Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 00:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Hvilket software til ny HTPC? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Februar 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 November 2008 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Hej!
Jeg har netop bestilt stumper hjem til ny HTPC, og er en anelse i tvivl om, hvilket software der er mest hensigtsmæssigt at bruge.

Er det mest normalt, at bruge MCE fra vista? - og kan det afspille blu-ray mm. ?
Problemerne med dvb-t / Undertekster er ligegyldigt, da jeg har iptv fra telia.

Den skal primært bruges til film / Musik

Har bestilt følgende.

gigabyte micro ATX bundkort med 780G chipset

2 GB Dualchannel 800 MHz ram

Athlon 64 X2 5200+ (2,7 GHz)

1 TB WD Hdd

Lite-On blu-ray drev mm.

Jeg erindrer at kunne huske, at nogen herinde brugte noget, som hedder medio eller lign. ? Kan det ikke passe?
Ligesom jeg kan forstå, at der også er lavet mediacenter software til Linux? Hvad kan I anbefale?

Til top Vis Zildjianamd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zildjianamd

RangerJoe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 November 2008 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Du tænker måske på mediaportal?

Det er vist det mest alm. alternativ til MCE.

Til top Vis RangerJoe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RangerJoe

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 17:00 | IP-adresse registreret  

Okay :) Kan godt være det er mig, der husker helt galt.

Jeg har lige prøvet at se lidt nærmere på mediaportal. Kan det passe, at det ikke kan afspille blu-ray? Og kan MCE overhovedet det? - Og hvordan ser det ud med de forskellige nye lydformater?

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2008 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Vista mediacenter er fint. Der kan man så integrere en Blu-ray afspiller.

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

degofedal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 November 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Til top Vis degofedal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af degofedal

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 November 2008 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har faktisk lige prøvet at installere xbmc.. Det kører lidt underligt synes jeg :)

Det lyder som om den mest optimale løsning er MCE med plugin til blu-ray så. Kunne godt være i lige kendte en anden slags smart software ;)

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 November 2008 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Zildjianamd skrev:

Jeg har faktisk lige prøvet at installere xbmc.. Det kører lidt underligt synes jeg :)

Det lyder som om den mest optimale løsning er MCE med plugin til blu-ray så. Kunne godt være i lige kendte en anden slags smart software ;)

Kommer jo lidt an på hvad du vil med dit mediacenter?

Vil du pille, rode og tweake etc. så prøv mediaportal.

Vil du bare have det så enkelt som muligt, men noget der bare virker så er det Vista Mediacenter

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2008 kl. 08:23 | IP-adresse registreret  

pt skal du holde dig fra Linux, da der først lige et kommet drivere til at lave HD acceleration med dit grafikkort, så ingen
afspillere i linux kan afspille en blu-ray disk direkte endnu.

Jeg synes at have læst på mediaportals forum at der er nogen hvor det er lykkedes at få bluray til at afspille vha. powerdvd
8.

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 25 November 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger selv MediaPortal er er rigtigt glad for det. Mit primære behov er så også DVB-C og Film/TVserier fra harddisk. Især til det første synes jeg ikke et MCE eller VMC kommer i nærheden. Samtidigt er det lækkert at man ikke er tvungent indlagt til det ene skin som MS har valgt at bruge.

Med hensyn til Blu-ray har jeg ingen personlig erfaring, men det er rigtigt som det er nævnt at det med et plugin skulle være muligt at få det til at virke. Jeg har tidligere fulgt med på sidelinien da jeg har overvejet Blu-ray, og det tyder på at det er kommet til at virke.

Udover det så er der faktisk også et plugin under udvikling som gør det muligt at få IPTV ind i MediaPortal. Når nu du allerede har IPTV, så var det måske værd at prøve (hvis du er klar til at rode lidt med det) for at se om du rent faktisk kunne få en samlet løsning. Jeg ville aldrig anbefale det til folk der stod og overvejede om de skulle bestille IPTV, men eftersom du allerede har det ville det jo være gratis at gøre forsøget.

Til TVserier (hvis du har planer om at have sådanne liggende på HTPC) findes der et fantastisk plugin der hedder MPtvseries. Det indekserer, sorterer og opstiller dem på en flot og overskuelig måde.

Til Film er der forskellige muligheder. Den jeg selv bruger pt hedder MovingPictures, og fungerer på samme med som MPtvseries. Du tilføjer en "watched-folder" og når du flytter nye film over i den, bliver de automatisk tilføjet, der bliver downloadet info om dem, cover billeder og baggrundsbilleder. Det er stadig i udviklingsfasen, men jeg vil ikke kaldet det for beta (selvom det i teorien nok er det). Det fungerer 100% stabilt, det eneste der gør at man rent faktisk mærker at det stadig er under udvikling er at der ikke er så mange avancerede features endnu.

Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Okay.. :) Jamen hvordan skulle det virke? I zaptor boksen er der jo et kort, som er kodet til kanalerne. Og det kan jeg jo ikke smide i computeren? Ligesom boksen sidder på sin egen port i modemet, hvor den har en anden og hurtigere forbindelse. Så det tror jeg ikke er muligt med mit telia tv.

Nu har jeg fået startet maskinen op i vista, samt installeret drivere etc.Er der nogen, som ved hvordan jeg får lyd, og ikke kun billede, ud igennem HDMI udgangen.

jonaskp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Sendt: 25 November 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke ved hvordan det fungerer. Som jeg har forstået det så installeres der et ekstra netkort i HTPC'en hvor kablet du normalt sætter i zaptorboksen så skal plugges i. Med hensyn til dit programkort, så skal der vist noget hardware til det, men jeg tror det er muligt. Vær opmærksom på at løsningen jeg snakker om jo ikke er specifikt til Telia - Fyren der laver det er fra Slovakiet og det er jo oprindeligt lavet til at fungere med hans IPTV, men folk fra andre lande har også fået det til at virke.

Det var derfor bare ment som et forslag. Ingen tvivl om at det vil kræve noget tid og arbejde at få til at virke, hvis det overhovedet er muligt. Hvis det også skal virke med dine kodede kanaler, skal der jo også noget hardware til som kan dekode signalet, så helt gratis er det ikke. Men du kunne starte med at forsøge med DR1 og TV2 - disse skal jo som udgangspunkt kunne findes uden brug af dekoder-kort.

Du får her linket til forum-tråden, så kan du jo se om det er noget du har mod på at begive dig ud i. Jeg ville bare lige kommer med forslaget, da det jo potentielt betyder at du ville kunne samle det hele i en box - og det er vi jo alle sammen helt vilde med

http://forum.team-mediaportal.com/community-plugins-294/fina lly-working-ip-tv-solution-tv-server-44158/

Til top Vis jonaskp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonaskp

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 November 2008 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Hehe okay :) Der er nogen der har for meget fritid :D

Tror vi tager udgangspunkt i at beholde zaptorboksen. Det fungerer endnu OK :)

Men føj hvor ville det være rart med en ordentlig fladskærm nu. Har kun projektor og gammeldags CRT tv lige pt ;) Så det er vist det næste der står på ønskelisten.

Ingen som ved hvordan lyden bliver aktiveret på HDMI udgangen?

Gizmoduck
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Det sidste grafikkort jeg kiggede på med lyd udover HDMI porten havde en ekstra kabel med som skulle sættes mellem grafikkortet og en intern spdif port på dit lydkort. Kan dog ikke huske om det skulle sættes op i driveren.
Til top Vis Gizmoduck's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gizmoduck

Zildjianamd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:45 | IP-adresse registreret  

Det virker faktisk nu, efter jeg har geninstalleret windows, og opdateret drivere. - Så virkede det pludselig... Men jeg vinder
jo egentligt ikke rigtig noget ved det, eftersom det bundkort åbenbart alligevel ik kan afspille tru hd osv. :-(

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes