Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Køb ikke dyre højtalerkabler (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jaco
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 15 November 2013 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Jaco's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jaco

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2013 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Næh... Han sagde... Køb nogle gode elkabler...? Hmm...

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2013 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig meget plat på den front, hvor man betaler 10 gange kobber prisen, men hvis man bliver lykkelig så har alle jo haft en gevinst

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 November 2013 kl. 22:54 | IP-adresse registreret  

Vi mennesker lever i fortvivlelse, og hvis vi kan snydes til lidt materiel lykke, ja så lader vi os snyde... okay den var måske lidt langt ude, men der er et gran af sandhed i det.

Men ingen tvivl om, at et kabel skal konstrueres til et givent formål, både hvad angår geometri, materialer og konstruktion, men derudover... ja, så forsøger vi nogen gange, at købe os til mere lykke.

Men lykken sidder ikke i det vi ejer... lykken sidder i sjælens egen ro!

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

D A O
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 15 November 2013 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige namlig

Morten A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 September 2008
Sendt: 15 November 2013 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Befriende med en redaktør der tør siger sandheden og ikke bare ligger under for sidens annoncører har modsatte mening
Til top Vis Morten A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten A

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 15 November 2013 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Misforstå mig ikke...

Jeg elsker at rode med hifi, og at have mit virke med denne side, og som jeg skriver, så er der en hvis fornuft i, at et kablet konstrueres til sit formål, hvad enten det er strøm, signal, højtaler eller digital.

Men når man først begynder på "eksotiske" USB og ethernetkabler, som allerede grundlæggende er konstrueret til deres formål, ja så er det altså en tand for langt ude, og understreger hvor langt ude hele kabelområdet efterhånden er.

Kabler handler ikke længere om lyd... det handler om marketing og penge!!!

Jeg har selv nedgraderet på kabler, fordi det gik op for mig, at de dyre kabler slet ikke var bedre... men hvis vi vil snydes, så bliver vi det også.

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 15 November 2013 kl. 23:34 | IP-adresse registreret  

Det er menneskeligt... At snyde og blive snydt... Desværre...
Men jagten efter det bedre, efter lykken... Får ofte det værste frem i en... Det er så op til den enkelte, at holde fast på egne idealer og holdninger... At
kunne se sig selv i spejlet...
Det er skønt med en redaktør, der kan stå imod, og tale lige ud af posen... Men det er jo ikke kun kabler dette kunne gælde for, det gælder nok alt
hvad denne hobby, ja for nogen en livsstil, hvor nogle produkter bliver prissat efter at kun visse potientelle kunder kan følge med... Også for at
bibeholde det luksusiøse... Uden at kvaliteten faktisk kan følge med... Suk..!

Struktøren
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 15 November 2013 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Det er ikke kun hifi, det gælder... det er alle brancher.

En Audi er kun en Skoda i en pænere indpakning! Og en iPhone er stadig kun en Linux telefon!

Alligevel vælger nogen, at købe kejserens klæder, fordi de tror, at de bliver lykkeligere af det. Men lykken kommer indefra, ikke udefra.

Jeg bliver heller ikke lykkeligere af, at have en lækkert anlæg. Jeg bliver bl.a. lykkelig af, at kunne benytte det til, at præge denne side ved, at kunne formidle og dele mine oplevelser med andre gennem de artikler, jeg skriver. Men jeg bliver også lykkelig af, at have en dejlig familie, og et godt job, som giver mig mad på bordet, tag over hovedet og et fornuftigt brug af min tid.

Det er så enkle og små ting, der virker! Og det er ikke kabler...

jøka
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2013 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Det har jo været diskuteret mange gange herinde det med kabler. En kendsgerning er bare at der er forskel på forskellige designs højttalerkabler. De lyder forskelligt/anderledes præcis som netop diskuteret i strømkabel tråden der også kører for tiden. Om det ene så er bedre end det andet er en anden diskussion. Personligt synes jeg også det grænser til det tåbelige at give for meget for et givet kabel da kæden sandsynligvis kan opgraderes mere effektivt andre steder. Men hvad er dyrt? Det kommer jo an på personen der har pengene. For nogen er 10 kg penge bare et greb i lommen. For andre et stort beløb. Jeg tror heller ikke på et kabel til 20-30-40.000 eller derover er stort bedre end et langt billigere hvis ellers man gider prøve billigere alternativer. Men fred med dem der mener de gerne vil snydes.
Til top Vis jøka's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jøka

Luggelaj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2008
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 November 2013 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Efter en aften sammen med min bror, musik, kabel bytning og øl er vi kommet til en konklusion. Våde.ører kan ikke.hører forskel... Og det bliver efter hånden for besværligt at kravle rundt når sofaen er så blød...

Vi legede med to qed kabler. Genisis og XT 350 og led zeppelin gav os lyst til at spille luft guitar CA lige meget hvilket kabel.

hygge
Til top Vis Luggelaj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Luggelaj

Roky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 November 2013 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Vi mennesker lever i fortvivlelse, og hvis vi kan snydes til lidt materiel lykke, ja så lader vi os
snyde... okay den var måske lidt langt ude, men der er et gran af sandhed i det.

Men ingen tvivl om, at et kabel skal konstrueres til et givent formål, både hvad angår geometri, materialer og
konstruktion, men derudover... ja, så forsøger vi nogen gange, at købe os til mere lykke.

Men lykken sidder ikke i det vi ejer... lykken sidder i sjælens egen ro!

Til top Vis Roky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Roky

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 November 2013 kl. 01:13 | IP-adresse registreret  

og rønnebærene er sure, sagde ræven.....
Nææh en Audi er en Seat i en dyr og meget pænere indpakning, som kører væsentlig bedre så du bliver dreng igen, kører dagen lang og vil helst sove i den
Har sgu lige "fået" en, efter hjorten sprang ud foran den gamle vw.

Det er da godt at ikke alle bruger pc netkabler og forstærkere til 9,95
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Tante Berg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 16 November 2013 kl. 01:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er glad for at høre redaktørens mening. Mig og min kammerat joker hele tiden om strømvaskere og klodser til kablerne på gulvet- hahahaha Det er selvfølgelig fis. Vi har Tandberg til en hyggelig pris, og så behøver man ikke alt det woodoo der gerne følger med mega-dyre anlæg. Tandberg er vejen frem

Jens Mortensen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004
Sendt: 16 November 2013 kl. 02:26 | IP-adresse registreret  

Ganske interessante links.

Mine egne erfaringer er, at der er forskel på både HT- og netkabler, men må erkende, at der ikke skal så meget til, før forbedringerne er endog meget små. Jeg har i dag de HT-kabler (NLE50), som jeg har brug for (og der er stor forskel på de kabler og de gamle, jeg havde), og de netkabler (Nordost Vishnu, Shiva og Magus), som jeg har brug for. Der var en forskel på dem og de gamle Supra LoRad, som igen var en forbedring ift. de medfølgende sorte. Men nu stopper det.

Jeg kan som elektroingeniør godt forstå den undren, som kommer til udtryk i den første af trådstarters lins. Men som hifi-nørd må jeg også konstatere, at der ER forskel på HT- som netkabler. Se evt. mine anmeldelser her på site'et.

Med venlig hilsen

Til top Vis Jens Mortensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens Mortensen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 November 2013 kl. 09:17 | IP-adresse registreret  

gli- skrev:
Nææh en Audi er en Seat i en dyr og meget pænere indpakning, som kører væsentlig bedre så du bliver dreng igen, kører dagen lang og vil helst sove i den  

Ja, der er nogen, der gerne vil snydes... næste gang du åbner motorhjelmen på din Audi, så tag lige et kig på motorblokken. Der kan du både finde mærkerne Audi, VW, Seat og... Skoda. Lige så gælder det for hjulophæng, gearkasse, ledningsnet osv. osv.

Det kaldes platformsteknik, og benyttes af flere og flere brancher, da der er god økonomi i det

Selv Lamborghini låner dele fra Audi

Så jo, en Audi er en Skoda i en pænere indpakning, men det er også en VW og Seat...

Dalgas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 November 2013 kl. 09:39 | IP-adresse registreret  

Jeg købte mine højttalerkabler for næsten 10 år siden af en kollega på jobbet. Han havde købt en rulle med 50 m "Black Shadow" af LCaudio. Jeg fik termineret kablet i en velrenommeret hifi-butik i Århus og har været godt tilfreds med det. Men jeg kan ikke sige mig fri for at fristelsen til at skifte har ramt mig mange gange. Men hver gang kommer jeg til at tænke på ekspedientens ord da jeg hentede kablet: Det er et godt kabel du har der! Og så modstår jeg alligevel fristelsen....

Er du tilfreds med det du har så lad være med at opsøge fristelsen for der er altid noget der er "bedre" eller anderledes. Jeg er flere gange faldet i den fælde at enhver forandring mistolkes som en forbedring. Når jeg så efter noget tid skifter tilbage til det gamle (og det vil jeg stærkt anbefale man gør) opdager jeg ofte at det ikke var tilfældet.....
Til top Vis Dalgas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dalgas

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 16 November 2013 kl. 10:38 | IP-adresse registreret  

DEt ændre jo ikke at Audi er verdensmester med Tom i sædet vel.
Er stadig ejet af VW, som ejer seat, skoda, vw, audi, lamborghine, Porsche, Bugatti osv.
Det ændre ikke ved at Audien kører væsentlig bedre end min gamle vw og min søns seat og genboens Skoda.
dyrere ja.
Så selvfølgelig bruger de samme komponenter i hele koncernen, ellers kan det ikke hænge sammen, men gad nok vide hvad det koster at bygge en bil? Nok ikke mere end 10-20k, som vi giver 2-300k for og trækker vi afgiften fra ca. 100k før den kommer på gaden (måske er det nærmere 10k i kostpris).
Lyden i anlægget er også markant bedre og sådan er der jo så meget.

Dette r ikke snyd Mikkel, du ved hvad du køber eller kan du jo købe en Seat, men tag en tur i dem begge der er forskel, ligesom i hifi verdenen, du kan jo købe en rør dims med de samme rør, dog kan de spille væsentlig forskelligt
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Sendt: 16 November 2013 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Nå, så du har købt en racerbil... eller illusionen om samme!

Jeg skal nok stoppe nu, for tråden handlede jo egentlig om at købe kabler for dyrt. Men det var lige så sjovt

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 November 2013 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Når der findes dyre kabler, er det fordi, der er et marked for dem.

De har - ligesom firehjulstrækkere - en blærerøvs-effekt, som mange falder for (dog er der den forskel, at firehjulstrækkere har
dårligere køreegenskaber end mere fornuftigt konstruerede biler).

Det - sammen med hjernes evne til ønsketænkning - vi hører nemlig det vi ønsker at høre, gør, at vi også tror/bilder os ind, at
de lyder bedre.

Kabler/stik skal selvfølgelig have en vis kvalitet, for ikke at forringe signalet, men alt ud over det, er spild af penge.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes