Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 19:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler og ingeniører (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

allanowich nå ja, nok en løsning

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret  

Jeg er ingeniør (i datateknologi, som er en blanding mellem software-ingeniør og elektronik-ingeniør) og jeg har bygget mit
anlæg fra grunden efter egen udviklet konstruktion (dog inspireret af filosofien bag Holfi's produkter) Dermed ved jeg meget
præcis hvad der indgår i min lydkæde.

Tilbage til emnet. Godt 10 km herfra ligger Skærbæk værket. Det sender strøm i lange ledninger (hvis typisk lavet af
aluminium, p.g.a. vægten, når de er luftbårne) og ind i flere transformatorer inden det lander i vores stikkontakt. Jeg tvivler
på at kobberkvaliteten er noget trefor bruger store penge på, da det næppe er noget 'normal folket' går op i, så længe deres
vaskemaskine virker. Stod jeg lige med nogle tusinder til brug på anlægget, så ville jeg næppe bruge dem på at forbedre
min strømforsyningvej med 1,5 m højkvalitets kabel. Jeg ville nok gå efter signal kablet, bedre lytter i strømforsyningen eller
bare flere. Måske nogle flere CD'er eller endog et nyt fiber kable. Alt det tror jeg mere på.

Egentlig syn's jeg man skal bruge sine penge der hvor det gir' mest mening for en selv. Hvis man føler at lyder blir' bedre af
at købe et 230V kabel til 10.000kr, er det så ikke ok? Hele vores hobby går vel ud på at give en selv bedst mulig
lydoplevelse. Så er det vel ikke op til os andre at dømme / bedømme hvordan man bruger sine surt opsparede kroner?

Jeg tror mere på lyt-power og spændingregulatorer, samt aktive filtre.
Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

OK - en ting er, hvad du tror. Hvad kan du høre?
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

penso skrev:

Hvilket indlæg udelukker ikke ingeniører i at deltage i debatten?

/Penso

Tråden her var oprindelig henvendt til ingeniører

Ras

Wendt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:

Wendt:

..og hvordan jorder man så sin effektforstærker?

Ved at føre jorden til en stelskrue i apparatet. Men som et efterfølgende indlæg gør opmærksom på kan det åbenbart også
skabe problemer. For mig var det dog en stor (og billig) gevinst.

Ras

penso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2011
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

Mikke skrev:
"Mit spørgsmål er ganske enkelt:

Er der i dette forum entusiaster med ingeniøruddannelse, der investerer i særlige netkabler?

Eller med andre ord:

Kan det være en fordel ikke at vide noget om teknik for at opleve en effekt af netkabler?"

Jeg kan ikke tolke disse to spørgsmål, som grundlag, for udelukkelse af andre, men det kan Mikke vel redegøre for,
om det var meningen.   

/Penso           
Til top Vis penso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af penso

Mattheis
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 April 2013
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

bdef skrev:

Tilbage til emnet. Godt 10 km herfra ligger Skærbæk værket. Det sender strøm i lange ledninger (hvis typisk lavet af
aluminium, p.g.a. vægten, når de er luftbårne) og ind i flere transformatorer inden det lander i vores stikkontakt. Jeg
tvivler
på at kobberkvaliteten er noget trefor bruger store penge på, da det næppe er noget 'normal folket' går op i, så
længe deres
vaskemaskine virker. Stod jeg lige med nogle tusinder til brug på anlægget, så ville jeg næppe bruge dem på at
forbedre
min strømforsyningvej med 1,5 m højkvalitets kabel. Jeg ville nok gå efter signal kablet, bedre lytter i
strømforsyningen eller
bare flere. Måske nogle flere CD'er eller endog et nyt fiber kable. Alt det tror jeg mere på.

Så mangler du stadig at høre på dem der argumenterer for at signalet jo alligevel har været igennem flere hundrede
meter signalkabel i studiet inden det blev fanget på et medium, og efterfølgende sendes igennem yderligere længder af
tarvelig ledning i lydkæden, kombineret med printbaner og alt det andet "lrot"
Til top Vis Mattheis's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mattheis

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Joch skrev:

For mig ligger kvaliteten af komponterne ca. på 48% lytterum, 48% højtaler 2% forstærker 1,5% afspiller og de sidste 0,5% på kabler og lignende

Er egentlig rørende enig. Men det ændrer ikke på, at som du selv er inde på; hjernen spiller en et puds! Og derfor kan nogle kabler godt gøre det
bedre end andre, fordi de har de materialer, jeg ved (fordi jeg har læst mig til "det".. De har! Og udover det kan vi ligeså godt ryge helt over i
kategorien; farver, tykkelse etc.. For ligeså meget DÉT, får sat en masse aktivitet igang i hjernen, hvorpå man som udgangspunkt får draget en del af
konklusionen på det givne kabel. Det ER jo ret skræmmende.

Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på at:

Man har en dyr forstærker, dyre højttalere, dyr cd-afspiller og i dette tilfælde rigtig gode komponenter indeni maskinerne og højttalerne og så må der
jo være en form for flaskehals et sted, såfremt man vælger et billigt højttaler kabel der ikke har været gennemtænkt, som det var med ovennævnte
forstærker, cd-afspiller og højttaler. Lyden skal jo stadigvæk ud til højttaleren, uden at miste det gyldne touch!?

Det vil være en form af samme problemstilling som med super netkabler liiiige inden hifi'et og lige efter stikkontakten?!

Jeg tror ikke vanvittig meget på kabler. Men de gør noget for mig rent visuelt. Tanker som;
Nu kan jeg ikke gøre det bedre for lydens skyld - melder sig på banen...

Jeg kan dog høre at mit woodoo ultralinear er lysere i det end de andre kabler jeg har prøvet. Men ligefrem detaljer har jeg haft svært ved at høre
forskel fra, tror at netop samme grund, at jeg derfor vælger at høre flere detaljer, så pengene ikke føles spildte. Beholder dog kablet!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 06 Juli 2013 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

MOtheFREAK skrev:
Sven Palvig skrev:

Hej Morten

Jeg er ikke skeptiker, men vil meget gerne deltage.

Mvh. Sven

Hej Sven,

Du er meget velkommen. Jeg laver en formel invitation via H4A.

OBS: glemte lige at nævne, at forskellene på de tre kabelsæt var langt større på det dyreste anlæg i forhold til det billigste,
hvilket måske også forklarer, at mange med simple/billige set-up's ikke oplever den store forskel, hvilket samtidig også
retfærdiggør dyre kabler på dyre anlæg.

Med ønsket om en sund debat.

Hilsner
Morten

Count me in Mr. MO du kommer med tid og sted.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 06 Juli 2013 kl. 23:08 | IP-adresse registreret  

Boydk skrev:
ronnih skrev:
Jeg tillader mig lige at trække tråden i en mere DIY retning. Er der nogen som har god erfaring med et godt kabel
til et par hundrede pr. meter. Altså en "folke" kabel - som vi alle kan være med på - og som giver en fornuftig ydelse.
Har lige bestilt nogle
meter af dette: http://hificable.dk/produkter/19-
powerkabel/175-wm-audio-tor nado-powerkabel-utermineret/
Synes, det så fornuftigt ud til prisen, så det skal da prøves. Tilbagemelding
senere, bli´r spændende at høre, hvad det gør i forhold til 2 standard 3 x 1.5 kvadrat sort lakrids på mine monotrin.

Jeg har lavet et strømkabel med selvsamme! Kan ingencforskel høre (tror jeg ). Men må så indrømme at jeg har billige kopi stik på!!

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2013 kl. 23:36 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
OK - en ting er, hvad du tror. Hvad kan du høre?

Jeg har ikke prøvet om jeg kan høre forskel. Jeg tvivler på at jeg kan, og her taler vi ikke til det bedre eller være, men bare
hører forskel. Det er som jeg sagde i mit lange indlæg, så tror jeg at mine penge er givet bedre ud alle andre steder, næsten.

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 06 Juli 2013 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at høre en forskel, ikke ubetydelig men absolut ikke større end at det må være en form for filtereffekt i kablet, samt afskærmning i forhold til signalkablerne. Ellers kan jeg heller ikke se at der er nogen mening i en større investering udover at det ser sgu da meget godt ud, at der ligger et par voldsomme slanger på gulvet. Jeg bruger nu et andet trick, nemlig netfasning og netfilter.

Jeg bruger Supra Lorad med tilhørende stik og MIT med filterbokse på, samt netfilter fra Supra og Ayre Acoustics. Det fungerer udemærket i mit anlæg. Dyrere vil jeg ikke investere.

Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Juli 2013 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 00:07 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg kan høre en forskel... 100,-kr meteren lyder ikke så godt som 1000,-kr meteren... Prøv at sige det højt til dig selv...
Hav nu en fantastisk god søndag... Nød faktisk en cd med Fleetwood Mac feat. Peter green... Her til aften sammen med en Amarone... Kablerne var
ikke synlige...i lydbilledet... Men det var musikken...
Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2013 kl. 00:09 | IP-adresse registreret  

He he

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 03:19 | IP-adresse registreret  

Jeg var selv temmelig skeptisk til strøm kabler til at starte med af de selv samme grunde der nævnes oven for.
Så jeg fik fat i noget lapp cy110 kabel til 60kr meteren så jeg kunne få øre for sagen selv og til min store overraskelse var der forskel.
what the fxxxx... den skulle jeg sgu lige tænke lidt over.

Men jeg måtte overgive mig og prøve lidt forskellige kabler af og fandt nogen der var bedre og nogen der var dårligere men der var absolut forskel.
Resultatet er at der i dag sider PS-audio og et enkelt VooDoo audio kabel på hele systemet det hele købt brugt da jeg ikke har det største budget, Så der bliver ikke sådan lige punget ud på noget jeg ikke kan høre give en forbedring.
Jeg ville blive meget meget ked af at skulle undvære dem i dag, Da mit anlæg er gået fra at være et hifi anlæg til at være et musik anlæg hvilket jo er det som det hele drejer sig om.
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Mikke
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 07:35 | IP-adresse registreret  

penso skrev:
Mikke skrev:
"Mit spørgsmål er ganske enkelt:

Er der i dette forum entusiaster med ingeniøruddannelse, der investerer i særlige netkabler?

Eller med andre ord:

Kan det være en fordel ikke at vide noget om teknik for at opleve en effekt af netkabler?"

Jeg kan ikke tolke disse to spørgsmål, som grundlag, for udelukkelse af andre, men det kan Mikke vel redegøre for,
om det var meningen.   

/Penso           

Næh - det var ikke meningen at denne tråd kun skulle kunne kommenteres af ingeniører. Så måtte jeg ikke selv være med.

Jeg var mest af alt interesseret i at vide, om ingeniører med videnskabelig indsigt i strøm og elektronik investerer i netkabler.

Jeg er jo, som jeg har skrevet, ikke sikker på at jeg kan erkende nogen forskel. Men det får vi forhåbenligt afdækket, da MOtheFREAK jo øjensynlig har taget handsken op og vil deltage i en blindtest efter sommeren.

Til top Vis Mikke's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikke

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Sendt: 07 Juli 2013 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

Godmorgen

Nu synes jeg vi skal passe på, og ikke sætte ingeniører op på et piedestal, og give dem troen på, at alt hvad de siger, er den endegyldigt sandhed...!
Ingeniører er mennesker der i kraft af deres uddannelse, har fået indsigt og kendskab indenfor deres interesse-/arbejdsfelt... Men ellers har de
allesammen forskellige opfattelser/meninger af hvordan tingene ud fra deres objektiv skal løses/håndteres... Og derfor tror jeg ikke man kan få en
klar og entydig forklaring...,tværtimod
Men skønt at læse hvad andre har af meninger og aha-oplevelser indenfor dette spændende emne, og takker fordi de deler deres opdagelser og
opfattelser, i stadig god tone, super
Jeg har som højeste uddannelse en byggetekniker uddannelse... Ikke meget, og især ikke en skid med hi-Fi at gøre... Men derfor kan jeg vel godt give
et bette pip med her
Hav nu en forrygende søndag... Sluk anlægget, og drag ud i naturen, og hør fuglene og insekterne, hvordan de hylder livet ud fra deres betragtning.
Med venlig hilsen
Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Juli 2013 kl. 08:21 | IP-adresse registreret  

MGTF skrev:
.... samt afskærmning i forhold til signalkablerne.

Som kynisk ingeniør vil jeg sige at det måske er noget af det jeg kunne forestille mig vil gi' en forskel.

Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Sendt: 07 Juli 2013 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har det også sådan lidt, at fordi "ingeniøren" siger det virker, eller ikke! Så er vi lige vidt med placebo effekten. Alt hvad der er skrevet i denne
tråd giver stof til eftertanke på os der læser og udfra det "stof", har hjernen draget en konklusion/egen forståelse for kablers indvirkning. De brugere
der ikke kan høre forskel eller ikke har prøvet med bedre kabler, går måske ud og køber nogle bedre nu. Nogle vil høre en forskel, fordi den er der (i
hjernen), andre Vil ikke høre en forskel, da den forudindtagende del har brændt sig fast ... I hjernen. De fleste (tror jeg), køber ikke kabler for en
kæmpe ændrings skyld, men når resten af deres set-up er færdigt/iorden, så bliver hjernen nødt til at ty til alternative veje, da det jo er en hobby,
hvilket man jo bruger lidt penge på. For lydens skyld, for hyggens skyld og for sin egen skyld!

Ovenstående ^^ er jo igen fyldt med placebo... Fordi; jeg har læst tråden og bruger den mod mig selv i dette indlæg ubevidst.

Husk lige alle sammen: ALT foregår i hjernen. Der er ingen kontrol som du 'selv' styrer 100%, selvom du TROR det

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes