Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Grafikkort og lydkort tii mediecenter (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 12 Juli 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Jeg har netop bestilt et Blueray drev til mit mediecenter, samt en ny forstærker (Sony 3300) og et full hd tv (Sony)

Jeg skal have det hele sløjfet sammen... I dag har jeg en ældre sony forstærker, som kun har phono indgange til lyd og billede, samt et ikke full hd tv. Det har jeg sat sammen således at fra mit mediecenter går det et DVI -> HDMI kabel til tv'et og lyd bliver ført ned i min forstærker med et jack -> phono kabel.

Fremover vil jeg selvfølgelig gerne kører alt gennem forstærkeren, da det er langt nemmere at skifte mellem forskellige ting, men stadig bruge samme kanal på tv mm.

Men jeg er meget i tvivl om hvordan!  - Jeg har læst på en del indlæg herinde og syntes blot at jeg bliver mere og mere forvirret.

Hvis vi starter med lyd: Jeg har et udemærket onboard lydkkort (Intel) og jeg er fint tilfreds med lyden i dag, men kan det blive bedre er jeg selvfølgelig med på det
Jeg har mulighed for at forbinde til den nye forstærker via phono eller optisk - forstærkeren har også coxial indgang med lydkortet har ikke en udgang til dette. Endelig har forstærkeren også en multi channel input hvor jeg kan tilslutte front, surround, center og sub for sig (phono stik) - Her tænker jeg så om man bare kan bruge en række jack -> phono kabler og på den måde tilslutte de enkelte kanaler?

Jeg har også læst her på siden at det er bedst at overføre signalet analog til forstærkeren, så det er den der laver decoder arbejdet (er det korrekt forstået og hvis jeg så flytter det over via optisk eller cox er det computeren der skal arbejde?)

Hvad får jeg det bedste resultat med? - Jeg er villig til at købe et nyt lydkort hvis jeg fx får mest ud af det med coxial.

Tilslutningsmuligheder på forstærkeren kan ses her: http://www.sonystyle.com/wcsstore/SonyStyleStorefrontAssetSt ore/img/products/STRDA3300ES_rearpanel.jpg

Min nye forstærker understøtter 7.1 lyd - Jeg ved godt at der ikke er alverden med film og udstyr der har det endnu, men jeg kan jo lige så godt fremtidssikre mig når det nu er. Så skal jeg have nyt lydkort kan det lige så godt have 7.1 og der må ikke være aktiv køler på!

Grafikkort:
Jeg har i dag et Asus grafikkort i computeren med dvi udgang. Man læser jo om grafikkort der understøtter HDTV og HDMI output og jeg skal gi dig! - Men hvordan hænger det reelt sammen, er man helt galt på den hvis man blot søger for at grafikkortet har en opløsning der som minimum svarer til TV'et altså 1080 på den mindste led? - Eller henter man meget ved at få et der fx har HDTV output?

Når grafikkortene har HDMI stik, er det så ikke typisk bare for at man enten kan bruge et "standard" HDMI kabel eller fordi de også har lydkkort indbygget?

Jeg er også villig til at købe nyt grafikkort hvis det kan gavne mig... Jeg har et samlet budget for min opgradering (lyd og billede) på ca 2000

Puha det kan blive til mange spørgsmål  Håber nogle kan hjælpe så jeg slipper for at blive helt ude af den

Til top Vis sorent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sorent

sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Juli 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret  

Jeg glemte helt at skrive at jeg i dag har installeret Nvidia purevideo decoder, som til mit nuværende behov har kørt fint... Men der er ikke noget HD understøttelse i den som jeg har forsteået, så enten skal jeg opgradere til dere HD udgave... Men det jeg nu mest overvejer at købe Cyberlink PowerDVD 8 ultra, som skulle give mulighed for det hele og har tit er blevet anbefalet her på siden

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 12 Juli 2008 kl. 12:59 | IP-adresse registreret  

Du skal bruge et Auzentek Prelude lydkort, den nye udgave, der udkommer til september :)..

Så forbinder du dit grafikkort med DVI->HDMI kablet til lydkortet (som har HDMI-in) og forbinder så din computer til anlæg med HDMI-HDMI (lydkort har HDMI-ud) og herefter forbinder du anlæg med HDMI-HDMI til TVet :)..

- så spiller det maks med alle de nye formater også, og det vil i dette tilfælde være forstærkeren, der tager sig af dekodningen af lyden og computeren, der dekoder billedet.

OSB: PowerDVD kan endnu ikke sende lyd via. HDMI!

Til top Vis Dare_Devil's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dare_Devil

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Juli 2008 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Sorent:

Du spørger om en masse forskelligt, jeg kan sagtens forstå det, men mange spørgsmål kræver også en lang forklaring. Så jeg vil henvise til min hjemmeside, den skulle du måske se. (link nederst) for jeg tror faktisk det meste er der.

Men et grafikkort skal have HDMI ud, enten via et rigtigt HDMI stik eller via adapter fra DVI. Og der skal til blu-ray være HDCP. Det har at gøre med krypteringen på blu-ray plader. Og du skriver ikke hvad det egentlig er for grafik du nu har, gør du. Altså om det nu også er mere end blot en DVI udgang.

