Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Film-afspiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2008 kl. 12:56 | IP-adresse registreret  

Hejsa,

Jeg skal have bygget mig en "film-afspiller-pc" til stuen og har et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med

Brug / Krav

• Afspilning af DVD, HD-DVD og BluRay (lyd mindre vigtigt, har kun to kanaler)
  • Afspille DVD-film, der er rippede til netværks-harddisk i en VIDEO-TS struktur
  • Afspille alle andre gængse videoformater gemt på netværks-harddisk
  • 100% fanless (også strømforsyning) - og gerne så smårt strømforbrug som muligt
  • Kunne gå i S3 sleep mode & vækkes igen

Den skal altså ikke (lige nu) bruges til TV, musik eller radio

Hardware

• Hvilket Micro-ATX bundkort med indbygget grafikkort & HDMI-udgang kan (bedst) dekode HD-DVD & BluRay (CPU-platform underordnet)?
  • Hvilket HD-DVD, BluRay drev er (respektivt) de bedste - eller alternativt, hvilke kombi-drev er det bedste?
  • Hvilket kabinet kan i anbefale (så lavt som muligt med tanke på en evt senere montering af PCI TV tuner kort))?

Software

• Findes der noget mediecenter-software, hvor HD-DVD & BluRay kan afspilles "native"?
  • Alternativt; hvilken software bruger i til at afspille HD-DVD & BluRay - og kan denne software bruges som embedded afspiller i en mediecenter applikation (a la Nvidio Purevideo HD dekoder-pakke)

Mvh Jonas

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2008 kl. 07:33 | IP-adresse registreret  

Anyone - nogle ideer?

Jeg har trawlet lidt igennem trådene men synes det er lidt svært at finde rundt i; der står jo en del

Nyt på vej....
Til top Vis JoeConsultant's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JoeConsultant

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

ja du burde finde meget ved søgning. Der har været meget om emnet.

Et Gigabyte GA-MA69GM-S2H bundkort er med X1250 grafik og HDMI. Sammen med en AMD X2 4800+ kan det klare HD-materiale uden problemmer. Vil tro det bliver svært at finde en passiv køler, hvis også kabinettet ikke på være så højt. Har selv en Hipermedia køler, den er ikke passiv, men larmer ikke.

Et Silverstone LC19 er på størrelse med en alm. DVD-afspiller og har passiv strømforsyng som til en bærbar pc. Du vil dog få problemmer med et HD-drev p.t. der der kun er plads til laptop drev.

Jeg har selv ovennævnte setup, og det funker helt upåklageligt. Synes det er rart man ikke behøver have en kæmpe kasse stående. Venter så bare lige på at der kommer laptop HD-drev på markedet til rimelig penge. Der går nok ikke så længe. Det eneste jeg har fundet er et Toshiba HD-drev til 1500kr. Men venter til der kommer HD-DVD/BlueRay combo brænder drev

Til top Vis mbm1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbm1

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Mange tak for svaret! Det ser ud til at være noget af det rigtige hardware du foreslå - også kabinettet, det ser fedt ud!

Jeg har (seføli) nogle flere spørgsmål angående både hard- og software som jeg håber du kan hjælpe med

hardware

• Hvilket DVD-drev bruger du i det kabinet?
  • Er denne hardware (med 2 gig ram) kraftig nok til efterbehandling/skalering af SD med FFDShow (noise reduction, sharpening, Motion blur)

software 

• Bruger du mediecenter software - hvis ja, hvilket?
  • Hvilke dekodere/codecs bruger du (Catalyst, FFDShow eller andet?)

Mvh Jonas  

Nyt på vej....

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 01 Februar 2008 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

Jeg valgte et Slot-in drev. Da jeg ikke ville have et alm. laptop drev der skulle skubbe en skuffe ud.

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=379324

P.t. bruger jeg MCE 2005 med Nvidia´s Purevideo decoder til DVD og CoreAVC/Haalisplitter til HD-materiale og FFDshow til DivX og liggende.

Har tidligere leget med Mediaportal også

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Februar 2008 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

Igen tak for hjælpen! Jeg er meget tæt på at bestille men har et sidste spørgsmål: Vil en Athlon X2 BE-2400 2.3 GHz kraftig nok til mit brug (HD-DVD & BluRay afspilning), hvis jeg bruger CoreAVC til dekodning - og gerne vil efterbehandle med FFDShow?

Jeg kan se, at man allede kan få en slot-in BD-brænder: http://panasonic.co.jp/pcc/products/en/drive/internal/bd/uj2 25.html. Det er dog ikke et kombi-drev og på Hush's (http://www.hushtechnologies.net/) hjemmeside koster drevet 729 Euro i tillæg på en af deres pcer.

Mvh Jonas

Nyt på vej....

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 07:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen,

De tre aller-sidste spørgsmål jeg håber du (i) kan hjælpe med:

• Standby & Strøm
    Med det Mobo & den CPU, virker S3 standby & Cool n' Quiet da i Vista? Det gør det nemlig ikke på mit det gamle mobo, da jeg ikke kan finde drivere til chipsettet...
  • Dekodning
    Er en Athlon X2 BE-2400 2.3 GHz kraftig nok til DVD, HD-DVD & BluRay afspilning, hvis jeg bruger hhv. ATI DVD Decoder (bruger vel egentligt GPU'en??) / CoreAVC (bruger CPUen??)
  • Efterbehandling
    Er en Athlon X2 BE-2400 2.3 GHz kraftig nok til DVD, HD-DVD & BluRay efterbehandling med FFDShow (alt efter, hvad man vil gøre, naturligvis)?

Mvh Jonas

Nyt på vej....

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Ja ved godt der findes enkelte. Men gider sku ikke giver 5000kr. Venter til de kommer under 2000kr.

Nogle filtre med FFDShow hiver altså rigtig mange krafter. Ved heller ikke om du kan benytte FFDshow filtre og samtidig CoreAVC.

- ja S3 standby og C&Q virker fint med det mobo i Vista. (kører selv med det)

- Umiddelbart ja, men hvorfor ikke lige tage en cpu der er lidt kraftigere eks. X2 5000+

- Det vil jeg nok tvivle på, alt efter hvad du vil gøre som du selv skriver

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Kanon, tak!

Den primære grund til den svagere processor var strømforbruget. Jeg har lånt sådan et Sparometer på biblioteket, der kan måle strmøforbrug og giver dig prisen og forbruget på displayet - blir da helt forskrækket  Men hvis S3 virker fint, er der jo ingen grund til ikke at købe en kraftig (nok) CPU!

Så er Mobo & 5000+ bestilt

Edit: endte med denne http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=427132. Samme stømforbrug, 2mb L2 og hurtigere clock end 5000+. Koster 80 dk mere.

Mvh Jonas

Nyt på vej....

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Mit mediacenter bruger 2-3W ved standby.

Intet at sammenligne med mit TV (25W) og forstærker (15W) på standby.

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Det er ikke meget strøm på standby. Har lige målt min plasma - det koster jo også en krig at have den stående på standby...

Sidste spm; kan det (hvis jeg nu skulle få lyst) lade sig gøre at proppe 4 pci-kort ind i det kabinet? Evt på risers?

Mvh Jonas

Nyt på vej....

mbm1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Februar 2008 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

JoeConsultant skrev:

Det er ikke meget strøm på standby. Har lige målt min plasma - det koster jo også en krig at have den stående på standby...

Sidste spm; kan det (hvis jeg nu skulle få lyst) lade sig gøre at proppe 4 pci-kort ind i det kabinet? Evt på risers?

Mvh Jonas

Nej der er kun plads til 1 pci-kort med riseren.

JoeConsultant
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 August 2008 kl. 11:22 | IP-adresse registreret  

Hej igen - og tak for hjælpen sidst :-)

@Mbm1: Ved du omd er er kommet nogle slot-in blu-ray drev / brændere til DK endnu?

Vh Jonas

Nyt på vej....

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes