Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 18:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Afstemninger - Polls
 HIFI4ALL Forum : Afstemninger - Polls
Emne Emne: Prisen på musik (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Spørgsmålet: Hvad burde en ny CD koste???
Poll valg Stemmer Afstemningsresultat
50 [35,71%]
75 [53,57%]
3 [2,14%]
10 [7,14%]
2 [1,43%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:
Hvor er det synd får pengedrengene i pladeselskaberne.
hvem har sagt der er synd for dem?syntes stadigvæk det er for dyrt

men jeg kan da se hvor pengene bliver af(de fleste ihvertfal)

Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 Juli 2004 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

music 4 all skrev:
 ja en hund er rigeligt hvem skal iøvrigt dele de 150-160,- en cd koster for

Prøv at kigge her:

http://www.dansermeddrenge.dk/hva_syns_du/hva_koster.htm

Godt Link Otto, men det virker desværre stadig som om der er et par stykker i tråden her der tror at det er gratis at producere musik.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 00:20 | IP-adresse registreret  

Ikke sllipsefyr.. der er ingen der tror det er gratis at producere musik !! men hvis man tager udgang i at alt efter 11000 solgte plader giver 43 kr til pladeselskabet ja så er det sku ik en helt dårlig forretning (det mener du måske ) skal vi lave en indsamling til sony, EMI, og universal ?

at du os mener at dem der sælger plader for under 100 kr taber penge på det, gør ik meget for din påstand, for det gør de ikke !!!

Ved ik lige hvorfor du tager det så personligt at langt det meste der udkommer er dårligt produceret og ikke pengene værd, sku da ik vores skyld !! og hvad andet kan vi gøre end at købe over nettet ?? støtte dårlige indspilninger, ved at betale ekstra for dem ?

men som sagt tidligere, du er tilfreds med prisen (jeg er ligeglad med den) du kan åbenbart finde din musik i ordentlig kvalitet, det kan jeg desværre ikke

det kunne jo være at de engang når de har sagsøgt alle dem de kan finde, vil prøve at forbedre deres produkter ?? og så vil jeg meget gerne betale ekstra !!

Til top Vis Live21's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Live21

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:

Ikke sllipsefyr.. der er ingen der tror det er gratis at producere musik !! men hvis man tager udgang i at alt efter 11000 solgte plader giver 43 kr til pladeselskabet ja så er det sku ik en helt dårlig forretning (det mener du måske ) skal vi lave en indsamling til sony, EMI, og universal ?

at du os mener at dem der sælger plader for under 100 kr taber penge på det, gør ik meget for din påstand, for det gør de ikke !!!

Ved ik lige hvorfor du tager det så personligt at langt det meste der udkommer er dårligt produceret og ikke pengene værd, sku da ik vores skyld !! og hvad andet kan vi gøre end at købe over nettet ?? støtte dårlige indspilninger, ved at betale ekstra for dem ?

men som sagt tidligere, du er tilfreds med prisen (jeg er ligeglad med den) du kan åbenbart finde din musik i ordentlig kvalitet, det kan jeg desværre ikke

det kunne jo være at de engang når de har sagsøgt alle dem de kan finde, vil prøve at forbedre deres produkter ?? og så vil jeg meget gerne betale ekstra !!

Du syntes jeg tager det personligt fordi jeg mener noget andet end jer andre?

Nææ, det irritere mig bare lidt at der et par stykker i tråden der helt klart ikke ved hvad de taler om og så bør folk sku holde deres mund.

Jeg har trods alt været musiker, kender folk i branchen, har en kæreste der sælger plader , altså ved jeg sku lidt om det.

Det er fint for mig at folk har deres mening om tingene, de skal bare have noget at have den i.

Du syntes 43 kroner er meget, prøv lige at læse det der står igen på den hjemmeside.

Hvad tror du iøvrigt der tjenes på hifi udstyr??.

Hvorfor må der ikke tjenes på at sælge plader?.

Så tror jeg der skal soves.

God nat.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 03:15 | IP-adresse registreret  

Tja, det er en lidt underlig holdning nogle mennesker har. Især at de ska gøre sig kloge på andres prissætning for bla. at komme piratkopiring til livs. Hvis man bruger formuer på afspillerudstyr så må man også have råd til indholdet!

Da jeg købte en audio-cd for første gang i mit liv, jeg var vist 17 og er 35 i dag, der gav jeg 169,- i Fona. Derefter faldt priserne lidt pga konkurrence og udbredelse (masseproduktion).

Produktionsprisen på en cd'er er en ekstremt lille udgift i forhold til indholdet. Det samme er jo gældende en cd-rom til en pc'er. Fordi skiven koster 5-6 kr. at producere, så er det jo intet udtryk for hvad indholdet er værd eller har kostet at producere.

Egentlig er det lidt pudsigt at musik ikke koster mere end det gør! Normal prisudvikling siger jo - der hvor mennesker er inddraget - at omkostninger stiger i takt med inflasionen. Den har vist ligget på 3,2% om året de sidste 15 år. Ergo burde musik koste væsentlig mere. Det er måske også forklaringen på hvorfor der produceres så meget bras og af middelmådig kvalitet.

Til produktion er udgiften til den udøvende kunstner jo også en mindre del af det store budget. Der er jo ofte komponist, sangskriver (forfatter) orkester m.m., tekniker, producer, rådgiver, marketing, promotionmanager m.m. Og ja, der bliver brugt mange knaster på markedføring som i mange andre brancher.

Når man køber at AV produkt, så udgør produktionsprisen jo ofte 20-50% af udsalgsprisen. Hvorfor må AV producenter godt tjene mange penge og underholdningsindustrien intet? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk?

Eller handler det i bund og grund om at der er nogle der skal retfærdiggøre overfor sig selv og omverden at det er iorden at piratkopiere indhold? Folk fatter ikke at hvis så mange mennesker fortsat VOLDTAGER ophavsretten, så er der færre mennesker der vil beskæftige sig indenfor musik og filmbranchen.

Færre mennesker betyder færre produktioner og dermed mindre at vælge imellem. Så bliver der kun satset på blokbustere og pop-døgnfluer der hitter hitlisten i et par uger. Det er iøvrigt meget få kunstnere der virkelig har scoret kassen i en livslang karriere. Og det kan jeg sagtens unde dem!

Det er lidt ligesom når folk køber mad. Det kan efterhånden ikke blive billigt nok. 5 svinekoteletter til 39,- ak ja, de svin er stopfodret med pencillin og grisen har dårlig nok tid til at vokse, før landmanden propper den i en lastbil, for så skal den slagtes.

Nå du, heller noget ordenligt kvalitet, og kvalitet koster som bekendt! Tingene hænger sammen.

Mvh.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 09:50 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Tja, det er en lidt underlig holdning nogle mennesker har. Især at de ska gøre sig kloge på andres prissætning for bla. at komme piratkopiring til livs. Hvis man bruger formuer på afspillerudstyr så må man også have råd til indholdet!

Da jeg købte en audio-cd for første gang i mit liv, jeg var vist 17 og er 35 i dag, der gav jeg 169,- i Fona. Derefter faldt priserne lidt pga konkurrence og udbredelse (masseproduktion).

Produktionsprisen på en cd'er er en ekstremt lille udgift i forhold til indholdet. Det samme er jo gældende en cd-rom til en pc'er. Fordi skiven koster 5-6 kr. at producere, så er det jo intet udtryk for hvad indholdet er værd eller har kostet at producere.

Egentlig er det lidt pudsigt at musik ikke koster mere end det gør! Normal prisudvikling siger jo - der hvor mennesker er inddraget - at omkostninger stiger i takt med inflasionen. Den har vist ligget på 3,2% om året de sidste 15 år. Ergo burde musik koste væsentlig mere. Det er måske også forklaringen på hvorfor der produceres så meget bras og af middelmådig kvalitet.

Til produktion er udgiften til den udøvende kunstner jo også en mindre del af det store budget. Der er jo ofte komponist, sangskriver (forfatter) orkester m.m., tekniker, producer, rådgiver, marketing, promotionmanager m.m. Og ja, der bliver brugt mange knaster på markedføring som i mange andre brancher.

Når man køber at AV produkt, så udgør produktionsprisen jo ofte 20-50% af udsalgsprisen. Hvorfor må AV producenter godt tjene mange penge og underholdningsindustrien intet? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk?

Eller handler det i bund og grund om at der er nogle der skal retfærdiggøre overfor sig selv og omverden at det er iorden at piratkopiere indhold? Folk fatter ikke at hvis så mange mennesker fortsat VOLDTAGER ophavsretten, så er der færre mennesker der vil beskæftige sig indenfor musik og filmbranchen.

Færre mennesker betyder færre produktioner og dermed mindre at vælge imellem. Så bliver der kun satset på blokbustere og pop-døgnfluer der hitter hitlisten i et par uger. Det er iøvrigt meget få kunstnere der virkelig har scoret kassen i en livslang karriere. Og det kan jeg sagtens unde dem!

Det er lidt ligesom når folk køber mad. Det kan efterhånden ikke blive billigt nok. 5 svinekoteletter til 39,- ak ja, de svin er stopfodret med pencillin og grisen har dårlig nok tid til at vokse, før landmanden propper den i en lastbil, for så skal den slagtes.

Nå du, heller noget ordenligt kvalitet, og kvalitet koster som bekendt! Tingene hænger sammen.

Mvh.

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

Mvh.

Det kan vist ikke siges mere klart

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ctacta: Når man køber at AV produkt, så udgør produktionsprisen jo ofte 20-50% af udsalgsprisen. Hvorfor må AV producenter godt tjene mange penge og underholdningsindustrien intet? Er det ikke lidt dobbeltmoralsk

Du har faktisk selv svaret på det, på AV produkter kan man bruge sine penge som man vil, der findes både l**t og lagkage, men man bestemmer selv hvad man vil ha, det kan man ikke med cdér..

At i tager sådan på vej forstår jeg ikke, det der er er blevet efterlyst er bedre kvalitet af de cdér man kan købe, ellers køber vi på nettet hvor det er halvpris !!

Der er ingen der har sagt de kopiere musik, eller ik vil betale 150 kr eller mere hvis de tog sig sammen og brugte noget mere tid på kvaliteten af deres produkter, måske istedet for at reklamere så meget for dem, kunne det tænkes at et bedre produkt af ville sælge mere ? ville det sku desværre sikkert ikke, men  de fleste herinde ville købe mere !!

zaka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 12:33 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:

.....

....

Hejsa,

Nu skal man passe på med at sammenligne prisen fra før 1995 med prisen nu. I 1995 fjernede regeringen det der hed punktafgiften fra CD'erne. Den var på 15%.

Det resulterede i et kraftigt fald i cd prisen (her skal selskaberne da have ros for at de satte prisen tilsvarende ned) fra 1995 til 1996.

Se pris udviklingen her:

http://www.pladebranchen.nu/?id=42

Overskriften er temmelig misvisende, da den eneste grund til at prisen er ca den samme nu som for 10 år siden er fjernelsen af punktafgiften. Som der står er stigningen reelt 3,5% om året, hvilket vel er meget rimeligt. Så at skrive at cd'erne skulle koste væsentligt mere nu pga. inflationen, er forkert .

Med venlig hilsen

"There are more love songs than anything else.
If songs could make you do something we'd all love one another."
- Frank Zappa
Til top Vis zaka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zaka Besøg zaka's Websted

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Live21]

At i tager sådan på vej forstår jeg ikke, det der er er blevet efterlyst er bedre kvalitet af de cdér man kan købe, ellers køber vi på nettet hvor det er halvpris !!

Slips: Du køre meget på den med kvaliteten, bevares der laves noget snot, men også megt godt, ta nu fesk. den nye Ivan Petersen plade, den er af ganske god kvalitet.

Som udgangspunkt er det med lyden faktisk , jo mere seriøs musik, jo bedre lyd,sådan er det bare, hård rock er meget svær at lave ordentlig lyd på uasnet tiden der bliver brugt på det.

Men alternnativt så prøv for sjov at låne en Mark Levison No 390S cd maskine og sæt dine skiver på den, det kunne være meget ændrede sig på lydsiden, jeg ved af erfraring at man ikke altid skal skyde skylden på cd skiverne.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 15:44 | IP-adresse registreret  

Slips. har prøvet mange cd spillere  rigtig mange, og for mig ´med min musik gælder det om at finde det bedste kompromis, man kan ik smide 90 % af alternativ rock på en analytisk cd spiller, det vil ik lyde godt !! pt har jeg en modded opera og en rega, regaen bruger jeg til de cd´s der er dårligt lavet, desværre er der ik rigtig nogen vej udenom

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 28 Juli 2004 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Musiksmag er et vidt begreb, det er ekstremt individuelt hvad Per og Ib syntes er godt. Ens smag ændrer sig også i en levealder. De helt unge er storforbrugere. Faktum er at der idag ikke satses bredt men meget smalsporet, både hvad musik og film angår. Det gør også at de små og ofte spændende udgivelser er udeblevet i en del år.

Men tilbage med det med prisen! Danmark er et lille marked og lille sprogområde. Og vi har som bekendt verdens højeste skattetryk og momssats. Det gør alt andet lige at priserne er højere herhjemme på mange ting. Det gælder også film og musik.

At en skive kan købes til 50% af hvad den sælges til andre steder, er ren købmandsskab. Når Bilka smider tilbudsavisen ud, så er der indkalkuleret tab på nogle varegrupper, og man satser så på at der lægges andre vare i kurven med et højt dækningsbidrag. Ergo bliver der ofte solgt ting til under indkøbspris. Og indkøbsprisen er også vidt forskellig på 100 plader eller 10.000 på een gang.

Når man i udlandet som f.eks. CDWOW sælger billigt indhold, så er der tale om vare der er beregnet til salg i andre lande. Som nogle er bekendte med, så er prissætningen på samme vare vidt forskellig fra land til land. EU er dog mere harmoniseret pga det indre marked. I USA er gennemsnitslønnen og dermed købekraften knap 55% af hvad den er herhjemme. Derfor er mange varer overthere en hel del billigere. Det samme er gældende i dele af Asien. At tro at økonomien er ens globalt er mildt sagt meget naivt. Det har den aldrig været og det vil den heller aldrig blive.

Så det er lige som gyngerne og kar... ja den har vi hørt mange gange, men det er nu engang sådan at tingene hænger sammen. De danske distributører giver helt sikkert også meget mere for varen end i andre lande, dels pga. det lille marked Danmark er, dels pga. vores høje købekraft.

Så mon ikke det handler om at der er gået inflation i at mere vil have mere? At nogle er blevet grådige? Husk også på at for hver gang at nogen handler udenfor Danmark, så ryger der arbejdspladser, på den ene eller anden måde. Og det belaster også betalingsblancen og vores i forvejen høje importtal. Udenlandske udgivelesr til det danske marked, produceres ofte hos Dandisc. Der sidder mennesker der skal have løn så de kan leve.

Mon der efterhånden er gået så meget sport i at mange kun tænker "hvor kan jeg købe det billigst muligt henne?" uden at tænke på hvad det i sidste ende koster? Det gør måske ikke ondt nu, men samfundsproblemer og arbejdsløshed kan kun løses på een måde, højere skatter og punktafgifter.

Nu er vi nok drejet ind i emnet politik og lidt langt væk fra trådens egentlige spørgsmål, nemlig om cd'ere er for dyre herhjemme?

Faktum er at den danske musikbranche har blødt i ganske mange år, i de år hvor pc'ere og cd/dvd-brænderne og de hurtige ADSL-forbindelser eksploderede. Jeg siger ikke at alle kopiere il højre og venstre, jeg hævde bare at ganske mange gør det! Hvorfor skulle salget ellers dale så kraftigt? Mange påstår så at det skyldes alt det dårlige bras der smides på marked, og ja, sådan kan vi blive ved. Det er ikke nogen eksakt videnskab, det er formodninger og nogle tal man kan støtte sig op ad.

Men når jeg besøger venner og bekendte, så ser jeg nogle gange i hvor stor en overflod at ophavsretten bliver voldtaget. Og det går dagligt udover dem der producere indholdet. Mange retfærdiggøre så deres handlinger med at "jeg vil først lige se hvad det er for noget før jeg køber" og mange andre platte argumenter.

I gamle dage stod man ofte i flere timere i en pladebiks og lyttede før man bestemte sig for at købe. Det gør flertallet bestemt ikke mere. De dedikerede pladebutikker er også ganske få efterhånden, hvilket er meget sørgeligt. Købemønstret er ændret radikalt, ligeledes de fleste menneskers omgang med indholdet.

Om det så er godt eller skidt, det er op til den enkelte at vurdere. Mange mener også at branchen selv er ude om p2p problemerne. Men en butik med faste og løbende udgifter kan ikke konkurrere med noget der er gratis. Og INTET er gratis i denne verden, alt har en pris. Selv de føromtalte svinekoteletter.

Min pointe er lidt den at der kan fokuseres så kraftigt på pris at indholdet til sidst ikke er spiseligt. Ergo film der ikke er værd at se, musik man ikke gider høre mere end 1 gang. Og svinekoteletter man ikke engang vil fodre naboens vagthund med. Om det så er en udvikling vi alle, eller flertallet, bevidst bidrager til, det vil jeg overlade til Jer at vurdere.

Venligst,

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:04 | IP-adresse registreret  

Live21 skrev:
Slips. har prøvet mange cd spillere  rigtig mange, og for mig ´med min musik gælder det om at finde det bedste kompromis, man kan ik smide 90 % af alternativ rock på en analytisk cd spiller, det vil ik lyde godt !! pt har jeg en modded opera og en rega, regaen bruger jeg til de cd´s der er dårligt lavet, desværre er der ik rigtig nogen vej udenom

Ja ok, det er jo et spørgsmål om præferencer, personlingt syntes jeg nok at en ML 390S er klasser bedre end en Rega.

Men ellers er der jo en Accupphase dp 67, så tror jeg ikke det kan gøres meget bedre, alternativt så gå tilbage til den gode gamle pladspiller.

Live21
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 Juli 2004 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Min modifcerede opera audio 2.2 er os klasser bedre (og dyrere) end min rega planet (som ellers er dyr nok) og er på vej tilbage til vinylen  jeg har os haft væsentligt dyrere drev og dac på besøg, men kan ik lade sig gøre at spille musikpå dem, medmindre optagelsen er i en vis klasse ..

så måske fordi jeg hovedsagligt hører alternativ rock at min tilfredshed ik er så stor som din

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes