Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 14:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Grafikkort 3850 Sapphire 512mb (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline
Sendt: 24 November 2008 kl. 05:00 | IP-adresse registreret  

Sådan et købte jeg brugt da jeg engang for et lille år siden havde et fra Club 3D som intet siger og som senere er udskiftet med et Club 3D 4850, jeg fandt så et Sapphire 3850 til min stue PC.

Men her blev jeg meget overrasket over hvor meget det Sapphire larmer,  meningen var at det skulle i min fjernsyns PC,  men ikke inden jeg finder noget stik til at dæmpe blæser hastigheden med.

De stik jeg mangler er fra 3 - 2 pins  han/han,  jeg har fundet dem ved Vcore.dk som har alt muligt, og de stik her kommer ikke på lager mere , problemet er at det strømstik til blæseren på kortet er meget lille så derfor skal jeg ned i 2 pins.

Og ærgeligt talt forstår jeg ikke hvorfor dette kort skal larme sådan,  ved extrem hård belastning kan jeg lige få det til at runde de 50 grader, og ved almindeligt brug ligger det på 41-43 grader

Dette kort tåler varme op til 70 grader uden at blive ustabilt, så hvorfor så sætte sådan en raserblæser på.

Jeg har prøvet med Xpertool og jeg ved ikke hvad,  men kan kun justere blæser hastighed op af så den køre endnu hurtigere, og det er jo ikke lige det der skulle til.

Nogen der ved hvor sådanne ledninger/stik kan købes.?

ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

Poul-erik skrev:

Sådan et købte jeg brugt da jeg engang for et lille år siden havde et fra Club 3D som intet siger og som senere er udskiftet med et Club 3D 4850, jeg fandt så et Sapphire 3850 til min stue PC.

Men her blev jeg meget overrasket over hvor meget det Sapphire larmer,  meningen var at det skulle i min fjernsyns PC,  men ikke inden jeg finder noget stik til at dæmpe blæser hastigheden med.

De stik jeg mangler er fra 3 - 2 pins  han/han,  jeg har fundet dem ved Vcore.dk som har alt muligt, og de stik her kommer ikke på lager mere , problemet er at det strømstik til blæseren på kortet er meget lille så derfor skal jeg ned i 2 pins.

Og ærgeligt talt forstår jeg ikke hvorfor dette kort skal larme sådan,  ved extrem hård belastning kan jeg lige få det til at runde de 50 grader, og ved almindeligt brug ligger det på 41-43 grader

Dette kort tåler varme op til 70 grader uden at blive ustabilt, så hvorfor så sætte sådan en raserblæser på.

Jeg har prøvet med Xpertool og jeg ved ikke hvad,  men kan kun justere blæser hastighed op af så den køre endnu hurtigere, og det er jo ikke lige det der skulle til.

Nogen der ved hvor sådanne ledninger/stik kan købes.?

har ikke lige tid til at kigge efter et stik nu...
men det er desværre meget normalt at Sapphire kort larmer...
jeg er på mit 3 af slagsen og lydsvage det er de bestemt ikke...
racerblæseren du nævner er der nok i tilfælde af at folk vil overclocke ( tune ) deres grafikkort.. der stiger temperaturene nemlig en hel del.

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted

DenUkendteFisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 November 2008 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke hvor fiks du er med en lodde kolbe, men du kan købe potentiometer og sætte på. På den måde kan du styre
hvor hurtigt din blæser skal køre. Bruger det selv på mit grafikkort, dog et Inno3d 7800GT.

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Jeg mangler bare et stik til at kunne bruge et af de strøm konvertere eller hvad man nu kalder det,  når jeg feks køber en AMD 5000+ så er der den der standart køler med som larmer lidt,  der sætter jeg så et stik der går fra 12v til 9 volt på, og er det ikke nok så bruger jeg fra 12v til 7 v og så larmer de ikke, og bliver kun ganske få grader varmere end med den normale hastighed..

Det er det jeg vil gøre med det kort hvis jeg for fa... bare kunne få fat i sådan et overgangs stik, jeg kan få i bunkevis af 4 - 3 pins,  men kan ikke finde 3 - 2 pins.

Og jeg er desvære ikke god med en lodde kolbe.

Men jeg kigger videre da der da må være et eller andet sted de har dem.

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Det er generaladt alle nyere ATI kort , der larmer, blandt andet fordi de bruger en del strøm.

Det er nok ikke altid den bedste løsning at lave voltmod metoden, da kortet måske derefter ikke ønsker at virke optimalt af sikkerhedsmæssige grunde.

Jeg ville bruge et lille potentiometer til blæserens forsyning, derved virker kortets automatiske regulering af blæserhastigheder stadig.
Det eneste du har ændret er bare omdrejningerne på blæseren.

Pas på kortet ikke overopheder efter dit lille indgreb.

Til sidst kan jeg også anbefale dig at under-clocke dit kort, og derved nedsætte wattforbruget og derved også varmeudviklingen = mindre blæserstøj.

db89
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2007
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

ellers er det jo muligt at udskifte køleren og måske ligefrem køle det passivt hvis der er godt nok airflow i dit kabinet.
Til top Vis db89's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af db89

Dan R. Hansen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret  

Du skal da have vandkøling!!  Det koster slet ikke noget nu til dags.... eller ikke?

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 November 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Jeg vil nu sige  at feks. er det Radeon 4850 som jeg har meget stille,  jeg har lige købt Gforce 9600GT som også larmer meget.

Men jeg overvejer noget passiv køling da jeg har sat flere passive kølere på adskellige kort, og som virker fint, det er Arttic Accelero S2 som jeg har brugt med gode resultater,  men jeg er ikke lige klar over om det er nok til sådan et ATI 3850,  men det kan jeg jo forsøge med da det andet ikke er til at høre på.

Det kunne vel også lade sig gøre at montere en stille blæser i radiatoren på den passive køler.

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 November 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Hey

Det er lidt svært at lave ret mange ændringer på disse kort, pga den tunnel køler de bruger, men alternative kølere koster ikke det store, og der har man for det meste mulighed for at sænke blæser støjen endnu mere alt efter hvilken temperatur man kan holde ud...

Nemmeste var jo at få fat i en fanmate eller ligende, og man behøver jo ikke at lodde det sammen, bare snurre det godt sammen og noget tape omkring hvis man er lidt hardcore, men køleren er jo så ikke så brugbar mere skulle man få lyst til at konvertere tilbage til det gamle 2 pin stik, men gode middel klasse gfx eller kølere er heller ikk så dyre idag skulle det gå galt...

Vandkøling er cool nok, bruger det selv i min stationære, både cpu og gfx er vandkølet og det har kørt problemfrit i snart 1,5 år, men man kan komme langt med omtanke og vælge de rigtige blæsere, helst 120mm som flytter mere luft og de kan snegle sig afsted og stadig holde tingene kølige nok, men alm pc'er og htpc'er er jo opbygget forskelligt og har ikke alt mulighed for særlige store blæsere fra start af...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes