Forfatter |
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1275
|
Sendt: 02 November 2023 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
JBLPro skrev:
Det samme kan man jo sige den anden vej  |
|
|
Ja
Jeg oplever, at når der kommer nogen for at lytte til mit system, at der er mange der bliver forvirrede over, at det ikke lyder som noget de er
vant til.
Jeg beder dem så om, ikke at sammenligne med den lyd de kender, men med lyden af rigtige stemmer og instrumenter.
Så falder det på plads hos de fleste, og så nyder de musikken. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 02 November 2023 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mine diffusere virker sådan tidsmæssigt, og de fjerner ikke lyden, men gør refleksionen om til mange små refleksioner. Altså fjerner ikke lyd, men fjerner det problem med den voldsomme refleksion. Hvis man bruger absorbenter, vil man afhængig af tykkelsen fjerne diskant og længere ned i frekvens, som du selvfølgelig ved alt om.
Men du kan netop ikke gengive musikken som den er indspillet. Du filtrerer lyden med absorbenter. På væggene fjerner du rigtig mange refleksioner med dine 40 mm Rockfon. Det er et problem, hvis man ønsker dybdeperspektiv. Fordi hjernen har brug for den refleksion til at bestemme afstanden til en sanger f.eks. Hvis du er i et lyddødt rum, og sidder med bind for øjnene på en stol. Der bliver placeret en højttaler i det lyddøde rum, vil du ikke kunne placere afstanden til højttaleren, netop fordi du ikke har nogen refleksioner.
Hvis du har et lyddødt rum, er der ingen tidlige refleksioner, og uanset hvor langt væk højttalerne er, vil en lyd kilde i optagelsen uden tidlige refleksioner (dvs. en nærmikrofon) lyde meget tættere på dig end højttalerne. Og det er præcis hvad jeg oplevede hos dig. At musikkerne var foran højttalerne. Det undrede jeg mig meget over. Du kan så heller ikke få den refleksion fra sidevæggen, fordi du har dipolhøjttalere. De spiller frem og tilbage, men de kan noget. Det var engang min drømmehøjttaler.
Hvis du har et lytterum med tidlige refleksioner, og højttalerne er omnidirektionelle, fortæller de tidlige refleksioner fra sidevæggene, hvor langt væk højttalerne er. Vi har to øjne til at bedømme afstand med. Vi bruger ørene samt refleksioner til at bedømme afstanden til musikkerne. Hvis du snakker med din hustru, og du har bind for øjnene, bedømmer du afstanden til din hustru ved hjælp af gulvets refleksion. Derfor vil et gulvtæppe forvirre, da det filtrerer / dæmper de høje frekvenser væk. Gulvrefleksionen er en helt naturlig refleksion vi kender så godt. Men vi er nok ikke enige, og det er jo det der gør det interessant! Er vi enige der! __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2986
|
Sendt: 02 November 2023 kl. 18:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Sven
Pas på ikke og sammenblande tidlige reflektioner fra studiet (på optagelsen) med tidlige reflektioner i dit rum.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2023 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
@ Sven
Pas på ikke og sammenblande tidlige reflektioner fra studiet (på optagelsen) med tidlige reflektioner i dit rum. |
|
|
Ja __________________ Boman
|
Til top |
|
|
jenssohl Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 03 November 2023 kl. 15:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til svar til Kaj:
Jeg brugte en pc med w95 eller nyere, Digital Audio Labs CardDeluxe lydkort, samt cool edit 2000 som rekorder og audio editor.
Man sætter indput i cool edit til digital in, 44,1kz 16bit og optager hele cd’en. Start recorder og start cd play. Bagefter gemmer man de
enkelte numre i wav format, 16bit med nul data i start og slut. Der kommer nul i data (ingen lyd) i pauser imellem numrene, samt inden cd
startes.
Når man ripper en cd, kan der komme et antal nul data i start og slut af nummeret. Hvor mange kan være forskellig alt efter hvilket drev og
software man bruger. Da lyden bliver gemt i blokke på en cd, vil der næsten altid være brug for nuller i start eller slut på nummeret.
Programmet til at sammenligne wav filer med, har jeg selv programmeret (dos program). Man skal først starte med at sammenligne
(2*16bit) efter at det første sampling (højr+venstre) er forskellig fra nul). I dag findes der sikkert tilgængelig software til dette.
Til slut vil jeg nævne, at jeg ikke har brugt defekte cd’er til testen.
Vh. Jens Sohl.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2023 kl. 16:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skiftede musikken til "Very Best Of Randy Crawford".
Den er rigtig god __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2023 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den er også optaget virkeligt godt
Igen - er jeg glad for - at programmet vælger tilfældige albums.  __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 03 November 2023 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu er det #The Very Best Of Tanya Tucker" __________________ Boman
|
Til top |
|
|
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 03 November 2023 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøver at vende tilbage til trådstarters første indlæg, hvor Boman påstår at ripning med AccurateRip betyder en bedre aftastning
end nogen cd-afspiller ! Bliver bittene tunet, poleret eller hvad sker der ?
Tænker også om det ikke er en moderne form for jukebox man laver ved at putte sine cdér ind i en harddisk ? Hvis det er det man
ønsker er det jo en fin løsning.
Vh
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4848
|
Sendt: 03 November 2023 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bliver hverken poleret eller tunet... der bliver aflæst bit-perfekt, da harddisken er en SSD og data kan læses igen og igen, indtil de er 100% korrekt.
De fleste CD-afspillere har kun ét skud til at læse data korrekt. Derfor skal korrektionskredsløbet ofte træde til, med tab af korrekt information, og dermed hørbar forringet lyd, som resultat...
Der er undtagelser hvor CD-afspillere læser data 2-4 gange, og gemmer i en buffer indtil data sendes videre (a la streaming), og her er lyden ofte hørbart bedre.
Som en ven og branchemedlem engang sagde: "Det vigtigste er dét der sker før og efter dac-chippen... dac-chippen skal nok finde ude af det!"
Frit oversat... det vigtigste er at aflæsningen er så præcis som mulig, og at de analoge kredsløb er af høj kvalitet. Dac'ens opgave er til sammenligning den nemmeste!
|
Til top |
|
|
villavalium Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 03 November 2023 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så der findes cd-afspillere som aflæser korrekt, altså lige så korrekt som en SSD harddisc.
Fik ro på nu, så undgår at skrue op for medicineringen
Tak for svar-
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 10:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
villavalium skrev:
Så der findes cd-afspillere som aflæser korrekt, altså lige så korrekt som en SSD harddisc.
 |
|
|
Nej, en cd-afspiller læser disken hver gang - hvis den læser den flere gange - er der større sandsynlighed for, at man afspiller de rigtige
nuller og ettaller.
Når den er rippet vha. AccurateRip og anbragt på er SSD harddisk, er man helt sikker på, at alle nuller og ettaller er korrekte.
En anden fordel er, at man ikke skal bruge (mange) penge på en CD-afspiller.
Mine cd'er er rippet med et meget billigt DVD drev, Medion (lavet af LG) og købt billigt i ALDI.
Altså - man sparer penge OG er sikker på at cd'erne bliver gengivet perfekt __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Sommetider er der nogen - som her på siden -spørger, hvilken CD afspiller de skal købe.
Jeg kan så finde på at skrive, at det er langt bedre at rippe dem til en harddisk.
Hvis man gør det med hjælp fra AccurateRip, er man helt sikker på, at alle nuller og ettaller er læst korrekt.
Altså bedre en nogen CD afspiller.
Som regel er svaret, at de gerne vil stå med CD'en i hånden, når musikken spiller.
Men jeg synes, at jeg har en stor fordel, som kan gøre mig gladere, tit flere gange om dagen:-)
Jeg kan starte med vælge en playlist, med rigtig mange CD'er, og begynde med at afspille dem i tilfældig rækkefølge. Og så hører jeg
pludseligt et nummer/CD, som jeg ikke har hørt meget længe.
Så skifter jeg til at afspille i rækkefølge, så jeg kan høre hele CD'en. Bagefter kan jeg skifte til tilfældig rækkefølge, eller fortsætte med at
høre høre flere CDer i rækkefølge.
Jeg tror, at når man først har prøvet det, vil man ikke tilbage til at spille een CD af gangen.
|
|
|
Men du kan vel ikke udtage det rå masterlag fra en SACD, som jeg kan afspille med min cd transporter.
"The results are breathtaking. Now, for the first time, SACD owners can connect directly to the master quality source locked onto the SACD's
master layer. This is a major triumph for music lovers around the world. Hear for the first time what mastering engineers get to enjoy. The pure
DSD Master layer.". __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 11:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Men du kan vel ikke udtage det rå masterlag fra en SACD, som jeg kan afspille med min cd transporter.
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener.
Mit DVD drev kan læse og brænde DC'er. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu dukkede Sammy Davis Jr op. Han er rigtig god
Der er sikkert ingen af jer, der kender ham. __________________ Boman
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Online Indlæg: 3365
|
Sendt: 04 November 2023 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sammy Davis Jr - jo da! Både som sanger og som deltager i filmen "Ud at køre med de Skøre".
Noget helt andet Boman - Hvad er den dybere mening med utallige småindlæg med "hvad du hører lige nu"?
Det opleves som en discjockey uden lyd, hvilket gør det uendelig uinteressant. Det må du kunne gøre bedre.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg lavede dette indlæg, fordi jeg ville fortælle om fordelen ved rippe sine cd'er til en harddisk.
1. Man er sikker på at alle nuller og ettaller på cd'en bliver spillet korrekt.
2. Med al musikken på harddisk, kan man lave alle de playlister man har lyst til. OG at man kan vælge at spille i rækkefølge eller eller tilfældig
rækkefølge, hvilket gør, at man pludseligt kan høre noget musik, man ikke har hørt længe.
Det derfor jeg skriver, når jeg hører noget god musik, som jeg ikke har hørt længe.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Sven Palvig Forum Bruger

|
Sendt: 04 November 2023 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Sven Palvig skrev:
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener.
Mit DVD drev kan læse og brænde DC'er.  |
|
|
Jeg mener, at hvis du kunne brænde SACD plader, og udtage det DSD lag der ligger som masterbånd, er det bedre end cd niveau. __________________ Mvh. Sven
|
Til top |
|
|
Canton Forum Bruger

Bruger siden: 04 November 2023 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1
|
Sendt: 04 November 2023 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Sven Palvig
SACD kan rippes med det rigtige udstyr, mest gængs er Sony PS3 playstation med den rigtige firmware og selvfølgelig SACD drev. Der
findes også et par CD afspiller som kan modifices/tweakes så signalet kan udtages digitalt, men det er vist noget mere kompliceret.
|
Til top |
|
|
MLB75 Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2023 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 8
|
Sendt: 04 November 2023 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kaj. skrev:
Sammy Davis Jr - jo da! Både som sanger og som deltager i filmen "Ud at køre med de Skøre".
Noget helt andet Boman - Hvad er den dybere mening med utallige småindlæg med "hvad du hører lige nu"?
Det opleves som en discjockey uden lyd, hvilket gør det uendelig uinteressant. Det må du kunne gøre bedre. |
|
|
Efter 30+år med såkaldt high end eller ultra high end, er det min klare konklusion at en lineær frekvens kurve simpelthen er
mega kedeligt der skal noget andet til, min 9 til 12 db løft i bassen samt mere smæk på diskant samt melle tone, det
forudsætter self. At ens HT er at en hvis kvalitet samt at ens bas system er som i gamle dage og ikke dette nymodens skrammel
med såkaldt subwoofer med 6” enheder  .
|
Til top |
|
|