Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 06:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler og ingeniører (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 09 November 2013 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Det er sgu da utroligt at vi stadig skal diskutere at strømmen transporteres 1000 km fra kraftværket til stikkontakten, det er det sammen tema hver gang.
SÅ TAG DA AT SLÅ LYTTELAPPERNE UD - PRØV DET.

1. lav en separat strøm gruppe i din eltavle med egen sikring
2. træk et godt kabel til dit hifi stikkontakt gerne med stor kvadrat
3. fornuftig stikkontakt uden afbryder (ikke LK typer) med gode materialer (ren kobber / forgyldt ditto / rhodium)
4. god stikdåse igen med fornuftige stikkontaker og kabler
5. kabler i god kvalitet og materialer

Sikker succes (velvidende at ikke alle har mulighed for at lave 1-2 eller 1-3, men derfra kan alle deltage, og det virker.

Har prøvet trin 2 - 5 i forbindelse med en ombygning og det var begrænset af effekt på lyden

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=44326&P N=1&TPN=1. Personligt tror jeg først og fremmest på at det giver en effekt at have jord på sine kabler, hvis man læser tråden ovenfor så kom der først gode resultater da jeg fik skiftet det sidste kabel.

Satte i øvrigt et Supra kabel i min Audio Classic effekt forstærker, der var købt med almindelig to-bens strømkabel. Det gav en hørbar forskel, men jeg må var noget skeptisk da jeg fastgjorde de tykke Supra ledere til de tynde stærkstrømsledere inde i forstærkeren.

Mvh

Rasmus

ramma
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 09 November 2013 kl. 10:36 | IP-adresse registreret  

Jordforbindelse og effektiv strømrensning med både filtre og ordenligt dimensionede skilletrafoer er det der giver mest til lyden, det er en dyr løsning, men som sådan ikke dyrere end at indkøbe 5 stk superhypede netkabler til anlæget eller lignede, netkabler er kun til den sidste finafpudsning af lyden, hvor effektiv afskærmning er det vigtiste i den forbindelse
Ovenstående er mit eget synspunkt i debatten og er det jeg har anvendt i mit eget system, med et godt resultat lydmæssigt.
Andre prioterer muligvis på en anden måde og det selvfølgelig ok og igen et personligt valg

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 November 2013 kl. 10:58 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Det er sgu da utroligt at vi stadig skal diskutere at strømmen transporteres 1000 km fra kraftværket til
stikkontakten, det er det sammen tema hver gang.
SÅ TAG DA AT SLÅ LYTTELAPPERNE UD - PRØV DET. ...

Det er det jeg mener med at diskussionen kører i ring. Skeptikerne vil som modargument sige at sanserne og (hermed
hørelsen) er notorisk upålidelige og kan påvirkes af anden info som f.eks. udseendet af et kabel eller en annonce der
hævder en
eller anden virkning af et produkt.

Den ene part vil ofte være tilfreds med oplevede forbedringer (eller forskelle) den anden part - her er det ingeniørerne
kommer ind i billedet - vil gerne have en _troværdig_ forklaring på hvorfor og hvordan en stump kabel til lysnettet skulle
kunne gøre en forskel.

Selvfølgelig kan der påvises forskelle; prøv bare at fjerne netkablerne og bemærk den sorte baggrund ... Nej det jeg mener
er at der kan være tiltag der giver mening: afskærmning, filtrering og minimal modstand - vi skulle jo helst bare have en ren
50Hz sinus igennem. Til gengæld vil jeg være meget skeptisk over for eksempelvis brugen af kulfiber til stikkene som andet
end egnet til at tilfredsstille en hifi-fetich på samme måde som sænking, skørter og sorte lygteglas er det i en anden
drengeverden.
Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2013 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:
"Tjaa, tv signaler køre også gennem kilometervis af kabler og andet gøjemøj, alligevel kan man forbedre
signalet med et
godt antennekabel. ."Nej, du forbedrer ikke signalet med et godt
antennekabel. Du sørger blot for at det ikke bliver dårligere end det oprindelige signal

Jeg oversætter så det jeg mente, du får et bedre billede på din fladskærm med et godt skærmet antennekabel, selvom signalet
har kørt langt igennem alt gøjemøjet, det samme gælder med strømmen, bare fordi den kommer fra sverige er det jo ikke
ensbetydende med at man ikke kan give sit apparat nogen bedre arbejdsbetingelser med et bedre strømkabel.

Fiddoo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Juni 2005
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 09 November 2013 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Ikke Slipsefyr skrev:
Fiddoo skrev:
"Tjaa, tv signaler køre også gennem kilometervis af kabler og andet gøjemøj, alligevel kan man forbedre
signalet med et
godt antennekabel. ."Nej, du forbedrer ikke signalet med et godt
antennekabel. Du sørger blot for at det ikke bliver dårligere end det oprindelige signal

Jeg oversætter så det jeg mente, du får et bedre billede på din fladskærm med et godt skærmet antennekabel, selvom signalet
har kørt langt igennem alt gøjemøjet, det samme gælder med strømmen, bare fordi den kommer fra sverige er det jo ikke
ensbetydende med at man ikke kan give sit apparat nogen bedre arbejdsbetingelser med et bedre strømkabel.

Du får med et godt antennekabel et billede lige så godt som det oprindelige, IKKE et bedre ! Med et dårligt antennekabel kan du risikere et dårligere billede end det oprindelige.

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 09 November 2013 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Fiddoo skrev:

Ikke Slipsefyr skrev:
Fiddoo skrev:
"Tjaa, tv signaler køre også gennem kilometervis af kabler og andet gøjemøj,
alligevel kan man forbedre
signalet med et
godt antennekabel. ."Nej, du forbedrer ikke signalet med et
godt

Jeg oversætter så det jeg mente, du får et bedre billede på din fladskærm med et godt skærmet antennekabel, selvom
signalet
Du får med et godt antennekabel et billede lige så godt som det oprindelige, IKKE et bedre ! Med et dårligt
antennekabel kan du risikere et dårligere billede end det oprindelige.

Hvis du siger det er det sikkert rigtigt. Men selv blandt de gode antennekabler er der nu forskel.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 13 November 2013 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Lidt nyt fra vestfronten...
Så nu har jeg fået mine strømkabler skiftet på Pioneer sc-lx 75, fra lakrids til Xindak... Hører Santana... Højttalerne er B&W CM 9... Cd er "All that I
am"... Åbningsnummeret, når Santana spiller lyder klemt... Kablet er nu skiftet, bassen er strammet en smule... Diskanten lyder lidt klarere.... Utroligt
med CM 9.... Skifter nu ditto kabler på cd, Pioneer PD-50.... Ligesom en kvinde får sat implantater ind... Det der er i forvejen er som regel godt
nok... Nu bliver alting måske ikke bedre, men godt... Santanas solo bliver en smule skarpere... Hele lydbilledet bliver en anelse mere fremtrædende...
Jep, jeg ved det... Det er min hjerne der vil det skal lyde bedre, selvfølgelig.... Især når den ikke ved hvad resultatet vil blive...? For skulle den spille
et puds... Så stod Santana in person foran mig, og sambakvinderne smyger sig op af ham... Og hvis hjernen er med... Også op og ned af mig ,
nå... Men de 1000,-kr jeg har givet netop for dette... Er efter min mening givet godt ud... Lige nu sidder jeg og æder en gammel hat, fordi jeg også
har været skeptisk...måske ligefrem grinet lidt... undskyld...
Nu glæder jeg mig til om få minutter at se om det har hjulpet at skifte strøm på Pioneer BDP LX 55.... Av... Det kan jeg nok ikke, for der har jeg
indkøbt de AM HDMI stik som hr. Redaktør har anmeldt herinde... Nå, men strømkablet var bestilt, og som det har hjulpet på mit stereo setup, Vincent
og Thorens, og nu på Mit tv-setup, så kan det ikke være helt så ringe igen...! Nu mangler jeg et strømkabel på en ca 3-4 meter så SVS subben også
kan fødes gennem en kineser... Hov... Og så var der noget med strømskinner... En til stereo og en til tv-stuen... Ak ja ... Trods alt
Jeg er en meget glad mand...

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren.... Endnu en kabel ambassadør...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 13 November 2013 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Ja det er sådan det går.
Jeg var også skeptisk til at starte med, Men efter lidt billige forsøg måtte jeg også overgive mig
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Lars.no.1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012
Sendt: 13 November 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hørt hørt, power(cable) to the people
Til top Vis Lars.no.1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars.no.1

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 14 November 2013 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Haha, i er sgu for sjove. Men bare i hygger jer, så er det jo fint
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 14 November 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret  

Hvis vi lige holder fast i tanken om, at et strøm kabel er et strømkabel og at tro, at det gør en forskel er lige så sandt som at
.

Hvad så med komponenter der behandler strømmen.
Hvis strømkabler ikke gør noget, hvorfor så ikke bare bygge en f.eks. forstærker på de billigste komponenter der overholder
måledata? Kondensatorer fåes i mange prislag, men det er jo bare strøm der er transporterer 1000-vis af kilometer, så hvis
2 forskellige mærker kondensatorer måles ens, så tag altid den billige. T-Hansen går en gylden fremtid i møde
javascript:AddSmileyIcon('')
Så er der egentlig nogen grund til at købe alt det high-end pjat, da komponenterne målte de samme værdier.
Det mindre frygtelig meget om den gamle 70-80'er diskussion, da man lærte at der var noget der kaldes dæmpningsfaktor.
Jo højere jo bedre. Bare noget f**k, at alle de her japanske forstærkere der målte dæmpningsfaktorer i 1000'inder ikke var
dem de lød bedst. Hmm, så vi kunne altså ikke stole på, at det vi dengang opdagende vi kunne måle, var det der gav god
lyd. Der var noget andet. Noget som vi stadig ikke kan måle - mærkeligt som vores egne viden er begrænsende for
"sandheden".
Måske vi bare skal kalde den effekt nogen mener at kunne høre for Umami - det gjorde man med mad, da man ikke kunne
måle hvad der gav en bedre smagsoplevelse.
Og så nåede vi alligevel tilbage til det eviggyldige - hvis du oplever en forskel, så er det fint. Hvis du ikke oplever en forskel,
så er det også fint. Hvis der kun var 1 sandhed, så var der også kun brug for 1 produkt.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 14 November 2013 kl. 10:32 | IP-adresse registreret  

Dette her er jo en debat mellem de ret-troende mod de ikke-troende. Jeg har selv skiftet kablerne og mener jeg kan høre en forskel. MEN jeg kunne godt tænke mig at debatten rykkede sig.

Ved vi hvorfor der (måske) sker en ændring. Hvad er vigtigst

• At kablet får en jordforbindelse
  • At kablet er skærmet
  • At kontaktfladerne (stik og stikkontakter) har bedre kontakt

Her kunne jeg godt tænke mig at fagfolk kom på banen og kommenterede. Kan det måles uønsket strøm i elektriske apparater, som kan elimineres med et jordkabel? Kan det måles at der er et elektromagnetisk felt omkring stærkstrømskabler, som påvirker signalerne i svagstrømskabler? Eller kan det måles at der faktiskkan trækkes mere strøm gennem bedre kontakter end med billige?

Eller er det noget helt andet???

Hvem kan sige noget faktabaseret om dette???    

R

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2013 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

De kabler jeg udskiftede i går... Der var lederne på 1 kvadrat mm... tror jeg det hedder
Dem jeg har udskiftet med, har en større kvadrat... Altså at der kan trækkes en større mængde strøm igennem... mon ikke det giver noget??
Så er spørgsmålet om renheden af de materialer der er brugt... Mon ikke, det som brug af gode signalkabler kan udgøre en forskel...?
Og sidst, men ikke mindst... Hvor godt afskærmningen er...??
Som jeg skrev i går... jeg har set "lyset"... Så kan man tage mine skrevne ord for troende, eller ej... Bedst, at lade mig forblive i den nye tro

Med vanlig venlig hilsen
Struktøren

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Sendt: 14 November 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Super spørgsmål Wendt - men man skal jo være troende, for at kunne det, idet der ikke er fakta på området.

Så det du vel kan få input på er, hvad har de som oplever en forskel gjort ovennævnte.
Og ja, jeg har da også et par andre "lunter" til strøm. Så i mit setup der er startet ved el-tavlen, idet vi byggede hele huset
om for nogle år siden. derfor har jeg 2 sikringsgrupper som hver især ende i 1 udtag ved anlæg. Den ene gruppe bruges
udelukkende til effektforstærkeren, den anden til pre- og kilder.
Der er brugt muliti-core i tykkere kvadrat, skærme og ægte jordet.

Netop oplevelsen, hvor husets fruen ikke var orienteret om dette, men spontant udbrød :"hvad har du gjort ? - har du nu
købt noget nyt igen ? - det lyder meget bedre, med detaljer jeg aldrig har hørt før" siger lidt om, hvorvidt det kun er mig der
er troende eller andre oplever noget. Samme metode brugte jeg også på signalkabler.
Så min kone der ikke er "storlytter" som jeg er, kunne tydeligt høre en forandring - en forandring hun fandt bedre.

Og som altid: "KUN EN TÅBE FRYGTER IKKE MIN KONE"
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Hvem frygter ikke en kvinde...?
Der er kun en der er værre...Svigermor...

Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 14 November 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

hej forum.
hvis man har en forstærker med et underdimensioneret strømkabel, er der meget at hente ved at udskifte dette. men har man en kvalitetsforstærker, med et rigtigt dimensioneret elkabel ( UDVALGT TIL FORMÅLET) er der nok ikke noget at hente. bevares, man kan altid ændre på lyden ved at bytte elkabel, men det er ikke det samme som at forbedre lyden.
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 14 November 2013 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

Hvis der er forskel må der nødvendigvis være noget der bedre og dårliger
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 November 2013 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

hej real wiz.
nej, du kan sagtens have forskel i lyd uden at du kan sige om det er bedre eller dårligere. der vil altid være et "på den ene side/på den anden side".
   mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 15 November 2013 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Der er kun et faggruppe der er værre end ingeniører og det er elektrikere, fagfolk til at bedømme kabler, NIX
De kan slet ikke forstå at sikringer kan være andet en automat ditto, så når jeg siger fed kobber og ditto sikring vender de øjnene mod helvede (nej himlen selvfølgelig).
Jeg tror der i de fleste huse vil være en gevinst i jordforbindelse og helst ikke den fra nettet, som jo er en skraldespand, men en fin egen ude i haven og så god som du har råd til 2-10 ohm??
Ligesom den separate sikringsgruppe og kabling til dit hifi - se så er vi på vej til hifi heaven
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 November 2013 kl. 01:35 | IP-adresse registreret  

nils valla skrev:
hej real wiz.
nej, du kan sagtens have forskel i lyd uden at du kan sige om det er bedre eller dårligere. der vil altid være et "på den ene
side/på den anden side".
   mvh nils

Sådan kan det opfattes men det er forkert, De kan ikke alle bare være forskelige der skal være et der passer bedre til dit
anlæg og dine strøm forhold måske er det fordi du ikke har prøvet tilstrækkeligt mange kabler eller at der er andet der
maskere forskellen.

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes