| Forfatter |
|
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skulle tro at HIFI handler om religion, for nogen  men
Hvis man kan hører forskel så er det vel det : Hvis man ikke kan så er det vel bare det
Primært skal et El kabel transportere 230 volt og de ampere der er nødvendig, med så lille en modstand som muligt og ingen defekte samlinger
Faktisk gælder det lige fra vores boligs EL installationen til rundt i alle forbindelser i vores HIFI apparater og højttaler, ja alt hvad der bimler og bamler, da en dårlig forbindelse er det sammen som forvrængning (elementært dr. Watson)
Lodning af kabler er at foretrække men mange forbindelser er faktisk bare skruet sammen eller sidder i nogle klemme rækker når vi taler om EL og kobber forandre sig hvis det ikke bliver lukket ved en lodning, ja der dannes nærmest en glas artig overflade som er en fantastisk isolator og giver en stor modstand som er det sammen som forvrængning (elementært dr. Watson)
I min verden er det da naturligt at man kan hører hvis et kabel er lavet elendigt da intet signal er bedre end det svageste led men en elendig vare burde så ikke blive solgt
Jeg opponerer kun mod prisen for nogle eksotiske kabler, men hvis det gør nogen lykkelig at bruge en formue i den retning fordi de kan hører en forskel så må det være deres helt egen sag da det er deres pengepung
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spaceman_2 skrev:
hej . Korrekt anskuet. Sprængfarligt emne . men du kunne jo læse lidt her om hvad ingeniører taler om. kan ikke linke til tråden. men Google på : Højttalerkabler og andet audiofilt scientology-sludder mvh space  |
|
|
Det vil være en god ide at læse den efterfølgende debat på denne tråd ingenører er heller ikke enige om facit og oplæg i tråden link http://ing.dk/blog/hojttalerkabler-og-andet-audiofilt-scient ology-sludder-97696 __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig DAO, hvorfor have et 20 kr. netkabel sat på sin forstærker til 5000-10000kr, hvis det er elendig Kina-lakrids. Jeg taler bare for man får netkabler der er ordentligt lavet med gode isolerende stik, som giver lille modstand. For min skyld behøver det ikke være noget vildt dyrt. Synes også netkabler generelt er alt for dyre når man skal op i de bedre og det kan være noget uoverskueligt hvad man skal købe.
|
| Til top |
|
| |
ronnih Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 09:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa!
Altid sjovt med en kabeldiskussion - især når vi kan skrive pænt, uden at rive hovederne af hinanden!
Strømkabler er nok det jeg har forsøgt mig mindst med. Jeg har på nogle af mine komponenter skærmede kabler -
hjemmelavet med kabel der er købt på meter basis. Det er faktisk ikke verdens dyreste løsning.
Jeg har nok gået med en ide om at netop skærmen er med til at man kan høre forskel - fordi den (måske) er med til at
skærme for både indstråling, men også udstråling til de komponenter og kabler - det møder på dets vej fra stikdåse til
apparat.
Den med de sidste 2 meter - den går jo lidt igen i flere lag. Højtalerkabler er også kun et forbindelsesled mellem et internt
kabel i forstærkeren, og internt kabel il højtaleren - samt hele delefiltret som også sidder i signalvejen.  .
Kunne være fedt at høre om andres erfaring med billigere gode hjemmelavede kabler - Det må kunne lade sig gøre at lave
det lige så godt selv for et par hundrede kroner - som det kan lade sig gøre for flere tusinde kroner.
Mange kabelproducenter køber deres kabler hos en af de store kabelproducenter - og hvis man bare køber nok - så koster
det jo en brøkdel ekstra at få skrevet sit navn på kablet - det er et fordyrende mellemled - som det kunne være sjovt at
springe over :)
vh
Ronni
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
ronnih, god konstruktiv vinkel med selvbyg. Har ikke selv erfaringer med det. Hvis man bare skruer et godt stik på et bedre kabel, får man så ikke bar den samme modstand/forvrængning som med standardkabler som DAO taler om? Hvis de istedet skal loddes på, skal det så være specielt grej man bruger ? Jeg aner det ikke, må lave lidt research. Tyske W&M Audio laver vist nogle udemærket ting, men stikkene koster stadig 200kr. stykket + 1-2 m kabel. 1 meter supra LoRad strøm koster 379 kr., som måske er koldsvejset, så ved ikke om det kan betale sig i grunden, at lave selv hvis man går efter den billigere løsning der også er bedre end Kina-lakrids.
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har både kabler og en batteri backup på mit anlæg og begge dele giver lidt i samme retning, mere åbenthed og et bedre stereo perspektiv. Det er nemmere at placere instrumenter på scenen.
Batteri backuppen gør desuden at netkabler kan vendes vilkårligt uden det ændrer noget.
|
| Til top |
|
| |
moha Forum Bruger

Bruger siden: 01 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 119
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har prøvet lidt af hvert når det gælder strømkabler, men der hvor jeg har fået størst "bang for the buck" er med AC Wraps fra Entreq. Hvad de har gjort for lyden i mit anlæg - specielt bassen - er ganske overraskende. De har vist også fået en ganske god anmeldelse i High Fidelity engang. De er billige og der er 30 dages returret.

|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 11:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg civilingeniør og tilhører den race, der KAN høre forskel på netkabler. Min erfaring er baseret på en gradvis udskiftning af de sorte til Supra LoRad til Nordost Vishnu. Jeg troede heller ikke mine egne ører først. Se evt. mine anmeldelser her på site'et.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
E30NA Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2011 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 294
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige høre jer der kan høre forskel på et alm net kabel, og et bedre og skærmet kabel, om i bruger jord til jeres anlæg, eller om i bruger de skærmede kabler uden?
|
| Til top |
|
| |
Nullergøj Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 422
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 12:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
JEG bruger ikke jord, mit anlæg er adskilt fra lysnettet.
|
| Til top |
|
| |
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke jord tilkoblet.
Med venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overvejer selv at få lavet en schuko stikkontakt med jord og separat gruppe i mit HFI relæ. Jeg bor i lejlighed, så er
ikke klar over hvor meget det giver når hele opgangen er med ind over. Koster vist 2000-3000 kr. at få lavet.
Problemet er også at finde lovlige danske schuko stikkontakter. Kan kun finde et par helt billige og så dem fra tyske
gira, er der andre ? Furutech er ikke lovlige så vidt jeg ved. Måske er det en god opgradering, bedre end at købe endnu
bedre strømkabler ?
|
| Til top |
|
| |
Mikke Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 498
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 13:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke ingeniør men er vant til dobbeltblindede undersøgelser for at undersøge eventuelle forskelle i det, jeg beskæftiger mig med.
Jeg har en isoleret strømgruppe til udstyret og bruger nogle udfasede røde hospitalskabler, som vores ingeniører ikke længere havde brug for.
Men - skal jeg være ærlig: Jeg er sikker på, at jeg kan høre forskel på signalkabler og højttalerkabler, men jeg kan ikke sige med sikkerhed, om jeg kan høre forskel på netkabler. Og hvis jeg ikke kan sige med sikkerhed at jeg kan høre forskel, så er det jo sådan, at så kan jeg jo nok ikke.
Jeg kan heller ikke forstå at netkabler skulle kunne gøre en forskel.
Nu kommer næste spørgsmål:
Hvilken forhandler byder sig til med et komplet sæt netkabler (eller flere) til en dobbeltblindet lyttetest? Jeg skal nok stå for arrangementet - inklusive den statistiske bearbejdelse af resultaterne.
|
| Til top |
|
| |
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har faktisk brugt sådan en adapter, meget smart. Lige nu har jeg sat min DAC, forstærker og PC (komplet passiv) i
min Nordost strømskinne med et Nordost Heimdall 2 op til stikkontakten, så næste skridt skullevære en rigtig schuko
kontakt. Det er jo et skud i tågen, måske giver det ikke noget hørbart.
Og husk at strømkabler skal vende rigtigt, så fase er i højre hul i stikket ( _ - _ < ) og lyser hvis man tager en
polsøger skruetrækker og stikker i stikket der skal i elektronikken. Noget med trafoen og hvilken vej strømmen skal ind,
jeg er ikke teknisk så det er lige hvad jeg har hørt
|
| Til top |
|
| |
C.Bukowski Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 402
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som E-ingeniør savner jeg uafhængigt målbart bevis (jeg har ikke googlet nettet, muligvis findes der noget) på lyden er anderledes og ikke bare en
masse selvoplevede hjemmetest, især ikke med det faktum i mente, at hjernens bearbejdelse af sanserne ændre måden vi opfatter på.
Kan det høre kan det også måles - ret simpelt i bund og grund.
Ps. Ingeniører aner ikke mere end andre, de opføre sig bare sådan.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars.no.1 skrev:
Jeg overvejer selv at få lavet en schuko stikkontakt med jord og separat gruppe i mit HFI relæ. Jeg bor i lejlighed, så er ikke klar over hvor meget det giver når hele opgangen er med ind over. Koster vist 2000-3000 kr. at få lavet.
Problemet er også at finde lovlige danske schuko stikkontakter. Kan kun finde et par helt billige og så dem fra tyske gira, er der andre ? Furutech er ikke lovlige så vidt jeg ved. Måske er det en god opgradering, bedre end at købe endnu bedre strømkabler ? |
|
|
Der er helt lovligt at montere Shuko kontakter. Man må ikke gøre det selv, men der skal en elektriker ind over. Når man har Shuko stikkontakter, må man godt senere skifte til andre Shuko, men ikke fra normale danske til Shuko.
LK OPUS® 66 - stikdåse schuko har jeg fået monteret to af. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
mbull Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 512
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
C.Bukowski skrev:
Som E-ingeniør savner jeg uafhængigt målbart bevis (jeg har ikke googlet nettet, muligvis findes der noget) på lyden er anderledes og ikke bare en
masse selvoplevede hjemmetest, især ikke med det faktum i mente, at hjernens bearbejdelse af sanserne ændre måden vi opfatter på.
Kan det høre kan det også måles - ret simpelt i bund og grund.
Ps. Ingeniører aner ikke mere end andre, de opføre sig bare sådan. |
|
|
Så komponenter der måler ens, lyder ens ?
__________________ Mvh
Steen
Mit anlæg...
|
| Til top |
|
| |
Imbalance Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 813
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 18:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sven Palvig skrev:
Lars.no.1 skrev:
Jeg overvejer selv at få lavet en schuko stikkontakt med jord og separat
gruppe i mit HFI relæ. Jeg bor i lejlighed, så er ikke klar over hvor meget det giver når hele opgangen er med ind over.
Koster vist 2000-3000 kr. at få lavet. Problemet er også at finde lovlige danske schuko stikkontakter. Kan kun finde et par
helt billige og så dem fra tyske gira, er der andre ? Furutech er ikke lovlige så vidt jeg ved. Måske er det en god
opgradering, bedre end at købe endnu bedre strømkabler ? |
|
|
Der er helt lovligt at montere Shuko kontakter. Man må ikke gøre det selv, men der skal en elektriker ind over. Når man
har Shuko stikkontakter, må man godt senere skifte til andre Shuko, men ikke fra normale danske til Shuko.
LK OPUS® 66 - stikdåse schuko har jeg fået monteret to af. |
|
|
Vidste ikke at man kunne få dem nu, dog synes elektrikere i tyskerland at deres eget schuko er noget juks, da stikkene
nogengange binder meget i kontakten og i værste fald river man dem løse af væggen..
Men det er måske anderledes opbygget i tyskland med dårligere kvalitet af kanaldåser osv...
Schuko__________________ If You Cant Eat It Or F**k It.. Then Kill It!
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 03 Juli 2013 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er mit indtryk, at ingeniører har lidt sværere ved at tro på, at netkabler påvirker lyden på forskellig måde. Jeg har ihvertfald oplevet det i diskusitioner med ingeniører på Brüel & Kjær.
Men lytter man uden at være forudindtaget, tror jeg alle med god hørelse, godt anlæg og god akustik vil kunne høre en forskel.
Det betyder ikke, at jeg mener at en høj pris er iorden som sådan. Mange kabler er unødigt højt prissat.
Men der er forskel. Den vil være forskellig i forskellige opsætninger.
Dynamikken og basgengivelsen er to ting som er vældig meget hørbart. Faktisk forbløffende, at man ved at skifte et kabel, kan miste dynamik. Miste bas.
Kvadrat giver dynamik. Giver bas. Kvadrat er speciel vigtig ved effektforstærkere. 2,5 kvadrat erfor lidt. 4 kvadrat og 5,5 giver væsentlig mere hug på. Det gælder hos mig. Jeg har egen strømkreds kun til hi-fien med 2x2,5 kvadrat pr. leder. Hvis der kun var 1,5 kvadrat i væggen, som nogle har, ville det måske ikke være hørbart. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |