| Forfatter |
|
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 05 November 2013 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Gert
Niks, bliver ikke fornærmet...  Jeg skal starte et sted... Selv med mine tidligere udtalelser...  Jeg vil også gerne prøve mig frem... Men her er
det min kæde hopper af  Det økonomiske...  Men er ganske tilfreds med det jeg har hørt og brugt af penge... Nu venter jeg på at "alteret"
er frit, så jeg kan høre snurre anlægget, skifte kablerne, og igen høre, om der her er sket en forbedring..?
Hmm... Var næsten klar over, at man ikke bare trækker kabler fra sikringsdåsen til "herrestuen" ... Men det er noget der skal undersøges... Om det så
er det ene eller andet kabel, det er ligegyldigt, bare at det sikres at der er jord på, eget relæ og kabel med tilpas tværsnit...
Med venlig hilsen
struktøren
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det med kablet fra hovedsikringerne til stikkontakten er faktisk den bedste investering
men de 1,5 meter fra stikkontakten til apparatet er ikke at kimse af.
|
| Til top |
|
| |
Cool Blade Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 164
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 07:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke hvor mange der deltog på HiFi messen på Merriot i sidste uge. Var ved at skrige af grin da jeg i et af lokalerne så en forlænger ledning (så ud som noget IKEA sælger) som helt sikkert ikke kostede mere end 25 kroner blive brugt for at forlænge et power kabel med en pris som en mellem klasse bil. Fik desværre ikke taget et billede af det men er sikker på at der er nogen der har det..
Bruger selv en del på power kabler men aldrig på en så ulogisk måde som det jeg så på messen..
|
| Til top |
|
| |
KennethRytter Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2013 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 32
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 08:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Jeg kan ikke forstå, OG her hopper kæden sikkert af for nogle, for jeg er jo ingeniør, men en mekanisk /energi så mine forudsætninger for at designe og udtænke kredsløb er på hobbystadiet, thank god, jeg kan kun bruge mine 2 lyttelapper til deres rette formål.
Så tilbage til min indledning - Jeg kan ikke forstå at alle jer der ikke tror på forbedringer, lån da et sæt kabler eller 2-3 stk. og skift hele jeres 5,95 kabler med hvad nu det skal være, jo dyrere jo bedre, som reglen (og alt andet lig - som vi ingeniører plejer at sige for at dække os helt ind), og prøv så om I kan høre forskel. Kan I - ok så er I på rette spor, kan I ikke, ja så har I sparet de xxxx kr. og kan kaste jer over noget andet.
Glem ikke at det er en ganske fornøjelig hobby og at tiden er gået med gode kammy'er og måske en aha oplevelse - du er i hvert fald blevet klogere, men forlad dig ikke på det første og bedste kabel mærke, prøv dig frem, der er jo ganske mange på markedet.
Håber ikke I blev alt for fornærmet  |
|
|
Den fremgangsmåde virker desværre ikke, da vores hjerner er utroligt nemme at snyde med en placebo effekt. Den bedste måde at teste kabler på, ville være at man simpelthen ikke vidste om man spillede på de nye eller gamle kabler - hvis man så kunne gætte rigtigt "hver gang", så vidste man om det havde en reel effekt. Eksempel på placebo effekten: http://beep.tv2.dk/article/hd-kvalitet-snyder-tv-seerne Hilsen Kenneth
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 08:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig, KennethRytter - men den enkelte kan jo gøre op med sig selv om han vil investere i et produkt alene på basis af en oplevet forbedring og så i øvrigt være ligeglad med om forbedringen kan påvises objektivt. Man må bare holde sig for øje at oplevelser er frygtelig upålidelige.
Cool Blade skrev:
| ... Var ved at skrige af grin da jeg i et af lokalerne så en forlænger ledning (så ud som noget IKEA sælger) som helt sikkert ikke kostede mere end 25 kroner blive brugt for at forlænge et power kabel med en pris som en mellem klasse bil. |
|
|
En sjov historie. Men på den anden side har tilhængere af specielle netkabler jo også hævdet at de forbedrer lyden til trods for de kilometervis af kabel af "tvivlsom" kvalitet i væggene og forsyningsnettet. Så burde de jo også hjælpe efter et Ikea-kabel.
|
| Til top |
|
| |
simon_ABC Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2012 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 84
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 09:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er ogsaa ingenieor og hifi musik entusiast. Jeg synes selv jeg har et udemaerket oere for lyd og et rimeligt anlaeg. De eneste kabler jeg har kunnet hoere forskel paa er hoejttallerkabler. Dyre digital og netkabler har jeg endnu ikke kunnet forstaa ideen med og heller ikke kunnet lytte forskel paa. Men det er jo en skoen hobby, nogen koeber brede faelge til deres bil  andre er glade for flotte kabler - ejerglaeden kan jeg sagtens forstaa er vigtig  - og avancen paa kabler holder jo mange gode hifi-butikker i live  I en microchip (saasom en DAC chip) loeber stroemmen ioevrigt gennem microskopiske lederbaner ofte paa mange meter og resultatet lyder heldigvis meget godt - for det meste da...
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 12:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde forskellig strømkabel på mono forstærkeren, det vil sige at jeg først hørte stereo med gammel og ny i henholdvis venstre og højre side...
Der var en hørbar forskel, og da jeg så skiftede strøm i den gamle side, blev den en anelse strammer... Højttalerne er JAMO 507 A, gamle, og måske
ikke de mest vellydende... Men det vil jo også være her den nok største forbedring vil være at spore...  og det er hverken placebo eller
hjernespin...
Med vanlig venlig hilsen
Struktøren
|
| Til top |
|
| |
Berdel Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og det er ikke muligt at optage lyden med det ene kabel og så det andet hvorefter du uploader det, så vi alle kan høre
forskellen og få sat et punktum i denne debat?
|
| Til top |
|
| |
simon_ABC Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
God ide mht optagelsen Berdel...  Det lader til at folk falder ind under to grupper: A.) Dem der kan hoere forskel paa om stroemkablet de sidste par meter hen til apperaterne er et tykt kevlar omviklet hoejkvalitets produkt med afskaerming mod alt muligt. B.) Dem der ikke kan hoere forskel om det er en "udboejet tøj bøjle" eller noget mere substantielt saa laenge at kontakten er god. Kunne man lave et "poll" saa man kan stemme, for denneher diskussion kan da vist ikke foere nogen steder hen? Man kunne maaske saa udvide med Digitalkabler, Analoge signalkabler og hoejttalkerkabler... Jeg er ioevrigt "B'er"...  men er da kun glad for hvis folk er glade for deres grej...
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berdel skrev:
Og det er ikke muligt at optage lyden med det ene kabel og så det andet hvorefter du uploader det, så vi alle kan høre forskellen og få sat et punktum i denne debat? |
|
|
Ellers godt tænkt, Berdel...... men men men, det vil ikke afslutte en dyt, tværtimod. Der vil være nogle, der kan høre det, og nogle der ikke kan, og så er vi tilbage ved "start" igen  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Morten A Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte for nok 6 - 7 år siden et rigtig fedt strømkabel fra CAV, det virkede til at være i en super kvalitet og var ekstrem tykt
med en flot strømpe uden om, noget der fik venner og bekendte til at spærre øjnene op. Desværre faldt apparatstikket
nærmest af da jeg kort efter skiftede forstærker, jeg reklamerede men forhandleren mente det var min egen skyld, løsningen
blev forhandleren selv satte stikket på, det holdt dog kun kort tid. Efterfølgende fik jeg lavet nogle godt dimensioneret kabler
med skærm og solide stik hos en elektriker, mener jeg gav 300 kr. stk. så det var til at overkomme. Har dog aldrig kunne
høre forskel, men det er rart at vide ens kabler er af en hvis kvalitet og der er jord på.
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Strømkabler kan godt gøre en forskel i sidste ende
Men der er lige et par ting man skal have fokus på først inden man smider 5 ciffrede beløb efter flotte strømkabler med fine produktbeskrivelser og fine anmeldelser i ansete hifi publikationer
Her er en absolut prioteringsliste for hvad der kommer før netkabler:
Jeg gentager nok mig selv
1:lytterum
2:højtalere og placering i rummet
3:forstærker
4:signalkilder
5:signalkabler og højtalerkabler
6:strømrensning filter og skilletrafoer
7: netkabler
8: afkobling af komponenter,rack, ophængning,etc.
9: evt. div. voodoo udstyr til at klemme det sidste ud af systemet, det er et personligt valg
__________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berdel skrev:
Og det er ikke muligt at optage lyden med det ene kabel og så det andet hvorefter du uploader det, så vi alle kan høre forskellen og få sat et punktum i denne debat? |
|
|
Det skal godt nok være en temmeligt god optagelse hvis man skulle få noget ud af det, du vil mene at kunne høre forskel ved at afspille et lydklip via computeren?? . Det tror jeg næppe, så tror jeg det var bedre om struktøren sendte dig en invitation.  __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror nu heller ikke, der vil komme noget brugbart ud af, at optage det. Dertil er der alt for stor forskel på det folk lytter på og deres pc'er. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
Tubetram Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2012 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 764
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kabler kan være noget underlig hokus pokus for mange,,,men har man først fundet ud af hvad det er man skal lytte efter,, er
det som ikke så vanskelig at høre forskelle..ang strømkabler,jeg bruger det der følger med anlæget..mest fordi mine
Supra,,tykt og med skærm,,slår dynamikken ned,,lyder udtværet...vil kalde det 2 yderpunkter af lyd,,,hvor det billige lyder
bedst.....
Højtalerkabler er der nok større forskelle på...har prøvet et 10kvadrat flerkoret stiv el kabel,til mine HT...så kommer konen ind
fra køkkenet og spørger om hvad i alverden har jeg lavet...det lyder ikke godt^^^^
så det er ikke kun nørder der kan høre ,hvad kabler kan gøre
|
| Til top |
|
| |
simon_ABC Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
ramma Forum Bruger

Bruger siden: 28 Juni 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 969
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode optagelser kommer først til deres ret, når alle 9 punkter er opfyldt Gode optagelser lyder rimeligt godt selv på middelmådige systemer, du må godt blive sur nu Når de 9 punkter er opfyldt, så giver gode optagelser gåsehud så godt er det Selv dårlige optagelser kan være en oplevelse selvom man ikke kan overhøre overstyring,forvrængning eller designet bassboost i optagelser og andre mindre heldige optagelser længere er den sådan set ikke __________________ Hifi hilsen Ramma
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4921
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min liste ville se sådan her ud:
1. Signalkilde - det kan aldrig blive bedre end det der kommer fra kilden 2. Højttaler - den har den sværeste opgave i hele lydkæden, for den skal omsætte elektriske svingninger til luftbølger 3. Lytterum - dårlig akustik ødelægger førnævnte 4. Herefter kan man eksperimentere med andre forstærkere, kabler osv.
Men sådan har vi så forskellige indgangsvinkler til tingene. Jeg har haft bedst erfaring med ovenstående model.
Men i den virkelige verden handler det om synergien mellem apparater, kabler og lytterum.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu siger i godt nok at man ikke kan optage, men vores alle sammens vinyl guru mr. Michael Fremer optager jo digitalt for at kan sammenligene over tid og de forskellige oppsætninger han har, sååååh....
MIUkkel: du har ret, men ?? var ikke rækkefølgen.
Det er klart at de store kasser flytter mest, men derefter af alle kabler er netkablet det der flytter mest. Hvis vi siger at alle kasserne tilsammen flytter 80% (jo jo ingeniør :) 10% netkabler og 5% signal og 5% ht kabler. Er det ikke meget godt matematik, hva' uden lommeregner
|
| Til top |
|
| |
simon_ABC Forum Bruger

|
| Sendt: 06 November 2013 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej ramma, jeg bliver ikke saa let sur  Bare jeg kan nyde musikken uden at taenke paa anlaegget og den slags saa er jeg glad... Men desvaerre lader det til at man skal taenke en del paa anlaegget foer man opnaar at man kan glemme det igen
|
| Til top |
|
| |