Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 17:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Strømkabler og ingeniører (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Andromeda
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Chromosome

Bruger siden: 23 September 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 06 November 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret  

Berdel skrev:
Og det er ikke muligt at optage lyden med det ene kabel og så det andet hvorefter du uploader det, så vi alle kan høre
forskellen og få sat et punktum i denne debat?

Det ville om noget være helt gak.

For det første er al hifi lyd skrumpet ind og modtaget i en mikrofon af tvivlsom kvalitet og dernæst afspillet på et helt andet anlæg, hvor lyden givetvis
er en helt anden og gennem helt andre kabler!
Til top Vis Andromeda's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andromeda

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 06 November 2013 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Tror at med det optageudstyr jeg besidder ikke vil oplyse jer ret meget... Men som jeg beskrev tidligere, er de højttalere jeg har spæmdt efter lige nu,
ej heller mine bedste, tværtimod, og klart, her vil den største forbedring jo også stå klarest, hvis der er en, og det var det jeg kunne høre... At
lydbilledet især i bassen strammede sig lidt op, og heldigvis for det, til det bedre... . De JAMO jeg har, har jeg nu i mange år følt lidt for lukkede,
lidt for blafrede, og derfor også brugt som baghøjttalere... Jeg ved det... Ikke optimalt , og selvom jeg nu har skiftet strømkablerne på Vincent
monoblokkene fra det originale til Xindak, og skiftet signal kablet, 1,5 m. Monsterkabel til 0,5 m Xindak... Så er det kun lidt disse JAMO skal blive
brugt... Har et par gamle Advance stander der skal prøve at spille lidt... Og så ryger Tannoy D100 nok på igen... Men jeg regner med fredag formiddag
at prøve at skifte strømkablerne på min Pioneer sc-lx 75 og PD-50... Og der vil jeg selvfølgelig lytte før og efter... Og måske giver det noget og måske
not... Men lad mig nu høre....
Hvilken strømskinne burde jeg bruge penge på... En Supra eller en Oehlbach...? Har faktisk tænkt mig en af hver, Supra med ind-og udgang til tv
signal, og så kan der komme en Oehlbach 907 ind på Vincent og Thorens...
Med venlig hilsen
Struktøren... Og tak fordi denne dialog stadig er saglig og oplysende uden skinger...
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 07 November 2013 kl. 10:25 | IP-adresse registreret  

halløjsa forum.
fremgangsmåden berdel foreslog, med at optage lyden for derefter, at afspille den et helt andet sted med noget helt andet udstyr, ligner historien med fedtmule der sælger håndvægte. når han bærer rundt på kufferten er der ingen problemer, men lige så snart han åbner kufferten og tager en håndvægt på 25kg. op, kan han næsten ikke slæbe den med to hænder.
     mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

Lars.no.1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2012
Lokalitet: København
Sendt: 07 November 2013 kl. 11:21 | IP-adresse registreret  

Der er en brugt Oehlback til salg her på siden til 700kr., den kunne du evt. starte med at købe . Ved ikke hvad den
koster fra ny, men måske et godt køb.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=257195
Til top Vis Lars.no.1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lars.no.1

The Real Wiz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2010
Sendt: 07 November 2013 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Her er lidt priser på nye Oehlbach strømskinner

http://www.dienadel.de/Stromversorgung/Netzleisten/Oehlbach+ Netzleiste/
Til top Vis The Real Wiz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Real Wiz

Berdel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2012
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 07 November 2013 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Eller også er det fordi at det eneste sted, hvor lyden rent faktisk findes, er inde i hovedet på køberen, da den er
opstået som ønsketænkning, for at retfærdiggøre købet af det værdifulde og sikkert særdeles prydende kabel.

Så er jeg enig i at det bliver ret svært at optage
Til top Vis Berdel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Berdel

e-type
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2013 kl. 15:18 | IP-adresse registreret  

Sådan, så kom vi endelig frem til den sædvanlig stillingskrig.

Den ene part er døv og kan ikke høre, mens den anden halvdel er naiv og kan sælges hvad som helst.

Jeg vil gerne gentage: brug dine øre og bestem så selv om du kan høre forskel.

Du behøver ikke fare ud og købe kabler for hele pensionsformuen. Hvis du oplever en forskel, så er det altså en parameter
du skal tage hensyn til i dit anlæg. Hvis du ikke kan høre forskel, ja så har du brugt nogle 100-laser til at vide det, og kan
fremadrettet bruge dine sparepenge på andre del af dit anlæg.

Så hvis menneskets viden er perfekt og vi med vores nuværende videnskabelig niveau ikke kan bevise en forskel, så må vi
da tro på videnskaben.

PS: Uden tvivl - ingen tro.

PPS: har man oplever Holger Bech Nielsens foredrag om høj energifysik og gud, så vil man vide at Holger med den viden
han har, tror på en form for gud.
Til top Vis e-type's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af e-type

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 07 November 2013 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Et godt skærmet netkabel er nu aldrig af vejen, specielt ikke hvis man køre med uskærmede signal og højtalerkabler.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 November 2013 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

Hmm Berdel... Hvorledes skal en lyd lyde, som du aldrig har lagt mærke til før? Hborledes vil du forklare at lyden før man bytter kabler er anderledes i
den ene kanal kontra den anden... Er det hjerne der, efter din mening, spiller et puds, en placeboeffekt... Som de andre skriver... Prøv det hjemme
ved dig selv.... Virker det for dig, godt så, virker det ikke for dig, godt så, så har du sparet de penge . Jeg har selv været skeptisk, læs lidt tilbage
i selvsamme tråd og bliv oplyst... Nu har jeg hørt det ved mig selv, fordi jeg reflekterede over mit kabelrod, og handlede derefter... Og med et godt
resultat . Som jeg også skriver tidligere, er det ikke de bedste højttalere jeg har benyttet til dette, mon ikke det vil være sværere at opnå et
resultat desto bedre kvalitet man har i sit anlæg...? For hvorfor skulle man bruge 500000kr når man kan købe anlæg der lyder godt nok til 20000kr?
Det i mente... Åh de TAD jeg hørte på hotel Marriott er stadig i min hjerne... Men mit anlæg lyder desværre ikke som det jeg blev præsenteret for...
Her burde placeboeffekten havde slået igennem, fordi det er noget jeg har hørt, og noget jeg ønsker... Så her burde min psyke have indvirkning på
mine sanser herunder høresansen... Men niks... Ingen effekt... I den forbindelse kunne det være sjovt hvis en forhandler næste år, satte 2 identiske
anlæg op... En i højre side og det andet i venstre side af et rum, synkronisk spillende musik, f.eks. Streaming, men at der er brugt forskellige
strømkabler... Det var måske det der kunne ved selvhørelse oplyse os alle og kan man ikke høre forskel, så har man igen sparet penge...
Vi mennesker opfatter mange ting forskelligt i forhold til vores sanser... Selvom det er samme lugte, smage eller lyde vi bliver udsat for... Så derfor
kan det være svært at opsætte en norm der vil tilfredsstille alle.... Og er det ikke bare herligt
Med vanlig og venlig hilsen
Struktøren

Morgenstjerne
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2012
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 November 2013 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

Det er ikke umuligt at optage de forskellige kablers lydegenskaber.

Jeg bruger selv en pro studie optager til at optage det meste i den analoge og digitale verden - DXD har jeg dog ikke prøvet endnu.

Jeg har bla. brugt det til at optage forskellige digital- og analoge kabler, så kan man i fred og ro sidde og skifte mellem de "ens" optagelser - meget
interessant. Strømkabler har jeg dog ikke testet på den måde endnu...
Så kan man også lege blindtest - helt alene, hvis man har brug for det.

Men det er en af denne hobby sværeste emner at diskuterer, for det er bestemt ikke alle anlæg, rum eller ører, der kan vise forskellene.

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 November 2013 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Morgenstjerne skrev:
... Men det er en af denne hobby sværeste emner at diskuterer, for det er bestemt ikke alle anlæg, rum eller ører, der kan vise forskellene.

Sagen er at forskellene hverken kan påvises eller afvises. Det er en af grundene til at diskussionen fortsætter (og i øvrigt kører i ring).

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

nils valla
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2007
Sendt: 08 November 2013 kl. 10:04 | IP-adresse registreret  

hej forum.
man skal ikke være kede af diskussioner som denne, de viser jo bare, at folk er med-og indlevende i emnet og et eller andet sted, er alle diskussioner noget der går i ring og i virkeligheden det, det hele handler om- vores hifihobby.
mvh nils
Til top Vis nils valla's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nils valla

kristianemail
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobb.profil Hurtig

Bruger siden: 24 August 2012
Sendt: 08 November 2013 kl. 10:26 | IP-adresse registreret  

Det er meget sjovt at se, hvordan disse tråde altid udvikler sig på samme måde. Der er altid dem der mener, at dyre
netkabler er det vigtigste i et Hifi-Setup, og som mener at forskellen fra de billige kabler er skræmmende stor.
Og når man så konfronterer dem med en dobbelt-blindtest, er forskellen pludselige ikke så stor alligevel, og den kan kun
høres når kablet har siddet på i flere uger

Man behøver dog ikke kigge ret meget på et kabel som det nedenfor, for at konstatere, at dyre netkabler nok ikke kun
handler om vellyd, men nok i noget højere grad om visuelle udtryk.

Man kunne jo overveje hvor mange der ville betale 10.000,- for kablet nedenfor, hvis det nu tilfældigvis lød fantastisk:

Og ja, jeg ved godt at netkabel-tilhængerne nu fortæller, at selvfølgelig vil de det, hvis lyden er på niveau med andre kabler
til samme pris. Men jeg har nu alligevel svært ved at tro på det.
Der må jo være en årsag til at der bliver gjort så ekstremt meget ud af visuelt design på dyre netkabler
Til top Vis kristianemail's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristianemail

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2013 kl. 10:42 | IP-adresse registreret  

Klart design betyder noget... Bare tag anlægskomponenterne... Højttalerne... Signalkablerne og stikkene på dem ikke mindst... Har set stik til
hundredvis af kroner. Måske også man kan finde dem til tusinder...? Og de færdigmonterede signalkabler lader da heller ikke noget stå tilbage i pris..
Men mon ikke at materialerne der er brugt også har en bette smule at sige...? Såjeg er lidt bange for at denne fik du tilbage igen...

Hamrende flot dag i vente åbenbart...
Med venlig vanlig hilsen
Struktøren

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 08 November 2013 kl. 11:15 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 November 2013 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Det er dejligt når tingene går i ring... Ligesom livet eller måske hele eksistensen... Og når der så er noget som dette... Hvor der ikke er iskolde
lodrette fakta... Så er det at det bliver, i mine øjne .... Sjovt . At vi så kan diskustere dette, i denne tone og med dette glimt i øjet, uden at gå
efter manden, men vi holder os til sagen, og at vi accepterer, at vi ikke er enige... Og måske ejheller bliver det, det er jo superb , her er der
ingen kabler der kan følge med... . Men for at blive i emnet... Jeg har også været skeptisk, meget... Men nu har jeg selv prøvet dette... Og kan
høre at der sker noget, igen ikke meget, men nok til at jeg siger at de penge jeg har smidt væk på dette... De er nu væk , og istedet har jeg
fået nogle kabler, der er kortere, måske bedre afskærmet? Ser bedre ud end Lagermanns snører, de har så den fordel at de smager bedre... Og sidst...
De løfter lyden, når der bliver spillet på JAMO... Så nu glæder jeg mig til den dag hvor jeg skal prøve at høre, hvis man nu smider adskillige tusinder
efter.... Om der så stadig er en forskel... Om den forskel er noget man tragter... Eller foragter? Jeg har set lyset i gode signalkabler... Har nu købt disse
AM HDMI som er testet herinde... Men har ikke prøvet dem endnu Tænker stadig over hvilke strømskinner jeg skal have hjem, ens eller 2
forskellige... Men der er umiddelbart ikke jord på mine stikkontakter, endnu, så tanken er at lade dette være endnu....

Forhåbentlig god dag
Struktøren

KnockKnock
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2012
Sendt: 08 November 2013 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Vedr. strømskinne så har jeg hørt at Isotek Polaris skulle være ganske fin til prisen. Det er AB Audio som forhandler dem ;=)
Til top Vis KnockKnock's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KnockKnock

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 November 2013 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Underholdende tråd som altid når det drejer sig om kabler. Jeg vil gå så langt at postulere at man burde kunne høre forskel på kabler hvis ellers ens
grej er på et tilstrækkeligt højt niveau. Hvis ikke er det sværere. I min hifi verden forklarer det bare at kabler ikke kommer i første række når der skal
prioriteres hvor pengene skal bruges. Med dette mener jeg ikke nødvendigvis at et almindeligt lysnet kabel er godt nok til f.eks højttaler kabel og man
bare skal nøjes med det fra starten. Nej, sund fornuft og køb et med f.eks større renhed i kobberet eller større kvadrat. En anden interessant ting i
hele denne pseudo verden af kabler er en ikke videnskabelig tilgang til fremstillingen der ses hos mange af de hobby/ garage folk der pludselig starter
en produktion af kabler for sikkert at forsøge at kunne tjene lidt penge. Jeg undrer mig også over aller de designs på kabler der igennem årene har set
dagens lys. For mig at se er langt de fleste designs blot grebet ud af luften og forsøgt anvendt. Der kan af faktorer til kabel fremstilling nævnes :
materialet på lederen, renheden af denne, tykkelsen, hvordan er materialet blevet til set i forhold til molekylestruktur, opvarmet, extruderet, hvor
mange ledere, er de individuelt isolerede, er lederen evt. coated med et andet materiale, hvad ligger lederen i, er lederne snoet, er det skærmet med
en rigtig skærm eller ikke eller med en eller en form for væske/gel, dobbeltskærm, balanceret/ikke balanceret, hvordan er stikkene lavet, hvilket
materiale, varmloddet/koldloddet, impedans tilpasning etc. Ja,og jeg kunne blive ved men er ikke ingeniør med speciale i audiokabler. Jeg ved
forskere verden over stadig forsker i superledere men mig bekendt kan en leder med nul energitab kun opnås ved det absolutte nulpunkt. Den burde
vel i teorien være ideel, også til hifi. I hvert fald set ud fra en teoretisk betragtning når der tales om transport af energi/signal fra et punkt til et andet.
Men gad vide hvordan den ville lyde. Varm, kold, steril, klinisk, god dybde, musikalsk (som så mange misvisende bruger som forklaring), god attack
og dynamik, god evne til separation af de enkelte lyde, transientvillig etc. Det kunne være spændende at høre.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

donjon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2012
Lokalitet: Odense
Sendt: 08 November 2013 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Det er bare flot med strømper på kablerne. Jeg tror det hjalp på lyden herhjemme .
 Især efter lidt singlemalt. Om de er strikket af jomfruer ved fuldmånens skær med venus i attendanten... Nåh ja, ku nu godt høre tydelig forskel på højttalerkablerne da de blev skiftet ud med noget strandgods fra KT-radios ophørsudsalg.
Til top Vis donjon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af donjon

MGTF
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2010
Sendt: 08 November 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret  

...og det næste må vel være at hifi entusiaster også kan høre forskel på USB kabler.
Til top Vis MGTF's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MGTF

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes