Emne: Strømkabler og ingeniører ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Andromeda Forum Bruger

Tidl. Chromosome
Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1612
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 08:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chromosome skrev:
Jeg har det også sådan lidt, at fordi "ingeniøren" siger det virker, eller ikke! Så er vi lige vidt med placebo effekten. Alt hvad
der er skrevet i denne
tråd giver stof til eftertanke på os der læser og udfra det "stof", har hjernen draget en konklusion/egen forståelse for kablers indvirkning. De brugere
der ikke kan høre forskel eller ikke har prøvet med bedre kabler, går måske ud og køber nogle bedre nu. Nogle vil høre en forskel, fordi den er der (i
hjernen), andre Vil ikke høre en forskel, da den forudindtagende del har brændt sig fast ... I hjernen. De fleste (tror jeg), køber ikke kabler for en
kæmpe ændrings skyld, men når resten af deres set-up er færdigt/iorden, så bliver hjernen nødt til at ty til alternative veje, da det jo er en hobby,
hvilket man jo bruger lidt penge på. For lydens skyld, for hyggens skyld og for sin egen skyld!
Ovenstående ^^ er jo igen fyldt med placebo... Fordi; jeg har læst tråden og bruger den mod mig selv i dette indlæg ubevidst.
Husk lige alle sammen: ALT foregår i hjernen. Der er ingen kontrol som du 'selv' styrer 100%, selvom du TROR det  |
|
|
Jeg tror bestemt også på skærmede kabler. Og når først alt strøm her i hytten er blevet opgraderet med godt skærmede, så tror jeg rent faktisk at jeg
KAN høre en forskel i form af mindre støj. Og vi ved jo alle godt at der er forskel på en kæmpe rodebutik af kabler, kontra kabler der ligger med cm
fra hinanden, ikke?
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos Secrets of Home teater and High Fidelity blev der gennemført en stor ABX test af netkabler for nogen år siden konklusionen var følgende efter en meget omfattende test: Conclusions: To many in the engineering community, blind ABX is an accepted experimental design. Using the blind ABX protocol, we failed to hear any differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla. Therefore, we cannot conclude that different power cords produce a difference using the blind ABX protocol. However, we also cannot conclude that there are no differences. We simply failed to prove that differences can be detected to a statistically significant degree using a blind ABX protocol. link til hele testen, så man kan nærlæse betingelser og typen af deltagere http://www.hometheaterhifi.com/volume_11_4/feature-article-b lind-test-power-cords-12-2004.html her er et andet link med nogen meninger om powerkabler http://www.audioholics.com/education/cables/power-cables Konklusionen må være at man skal bruge sin sunde fornuft før man kaster tusindevis af kroner i powerkabler, som nok har en betydning for slutlyden i anlægget , men at denne er "forbedring" er af marginal betydning samlet set i forhold til resten, men kan have betydning for den sidste fintuning eller finpudsning af lyden i eget system, altså når det sidste skal hentes ud af systemet, nogen kan høre denne del andre kan ikke Jeg går selv efter følgende vedr powerkabler(og andre kabeltyper) først og fremmest bør billige bestyknings powerkabler, typisk dem der følger med produktet smides ud, de er lavet billigt af ukendte matrialer i massiv masseproduktion i østen så både matrialer og trykstøbte stik er helt sikkert tvivlsomt med en kostpris 25-50 cent per enhed hos producenten altså samme kvalitet som de lakridskabler der medleverers til de fleste apperater Som jeg ser det er det kontakten i stik/ledere og netskinnen/powerfilteret der har betydning for slutlyden, altså god pasning og kontakt i stikkontakter og skinner sammen med de stik der anvendes samt et fornuftigt kvadrat i ledertykkelsen min 2,5 m/m og så en skærmning i god kvalitet, da netkabler har en kraftigt udstråling, noget man hurtigt finder ud af hvis man fører sit kabel til riaa henover en netledning Det væsentlige er at have god kontakt i hele kæden, så man undgår overgangsmodstand og diodeeffekter pga af dårlige stik ledere eller dårligt monterede sådanne Hvis man vil anvende jord så skal den jord laves fra strømskinne eller strømfilteret til jord da det giver den største effekt mht til strøm og krybbespændinger(det er dem vi gerne vil undgå) Ovenstående er udtryk for min personlige erfaring og holdning til emnet og det er ok hvis man ikke er enig i mine synspunkter __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
bdef skrev:
Analogueman skrev:
OK - en ting er, hvad du tror. Hvad kan du høre?  |
|
|
Jeg har ikke prøvet om jeg kan høre forskel. Jeg tvivler på at jeg kan, og her taler vi ikke til det bedre eller være, men bare hører forskel. Det er som jeg sagde i mit lange indlæg, så tror jeg at mine penge er givet bedre ud alle andre steder, næsten. |
|
|
Det er sådan med hi-fi at man er nødt til at prøve sig frem. Jeg bruger ordet synbiose. Et ord fra planteverden, men det drejer sigom, at tingene skal passe sammen lige netop i ens eget anlæg.
Derfor er det alligevel godt at lytte og læse til andre og få ideér og så selv afprøve det; hvis man arbejder efter målet rigtig god lyd.
Min erfaring er, at strøm betyder så meget i et hi-fi anlæg. Jeg havde på et tidspunkt købt et godt musikanlæg og var temmelig tilfreds og jeg meldte mig en i en klub. Her blev jeg foreslået at skifte netstikket på cd afspileren og forstærkeren til et nyt gammelt net bakkelit stik. Bare prøv om du kan høre forskel. Det kunne jeg og blev forbløffet over, at sådan en ting var hørbart. Det betød et større arbejde med at fjerne plastik i forbindelse med strøm og lyden blev stadig bedre. Jeg har en Marantz PM 14 K.I.Sign. stående rippet for plastik og den har spillet opimod Gamut 200 og andre dyre forstærkere og vundet.
En forstærker ser ikke den sidste meter hen til sig som den sidste meter. Det er den første meter.
Prøv, prøv, prøv syntes jeg du skulle.
Strømkabler har for mig betydet mere end signalkabler og højtalerkabler. Det var da jeg brugte nogle kabler tidligere, der ikke var almindelige. Mvh. Sven __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her kommer mit syn på kabler generelt!
Der er ingen tvivl om at tro kan flytte bjerge, men men det er altså ikke det samme som at sige der ikke er forskel, også på lyden. Kabler gør i min verden både med min tekniske indsigt og mine øre en forskel. Nu risikerer jeg at blive banket i nakken med placeboeffekten, for jo min tekniske indsigt siger mig jo at der må være forskel og jeg tror på at der er forskel, og jeg vil derfor opleve forskel? Lad mig tage en anden indfaldsvinkel end hifi til kabler.
I industrien findes et hav af forskellige kabeltyper, lige fra voldsomt dyre kabler til de billiger kabler. Her er det ikke kun kvadratet på kablet og antal leder jeg tænker på, men også kabler der er tilsyneladende er meget ens og tjener samme formål. Problemstillingen her er at det ene kabel virker til formålet, det andet gør bevisligt ikke. Og tro mig hvis man kunne anvende det billige kable ville man gøre det, for her handler det om at det virker og er stabilt billigst muligt og ikke anden, prisen spiller her en stor rolle og er med i overvejelserne fra starten! Hvor vil jeg så hen med det? Jo der er ingen tvivl om at der er forskel på kabler og deres konstruktion og egenskaber. Jeg vil ikke gå ind i de mere konkrete problemstillinger fra industrien, men vil med historen bare fortælle at der er forskel i det konkrete tilfælde (virker/virker ikke)
Nu tilbage til hifi universet! I hifi er der rigtig mange kombinations muligheder, og der er i min verden ikke en kendt facitliste på hvornår et kabel giver så stor en forskel at det i et bestemt setup i et bestemt rum og med et bestemt sæt øre giver en forskel der for den enkelte kan retfærdiggøre prisen. Altså det med andre ord et kabel skal passe i det pågælende setup for lige at få det sidst ud af anlægget, og her er der stor forskel på hvad der passer inde i de mange kombinationsmuligheder. Med andre ord, der er forskel på de forskellige konstruktioner og vil opleves alt fra dårligere til bedre til at se hvad jeg sagde, der er sku ikke forskel. Det skal spille sammen, og hvis vi tager en forstærker er de jo også konstrueret på forskellige måder og i forskellige kvaliteter, og er derfor mere eller mindre følsom for forskellige ting. Et bestemt kabel vil ikke opleves ens i forskellig setup. Man kan derfor ikke bare sige at et 10000 kr kabel er bedre, men det kan det være i et bestemt setup, ligesom det billig kan lyde bedst i et bestemt setup.
For at gøre en lang historie kort, så må man bruge ørene, for at måle på det er både svært og dyrt i instrumenter, hvis der skal noget brugbart ud af det.
Her til sidst min egen erfaring. Med kabler. Der er ofte meget små ændringer det giver, men det er altså også meget små forskelle der skal til for at musikken i sidste ende lyder helt rigtigt. Bruger selv kabler i mid-end segmentet. Når jeg lytter til kabler er det i månedsvis inden jeg ændre tilbage til det gamle kable. Her vil forskellen være mere tydelig end hvis du bare skifter frem og tilbage med 5 minutter i mellem. Prøvede for sjov at sætte alle standart kablerne tilbage, både strøm signal og digital på en gang. Her var forskellen stor, så med kabler er det også mange bække små der gør en forskel tilsammen. Min kone spurgte til hvad jeg havde lavet da hun kom hjem, hun mente ikke det lød så godt som det plejede, hun viste absolut intet om at kablerne var skiftet.
__________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
det rigtig kabel på det rigtig sted. der er bare lige det der med at finde det rigtig
|
| Til top |
|
| |
BCBC Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2010 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 368
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jepp Mange flere hifi butikker skulle have en udlånskasse med forskellige kabler man kunne låne med hjem mod depositum i en periode inde man bruger en masse penge på det forkerte kabel __________________ Livet er som en BOX med hifi, man ved aldrig hvad man får!
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
ramma skrev:
Konklusionen må være at man skal bruge sin sunde fornuft før man kaster tusindevis af kroner i
powerkabler, som nok har en betydning for slutlyden i anlægget , men at denne er "forbedring" er af marginal
betydning samlet set i forhold til resten, men kan have betydning for den sidste fintuning eller finpudsning af lyden i
eget system, altså når det sidste skal hentes ud af systemet, nogen kan høre denne del andre kan ikke.
Jeg går selv efter følgende vedr powerkabler(og andre kabeltyper) først og fremmest bør billige bestyknings
powerkabler, typisk dem der følger med produktet smides ud, de er lavet billigt af ukendte matrialer i massiv
masseproduktion i østen så både matrialer og trykstøbte stik er helt sikkert tvivlsomt med en kostpris 25-50 cent per
enhed hos producenten altså samme kvalitet som de lakridskabler der medleverers til de fleste apperater. Som jeg ser
det er det kontakten i stik/ledere og netskinnen/powerfilteret der har betydning for slutlyden, altså god pasning og
kontakt i stikkontakter og skinner sammen med de stik der anvendes samt et fornuftigt kvadrat i ledertykkelsen min
2,5 m/m og så en skærmning i god kvalitet, da netkabler har en kraftigt udstråling, noget man hurtigt finder ud af
hvis man fører sit kabel til riaa henover en netledning Det væsentlige er at have god kontakt i hele kæden, så man
undgår overgangsmodstand og diodeeffekter pga af dårlige stik ledere eller dårligt monterede sådanne |
|
|
Fuldstændig enig, hvis bare vi kunne komme frem til en forståelse af at de usle 20 kr. lakrids netkabel ryger ud og
man køber nogle bedre med gode stik og sikre god kontakt ( billige netkabler helt fint) så er vi efter min mening nået
meget langt i denne kabel diskussion. Jeg ville være rørt til tåre
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Jeg ville være rørt til tåre "
Kun een??? Nærigrøv  .
Nå, spøg til side. Jeg lovede jo at komme med en tilbagemelding på dette: http://hificable.dk/produkter/19-powerkabel/175-wm-audio-tor nado-powerkabel-utermineret/. Har møjsommeligt siddet og hygget mig i formiddag med afisolere ovenstående. På blev smidt disse i hver ende :

og naturligvis er forventningen større, end når man snapper en single malt til kaffen (ved hvordan den smager) . Monteret på mine monotrin vidste jeg, at min hjerne var indstillet på at snyde mig (ved jeg ved at ha´ læst adskillige indlæg hér på forum og andre steder også) . Ku´ jeg så høre forskel????? Beklager til alle dem som havde ønsket det anderledes. Jeg har ALDRIG skiftet et signal- eller højttalerkabel uden at kunne høre markant forskel, og det over de sidste 30+ år. Men disse 4 mm2 kabler....... Der er absolut ingen forskel hér, og det helt lige meget, hvad signalkilden er. Jeg vil da ikke afvise, at andre steder i andre set-up´s under andre betingelser, der muligvis ville være en forskel, men ikke hér. Nu venter jeg spændt på indlægget, der fortæller mig, at kablerne var alt for billige, og jeg bare skulle ha´ valgt noget mere eksotisk . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du fik da i det mindste nogle ret lækre stik på, så..... __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 13:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaahhh, og nu var prisen heller ikke totalt afskrækkende. Lad det være sagt, det blev ikke ringere, det blev ikke bedre, der var/er overhovedet ingen forskel (påmit setup)  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Sven Palvig Forum Bruger

Bruger siden: 13 April 2003 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 805
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du havde så ingen forbedring eller forringelse. Var det orginale stik eller kopi stik? På orginale stik af Quide skal der være et vandmærke. Ihverfald hvis der er vandmærke på er det orginalt.
Hvordan ser din strømforsyning ud, før det omtalte kabel? Der er nogle ting der før kablet kan udvaske forskelle. Jeg tænker på om du har egen strømgruppe med kraftige solid core kabler i væggen eller du bruger de alm. vægkontakter med 1,5 kvt. ledere og mange ting undervejs der påvirker strømmen negativt. Computere, lysstyring og andet. En billig fordeler boks med en masse plastik på kan i den grad fjerne dynamik f.eks. __________________ Mvh. Sven
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en 4. sals lejlighed, så nej, ikke egen gruppe m.m. Da ejendommen blev renoveret (inden jeg flyttede ind), blev alt el fra gaden og ind udskiftet, væggene fræset op, alt det gamle ud og nyt ind og muret op igen. Ingen jord, så det er, hvad der er at gøre godt med. Det er bestemt ikke dynamik, jeg mangler, der er masser af "knald på" mit setup. Ville bare cheke af, om der kunne registreres en bare minimal ændring i lyden hér, og der må jeg så melde pas  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
|
Der er absolut ingen forskel hér, og det helt lige meget, hvad signalkilden er. Jeg vil da ikke afvise, at andre steder i andre set-up´s under andre betingelser, der muligvis ville være en forskel, men ikke hér. Nu venter jeg spændt på indlægget, der fortæller mig, at kablerne var alt for billige, og jeg bare skulle ha´ valgt noget mere eksotisk . |
|
|
Jeg har det på samme måde med strømkabler, og jeg er helt enig i det du skriver her... Jeg har ofret rigtig, rigtig mange penge på anlæg, herunder også mange penge på signal- og højttalerkabler for her kan jeg høre tydelige forskelle. Men jeg bruger relativt billige strømkabler for jeg oplever ikke man får ''lyd for pengene'' med strømkabler. Det er muligt, at der er små forskelle, men pr investeret krone synes jeg investering i alt andet i anlægget giver mere lydkvalitet for pengene. ''Hearing is believing'', så jeg vælger at tro på, hvad jeg hører i stedet for, hvad kabelsælgerne, anmelderne osv siger og skriver...
Alle mine hifi-buddies mener der er stor lydmæssig forskel på strømkabler og fortæller mig også, at det er fordi mine strømkabler er for billige jeg ikke kan høre stor positiv forskel 
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
"Jeg ville være rørt til tåre "Kun
een??? Nærigrøv  .Nå, spøg til side. Jeg lovede jo at komme med en tilbagemelding på dette:
utermineret/">http://hificable.dk/produkter/19-powerkabel/17 5-wm-audio-tor nado-powerkabel-utermineret/.Har
møjsommeligt siddet og hygget mig i formiddag med afisolere ovenstående. På blev smidt disse i hver ende :
[IMG]style="WIDTH: 551px; HEIGHT: 428px" border=0 src="uploads/Boydk/2013-07-
07_133645_$KGrHqYOKo8E3tCHLBqBOHSQ.jpg" width=597 height=600>og naturligvis er forventningen større, end når man
snapper en single malt til kaffen (ved hvordan den smager) . Monteret på mine monotrin vidste jeg, atmin hjerne var
indstillet på at snyde mig (ved jeg ved at ha´ læst adskillige indlæg hér på forum og andre steder også) .Ku´ jeg så høre
forskel?????Beklager til alle dem som havde ønsket det anderledes. Jeg har ALDRIG skiftet et signal- eller højttalerkabel
uden at kunne høre markant forskel, og det over de sidste 30+ år. Men disse 4 mm2 kabler....... Der er absolut ingen forskel
hér, og det helt lige meget, hvad signalkilden er. Jeg vil da ikke afvise, at andre steder i andre set-up´s under andre
betingelser, der muligvis ville være en forskel, men ikke hér.Nu venter jeg spændt på indlægget, der fortæller mig, at
kablerne var alt for billige, og jeg bare skulle ha´ valgt noget mere eksotisk . |
|
|
Hvordan har du monteret skærmen ?
i begge ender eller kun i en ende ?
hvis du har jord bør skærmen monteres i begge ender, uden jord kun i en ende, men det er mit bud på at du ikke kan høre
forskel
ligger lederne i det kabel du har købt ved siden af hinanden eller snoet i kablet, det kan også have betydning for slutlyden __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyy Morten, jamen så er vi 2  . Ramma, de ligger i trekant (ikke som på billedlinket), og jeg forestiller mig, de drejer svagt snoede rundt i isoleringen. Og skærmen er monteret i "apparat-enden", da jeg ikke har jord i væggen. __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he, 1-0 to the Devil  . Jeg vil også sige som tidligere nævnt at jeg først hørte rigtig forbedring med kablet i en
strømskinne. Fint lille forsøg. Skulle kablet og stikket bare skrues sammen ? Måske skabes der uønsket modstand på
den måde, så der ikke er nogen gevinst. Ikke godt at vide, kunne være sjovt hvis du havde mulighed for at prøve et
der var lavet helt prof f.eks. supra færdiglavet til omkring 400 bob. Hvis du heller ikke høre noget der, så fred være
med det. ER der ikke én der kan låne manden et godt strømkabel i Århusegen?
|
| Til top |
|
| |
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må vil konkludere at der nogen steder hvor de ikke gør nogen forskel, Det er altså mærkeligt. Det vil også kunne forklare de delte meninger.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Real Wiz skrev:
Man må vil konkludere at der nogen steder hvor de ikke gør nogen forskel, Det er altså mærkeligt. Det vil også kunne forklare de delte meninger.
|
|
|
Jeg tror det handler meget mere om psykoakustik, end om forskelle i forskellige anlæg...
Hvis man tror på, at der er forskelle, så hører man forskelle. Tror man ikke på forskelle, så hører man ingen forskel. Hvis man har brugt en masse skattetrykkede kroner på noget, så hører man en forskel, for ellers er man jo dum og har smidt penge ud af vinduet. Hjernen har forbistret godt fat i ørerne, og i praksis er det en ualmindelig vanskelig opgave at lytte uden bias (selvom vi alle mener vi gør det). __________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis nu man f.eks tager el filtre af den passive type, så er der jo også en del her, der heller ikke får noget brugbart ud af dem. Det kan f.eks være fordi brugeren ikke har nogle særlige støj gener på nettet i det område han/hun bor i. Det har jeg selv oplevet. Jeg har virkelig brug for mit el filter. Men ok, jeg vil dog også hellere bruge pengene på el filter end strømkabler. Der er lidt mere logik i det for mit vedkommende. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er muligt at bygge gode netkabler for relativt få penge altså ca 500,- kr per stk hvis man absolut vil have
originalstrømstik
feks Oyaide eller Furutech bliver ca 1000,- kr højere
men gode stik i høj kvalitet kan altså fås i Taiwan (det er primært her de fine varemærker bliver fremstillet) , men kvaliteten
er i orden, jeg bruger ikke andet, da jeg simpelthen ikke vil betale overpris fordi der er stemplet et fint varemærke på
stikket
eksempel hanstik Rhodium/berylliumkobber(beryllium 2 %/Kobber 98 %) pris 27 $+ 4 $ porto =185,- kr, hvis det skal være
rigtigt fint
Et godt netkabel kunne feks se sådan ud, med god skærm,vibrationsdæmpning,3 gode inviduelt isolerede ledere i Upocc
kobber 3,5 m/m til ca 40$ per meter
billeder af et eksempel
Men ovenstående er kun udtryk for det valg jeg vil gøre i mit system for at sikre mig at den del af mit setup er iorden på
strømsiden.
Andre ville sikkert vælge noget helt andet, der er i princippet ikke en hovedregel her, nogle valg vil basere på faktavalg
udfra data og målinger, andre valg vil basere sig på det man faktisk oplever i systemet
feks et Duelund netkabel med silkevæv/linolie/silkepapir, som iøvrigt er tydeligt hørbart i lyden(hører det jævnligt hos gode
venner i sønderjylland som er hardcore Duelund tilhængere  ), men sikkert er det nok ikke helt, forsikringen dækker
helt sikkert ikke hvis hvis husstanden skulle brænde ned
Der er mange andre løsninger på diy, feks Lapp eller Canare, igen er det et personligt valg hvad man tror og ønsker at opnå
i systemet eller kan eller mener at kunne høre efterfølgende
Så der er i princippet ingen ide i at slås for at jeg/vi har altså ret i dette eller hint argument for eller imod netkablers
betydning eller ej, den enkelte har til at anvende og bruge det de mener giver mening og bedre lyd i systemet
Dette princip kan overføres til alle andre typer kabler __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|