Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 19:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Korrekt opsætning af HTPC m. Z3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 18 August 2008 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har for nyligt bygget mig en HTPC, der bruges sammen med en Sanyo Z3 projektor over DVI-HDMI, men jeg er i tvivl omkring opsætningen mht skalering af billedet, samt hvilket format jeg "bør" benytte. HTPCen består af:

1. E8200
  2. HD2600 Pro
  3. 2 GB Ram
  4. Asus P5K Pro
  5. Pioneer BD-ROM
  6. Vista 64 Ultimate

For det første kan jeg ikke se bluray film i PowerDVD da den ikke genkender projektoren som værende HDCP kompatibel. Cyberlinks advisor giver grønt lys i alle punkter undtaget displayet hvor den skriver "Digital without HDCP"?! AnyDVDHD er udelukket da det starter en kaskade af BSODs på mit system.

Jeg ser primært 1080p x264 (.mkv) film på mit setup gennem Vista MCE eller Windows Media Player (64), men er i tvivl om hvordan jeg skal sætte systemet op. Ret mig hvis jeg tager fejl, men forholder det sig ikke således så hvis HTPCen fx sender et 1080p signal så vil Z3eren skalere det til enten 720p eller 1080i? Problemet er bare at Z3eren er låst fast på den opløsning som HTPCen er sat til så jeg kan ikke finde ud af hvor skaleringen foregår?

Lad os sige jeg sætter HTPCen til 1080i... Under afspilning af en 1080p .mkv film hvad sker der så? Hvor foregår skaleringen? Og hvordan foregår den? I Catalyst kan man indstille om GPUen skal stå for skaleringen, men jeg synes underligt nok at billedet bliver bedre når jeg slår denne default setting fra (fuldstændig subjektivt...)? Vælger jeg 720p som opløsning på HTPCen står al tekst meget skarpt osv på skrivebordet hvorimod det er mere blurred i 1080i, men alligevel synes jeg at filmene gengives bedre i 1080i. Når jeg læser på diverse forums skulle det forholde sig omvendt så spørgsmålet er hvordan skalering den foregår? Måske mere gnidningsfrit fra 1080p til 1080i end fra 1080p til 720p?

Som i nok kan høre så er jeg lidt i vildrede så håber nogen vil giver mig nogle inputs til det.

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2008 kl. 11:26 | IP-adresse registreret  

Hvordan har du tilsluttet din projektor til PC'en? Ifølge http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3.htm så skulle Z3 være HDCP godkendt via HDMI. hvis du ikke kan få det eller AnyDVDHD til at virke, kan du bruge en analog forbindelse (VGA).

Z3 har en opløsning på 1280x720. Det er derfor at tekst mm. står skarpere når du sætter PC'en til samme opløsning (der sker ingen scaling). Med hensyn til scalering, bliver du nød til at prøve dig frem. Det er svært at gætte på om PC'en eller Z3 scalere bedst. Umiddelbart ville jeg nok sætte PC'en til 720p og derved lade den klare scaleringen eventuelt gennem ffdshow. På den måde har du mulighed for finjustering af indstillingerne. Det værste du kan gøre er nok at vælge 1080i på PC. Dette gør nemlig at PC'en først laver 1080p om til 1080i hvorefter projektoren laver det om til 720p.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

puggie
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for inputs

Eeyore skrev:
Hvordan har du tilsluttet din projektor til PC'en? Ifølge http://www.projectorcentral.com/Sanyo-PLV-Z3.htm så skulle Z3 være HDCP godkendt via HDMI. hvis du ikke kan få det eller AnyDVDHD til at virke, kan du bruge en analog forbindelse (VGA).

Jeg har et kabel med DVI i den ene ende samt HDMI i den anden altså uden en converter dongle eller hvad det nu hedder. Kablet er 5 meter hvis det har noget at sige.  

Eeyore skrev:
Det værste du kan gøre er nok at vælge 1080i på PC. Dette gør nemlig at PC'en først laver 1080p om til 1080i hvorefter projektoren laver det om til 720p.

Men hvorfor det? Z3eren understøtter jo 1080i.. Vil der så ikke bare ske en skalering fra 1080p til 1080i i systemet? Eller er der noget jeg har misforstået?

Jeg har nu installeret ffdshow tryout til Vista 64-bit, og valgt at den skal skalere til skærmens opløsning, men en ting jeg ikke kan lure er hvis jeg fx åbner en 720p .mkv fil i Windows Media Player så ved en størrelse på 100% fylder den slet ikke vinduet ud hvilket den vel burde når Z3eren er sat til 720p og ffdshow er sat til at skalere til skærmens opløsning. Er der noget jeg misser her elelr hvordan? Hvad så med Full-Screen funktionen i Media Player overrider den skaleringen fra ffdshow eller hvordan?

Jeg er stadig lidt i vildrede...

Til top Vis puggie's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af puggie

Eeyore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 20 August 2008 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

puggie skrev:
Jeg har et kabel med DVI i den ene ende samt HDMI i den anden altså uden en converter dongle eller hvad det nu hedder. Kablet er 5 meter hvis det har noget at sige.

Hmm, det burde virke, er du sikker på at dit grafikkort er HDCP klar?

puggie skrev:
Men hvorfor det? Z3eren understøtter jo 1080i.. Vil der så ikke bare ske en skalering fra 1080p til 1080i i systemet? Eller er der noget jeg har misforstået?

Z3 kan modtage 1080i, men da panelerne "kun" er på 1280x720 fysisk opløsning, skal Z3 nedscalere til denne opløsning. Desuden skal den konvertere fra i til p. Det vil sige at siganelet bliver konverteret fra 1080p til 1080i i PC'en og derefter nedcsaleret og konverteret til 720p i Z3.

puggie skrev:
Jeg har nu installeret ffdshow tryout til Vista 64-bit, og valgt at den skal skalere til skærmens opløsning, men en ting jeg ikke kan lure er hvis jeg fx åbner en 720p .mkv fil i Windows Media Player så ved en størrelse på 100% fylder den slet ikke vinduet ud hvilket den vel burde når Z3eren er sat til 720p og ffdshow er sat til at skalere til skærmens opløsning. Er der noget jeg misser her elelr hvordan? Hvad så med Full-Screen funktionen i Media Player overrider den skaleringen fra ffdshow eller hvordan?

Det kunne godt lyde som om opløsningen på PC'en er sat højere end 720p. Hvis du udelukkende vil bruge ffdshow til scalering, skal PC'en være sat til 1280x720 opløsning og Z3 skal modtage 720p uden at scalere/konvertere.

Til top Vis Eeyore's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eeyore Besøg Eeyore's Websted

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 04 September 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

du skal bruge den lille DVI til HDMI konverter der følger med HD2600 kortet for at få HDCP til at virke.

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes