| Forfatter |
|
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 06:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvis du bor langt fra en transformator vil din net impedans være så stor at modstanden i dit netkabel er betydningsløst.
(lyset blinker når køleskab eller klasse A forstærkeren tændes) ligesom naboens sparepærer og halogen spændingsforsyninger
også støjer hos dig, her vil filtre og jord sikkert hjælpe en masse.
Bor du tæt op af en transformator er nettet så stift eller lav impedanset at det stort set er støjfrit, her får netkablets modstand
større betydning for den samlede impedans. Her vil filtre og jord nok ikke ændre på noget som helst
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 07:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det giver god mening... I det nuværende lytterum er det bydende nødvendigt med filter på, og der er langt til den nærmeste transformerstation.
Ved det gamle lytterrum, lå transformeren lige rundt om hjørnet, og her gjorde filteret ingen forskel!
|
| Til top |
|
| |
KnockKnock Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan finder man ud af hvor den nærmeste transformeret station er?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3044
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej real wiz.
jeg er ikke uenig i, at kabler lyder forskelligt, men hvis du bruger et veldimensioneret, udvalgt elkabel bliver det ikke det svageste led i kæden,og derfor heller ikke det der maskerer for noget andet. hvis et elkabel fremhæver lyden et sted i diskantområdet, og et andet elkabel fremhæver lyden et andet sted i diskanten, lyder de forskelligt. det ene kabel lyder måske bedre i dit setup (synergi) men du kan ikke fremhæve det ene(af de to nævnte kabler) som værende bedre end det andet, kun forskellige.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej nils.
Det du beskriver er to jævnbyrdige kabler hvor der er lidt forskel her og der, Men da der opstår synergi med det ene vil det
jo også betyde at det er det bedste i det pågældende anlæg.
Det vigtigste når man sammen sætter et anlæg er jo netop at tingene passer sammen (synergi) og nogen gange når man er
rigtig heldig så er summen større end de enkle dele lagt sammen (2 + 2 = 5).
Men når du har to fornuftige dimensioneret kabler hvor det ene er bedre i bas mellemtone og diskant,
Det hele er faktisk bedre så er det mere end bare lidt forskel her og der,
Det syntes jeg ikke bare kan ikke forklares med kun synergi også er jeg tilbage ved at hvis der er forskel må der
nødvendigvis være noget der er bedre og dårligere
PS.
Det jeg mente med at noget maskerede for forskelen var ikke kablet men at noget andet i anlægget der maskerede for
forskelen i kablerne.
|
| Til top |
|
| |
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spoergsmaalet her er vel mest rettet til elektroingenieorerne derude..
Kunne man ikke lade stroemmen gaa gennem et stort batteri, kondensator eller noget andet elektronik saa stroemkvaliteten og ikke mindst kabelkvaliteten ikke har nogen som helst betydning? jeg kan ikke hoere forskel paa storemkabler, men jeg er med paa at andre appreater i kaeden kan give stoej paa nettet... Som foreksempel et "klik lyd" naar man taender en lampe ell. lignende (det fik jeg paa min gl. forstaerker, den nye er mindre oemfindlig). Men da jeg proevede med en APC UPS fik jeg dog bare en masse brummestoej...
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
nils valla skrev:
| ....hvis et elkabel fremhæver lyden et sted i diskantområdet, og et andet elkabel fremhæver lyden et andet sted i diskanten...... |
|
|
Et eller andet sted i debatten er kæden da hoppet helt af.
Hvis den påstand på nogen måde skulle kunne holde vand, ville man kunne måle forskel på en forstærkers frekvensgang som resultat af det anvendte el-kabel
Så er apparatet (pardon my french) eddergodtnok fejlkonstrueret !
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
gone4it Forum Bruger

Bruger siden: 26 Januar 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 165
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Der er kun et faggruppe der er værre end ingeniører og det er elektrikere, fagfolk til at bedømme kabler, NIX
De kan slet ikke forstå at sikringer kan være andet en automat ditto, så når jeg siger fed kobber og ditto sikring vender de øjnene mod helvede (nej
himlen selvfølgelig).
Jeg tror der i de fleste huse vil være en gevinst i jordforbindelse og helst ikke den fra nettet, som jo er en skraldespand, men en fin egen ude i haven
og så god som du har råd til 2-10 ohm??
Ligesom den separate sikringsgruppe og kabling til dit hifi - se så er vi på vej til hifi heaven  |
|
|
Der findes sikkert folk med en pengepung, som vil række langt, men det er jo et spørgsmål om prioritering. Er du selv klar over hvor urealistisk og
kostbar 2-10 ohm vil være i de fleste tilfælde?
Og med hensyn til faggrupper, vil du vel heller stå på mål for resten af gruppen?
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej jan stevns.
jeg har prøvet mange elkabler gennem tiden, og de fleste gange syntes jeg at diskanten ændrede karakter. kunne det tænkes, at det var svage forvrængninger der opstod og lettest kan høres i diskanten?
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
nils valla Forum Bruger

|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej real wiz.
jeg er ikke uenig i dit sidste indlæg.
mvh nils
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 15:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
jamen er det ikke bare herligt
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 18:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Rart med enighed i disse valgtider...
Og kom der en stor pakke til mig i dag... Ho Ho Ho...
En strømrenser... 0,6 m power kabel til cd i stereo set-up... Og 5 meter power kanel til SVS...sub sub...
Ding dong ding dong...
God weekend til alle
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 15 November 2013 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Det giver god mening... I det nuværende lytterum er det bydende nødvendigt med filter på, og der er langt til den nærmeste transformerstation.
Ved det gamle lytterrum, lå transformeren lige rundt om hjørnet, og her gjorde filteret ingen forskel! |
|
|
Ja, det giver da lidt mening. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |