| Forfatter |
|
The Real Wiz Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1001
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den tror jeg ikke på for som jeg skrev tidligere. Jeg var selv temmelig skeptisk til strøm kabler til at starte med af de selv samme grunde der nævnes oven for.  Så jeg fik fat i noget lapp cy110 kabel til 60kr meteren så jeg kunne få øre for sagen selv og til min store overraskelse var der forskel. what the fxxxx... den skulle jeg sgu lige tænke lidt over.  Men jeg måtte overgive mig og prøve lidt forskellige kabler af og fandt nogen der var bedre og nogen der var dårligere men der var absolut forskel. Resultatet er at der i dag sider PS-audio og et enkelt VooDoo audio kabel på hele systemet det hele købt brugt da jeg ikke har det største budget, Så der bliver ikke sådan lige punget ud på noget jeg ikke kan høre give en forbedring. Jeg ville blive meget meget ked af at skulle undvære dem i dag, Da mit anlæg er gået fra at være et hifi anlæg til at være et musik anlæg hvilket jo er det som det hele drejer sig om. __________________ Vi hører alle forskelligt
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint nok, at du ikke tror på psykoakustik. Vi er uenige, men man kan jo tro hvad man vil, og forholde sig til, hvad man selv mener er rigtigt. Sådan skal dét jo være...
__________________ Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 07 Juli 2013 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som 30+ år som radiomekaniker ved jeg skam godt, hvordan man strikker/skruer et kabel forsvarligt sammen UDEN slatne forbindelser  . Morten, det sjove er jo, at jeg gerne ville høre en forbedring, var indstillet på, at det skulle der være. Oplevelsen udeblev desværre bare  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Thoeg Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2009 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 12:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Joch skrev:
Må siges jeg går ind under entusiaster med ingeniøruddannelse.
Kunne faktisk godt forstille mig at det har en påvirkning af om man kan hører forskel eller ikke. Hjernen har en slem tendens til at spille en et pus med det man gerne vil hører. Både den ene og den anden vej
Så til hvad jeg synes.
Jeg kan ikke hører forskel på net kabler har forsøgt med et dyre kable uden at kunne høre det (jeg tror så heller ikke på man kan høre forskel). Jeg kan dog godt høre forskel på kabler mellem komponter, altså inden forstærkeren, i min verden giver dette også mening da impedanse er meget højere og derfor mere støjfølsomt samt man forstærker signalet op.
For mig ligger kvaliteten af komponterne ca. på 48% lytterum, 48% højtaler 2% forstærker 1,5% afspiller og de sidste 0,5% på kabler og lignende
|
|
|
Vil det sige at med den billigste digitale afspiller, kan du opnå det samme som med de dyreste, evt via dac'en i en lille sqqueezebox eller lignende, absolut økonomisk heldigt! Jeg har nu oplevet markante forbderinger med dyre cd afspillere og eksterne Dacs, men jeg har så heller ikke en enginiør blokering.
Har man en teknisk viden kan man gennemskue det mest oplagte kabelvrøvl, men den viden ændre ikke hørelsen.
desuden er den elskede blindtest med 30 sekunders a/b test også noget skrammel, men det lyder dejligt videnskabeligt.
Claus
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Hej JJAZ,
Hvis man skulle lege djævelens advokat, så kunne man jo påstå, at det skal du jo sige i og med, at du (bl.a.?) lever af at sælge Cardaskabler. Men nu
er jeg hverken advokat eller djævel, så jeg tror bestemt på din oplevelse (jeg har nemlig haft en tilsvarende selv), og betragter det ikke som et
salgsindlæg  |
|
|
Det har du helt ret i, jeg tænkte selv over netop dét da jeg skrev indlægget. På den anden side blev artiklen om mit daværende setup bragt i High Fidelity før jeg startede mit firma, så medmindre jeg dengang var meget forudseende er det nemt at modbevise det skulle være salgsgas  __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
BOBO Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2012 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ikke man kan høre forskel på sit anlæg hvis strøm kabler , er eneste opgradering , Men jeg er overbevist om at hvis man brugt penge på signal / højtalerkabler M:M så ville det være dumt ikke at skifte sine strøm kabler også ,
Jeg skifter selv mine strømkabler ud til efteråret og håber på at kunne låne nogen hos min forhandler så jeg kan forsøge mig frem
|
| Til top |
|
| |
Joch Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 582
|
| Sendt: 09 Juli 2013 kl. 21:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thoeg skrev:
Vil det sige at med den billigste digitale afspiller, kan du opnå det samme som med de dyreste, evt via dac'en i en lille sqqueezebox eller lignende, absolut økonomisk heldigt! Jeg har nu oplevet markante forbderinger med dyre cd afspillere og eksterne Dacs, men jeg har så heller ikke en enginiør blokering.
Har man en teknisk viden kan man gennemskue det mest oplagte kabelvrøvl, men den viden ændre ikke hørelsen.
desuden er den elskede blindtest med 30 sekunders a/b test også noget skrammel, men det lyder dejligt videnskabeligt.
Claus |
|
|
Det jeg mente er, at du fået meget meget meget mere ud af at få nogle højtaler som passer til dit rum, og få et ordentligt lytterum til at lytte til musik i. Selvfølgelig er der forskel på DAC's og selvfølgelig er der forskel på forstærkere. Men i min verden er det fuldstændigt underordnet at du har en DAC + forstærker til 100k hvis du bor i en beton kælder med plastik højtaler fra ikea (overdrivelse). Her vil du få meget mere ud af at bruge 90k på et par højtaler og et ordentligt rum og så bruge 10k på DAC + forstærker. Som jeg også skrev i et tidligere indlæg kan jeg heller ikke li blindtest da der er for mange ting der kan give indvirkning på resultatet. FX dur en a/b test ikke da du altid vil have 50% sandsynlighed for at ramme rigtigt Men et spørgsmål som jeg har stilt før til dig Claus: Hvordan tror du alt dit hifi udstyr er opbygget? Det er opbygget i omkring teori. Selvfølgelig er der nogle ting man kun kan approksimere men generalt er alt elektronisk udstyr opbygget omkring teori (her ment som teori på videnskab) Hvem tror du der laver dit hifi udstyr? Ingeniør, fysikere, akustikere osv. alle med en stærk teoretisk (videnskabelig) baggrund. Jeg underskylder for den lidt hårdere tone i det sidste, men blev lidt irriteret over udtrykket "ingeniør blokering" __________________ Mvh Lars Jochumsen
Civilingeniør i Teknisk IT Multimedie med speciale i Adaptiv støjdæmpning
PhD studerende i radar tracking og klassifikation
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 10:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så for den...
Har nu bestilt nogle nye strømkabler... Xindak... Ellers skulle valget have faldet på Supra... Men nok om det... Ved ikke hvad der er bedst, hvis der er
en forskel. Men hvorfor så...? Fordi jeg kiggede ned bag min snurrerundt, og så denne ormegård, og tænkte, at der skulle være kabler der er
skærmet... Så nu er de bestilt og på vej med posten... Det næste jeg så skal have er nye strømskinner, både til mit hifi og til tv-stuen... Her tænker
jeg på henholdvis Oehlbach og nu Supra...? Men igen, jeg ved ikke hvad der er bedst... Måske en af hver... Ak ja... Smittet er man...
Men for at live denne tråd lidt op igen, for der var mange der skrev, at de her i efteråret ville vende tilbage med erfaring i diverse projekter angående
strøm, så kunne jeg spørge...
Supra eller Xindak.... For eller imod?
Strømskinne, Oehlbach eller Supra... For eller imod..?
Dette er ikke en start til heftige diskussioner, men et spørgsmål om rådgivning.
Med venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Xindak strømkabel PC-03 og har været udemærket tilfreds, men er måske en anelse mørkt i det og lidt luftigt. Tror
supra er mere neutral, men kun mit gæt. Men godt opgradering ift. 20 kr. lakrids. Har så også et par Nordost blue heaven,
lynhurtigt og klart, men kan i nogle setup gøre lyden lidt tynd i det. Seneste køb er to Furutech Evolution, lyden mere mørk
og fyldig med ro, men er slet ikke så hurtige som Nordost. Jeg kunne dog først rigtigt høre, at mine strømkabler gav noget,
da jeg satte en god strømskinne ind i systemet, ellers var effekten ret lille direkte fra kontakten eller plastic strømskinne. Så
skinnen er vigtig, det er ihvertfald min erfaring, men har ikke selv prøvet dem du nævner.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Xindak er klart det bedste  til prisen
Det lukker mere igennem end Supra, jeg har prøvet begge dele + en masse andre labels i den høje pris ende
Xindak leverer varen til en fornuftig pris, det sparkede bla både Van den hul og Siltech ud da jeg sammenlignede over 10 netkabler incl lakridskabel og elektrikerens bedste med god skærm og det hele
jeg vil ikke betale mere end hvad der er nødvendigt og blæser på fine produktbeskrivelser fra ansete mærkevarer det er voodoo det meste alligevel.
Lyt og bedøm selv og tag en beslutning ud fra det.
Iøvrigt så er netkabler det sidste man skal bruge penge på
Min egen priotetsliste(andre vægter muligvis på en anden måde):
1:lytterum
2:højtalere og placering i rummet
3:forstærker
4:signalkilder
5:signalkabler og højtalerkabler
6:strømrensning filter og skilletrafoer
7: netkabler
8: afkobling af komponenter,rack, ophængning,etc.
9: evt. div. voodoo udstyr til at klemme det sidste ud af systemet, det er et personligt valg
det var ordene, tag det du kan bruge, smid resten ud __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
e-type Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 274
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Religion er altid farlig og det er altid farligt at hænge en gruppe ud (ingeniør).
Altså. HiFi er vel (dejlige) dimser med det formål at gengive din favorittype musik på den måde du bedst kan lide.
For nogen løses opgaven til ug med kryds og slange via en mp3 spiller og mini en højttaler. For andre er det en evig higen efter
"det kan nok blive lidt tættere på mit ideal, hvis jeg lige anskaffer en dims til". Store mænd med legetøj.
Men det er stadig dine ører der afgør om du syntes du er i mål. Hvis ikke du kan høre om et kabel, en afkobling, en anden
spiller o.s.v gør en forskel, så ved du faktisk kun det, at det gælder for din opfattelse. Hvad andre har af subjektiv oplevelse
ved du jo ikke.
Så for begge sider: I har ikke ret - og I har begge ret. Så længe i bare husker, at det er jeres opfattelse - ikke en universel
sandhed.
|
| Til top |
|
| |
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har den pragmatiske indstilling, at hvis udstyret bare NÆRMER sig voodoo afdelingen(herunder hører - for MIG - højttaler kabler, 220v kabler og lignende), så skal jeg kunne høre forskel i en blindtest førend det giver en værdi. Gerne en dobbelt blindtest  Jeg husker stadigvæk den HDTV test, hvor rigtigt mange mennesker mente at billedet blev markant bedre, så snart der var placeret et HD logo i hjørnet af billedet, selvom det var den eneste forskel på de to billeder der blev vist. En blindtest er efter min ringe mening god til at finde ud af om man køber noget udstyr der LYDER beder, eller om man køber noget der SER bedre ud  Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 11:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er enig i at strømkabler kommer til sidst i ens prioritering, da effekten er større ved udskiftninger af de andre dele. Men
har du gode dele i en hvis kvalitet hele kæden rundt, så vil strømkabler virkelig betyde noget. Optimalt skal man låne
strømkablet først inden man køber, er ikke sikker på jeg havde købt to af de sammen Furutech strømkabler, hvis jeg havde
vidst hvordan de lød. For mig er kabler lige som at krydre maden til sidst, mangler der lige lidt salt eller peber for at klangen
er perfekt (for mig), men er selvfølgelig ikke som at få besøg af Chili- Claus, hvor tingene eksploderer i en anden retning
.
|
| Til top |
|
| |
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
KennethRytter skrev:
Jeg har den pragmatiske indstilling, at hvis udstyret bare NÆRMER sig voodoo
afdelingen(herunder hører - for MIG - højttaler kabler, 220v kabler og lignende), så skal jeg kunne høre forskel i en
blindtest førend det giver en værdi. Gerne en dobbelt blindtest Jeg husker stadigvæk den HDTV test, hvor rigtigt
mange mennesker mente at billedet blev markant bedre, så snart der var placeret et HD logo i hjørnet af billedet,
selvom det var den eneste forskel på de to billeder der blev vist.En blindtest er efter min ringe mening god til at finde
ud af om man køber noget udstyr der LYDER beder, eller om man køber noget der SER bedre ud Hilsen Kenneth
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig. Der er så meget hokuspokus i denne hobby at mange af de elektriske "forbedringer" kan
sidestilles med naturmedicin og troen på krystallers magiske kræfter.
Faktisk, efter besøg til hifi og surround messen, er jeg også blevet overbevist om at begrebet "high end" faktisk har
mere med kunst at gøre end lyd.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er også min priotering... Strøm til sidst
Kan huske for mange år siden hvor jeg købte nye signal kabler i stedet for det der var med til min tidligere cd afspiller... En Kenwood til et par
tusinder... Hvor de nye kabler kostede... 1000,- men det skulle prøves.... Og tak for det... Det er noget der virker  Så nu er turen så kommet til
strøm  Har ikke fået det bestilte endnu, men glæder mig... For om der er en forskel eller not... Har monoblooke på min Hifi, jep, kunne ikke lade
være, det er ikke kun snurrerundt der skal holdes i strammere snor... og vil starte med at skifte på den ene, og høre hvad der sker...
Og nu tænker jeg faktisk på at bestille 15-20 m Supra lorad kabel, så der kan laves en selvstændig gruppe ved relæet, og så trække denne ledning til
Hifi... Men det er kun en tanke... Endnu
Så er bladene revet fra græsplænen...
Med tak for disse inputs, og velkommen til flere i samme positive og lærende ånd
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kom min pakke... Kunne ikke vente...(hvem sagde selvfølgelig...?) gjorde dog en fejl... Skiftede både strømkabel og signalkabel på den ene
monoblok  ... Men lyden var klar anderledes på venstre kanal med nye kabler end den højre... Skiftede så kun strøm kabel på højre... Bassen
strammede sig an en bette smule, men da så signalkablet også skiftede... Så lød både højre og venstre ens i klang  Men beviser
det så noget på strømmen...? Ikke meget, som sagt bassen var strammere... Men det har da overbevist mig nok til at investere så cd og forforstærker
får samme tur... Men mangler dog en test endnu... Eller 3...! For der er min Pioneer sc lx 75, min Pioneer cd og bluray, som også skal have skiftet...
Men det bliver ikke lige nu  selvom kablerne er i samme kasse... Men jeg er overbevist om, at har man kabelrod ? kan det måske være en fordel
at skifte til bedre skærmede kabler... Så langt så godt...
Med venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
KnockKnock Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 127
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bare til orientering, så er det ikke HELT lovligt at trække Supra kablet som installationskabel. Det skal være solid core, og det er Supra ikke. Men der
er som regel en STOR forbedring at hente med at anlægget får sin egen gruppe ;)
De bedste hilsener KK😄
Og nu tænker jeg faktisk på at bestille 15-20 m Supra lorad kabel, så der kan laves en selvstændig gruppe ved relæet, og så trække denne ledning til
Hifi... Men det er kun en tanke... Endnu
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ikke forstå, OG her hopper kæden sikkert af for nogle, for jeg er jo ingeniør, men en mekanisk /energi så mine forudsætninger for at designe og udtænke kredsløb er på hobbystadiet, thank god, jeg kan kun bruge mine 2 lyttelapper til deres rette formål.
Så tilbage til min indledning - Jeg kan ikke forstå at alle jer der ikke tror på forbedringer, lån da et sæt kabler eller 2-3 stk. og skift hele jeres 5,95 kabler med hvad nu det skal være, jo dyrere jo bedre, som reglen (og alt andet lig - som vi ingeniører plejer at sige for at dække os helt ind), og prøv så om I kan høre forskel. Kan I - ok så er I på rette spor, kan I ikke, ja så har I sparet de xxxx kr. og kan kaste jer over noget andet.
Glem ikke at det er en ganske fornøjelig hobby og at tiden er gået med gode kammy'er og måske en aha oplevelse - du er i hvert fald blevet klogere, men forlad dig ikke på det første og bedste kabel mærke, prøv dig frem, der er jo ganske mange på markedet.
Håber ikke I blev alt for fornærmet
|
| Til top |
|
| |
Gnist Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 283
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 17:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er ikke et krav at installationskabel skal være solid core, et klasse 5 kabel, som Solars RZ1-K er feks. et fintrådet
installationskabel. Derimod er der en række IEC normer der skal overholdes for at et kabel kan bruges som installationskabel
|
| Til top |
|
| |
Lars.no.1 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|