Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 07:14   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: AHP kobbersikringer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 August 2014 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

High End Sound sælger særlige kobbersikringer, der angiveligt skulle forbedre lyden - har noget erfaring med dem?
Med venlig hilsen
Jens
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2014 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

De hjælpe nok hvis man har kobber hele vejen fra kraftværket og til anlægget (eller at man tapper strømen fra en stor batterier bank), så det er ikke noget jeg ville bruge tid og penge på.

Og hvis man køber sådan nogle, er bange fra at placebo effekt ville spille for meget ind, men vel der blive jo også solgt strømskinder uden filter til omkring 50.000 kr.

Men spænde at høre om der virkelige er nogle der har smidt penge efter sådan nogle.

Så ja jeg er skeptisk, men måske er der nogle der kan overbevise en om at det er et god køb, og skade er jo ikke så stor, de koste jo ikke en formue, som mange andre mystisk ting der blive solgt til os HiFi fans.
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 10 August 2014 kl. 01:14 | IP-adresse registreret  

Suk, StarTrek - den med hele vejen fra kraftværket er jo hørt til bevistløshed.
Den falder i samme katagori som netkabler.

Min tese er at opgradering på forsyningsnet siden har meget større betydning end alle de øvrige kabler tilsammen, herunder sikringer i apparatet og gruppeafbryderen til hifi anlægget, forsyningskablet fra gruppeafbryderen til vægstikdåsen eller fordelerdåsen, samt kabler til alle hifi apparaterne.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Flemming
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 08:10 | IP-adresse registreret  

Hæ, se evt.:
tråd

Ud over det, ser det da godt ud og giver vel den fede fornemmelse som den tanke afstedkommer...!

Combustion
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 14 Maj 2014
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Suk, StarTrek - den med hele vejen fra kraftværket er jo hørt til bevistløshed.
Den falder i samme katagori som netkabler.

Min tese er at opgradering på forsyningsnet siden har meget større betydning end alle de øvrige kabler tilsammen, herunder sikringer i apparatet og
gruppeafbryderen til hifi anlægget, forsyningskablet fra gruppeafbryderen til vægstikdåsen eller fordelerdåsen, samt kabler til alle hifi apparaterne.
Hørt ! Dette emne ender altid det samme sted.
Måske er problemet, at hvis man hører til den gruppe, som ikke vil ofre bare nogle få hundrede kroner på et hæderligt, (skærmet) netkabel er det
fordi man ikke har det øvrige udstyr i et niveau, hvor man kan høre forbedringen.
Synes det lyder interessant med denne "audiofile" sikring.
Til top Vis Combustion's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Combustion

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012
Sendt: 10 August 2014 kl. 09:06 | IP-adresse registreret  

Jeg har nogle tilsalg efter jeg har nedgraderet anlægget, se på KSB
(Og JA de virker!;)
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock

Sonic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2010
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

Startrek
Helt ærligt først sviner du det til og så er du meget interasseret i om de virker. Jeg har en kammerat han skiftede sine standard sikringer ud i sine
magneplanar 1.6 han skiftede så til de Audiophile sikringer han sagde også de virker rigtigt godt

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 10 August 2014 kl. 09:40 | IP-adresse registreret  

Tak for jeres input. Selv er jeg lidt skeptisk, fordi en sikring nu en gang blot er at sammenligne med en lille ohmsk modstand, som kommer i serie med så mange andre ohmske modstande på vejen fra kraftværk til apparat. Men måske virker de, hvis de kommer i apparaterne, og ikke, hvilket er min overvejelse p.t., i et netstøjfilter. Flere erfaringer efterlyses, gerne med oplysning om, hvor de sad.
Med venlig hilsen Jens.
Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 August 2014 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

Combustion skrev:
Hørt ! Dette emne ender altid det samme sted.
Måske er problemet, at hvis man hører til den gruppe, som ikke vil ofre bare nogle få hundrede kroner på et hæderligt,
(skærmet) netkabel er det fordi man ikke har det øvrige udstyr i et niveau, hvor man kan høre forbedringen.

Og måske er det en dårlig ide at afvise et argument som en floskel hvis man selv efterfølgende benytter en anden ( og
værre ) floskel.      

Det bidrager vel heller ikke til en seriøs debat ?
Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Combustion
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 August 2014 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Så er det da godt du altid er her til at vurdere, hvad der er en seriøs debat !

Combustion
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Sendt: 10 August 2014 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Man skulle sgu tro, at man skal være medlem af en bestemt klub, for at ytre sig kritisk herinde.
Over and out herfra !

thastum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 10 August 2014 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

hej jeg har arbejdet med sikringer i ret mange år og min erfaring er at de ændrer lyden markant.
Jeg har prøver kobber, guldbelagt kobber, sølv og platin sikringer. Prisniveau fra vel 200-1200kr stk

Det er en meget billig tweak og sikringen kan genbruges indtil den en dag skulle springe.

Nu er det efter min mening sådan at alle der ikke kan høre den ene eller anden tweak ikke nødvendigvis er høreskadet.
Nogle tweaks ligger dog i så fine nuancerede niveauer at der sagtens kan være andre flaskehalse i systemet der gør at de
medførende forandringer simpelthen ikke kommer igennem og så er det måske ikke lige det sted der skal forbedres først.

Jeg tror lidt at det er en kunst at finde et homogent niveau set i forhold til hvor meget man ønskere at investere men
udskiftning af sikringer er altså allerede på 1 platform hvis det er hifi der stræbes efter.
Er det et alm stereoanlæg til at lave lydtapet som de fleste jo lever godt med kan det måske forsvares ikke at gøre noget.

Som gammel hifinørd vil jeg gerne give en lille kommentar til nogles sikkert velmenende tekniske forklaringer ift tweak,
kabler og des lige.
Som lytter er det fløjtende ligegyldigt hvad der er i kassen og hvordan det er lavet ( bare det holder )
Leverer det den gode lyd er det fint og jo højere niveau man opnår jo mindre skal der til at tippe ballancen fordi alt høres så
tydeligt så der er ikke let at skifte noget i et velafballanceret ulrtahighend anlæg. Jeg bruger let over 1 år på at
emplementere et nyt produkt i kæden.
Ift lyd er empirisk viden guld og tænk kausalt, det er forudsætningerne der giver konklusionen og ALLE faktorer tæller.

Det er altid dejligt at kende nogen der kan komme og demo lidt af det ene og andet når man er på jagt efter et endnu højere
og dragende niveau men overvej om du vil bruge tiden og kapitalen. På mange gør det ondt at satse penge og intet viol
være godt nok i længden, andre som jeg, vil meget hellere have et fedt musikanlæg end en pensionsopsparing, musik giver
mig bare så meget og foran mine ht har jeg altid end bedste koncertplads.

Håber det kan hjælpe lidt på vejen til god lyd, god søndag.

Til top Vis thastum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thastum

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2014 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

Combustion skrev:

Så er det da godt du altid er her til at vurdere, hvad der er en seriøs debat !

Det var nu ikke det jeg gjorde.

Hvis du læser tråden fra start vil du se at det var gli der vurderede StarTreks argument som "useriøst" og du bakkede
ham op.

Jeg siger bare at hvis du ikke ønsker at høre den om hele vejen fra elværket bør du nok heller ikke benytte den om
dårlige anlæg da den også er hørt til bevidstløshed. Der må være samme regler begge veje når du nu ønsker
at vurdere hvad der er en seriøs debat.

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Sendt: 10 August 2014 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Hvorfor er det så forbandet forbudt på danske fora, at sige at vi har forskellige anlæg?
Der er ufattelig forskel på anlæg og de stuer de spiller i!
Nogle anlæg er alt hørbart andre er det ikke.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 10 August 2014 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Det er desværre en mentalitet der gennemsyrer vores samfund, og desværre også disse tråde.
Der er stor forskel på den måde vi lytter og hører på, hvorledes vi opfatter musikken. Der er forskel på kabler, som der er forskel på cd afspillere,
pladespillere, pickupper, forstærkere og højttalere. Der er forskel på hvorledes vi indretter os, og hvorledes lyden er i vores respektive hjem. Men i
stedet for at acceptere at vi er forskellige, går det mere og mere op i at irettesætte hinanden og fortælle hvem der har ret og især at andre har uret.
Jeg har ikke i sinde at prøve at lege med sikringer lige nu, men vil da ikke afvise, at der kan komme et tidspunkt, hvor det måske frister? Strømkabler
har jeg skiftet, fordi det for mig gav en hørbar forskel, ikke stor, men den er der, og nej, jeg skal ikke til at kaste tusindvis af kroner på dette, da jeg
så hellere vil bruge pengene på bedre komponenter, som kan berige min lyd mere end den gør det nu, og nej jeg er ikke utilfreds.
Men det er da rart at læse om andres forsøg med det ene eller andet, men når der så kommer en enkelt eller flere, som hagler negativitet og sure
opstød, så tænker jeg bare "hvorfor skal de så give deres besyv med"? Har man ikke noget konstruktivt/positivt at byde ind med, eller klippefaste
beviser på at andre tager fejl, så stik da piben ind, eller få en profil på Ekstra bladets Nationen, og udgyd jeres galde der
Mvh.
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

CARS10
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009
Sendt: 10 August 2014 kl. 16:45 | IP-adresse registreret  

Godt brølt Birger. For resten, er det dig man kan se på din avatar.
       carsten
Til top Vis CARS10's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CARS10

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 10 August 2014 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Hvorfor er det så forbandet forbudt på danske fora, at sige at vi har forskellige anlæg?

Det er da vist heller ikke forbudt - men med mindre man spiller i identiske rum, på det samme udstyr, er det utopi at tro man kan få en brugbar konklusion ud af at sammenligne noget.   

Sandsynligheden for man kan høre forskel er så tæt på 100% som man overhovedet kan drømme om.

Sagt på en lidt ufølsom måde, må det jo være galmandsværk at bede andre fortælle om hvad der lyder bedst, men går snakken på tænkeligt "forbedringer" er det da klart at man - idet man ikke kan afprøve alt - muligtvis kan få noget ud af hvad andre har oplevet som værende en forbedring.

Det sikrer ikke at man selv vil opleve den samme forbedring (eller ændring) og muligheden for en slem skuffelse er da enorm.

Jeg hørte nogle højttalere henne i Jylland, nærmere bestemt i smilets by, og sad man i sweetspot, jamen halleluja de lød fantastisk - og det var så i en ejendom , der med garanti ikke hørte til dette århundrede - ligeledes ville elinstallationen nok heller ikke kunne tåle et kritisk eftersyn, set med audiophile øjne, but who cares : lyden fejlede absolut ikke noget.

Ville det samme anlæg, placeret i min stue herude på Lars Tynds lyde på samme måde ?

Jeg tvivler meget - og dybest set ville jeg blive ret frustreret over at leve med højttalere hvor sweetspot er en terning på 50cm på hver led. ( Overdrivelse fremmer naturligtvis forståelsen)

Morgenstjerne skrev:
....... Nogle anlæg er alt hørbart andre er det ikke.

Hvad er det man lytter efter ?

Jeg er nok en underlig fisk på mange punkter - jeg ville ikke selv påstå den ene sikring lyder bedre end den anden, i den verden jeg kommer fra er spørgsmålet oftest vendt 180 grader - i forhold til ikke at have nogen sikring siddende : hvilken ødelægger mindst - hvis der da overhovedet er tale om at noget bliver ødelagt.

Det er en forholdsvis simpel opgave at placere en spektrumanalysator hen over en sikring og kigge på resultatet - tolkningen er nok ganske anderledes.    Hvis man ikke kan måle noget som helst - hvordan kan man så tro den har nogen betydning ?

Fortsat god weekend :)

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2014 kl. 18:19 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
Der er ufattelig forskel på anlæg og de stuer de spiller i!

Hvem siger at det er forbudt ?

Jeg synes jo bare at StarTrek har lige så meget ret til at tale om hele vejen fra elværk til anlæg. Så kan jeg jo spørge
hvorfor det er forbudt. StarTrek skriver kun sin mening. Efterfølgende tales der om sure opstød, negativitet, at han
sviner produktet og at hans argument er hørt til bevidstløshed. Det synes jeg er en voldsom overreaktion på hans "
uskyldige" indlæg.

Jeg er da helt enig i at der er stor forskel på anlæg. Og der er stor forskel på de stuer de spiller i. Og der er stor
forskel på de ører der lytter. Og der er stor forskel på de hjerner der registrerer hvad ørerne hører. Og der er stor
forskel på hvordan man lytter til musik. Og der er sikkert en masse andre faktorer der kan spille ind. Der er temmelig
mange mulige forklaringer på at nogle opfatter forskelle som andre ikke opfatter. Og jeg er overbevist om at
uenigheden også ville være der hvis man tog ti forskellige personer med samme anlæg. Derfor virker argumentet med
at anlægget ikke er i stand til at vise forskelle mere som et surt opstød der har til formål at nedgøre folks anlæg hvis
de tillader sig at have en anden mening.

Morgenstjerne skrev:
Nogle anlæg er alt hørbart andre er det ikke.

Det behøver så ikke nødvendigvis at være positivt at et anlæg påvirkes af "alt". Man kunne også argumentere for at
det er positivt hvis et anllæg er konstrueret så det ikke er så følsomt overfor ydre påvirkninger og støj.

Der er nok ingen der vil klage over at en bil med gode støddæmpere ikke er i stand til at afsløre alle ujævnheder i
vejen.   

StarTrek
Forum Bruger
Forum Bruger

Eks. Jamwa

Bruger siden: 25 April 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 August 2014 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Sonic skrev:
Startrek
Helt ærligt først sviner du det til og så er du meget interasseret i om de virker. Jeg har en kammerat han skiftede sine standard sikringer ud i sine
magneplanar 1.6 han skiftede så til de Audiophile sikringer han sagde også de virker rigtigt godt

Jeg sviner det ikke til, men er bare meget skepsis, derfor anden del af mit indlæge hvor jeg spørg ind til det, derfor

Men lige et spørgsmål, hvorfor bruge man ikke denne type sikring i high-end anlæg, om det så koste omkring de 1000 kr. kan jo ikke gør en forskel i et anlæg til over 50.000 kr. (kun en tanke), og i et par magneplanar 1.6 til over 20.000 kr. par, burte det så ikke være med Audiophile sikringer
Til top Vis StarTrek's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af StarTrek

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 10 August 2014 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

Det er godt at have lidt skepsis i hifi verdenen,
Men også at være åben for nye ting så man kan få prøvet dem af og se om det er noget der virker.

Med hensyn til sikringer.
Hvis man syntes at der forskel på strømkabler er det jo nærliggende
at kunne forestille sig at der også er forskel på dem   

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum