage lytteindtryk mere seriøst.
Nu ved jeg jo ikke hvordan du tolker mit oprindelig input, men det handlede blot om at kunne forklare og validere de målinger man laver og ikke (som du nok har tolket det) en tilsvining af højttalerne og hvordan de måler.
Og nu du selv nævner mudder... Prøv at sammenligne en "Så blev der stille ;-)"-kommentar med en "Så fik jeg målt mere fristående som I efterspurgte. Hvad synes I?"-kommentar. Jeg er ret sikker på at mange opfatter den første som lettere provokerende/bedrevidende/hævdende. Men her kan det være mig som tolker.
Et par selvbyggertips hvis du vil bruge dem:
1. REW har forvrængningsmåling indbygget - her kan du be- eller afkræfte om delingen har nogle negative konsekvenser (f.eks. en stigning i forvrængning omkring delefrekvens er et tegn på at enheder arbejder udenfor deres komfort-zone)
2. Find din vinkelmåler frem og rotér højttaleren 5 grader ad gangen horisontalt. Tag en måling hver gang du roterer hvor mikrofonpositionen er konstant. Det vil fortælle meget om hvad du rent faktisk hører og den endelige klang.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 13:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Så vil jeg, og andre, sikkert kunne tage lytteindtryk mere seriøst.
|
|
|
Da du besøgte mig for at lytte, var du bare kommet ind ad døren, da du sagde "Det lyder ikke godt, jeg vil ikke høre mere"
Altså, hvis det ikke lyder som du er vant til, er der noget galt, og du gider ikke høre på det.
Tænk hvis dit anlæg ikke er så godt, som du har bildt dig selv ind?
Hvordan kan du tale om seriøs lytning?
__________________ Boman
|
Til top |
|
|

Tak og farvel!
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wow, et par faktuelle ting her som skal ryddes op (og ikke er relevant for tråden overhovedet).
1. Jeg var hos dig i mere end to timer. Min første reaktion i rummet var "Det er godt nok dæmpet" og så lyttede vi en masse. Du forveksler mig med en anden (jeg var der samtidigt med Mikkel Gige) 2. Læs mit indlæg igen da du er helt galt på den ift. at forstå hvad jeg skriver. Jeg snakker om at tage lytteindtryk seriøst ift. at en måling viser "Ingen bas" og lytteindtryk siger "Basniveau er ok". Hvis der ikke er sammenhæng mellem de to ting er der nogle alarmklokker der lyser. Det har Mikkel nu fixet.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
...kan du be- eller afkræfte om delingen har nogle negative konsekvenser (f.eks. en stigning i forvrængning omkring delefrekvens er et tegn på at enheder arbejder udenfor deres komfort-zone) |
|
|
Der er ingen nævneværdig forvrængning ved delefrekvensen - og i det hele taget, og waterfall ser ligeledes rigtig pænt ud - nærmest perfekt!
Og faktisk har Bomans setup været en reference under hele forløbet, og jeg er meget tæt på den samme lyd hos mig nu, hvilket jeg ikke har været i samme grad tidligere, med andre højtalere...
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke dy mig, men vil det sige at Bomans HT-setup (verdens bedste iflg. Mikkel) stort set kan erstattes af 2 stk. 2 vejs 15
liters højttalere? Er bare nysgerrig.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gæt en måling... den ene har 1. ordens filtre, zobelfilter og L-pad, den anden har 1. og 2. ordens filter. Den ene har en frygtelig hårdhed i mellemtonen, det har den anden ikke:

Det er den første og den sidste måling, jeg har foretaget...!
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mik112 skrev:
Kan ikke dy mig, men vil det sige at Bomans HT-setup (verdens bedste iflg. Mikkel) stort set kan erstattes af 2 stk. 2 vejs 15 liters højttalere? Er bare nysgerrig. |
|
|
Nej! Jeg skrev "meget tæt på"... ikke 100 % ens!
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3365
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
STORT TILLYKKE!
Så mangler vi blot en komplet byggebeskrivelse med komponentliste, så vi kan dele selvbygger-euforien med dig.
Og det må gerne gå stærkt, så vi ikke præsenteres for ændringer i projektet i takt med at euforien fortaber sig.
Jeg har nemlig selv utallige gange haft oplevelsen inde på livet. Men måske har jeg bare været uheldig
Never mind - lad os glædes over at det er lykkes at komme i hus med en højttaler, som overgår de fleste, forstår jeg.
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj... 
Komponentlisten kan man finde hvis man læser tråden igennem. Og lad mig lige uddybe, at de ændringer jeg har foretaget, har været på baggrund af dine og andres anbefalinger... så medmindre at I har flere gode ideer, så er højtalerne færdige nu. Kun et flottere kabinet mangler 
Og i al ydmyghed...
Jeg har været heldig, men har også en del erfaring med... ikke i højtalerbygning, men i hvad der fungerer godt. Jeg har lyttet til mange(!) højtalere, gennem +25 år og kigget teknikken efter på dem. Og ud fra det lagde jeg et dogme om hvilken retning det skulle gå i. Og langt hen ad vejen havde jeg ret...
Men der er blevet rettet til og indgået et kompromis... 2.orden på diskanten var ikke på ønskelisten. Men jeg kører 1. orden på bas/mell. og deler stadig ved ca. 5000 Hz. Og filteret er meget simpelt (4 komponenter!). Slavebas-løsningen har jeg været ualmindeligt møgheldig med, og det har ikke været nødvendigt at ændre vægt/resonans på enheden.
Jeg har lyttet og lært af jer, der har deltaget positivt i tråden og jeg sætter meget stor pris på jeres hjælp Især jer, der holdt fast i 2. orden til diskanten, og til Rfrost som har hjulpet mig meget med at få bas/mell. på plads.
Og ja, det er en ualmindelig pokkers god højtaler jeg er kommet op med... jeg ved at det kan være svært at tro på, her i jantelovens Danmark. Men nogle få af jer vil måske være heldige at få dem hørt, og så kan I jo give jeres besyv med her i forummet.
Det har kostet mig godt og vel 10.000,- med bygning, ombygning, værktøj osv. hvilket må betragtes som overkommeligt. Det dyreste har været de to bas/mell. enheder, men hele projektet har også roteret omkring dem. Snedkererede kabinetter har jeg endnu ikke prisen på.
Og det hele er sket på mit spisebord! 
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 06 August 2023 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
JBLPro skrev:
Så vil jeg, og andre, sikkert kunne tage lytteindtryk mere seriøst.
|
|
|
Da du besøgte mig for at lytte, var du bare kommet ind ad døren, da du sagde "Det lyder ikke godt, jeg vil ikke høre mere"
Altså, hvis det ikke lyder som du er vant til, er der noget galt, og du gider ikke høre på det.
Tænk hvis dit anlæg ikke er så godt, som du har bildt dig selv ind?
Hvordan kan du tale om seriøs lytning?
|
|
|
Det må du meget undskylde:-)
Jeg forvekslede dig med en anden, som også bruger "en speciel forkortning" som navn på HiFi4all.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 310
|
Sendt: 09 August 2023 kl. 19:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stort tillykke efter en hård fødsel
Nu mangler vi bare at se dem i en endelig version med flotte kabinetter. Det fortjener de.
Det er skønt når tingene bare falder i hak - også selv om du har været heldig med afstemning af kabinet og bassystem.
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 10 August 2023 kl. 10:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den endelig højtaler er endt således:
Kabinettet er et færdigt plade-kit fra Denovo på 15,9 liter. Men hvis man bygger et kabinet selv skal det være på ca.15-16 liter. Det endelige "snedker"-kabinet regner jeg med får lidt andre mål - lavere front, men dybere, samme bredde.
Enhederne er en Scanspeak Revelator 15w, og diskanten er en Fountek CD3.0. Slavebas er fra SB Acoustics.
Filteret er 1. orden på bas/mellem 0,8mh, og 2.orden på diskanten 2,2µf/0,32mh/2ohm. Deling sker ved ca. 5000 Hz... jo bedre komponenter, jo bedre resultat/lyd! Kabling er standard 2,5mm2.
Kabinettet er dæmpet med filt og akustilux rundt langs siderne, og en "pølse" midt i kabinettet.
Jeg tager intet ansvar for ovenstående, hvis resultatet ikke er tilfredsstillende hos andre...! Teknisk snilde er et krav 
|
Til top |
|
|
Audioloud Udelukket fra forum

Har lige brug for en pause...
Bruger siden: 14 Juli 2022 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 385
|
Sendt: 10 August 2023 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Teksten siger kort :
Scan Speak 15 W 8531 KOO .
Fountek NeoCD 3.0 .
SB-Acoustic SB15SFCR-00 .
Spole til bas 0,8 mH , 1,6 mm , 0,2 Ohm .
Kondensator i serie til diskant 2,2 microfarad og spole 0,32 mH parallelt og en serie modstand efter filtret på 2,0 Ohm .
Kabinet på 15-16 liter .
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 10 August 2023 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|

Som billedet viser, så løber signalet fra venstre mod højre. Øverst spolen til bassen - supersimpelt, plus ind i spolen og ud til enheden. Og retur til minus i bunden af billedet.
Nederst til diskanten gennem kondensatoren, parallelt med spolen, og gennem modstanden videre til enheden. Og retur til minus i bunden af billedet.
Det kan ikke skæres mere ud i pap... og som jeg forstår på dine indlæg, så har du tilsyneladende indsigt i hvordan filtre kan bygges op. Modstande er ikke dyre - jeg har købt en del efterhånden 
Jeg har delt al min viden, gøren og laden i dette projekt i denne tråd. De 10.000,- er inkl. værktøj, og 4 forsøg med forskellige komponenter til filteret. På baggrund af mine erfaringer i denne tråd, vil den reelle pris være et par tusind lavere. Jeg har selv benyttet online services til diverse udregninger.
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

|
Sendt: 10 August 2023 kl. 22:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm…. Mikkel altså….
Går der virkeligt skår af dig for at dele dit færdige projekt med andre?
Med mindre det er af kommerciel interesse du putter med tingene, så er det vel bare at dele ud af erfaringer.
“Referenceklasse” udstyr eller ej, så er højttaleren vel i stand til at løfte niveauet uanset… eller hva’?
Jeg er lidt skuffet, men det er jo nok bare mig der er sær.
__________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|

Redaktør og Indehaver
|
Sendt: 10 August 2023 kl. 22:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lobo skrev:
Hmmm…. Mikkel altså…. Går der virkeligt skår af dig for at dele dit færdige projekt med andre? Med mindre det er af kommerciel interesse du putter med tingene, så er det vel bare at dele ud af erfaringer. Referenceklasse” udstyr eller ej, så er højttaleren vel i stand til at løfte niveauet uanset… eller hva’? Jeg er lidt skuffet, men det er jo nok bare mig der er sær. |
|
|
Skuffet?!?! 
Hvad er det jeg ikke deler? Kommerciel interesse?!?! Jeg har delt alle mine erfaringer i denne tråd.
Jeg har selv brugt 3 måneder på dette projekt... skal jeg også bygge jer et sæt, nu hvor jeg har "knækket koden"?!?!
Jeg kan forstå at det kan være svært at acceptere, at jeg har bygget et sæt højtalere som skrubber gulv med store, meget dyrere højtalere. Men sådan er det... hvorfor skulle jeg ellers skrive det. Men de er ikke for alle... de løfter ikke niveauet - de afslører alt, også fejl. De er på ingen måde tilgivende!
Byg løs... jeg samler dem ikke for jer! 
|
Til top |
|
|
Lobo Forum Bruger

|
Sendt: 11 August 2023 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Griner… jeg er også selvbygger af mange årsager. Jeg har sådan set ikke svært ved at acceptere, at de sparker røv.
Indlæg rettet for personligt fnidder /Admin __________________ Hvis det lyder godt - så ER det godt!
|
Til top |
|
|
Mik112 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 1946
|
Sendt: 11 August 2023 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Buchard og Frequence har stort set samme setup, sidstnævnte dog med 18W8531-K00 så man slipper for
for SB-slavebassen, og den er portet. Delefilter er det samme som Mikkel lagde ud med.
|
Til top |
|
|