Du skulle måske overveje det motherboard jeg omtaler på min hjemmeside, det vil ikke være særlig dyrt da det fås for 550 kr. Det har det rigtigtige grafikkort og har 5.1 lyd over DVI/HDMI stik (konverter eller det rette kabel (dvi/hdmi))

Og så er anbefalingen fra Dare devil korrekt, men kortet er der ikke endnu. Det vil give mulighede for at overføre loss-less lydformaterne fra blu-ray som han beskriver. 

Man kan godt fra et lykort via analog få mere end blot dolby digital 5.1 eller DTS, altså via udgangen fra et 7.1 lydkort. men de fleste foretrækker digital output. som også måske er bedst, afhængig af den forstærker man har.  Og der er jo ikke mange kabler ved HDMI.

sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Tak for input begge 2... Det lyder godt og nemt med det kommende lydkort... Har godt læst lidt om det og det er da bestemt ventet meget rundt omkring lyder det til...

Vedr PowerDVD med lyd via HDMI, vil det så sige at hvis man har et grafikkort med HDMI output, vil du ikke kunne få lyd med ud når du afspiller med PowerDVD?

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Juli 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

De nye grafikkort baseret på ATI/AMD's 4000 chipset serie(4850/4870) kunne måske osse bruges?

De kommer jo med HDMI + HDCP understøttelse. De billigeste kort baseret på 4850 kan fås til omkring 1200 kr. Og så sparer du jo et lydkort. De kan dog vidst ikke overføre et DTS-HD Master signal pga. båndbredde, som eneste begrænsning. Men der er vidst heller ikke meget ude som kommer i dette format?

En ide ihvertfald! :-)
Til top Vis Mr.DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.DJ

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
De nye grafikkort baseret på ATI/AMD's 4000 chipset serie(4850/4870) kunne måske osse bruges?

De kommer jo med HDMI + HDCP understøttelse. De billigeste kort baseret på 4850 kan fås til omkring 1200 kr. Og så sparer du jo et lydkort. De kan dog vidst ikke overføre et DTS-HD Master signal pga. båndbredde, som eneste begrænsning. Men der er vidst heller ikke meget ude som kommer i dette format?

En ide ihvertfald! :-)

Det eneste disse grafikkort "kan", er at samle lydsignalet fra SPDIF og videosignalet fra selve grafikkortet. I det den interne forbindelse er SPDIF, er båndbredden korrekt for lille, men du mister her muligheden for såvel PCM 7.1 lydsporet fra BluRay skiverne, DTS-HD Mater Audio samt Dolby Digital True HD - alle de nye formater BluRay fører med sig.

Dermed vil denne "løsning" kun gøre, at du har brug for et kabel mindre - og ikke løse dit problem med de nye formater. Derfor vil jeg istedet anbefale den løsning, jeg foreslog.

Alternativt findes visse G35 bundkort, der kan sende de nye lydformater ud gennem den onboard HDMI-udgang - men disse onboard grafikkort er ikke ret gode - hvorfor jeg igen vil lede tilbage til den løsning, jeg før foreslog.

Og ja, der vil ikke komme lyd gennem HDMI, hvis du benytter PowerDVD, som det er i dag - men det vil utvivlsomt komme en update, som kan fixe dette problem - lydkortet er jo ikke engang udkommer endnu ;)

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hey Dare_devil, skønt med noget input! :-)    men jeg syntes dog jeg læste et eller andet sted at de nye ATI chips osse skulle kunne overføre HD lyd....vent lidt!    *rumstrerer*

Ahh, her er et udpluk fra ATI/AMD specs side, omhandlende video og lyd:

ATI Avivo™ HD Video and Display Platform6
Unified Video Decoder 2 (UVD 2) for H.264/AVC, VC-1, and MPEG-2 video formats
High definition (HD) playback of Blu-ray and HD DVD video
Dual stream (HD+SD) playback support
DirectX Video Acceleration 1.0 & 2.0 support
Support for BD-Live certified applications
Hardware DivX and MPEG-1 video decode acceleration
Accelerated video transcoding & encoding for H.264 and MPEG-2 formats
ATI Avivo Video Post Processor6
Color space conversion
Chroma subsampling format conversion
Horizontal and vertical scaling
Gamma correction
Advanced vector adaptive per-pixel de-interlacing
De-blocking and noise reduction filtering
Detail enhancement
Color vibrance and flesh tone correction
Inverse telecine (2:2 and 3:2 pull-down correction)
Bad edit correction
Enhanced DVD upscaling (SD to HD)
Automatic dynamic contrast adjustment
Two independent display controllers
Drive two displays simultaneously with independent resolutions, refresh rates, color controls and video overlays for each display
Full 30-bit display processing
Programmable piecewise linear gamma correction, color correction, and color space conversion
Spatial/temporal dithering provides 30-bit color quality on 24-bit and 18-bit displays
High quality pre- and post-scaling engines, with underscan support for all display outputs
Content-adaptive de-flicker filtering for interlaced displays
Fast, glitch-free mode switching
Hardware cursor
Two integrated dual-link DVI display outputs
Each supports 18-, 24-, and 30-bit digital displays at all resolutions up to 1920x1200 (single-link DVI) or 2560x1600 (dual-link DVI)2
Each includes a dual-link HDCP encoder with on-chip key storage for high resolution playback of protected content3
Two integrated 400 MHz 30-bit RAMDACs
Each supports analog displays connected by VGA at all resolutions up to 2048x15362
DisplayPort output support
24- and 30-bit displays at all resolutions up to 2560x16002
HDMI output support
All display resolutions up to 1920x10802
Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI
Integrated AMD Xilleon™ HDTV encoder
Provides high quality analog TV output (component/S-video/composite)
Supports SDTV and HDTV resolutions
Underscan and overscan compensation
Seamless integration of pixel shaders with video in real time
VGA mode support on all display outputs

link til side: ATI 4000 serie specs.

Teksten jeg havde refereret til har jeg markeret med fed!

Dare_Devil, kan du komme nærmere ind på hvordan de kan proklamerer HD understøttelse af lydformater?

Dare_Devil
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juli 2008 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

How, det havde jeg ikke læst! Så kan det godt være, at jeg bliver nødt til at æde mine ord i mig igen ;)..

Uden at have studeret det nærmere, så ser det ud til, at ATI vil integrere en (ukendt) lydchip i deres grafikkort design! Altså et på GFX onboard lydkort, hvis eneste udgang bliver gennem HDMI. Er dette tilfældet, vil der ikke optræde båndbreddebegrænsningen gennem SPDIFs interface, i det lydcontrolleren sidder direkte på printet, hvor HDMI-udgangen befinder sig.

Denne løsning virker yderst fornuftig - jeg kender ikke til produktionsprisforøgelse (men den virker ikke voldsom ifht. prisen på kortet).. Og da det er DACen i surroundrecieveren, der benyttes, burde lydkvaliteten også blive udemærket (jeg kender ikke til jitter-problemerne på HDMI-interfacet, men i denne prisklasse, burde det ikke være noget at snakke om)..

sorent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 Juli 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Mr. DJ

Det ser da spændende ud med det nye fra ATI.. Udfra det link der er i bunden af dit indlæg er der aktiv kølning på kortet... Det vil jeg meget nødigt have  - Bare for at være rigtig på tværs  - Men det kan godt tænkes at det bare er tilfældet med det afbilledet.. jeg har ikke lige haft tid til at google det nærmere... for der er vel uden tvivl mange der producere/ vil producere det...

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:

Integrated HD audio controller with support for stereo and multi-channel (up to 7.1) audio formats, including AC-3, AAC, DTS, DTS-HD & Dolby True-HD4, enabling a plug-and-play audio solution over HDMI

Der er også et par fodnoter på siden:

* Playing HDCP content requires additional HDCP ready components, including but not limited to an HDCP ready monitor, Blu-ray or HD DVD disc drive, multimedia application and computer operating system.
* Subject to digital rights management limitations;
* Maximum supported audio stream bandwidth is 6.144 Mbps

AVSForum har nogle spekulationer:

Citat: "But Still Downsampled to 16bit/48kHz??

However it is unclear if HD 4800 series supports PAP or not. Without PAP, audio from every AACS-encrytped content will be downsampled to 16bit/48kHz. Surely the cards will not support Dolby TrueHD/DTS-HD Master Audio bitstreams."

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Mr.DJ
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Juli 2008 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

sshd,

tak for linket! Ser ud til der -har været/er- en del problemer med AACS/PAP beskyttelsen, da ingen endnu har implementeret noget software til PC'ere der er godkendt til at decryptere de beskyttede signaler. Resultatet er så at indholdet bliver skaleret ned til 16bit/48Khz data.
Dette lyder dog til at være mere et generalt problem og er ikke specifikt relateret til ATI chipsene. Microsoft er tilsyneladende lidt bagefter og har derfor endnu ikke kommet med en "standard" løsning til windows, så bl.a. Cyberlink planlægger at lave deres egen software løsning til PowerDVD, som er uafhængigt af styresystemet.

Hvis man fjerner beskyttelsen er der dog fuld adgang til den højekvalitet idag. Og dette kan flere tredje parts værktøjer gøre.....som der osse nævnes i linket!   

sshd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 15 Juli 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Mr.DJ skrev:
Cyberlink planlægger at lave deres egen software løsning til PowerDVD, som er uafhængigt af styresystemet.

Jeg tror ikke det bliver til noget.

PowerDVD henvender sig almindelige forbrugere, som gerne vil kunne se en film på deres computer.

Det er primært entusiaster, der har interesse i HD-lyd. Mange af disse brugere almindelige blu-ray afspillere i stedet for en HTPC.

Af entusiaster med HTPC er en del teknisk stærke og har for længst droppet PowerDVD.

Til top Vis sshd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sshd

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes