Forfatter |
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man går en 10-12 år tilbage begyndte der at dukke modeller op, a la min McIntosh.
Men der findes også nyere modeller som ikke læser data flere gange eller gemmer data i en buffer, men som stadig lyder rigtig godt... f.eks. Vincent CD-200 som er en ualmindelig god afspiller til prisen!
Bluray er en anden sag, da det er et komprimeret signal, der pakkes ud i afspilleren inden det sendes til TV'et. Men McIntosh benytter faktisk Bluray drev, bl.a. for at kunne læse SACD, og så er drevet allerede bygget til at læse data flere gange.
|
Til top |
|
|
jenssohl Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2006 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 11
|
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har der her på siden været diskuteret kvaliteten på de digitale lyddata som der kommer fra en audio cd afspiller. Jeg har for godt 20 år siden testet dette.
Jeg rippede nogle cd’er på min pc og gemte dem i wave format.
Herefter rippede jeg samme cd’er fra min audio cd afspiller Philips cd 930 via spdif forbindelse til lydkortet på min pc og gemte dem i wave format.
Herefter sammenlignede jeg wave filerne fra computer cd med audio cd filerne og resultatet viste at der ingen forskel var, de digitale lyd data var bit perfekte.
vh. Jens Sohl.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 28 Oktober 2023 kl. 20:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
villavalium skrev:
Tak for svar allanowich, men tænker dem du
nævner nok ikke tilhører kategorien moderne.
Hvornår begyndte man at producere dem som Mikkel omtaler med
flere gange aflæsning og en buffer ?
Og hvordan aflæser en blue-ray afspiller ?
|
|
|
en cd afspiller, er jo grunden altid moderne fra udgivelses
punktet, da man jo udvikler dem år for år....så derfor blev mit svar,
som det blev. Først 16 bit.... derefter 18...20....men også 1 bit som
Technics lancerede....med 256 gange oversampling......man blev ved
med at finde på noget, men analog delen har jo det sidste ord.... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Kaj. Forum Bruger

Bruger siden: 04 August 2014 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 3365
|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 02:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
jenssohl skrev:
Nu har der her på siden været diskuteret kvaliteten på de digitale lyddata som der kommer fra en audio cd
afspiller. Jeg har for godt 20 år siden testet dette.Jeg rippede nogle cd’er på min pc og gemte dem i wave format.
Herefter rippede jeg samme cd’er fra min audio cd afspiller Philips cd 930 via spdif forbindelse til lydkortet på min pc og gemte
dem i wave format.Herefter sammenlignede jeg wave filerne fra computer cd med audio cd filerne og resultatet viste at der
ingen forskel var, de digitale lyd data var bit perfekte. |
|
|
Interessant. Må vi se dokumentation for påstanden og præcise oplysninger om den hard- og software du benyttede til opgaven.
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1271
|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har efterhånden rippet mange CD'er. Normalt går det lynhurtigt, 3-5 gange hurtigere end normal afspilning.
Men nogen gange kan der tage lang tid, først genlæser den nummeret 2-3 gange, hvis det ikke er godt nok, arbejder den hårdt/langsommeligt
i forsøg på at læse alle bits korrekt.
Hvis den bliver ved med igen og igen at forsøge, beder jeg den om at springe nummeret over.
Hvis man tager CD'en ud, kan man normalt se hvor/hvorfor den ikke kan rippes ordentligt.
Altså hvis man passer på sine CD'er, er der ingen problemer, men er de ridsede, er det svært.
(jeg prøvede engang at at rippe en CD, der var lånt biblioteker, men det var umuligt)
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
hwr001 Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 19
|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har bevaret mine bedste CD som fysiske medier - og generelt rippet alt i FLAC format til NAS. Så helt enig i mange
af indlæggenes udsagn om fordelene med at kunne høre sin samling alle steder - hifi-rum, gåtur eller i bilen - perfekt.
Når jeg tester en afspilning af FLAC fil mod samme afspilning på CD - så er det med digitaludtaget fra hhv streamer og CD ud i
samme DAC - dermed skal jeg kunne høre forskel hvis den ene er bedre end den anden da alle andre elementer er de samme.
DET kan jeg ikke. Hører man forskel på CD og FLAC fil gennem hver sin afspiller - så er der utallige muligheder i HW og kabler
der kan gøre forskellen.l
Når det så er sagt - så kan der være CD indspilninger jeg helst hører gennem CD afspillerens DAC - måske fordi lyden er en
anelse varmere/afslappet end nye DACs. Men det er jo en personlig lyttepræference og ikke om der grundlæggende er forskel på
lagringen af nuller og et taller / prikker og streger.
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 10:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
når du lytter via en cd afspiller alene, er det nok analog udgangen, du lytter og vurderer.... ikke så meget dac'en, hvad klang angår ☺️
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bliver nødt til at skrive det.
Med tilfældigt valg hørte jeg pludseligt "Will You Love Me Tomorrow" med Carole King in Concert, fra 1993.
Så skiftede jeg til spille numrene i rækkefølge, og jeg nyder det. Der er en fantastisk god indspilning af hendes største hits __________________ Boman
|
Til top |
|
|
7100Vejle Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2018 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 356
|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg prøvet det. Jeg ripper en cd til en hd som tilsluttes min dac/streamer. Der fra føres lyden digitalt over i min cd afspillers dac. Jeg
kan ikke høre forskel :)
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 274
|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis det er for at sammenligne de digitale formater CD vs flac, er du nødt til at forbinde CD og PC/streamer til hver sin digitale
indgang på DAC'en
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 29 Oktober 2023 kl. 14:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg så ikke 7100Vejle's indlæg:-( Fuldt lige så relevant test
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pludseligt hørte jeg "Alone again or" med Love, og nyder det.
Er der overhovedet nogen af jer, som kender Love???
De var store i 1966 og 1967.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
villavalium skrev:
Men hvorfor kan en cd-afspiller ikke aftaste korrekt, når et pc-drev kan ? |
|
|
Det gør CD-afspillere også! Debatten har været oppe før, og dengang linkende jeg til en omfattende artikel, som beskriver dels hvordan CIRC-
fejlkorrektionssystemet fungerer, dels hvor ganske få fejl der er på CD-plader.
En bekræftelse på dette er netop AccuRate Rip, som viser at 99+% af alle CD-plader er uden fejl.
|
Til top |
|
|
OleOle Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2017 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 277
|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Jeg har efterhånden rippet mange CD'er. Normalt går det lynhurtigt, 3-5 gange hurtigere end normal afspilning.
Men nogen gange kan der tage lang tid, først genlæser den nummeret 2-3 gange, hvis det ikke er godt nok, arbejder den hårdt/langsommeligt
i forsøg på at læse alle bits korrekt.
Hvis den bliver ved med igen og igen at forsøge, beder jeg den om at springe nummeret over.) |
|
|
Det er så under 1% af alle CD-plader som er problematiske (med fejl).
|
Til top |
|
|
Boman Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en gang læst, at der sker 50-100 læsefejl i sekundet, når man afspiller en CD, de fleste kan heldigvis korrigeres, af det ret primitive system, man havde dengang CD'en blev udviklet.
Hvis CD'en er snavset/ridset kan der nemt komme flere læsefejl, som så bliver "gættet" (interpoleret)
Derfor går jeg ind for at rippe dem med AccurateRip, så er man sikker på, at alle nuller og ettaller er læst korrekt.
__________________ Boman
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
En CD skal være ret voldsomt beskadiget, inden afspilleren begynder at gætte. Der ligger ret avancerede fejl korrektioner
indbygget i CD formatet, der kan genskabe de korrekte bit, hvis der er fejl på CD'en.
Prøv at google: "compact disc error correction" så kommer der en artikel fra Stereophil, som beskriver det.
Da CD'en kom frem, prøvede vi at sætte et smalt bånd sort tape tværs over CD'en. Den blev stadig afspillet uden hørbare
forstyrrelser. Vendte vi tapen 90 grader (på langs med sporet), gik det galt.
Advarsel: Prøv ikke at gøre det selv, med mindre end at I ved at I kan komme til at fjerne tapen, hvis den sætter sig fast i
afspilleren. Hvis en CD alligevel ikke har nogen værdi, kan I prøve med sort tusch
|
Til top |
|
|
Tommy S. Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg missede lige Bomans beskrivelse af det samme
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 16:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der hvor en cd plade er følsom for ridser og fejl, er i afspille
retningen. På tværs, kan den klare mere, som fx det med et stykke
smalt tape på pladen eller tusch. Min cd med Arne Domnerus Live is
life og Tanita Tikaram Ancient Heart har fået en del længde gående
ridser og det kan min Vincent cd400 bestemt ikke lide og stopper
afspilningen. 🌞
__________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tommy S. skrev:
En CD skal være ret voldsomt beskadiget, inden afspilleren begynder at gætte. Der ligger ret avancerede fejl korrektioner indbygget i CD formatet, der kan genskabe de korrekte bit, hvis der er fejl på CD'en.
Prøv at google: "compact disc error correction" så kommer der en artikel fra Stereophil, som beskriver det.
Da CD'en kom frem, prøvede vi at sætte et smalt bånd sort tape tværs over CD'en. Den blev stadig afspillet uden hørbare forstyrrelser. Vendte vi tapen 90 grader (på langs med sporet), gik det galt.
Advarsel: Prøv ikke at gøre det selv, med mindre end at I ved at I kan komme til at fjerne tapen, hvis den sætter sig fast i afspilleren. Hvis en CD alligevel ikke har nogen værdi, kan I prøve med sort tusch |
|
|
Hvis man dækker data på en CD-plade, så laver korrektionskredsløbet et kvalificeret gæt ud fra en logaritme i en chip. Og da det blev udviklet tilbage i firserne, så er det begrænset hvor "avanceret" det er... 
Og som Boman skriver, så sker der ved almindelig afspilning mange fejllæsninger - som korrigeres, og derfor får man en "perfekt" datastrøm. Men den er kun "perfekt" fordi data er tilføjet, men det er ikke nødvendigvis den "rigtige" data... kun et kvalificeret gæt.
|
Til top |
|
|
erlingt Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1532
|
Sendt: 30 Oktober 2023 kl. 20:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
På en audio CD er det sådan, at data læses i frames med 24 bytes data og 8 bytes til data korrektur, dvs. at der for 3 bits er en bit
til korrektion.
Den måde det er lavet på, betyder at et tab på optil 220 bytes data kan genskabes bit perfekt, det er først ved tab på mere end
220 bytes, at fejlkorrektionen begynder at interpolere ("gætte").
__________________ "What this country needs is a good 5 watt amplifier!" (Paul Klipsch)
|
Til top |
|
|