| Forfatter |
|
Dalgas Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 798
|
| Sendt: 12 Maj 2016 kl. 21:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Enig i at alle led i kæden skal være stærke for at lyden bliver bedst mulig. Men man skal jo starte et sted......
Jeg oplevede at DACen var det svage led i min kæde: NAD M3 og Dynaudio Contour 1 mk2. PC som lydkilde. Købt brugt.
- så min DAC, der er købt fra ny, kostede næsten lige så meget som resten af anlægget.
|
| Til top |
|
| |
Morgenstjerne Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 680
|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 13:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
lille_smed skrev:
der er noget som tyder på, at der er forskel på hvilken måde, man overføre sin lyd til den given dac der bliver benyttet...?????
|
|
|
Absolut!
Og især hvilken afspiller man bruger. Jeg kan anbefale en minimal computer, der er rigtig meget at hente dér i forhold til en standard pc eller Mac. Der
er f.eks. nogle gutter her på siden der leger med Raspberry Pi, det er ret billigt at komme igang, men jeg har på fornemmelsen man skal være noget
IT kyndig - men det er, efter min mening, vejen frem til bedst mulig lyd. Ellers er der Sonore, hvor det er gjort for dig.
USB er glimrende, glem Toslink. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
...og et hav af andre minimal computere, alt efter pengepung.
__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
Ruggård Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2016 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 216
|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morgenstjerne skrev:
lille_smed skrev:
der er noget som tyder på, at der er forskel på hvilken måde, man overføre sin lyd til den given dac der bliver benyttet...?????
|
|
|
Absolut!
Og især hvilken afspiller man bruger. Jeg kan anbefale en minimal computer, der er rigtig meget at hente dér i forhold til en standard pc eller Mac. Der
er f.eks. nogle gutter her på siden der leger med Raspberry Pi, det er ret billigt at komme igang, men jeg har på fornemmelsen man skal være noget
IT kyndig - men det er, efter min mening, vejen frem til bedst mulig lyd. Ellers er der Sonore, hvor det er gjort for dig.
USB er glimrende, glem Toslink. |
|
|
hvad skal der være at hente der.. jeg bruger min alm pc lige nu.. vil helst undgå at have flere ting sat til __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 15:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
I stedet for en pc.
I en alm. pc løber der en masse processer, samtidig med musik afspilning, jo mindre den skal lave samtidig med musikafspilning, jo bedre bliver dit
enderesultatet.
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger en ganske alm. bærbar med win 7 (Acer Aspire One 721) købt brugt for 500 kr. Har smidt flere RAM i og en SSD harddisk.
Fandt en "opskrift" på hvordan man slår alle unødvendige processer fra (trådløs netkort, opdatering mm) syntes nu ikke de ændrede på lydkvaliteten -
som i øvrigt er rigtig god.
Vil ikke udelukke at en minimal computer er endnu bedre - men vægter brugervenlighed højt så holder mig til det jeg kender og ved virker.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har i de sidste 9-10 år arbejdet med optimering af mine pc'er, minimere side programmer og diverse programmer til optimering. Sidste skridt var
et dobbelt pc setup hvor den ene var i Hibernate mode og kun skulle afspille musikken og den anden var styreenheden. Indtil jeg hørte en minimal
computer, så blev almindelig computer droppet...
Og du kan vælge bedre DAC herfra til evigheden, den vil bare afsløre i endnu højere grad, at der ikke er styr på kilden.
Hvis jeg i dag skulle vælge mellem en uoptimeret pc og en cdafspiller, ville jeg uden tøven vælge en cdafspiller.
De fåes også som plug'n'play:
http://www.computeraudiophile.com/content/698-sonore-microre ndu-review-part-1/__________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
der er noget som tyder på at, der er meget som kan gøres meget bedre, end det jeg har i dag.. hvor hvor er bedste at starten . hvis man vil starte med at smide 5000 kr efter det ..
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
I mine ører, det aller første led i kæden: kilden!
Det bliver aldrig bedre end hvad første led formår.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg er med på at kilden, skal være godt for at blive optimalt. så du mener at jeg skal købe en afspiller, i steder for min pc, eller hvordan .???
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det er min mening.
Men det bedste ville jo være om du kunne låne én i første omgang, det er jo altid bedst at prøve først.
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg har endelig en gammel bærbar som jeg endelig vil kunne lave om, kan den bruges.. tænkte på at køre linux på den
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det ville da helt sikkert kunne bruges.
Men, den er switch mode forsynet og en hulens masse interne støjende reguleringer, skærm der skal styres og forsynes osv. Det er ikke en minimal
computer.
Men på den anden side, så kunne den jo være sjov at lege med, hvis du ikke bruger den.
|
| Til top |
|
| |
Ruggård Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld jeg bryder ind.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der adskiller en minimal computer eller Sonore og en rigtig god streamer?
Mvh. Ruggård
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtig nok meget støj på USB-strøm fra en alm bærbar/pc. Men da jeg har indskudt en ekstern USB-spdif konverter som får strøm fra en USB
powerbank, vil jeg mene jeg effektivt har blokeret for at støj når frem til min DAC. Jeg har prøvet at sætte en Audioquest Jitterbug ind i kæden -
hvilket havde en tydelig negativ virkning på dynamikken!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 19:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ruggård skrev:
Undskyld jeg bryder ind.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad der adskiller en minimal computer eller Sonore og en rigtig god streamer?
Mvh. Ruggård |
|
|
Intet - formodentlig (kommer vel an på hvad "en rigtig god streamer" er). En rigtig god streamer er vel også en minimal computer, altså den skal kun
lave én ting, afspille musikken. __________________ PRaT er nr.1!
|
| Til top |
|
| |
Ruggård Forum Bruger

|
| Sendt: 13 Maj 2016 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Maj 2016 kl. 09:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
så fik jeg her til morgen lavet en lille test, den bestod af mit 15 år gamle sound blaster lydkort med optisk udgang. og min usb indgang. lige i første lyd var der ikke den store forskel,  . men da det blev til lidt mere a/b lytning var der en forskel, men ikke der hvor jeg havde forventet det, det var i bas området, den er bedre på 506 , ellers syntes jeg ikke der var den store forskel. men desværre var min lille tøs tilstede , så helt perfekt lytte test blev det ikke til, hun er ikke stille nok men den store forskel er der nu ikke .. så min usb indgang på 506 da er nok ikke den bedste. __________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
Dalgas Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2016 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Undskyld min uvidenhed - men hvordan styrer man sådan en fætter? Man slipper vel ikke for at have en server eller en PC eller lignende hvorpå musikken er lagret???
En kort beskrivelse at kæden fra musik til anlæg ville være guld
|
| Til top |
|
| |