| Forfatter |
|
K-Dog Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2015 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej folkens. Tak fordi jeg måtte blive medlem af jeres forum, der har hjulpet mig rigtig meget i forhold til tidligere udfordringer.
Jeg har et spørgsmål.
Det forholder sig således, jeg langt om længe har fået købt mig et godt sæt højttalere og en ny forstærker til at drive dem. Et sæt Dali Lektor 8
med en NAD 375BEE forstærker og egentlig spiller det ok.
Ulempen er at jeg har et klik laminat gulv og et ældre trægulv nedenunder, så der er rigtigt meget af lyden der dør igennem gulvet. Derfor skal
jeg have hævet højttalernerne fra gulvet, men jeg aner simpelthen ikke hvilken type feets man skal have og om det skal kombineres med noget.
Der er flere der taler for at spikefeets og kork er en rigtig god kombination, men jeg vil gerne høre om andres anbefalinger eventuelt i lignende
setup.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 10:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej K-Dog, og velkommen på forum.
Med det gulv du beskriver, vil jeg mene at du har størst gavn af at AFkoble højttaleren fra gulvet med noget blød afkobling.
Spikes og andre hårde fødder TILkobler højttaleren, og sørger for transmission af energi ned i gulvet.
Jeg plejer at bruge analogien med en anslået stemmegaffel (~højttaler) der bliver sat på et stykke træ(~gulv): Hele
træpladen synger med.
Hvis du lægger noget 'blødt' i mellem stemmegaffel og træplade, feks gummi, liggeunderlag, eller måske kork(?), dæmpes
vibrationerne i det bløde materiale, og når ikke træpladen.
Derfor er mit råd at du skal finde noget blød afkobling til dine højttalere. Jeg mener VT-feet lavede noget i den dur. Selv
bruger jeg dem som Holfi i sin tid lavede, men de kan nok ikke fåes længere.
mvh
Præsten __________________ 2A = 101010
DEQX-bruger/supporter
Undervands-Rugby
Præstens OB1
|
| Til top |
|
| |
K-Dog Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Præsten skrev:
Hej K-Dog, og velkommen på forum.
Med det gulv du beskriver, vil jeg mene at du har størst gavn af at AFkoble højttaleren fra gulvet med noget blød afkobling.
Spikes og andre hårde fødder TILkobler højttaleren, og sørger for transmission af energi ned i gulvet.
Jeg plejer at bruge analogien med en anslået stemmegaffel (~højttaler) der bliver sat på et stykke træ(~gulv): Hele
træpladen synger med.
Hvis du lægger noget 'blødt' i mellem stemmegaffel og træplade, feks gummi, liggeunderlag, eller måske kork(?), dæmpes
vibrationerne i det bløde materiale, og når ikke træpladen.
Derfor er mit råd at du skal finde noget blød afkobling til dine højttalere. Jeg mener VT-feet lavede noget i den dur. Selv
bruger jeg dem som Holfi i sin tid lavede, men de kan nok ikke fåes længere.
mvh
Præsten |
|
|
Tak for dit svar!
Kunne det eventuelt være noget i denne stil:
http://www.valhalla-technology.dk/index.php?
page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=18 &category_id=10&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Item id=26
|
| Til top |
|
| |
K-Dog Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arrhh, kan ikke redigere i indlæg. Troede det havde automatisk linkfix :(
|
| Til top |
|
| |
Præsten Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2063
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
peter p Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv SD-fødder. De er teoretisk og målemæssigt et veldokumenteret produkt og til og med billige.
Se http://www.sonicdesign.se/hjemmedk.html og der er danske forhandlere.
Mvh
peter p
|
| Til top |
|
| |
K-Dog Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har nu hentet og monteret sådan et sæt fra Valhalla Tecnology. Jeg kan ikke helt finde ud af om jeg kan høre forskel. Det er selvfølgelig i en
dagligstue hvor lyden bliver kastet en del rundt.
Min kæreste mener dog hun kan høre mere diskant og mellemtone.
Spørgsmålet er om jeg skal have højttalerne yderligere op og stå på nogle fliser eller lignende?
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, du kan godt stille dem på en god tung flise. Flisen kan lægges på nogle middel hårde gummi dubber og højttaleren kan stå på spikes på flisen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
rotelman Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2008 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 537
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at kikke på soundcare superspikes
|
| Til top |
|
| |
Kim Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juni 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 14 Januar 2015 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dette er skrevet i en tidligere tråd, og det kan derfor se ud som om det er lidt ude af sammenhæng, men meningen er klar:
På trægulv vil du med spikes sætte gulvet i svingning, så gulvet spiller med !
Gummi eller anden blød afkobling, vil ikke sende lyden i gulvet, derimod står højttaleren ikke stille, den bevæger sig
som følge af bassens bevægelser - lyden vil været mudret og upræcis - det er der nogle som kan lide ! Kork lyder i
retning af gummi.
Hvad gør man så, hvis man ikke vil lytte på gulv-musik eller mudder-lyd ?
Nogle bruger fliser og spikes - andre sandkasser, fliser og spikes, osv.
Det nemmeste og billigste er 3 små hårdttræs-klodser under hver HT - de sørger for at HT står stille, giver et godt
perspektiv, rydder op i bas-området ( fjerner en stor del af rummets resonanser ).
Bagdelen ved disse klodser er, at man så kommer til at lytte på anlægets lydkvalitet. Hvis det lyder dårligt, bliver
klodserne dømt ude, og så har jeg ikke et råd til dig....jo prøv at lytte på klodserne et stykke tid, så du vænner dig til
lyden, og så gå tilbage til det du kom fra... måske din lydopfattelse har ændret sig. Prøv evt.: Hård plastik og/eller
stålmøtrikker.
Hvis du kan lide lyden af træklodserne, findes der bedre og dyrere løsninger på markedet:
W&M Symbio P-1 (disse bruger jeg)
Sort Kones
Du kan sikkert finde flere, hvis du søger afkobling her på sitet eller googler.
Jeg vil ikke bruge gummi eller blød afkobling, selv en lille gummiring til at stabilisere en ellers hård afk. vil kunne høres
som i f.eks Cerapuc.
Dette er hentet fra en anden tråd: http://www.hifi4all.dk/forum/fo rum_posts.asp?TID=94015&KW
Jeg har prøvet: Cerapuc, Coldrays, kork-domer, Symbio P-1, diy asketræ-klodser og gummi.... alt på trægulv !
Symbio giver det bedste resultat i mine ører, de strammer bassen op og giver en mere nuanceret lyd, færre
resonanser i
rummet. Mellemtonen bliver mere præcis og areal-mæssigt mindre i perspektivet, dvs. meget 3D forbedring, klodserne
giver
en
naturlig klang og glød i stemmelejet - virker meget åben !
Coldrays er tæt på Symbio, men en anelse mere komprimeret og kølig i lyden.
Træklodser lyder ok, men mangler præcission ifht. Symbio ( hvis der anvendes 2 klodser med stålkugle imellem, falder
lydkvaliteten ).
Cerapuc og kork giver mindre præcis mellemtone, og lyder mere grov og ru, knap så gode i perspektivet.
Gummi lyder uldent og upræcist, med svampet bas.
__________________ mvh. Kim
|
| Til top |
|
| |
K-Dog Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Januar 2015 kl. 09:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min første tanke ved montering af Valhalla Technologys fødder var at højttalerne nærmest kom til at stå vakkelvårnt. Jeg tænker dog det kan
have noget at gøre med, gummiet lige skal 'trædes til' at det ved opnå mere stivhed ved øget belastning gennem en længere periode. Jeg synes
så allerede at højttalerne stod lidt mere stabilt igår aftes og jeg har tænkt mig at mærke dem igen når jeg kommer hjem idag.
Det skal siges det bedste input jeg har af lyd lige pt. er via optisk kabel til tv, da jeg ikke lige har andet jeg kan lave af input.
Jeg er rimeligt åben overfor forslag til setups jeg kan lave, der helst skal kunne producere den bedst mulige lyd i et testmiljø.
Jeg påtænker også at tilkøbe mig en eller anden form for streaming løsning, Bluesound eller Sonos eller lignende.
Men jeg ved reelt set ikke, hvor godt et input der er via et optisk kabel.
Hvis jeg ikke er tilfreds med de VT-feets så prøver jeg nok Symbio P-1 som Kim skriver. Dog vil jeg lige prøve inden da at have højttalerne fra
gulvet og stille dem på nogle fliser eller lignende.
|
| Til top |
|
| |