Emne: Lang liggetid - for høj pris? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, nu er hifi jo trods alt ikke et nødvendighedsgode (i økonomisk forstand), og der eksisterer da også rimeligt med substitutionsmuligheder ... også på brugtmarkedet.
Så i samklang med efterklang (høhø ... fik I den) og hans synspunkter, så må man som hhv. køber og sælger gøre op med sig selv, hvad man kan acceptere, at prisen skal være for et givet produkt.
Jeg har netop købt nye (brugte) reoler til min voksende lp-samling, og jeg havde på forhånd besluttet mig for, hvad jeg ville give, hvilket jeg også var helt klar i mælet omkring. Så var det op til sælger, om han ville acceptere mit bud. Det ville han så (gerne?).
Så kan jeg jo altid efterfølgende sidde og spekulere på, om jeg kunne have fået reolerne til en lavere pris, men det er dybest set irrelevant. Min pointe er blot, at jeg som køber havde besluttet mig for, hvad der for mig var en fair pris - og jeg håber selvfølgelig, at sælger havde gjort sig de samme overvejelser omkring sin salgspris, så vi begge kan være tilfredse med handelen.
Så både som køber og som sælger bør man nøje overveje hvilken pris, man i sidste ende kan acceptere.
|
| Til top |
|
| |
efterklang Udelukket fra forum

Dobb.profil Wymax
Bruger siden: 05 Oktober 2013 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 301
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Så kan jeg jo altid efterfølgende sidde og spekulere på, om jeg kunne have fået reolerne til en lavere pris, men det er
dybest set irrelevant. |
|
|
Nemlig. Og så er der dem der prøver at få varerne til det halve af hvad de rent faktisk er villige til at betale, nogle gange
med øje for at få profit ud af det. De er så lidt træls, men så må man tackle det.
|
| Til top |
|
| |
D A O Forum Bruger

Bruger siden: 08 Februar 2010 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 2465
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
e-type skrev:
På et tidspunkt blev der af administrator opfordret til IKKE at indrykke og manipulere sine annoncer op i brugtsektionen. Hr.
Gige der er brug for en opstramning for hold da op, hvor vi flere gange om ugens skal se de samme højttalere og forstærkere
der har været til salg i måneder.
Er der slet ingen sælgere der kan se parallelen til andre markeder - det man vil sælge, har kun den værdi som købere reelt vil
betale. Ligesom på huse, så burde sælger huske, at jo længere liggetid, jo mere "træt" bliver annoncen. Også selvom man
prøver få den til at se ny ud.
Så venligst, lad nu være med at ødelægge KSB med de samme annoncer for de samme produkter til de samme priser. |
|
|
jeg føler at det er en balancegang som er sværd (både for K og S)
den der vil sælge ønsker ikke at gå under en bestemt pris
den der vil købe vil nærmest ikke give en pind for noget
for mig er det mere mystisk at produkter der er 20+ 30+ år gammelt ønskes at sælges som om det var nyt
velvidende at tidens tand altid vil have/har en kraftig værdi forringelse på alle produkter
selv vil jeg heller beholde frem for at forære kvalitet til spotpris til fremmed
men den sidste haj er nok ikke født, endnu
__________________ vh Hans Lund
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes der er en ting de fleste her overser. Det er korrekt at der ikke er noget galt med almindelig købmandskab. Men der er jo et lille problem med lovgivningen. Hvis man bevidst køber billigt for at sælge det dyrt, så driver man jo virksomhed. Det vil sige man skal svare skat og moms, plus man skal yde 24 mdr. reklamationsret.
Hvor mange af dem på KSB (dem der køber op for at sælge videre) tror i der tilbyder reklamationsret og svarer skat og moms?
Skattefri privathandel gælder kun for ting man selv har ejet i længere tid. Helt præcis kender jeg ikke reglerne for elektronik. Men jeg ved at hvis man laver gamle biler, så er det maks. 1 bil om året man må sælge med profit, før skattefar bliver interesseret. Det er selvfølgelig noget sværere at følge med i privat elektronik salg, da der ikke er nogen registreringsattest. Men det ændre jo ikke på, hvad der er rigtigt og forkert.
Så hvis man bevidst tjener på at "krejle" hifi apparater, for at sælge dem videre. Så må man jo også forvente at der følger kvittering og 24 mdr. reklamationsret med.
Så på den måde synes jeg det er lidt problematisk, når nogen gør det konsekvent. At man er heldig at sælge sit eget grej til en god pris har jeg absolut intet imod. Men jeg synes ikke om dem der misbruger privatsalgsloven til at tjene sorte penge. De er med til at skævvride brugt markedet, så vi lige netop får de 20-30 år gamle produkter til priser der er urealistisk høje.
|
| Til top |
|
| |
jensmarius Udelukket fra forum

Tager en pause!!!
Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 302
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
E-TYPE.
Hvorfor i alverden blander du dig i hvad folk herinde vil sælge og til hvilken pris?
Så længe at retningslinierne på KSB overholdes kan du da være ligeglad. Og til NOISE. Du taler om 24 måneders reklamationsret. Det er jo helt ude i hampen da lovgivningen på ingen måde fordre nogen form for garanti på effekter der handles mellem private.Og om der bliver betalt afgifter og skat af en evt.fortjeneste på et salg ved du jo ikke en dyt om. Du skriver sorte penge, hvad jeg mener er en flabethed ud over det sædvanlige. Det er jo ikke noget du på nogen måde kan dukomenterer, og derfor skal du holde dig langt væk fra sådanne udtalelser. Det er jo også en indirekte anklage mod Mikkel Gige og hifi4all.
MVH Jens
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 07 Marts 2014 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Jeg synes der er en ting de fleste her overser. Det er korrekt at der ikke er noget galt med almindelig købmandskab. Men der er jo et lille problem med lovgivningen. Hvis man bevidst køber billigt for at sælge det dyrt, så driver man jo virksomhed. Det vil sige man skal svare skat og moms, plus man skal yde 24 mdr. reklamationsret.
Hvor mange af dem på KSB (dem der køber op for at sælge videre) tror i der tilbyder reklamationsret og svarer skat og moms?
Skattefri privathandel gælder kun for ting man selv har ejet i længere tid. Helt præcis kender jeg ikke reglerne for elektronik. Men jeg ved at hvis man laver gamle biler, så er det maks. 1 bil om året man må sælge med profit, før skattefar bliver interesseret. Det er selvfølgelig noget sværere at følge med i privat elektronik salg, da der ikke er nogen registreringsattest. Men det ændre jo ikke på, hvad der er rigtigt og forkert.
Så hvis man bevidst tjener på at "krejle" hifi apparater, for at sælge dem videre. Så må man jo også forvente at der følger kvittering og 24 mdr. reklamationsret med.
Så på den måde synes jeg det er lidt problematisk, når nogen gør det konsekvent. At man er heldig at sælge sit eget grej til en god pris har jeg absolut intet imod. Men jeg synes ikke om dem der misbruger privatsalgsloven til at tjene sorte penge. De er med til at skævvride brugt markedet, så vi lige netop får de 20-30 år gamle produkter til priser der er urealistisk høje. |
|
|
Det har du ganske enkelt ikke ret i - det er i hvert fald en smule unuanceret fremstillet.
Tjek fx lige, hvad SKAT skriver om at drive virksomhed.
http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757326&vId=0
Du må i øvrigt godt lige oplyse mig om, hvor jeg finder privatsalgsloven? Selv om jeg har min daglige gang i juridiske miljøer, så kender jeg den ikke, og det vil da være fint at få udvidet sin horisont en smule.
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jensmarius skrev:
E-TYPE.
Hvorfor i alverden blander du dig i hvad folk herinde vil sælge og til hvilken pris?
Så længe at retningslinierne på KSB overholdes kan du da være ligeglad. Og til NOISE. Du taler om 24 måneders reklamationsret. Det er jo helt ude i hampen da lovgivningen på ingen måde fordre nogen form for garanti på effekter der handles mellem private.Og om der bliver betalt afgifter og skat af en evt.fortjeneste på et salg ved du jo ikke en dyt om. Du skriver sorte penge, hvad jeg mener er en flabethed ud over det sædvanlige. Det er jo ikke noget du på nogen måde kan dukomenterer, og derfor skal du holde dig langt væk fra sådanne udtalelser. Det er jo også en indirekte anklage mod Mikkel Gige og hifi4all.
MVH Jens |
|
|
Der var vist en der følte sig ramt der.
Hvis man bevidst køber varer for at sælge dem videre med fortjeneste, så driver man virksomhed. Hobby virksomhed eller fuld momsregistreret virksomhed er fuldstændigt ligegyldigt. Det er de samme regler der gælder for dem alle.
Hvis du ikke mener at en hobby virksomhed skal yde reklamationsret, så betyder det jo også at alle de hifi forhandlere i Danmark der driver deres forretning som hobby virksomhed, heller ikke behøver at yde reklamationsret. Det bliver de da meget glade for at høre.
Her er et link til købeloven, der omhandler personer der bevidst opkøber varer for at sælge dem videre. Disse personer er ikke længere at betragte som privatpersoner, men som virksomhed. Derfor er der både 14 dages returret og 24 mdr. reklamationsret.
Købeloven
Hvad angår Gige og Hifi4all. Så synes jeg lige du skal klappe hesten. Jeg har på intet tidspunkt sagt at Gige eller Hifi4all er ansvarlige for hvad der foregår i KSB. Det er kun de involverede personer, der har et ansvar.
Og da du sikkert heller ikke tror på det, så er her endnu et link til købeloven, som beskriver hvornår en erhvervsdrivende er at betragte som formidler af salget, og hvornår det er rent privat.
Købeloven
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Analogueman skrev:
Noise skrev:
Så på den måde synes jeg det er lidt problematisk, når nogen gør det konsekvent. At man er heldig at sælge sit eget grej til en god pris har jeg absolut intet imod. Men jeg synes ikke om dem der misbruger privatsalgsloven til at tjene sorte penge. De er med til at skævvride brugt markedet, så vi lige netop får de 20-30 år gamle produkter til priser der er urealistisk høje. |
|
|
Det har du ganske enkelt ikke ret i - det er i hvert fald en smule unuanceret fremstillet.
Du må i øvrigt godt lige oplyse mig om, hvor jeg finder privatsalgsloven? Selv om jeg har min daglige gang i juridiske miljøer, så kender jeg den ikke, og det vil da være fint at få udvidet sin horisont en smule. |
|
|
Den hedder købeloven. Men jeg hentydede til afsnittene vedrørende privatsalg.
Og så henviser jeg til de samme links som i ovenstående indlæg, som beskriver at man er at betragte som virksomhed, hvis man bevidst køber op med videresalg for øje.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4916
|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citat retningslinjerne:
"Køb Salg & Bytte er udelukkende til brug for private, uden tilknytning til hifi eller musik branchen. Salg fra forretninger, eller enhver anden form for organiseret salg - herunder hobbysalg og "loppemarked"-salg - er ikke tilladt."
Så det er allerede dækket ind 
Men når det er sagt, så er der ingen tvivl om, at der laves mange forretninger uden om Skat. Og det gælder vel også hi-fi.
|
| Til top |
|
| |
slyd Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2005 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 255
|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 21:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
var i klar over at alle handler over 10k skal foregå med digital overførelse?? både erhverv og privat.
|
| Til top |
|
| |
Struktøren Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 2522
|
| Sendt: 08 Marts 2014 kl. 22:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tja, det kommer heller ikke som en overraskelse, men på den anden side, hvorfor ikke gøre dette synligt
Struktøren, der holder på nummer 2 i melodi grand prix
|
| Til top |
|
| |
søren N Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1475
|
| Sendt: 09 Marts 2014 kl. 13:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Puhha.. en lidt ophedet diskussion dette her emne kan skabe.
Hva så med dem som er nysgerrige og kan se at de kan købe brugt til en god pris, for at prøve det af, for bag efter at være sikker på at kunne sælge det uden tab?
Oftest når der kommer henvendelser på ting jeg har til salg på KSB her inde, så er det bud der ligger ca. 20-30 % lavere end den pris jeg har sat. Det skal siges at sådan byder jeg også selv, man vil gerne lave en god handel, det er sådan en psykologisk ting tror jeg. Men med det i tanke, så sætter jeg nogle gange min pris sådan at jeg faktisk godt kan gå lidt ned i pris.
men selvom jeg satte mine ting øretæveindbydende højt og holdte fast på at jeg ikke ville gå ned i pris, så kan jeg ikke forstå at folk skal blande sig i det. Det er da bare mit eget problem at jeg ikke får solgt min vare.
Og det med at folk der køber billigt og sælger dyrt, hatten af til dem der kan lave en skilling
De bruger garanteret også meget tid på at holde øje med marked, og køre ud og hente m.m.
Jeg kan slet ikke få ondt i røven over de dygtige købmænd, og ser ikke at det er et problem så længe det ikke bliver en decideret organiseret del af KSB.
Hvis jeg har købt brugt, og af enten påvirkning fra det Audiofile kapløb om at opgradere, eller i manglen på penge til udskiftning af andet i kæden, bliver nød til at sælge det. Så prøver jeg da at få mest muligt ud af det. __________________ "Musikken frem for alt"
Mit Anlæg, kig forbi
Er du hifi-kræsen?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 09 Marts 2014 kl. 14:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
Analogueman skrev:
Noise skrev:
Jeg synes der er en ting de fleste her overser. Det er korrekt at der ikke er noget galt med
almindelig købmandskab. Men der er jo et lille problem med lovgivningen. Hvis man bevidst køber billigt for at sælge det dyrt, så driver man jo
virksomhed. Det vil sige man skal svare skat og moms, plus man skal yde 24 mdr. reklamationsret.
Skattefri privathandel gælder kun for ting man selv har ejet i længere tid. Helt præcis kender jeg ikke reglerne for elektronik. Men jeg ved at hvis man
laver gamle biler, så er det maks. 1 bil om året man må sælge med profit, før skattefar bliver interesseret. Det er selvfølgelig noget sværere at følge
med i privat elektronik salg, da der ikke er nogen registreringsattest. Men det ændre jo ikke på, hvad der er rigtigt og forkert.
Så hvis man bevidst tjener på at "krejle" hifi apparater, for at sælge dem videre. Så må man jo også forvente at der følger kvittering og 24 mdr.
reklamationsret med.
Så på den måde synes jeg det er lidt problematisk, når nogen gør det konsekvent. At man er heldig at sælge sit eget grej til en god pris har jeg
absolut intet imod. Men jeg synes ikke om dem der misbruger privatsalgsloven til at tjene sorte penge. De er med til at skævvride brugt markedet, så
vi lige netop får de 20-30 år gamle produkter til priser der er urealistisk høje. |
|
|
Du må i øvrigt godt lige oplyse mig om, hvor jeg finder privatsalgsloven? Selv om jeg har min daglige gang i juridiske miljøer, så kender jeg den ikke,
og det vil da være fint at få udvidet sin horisont en smule. |
|
|
Den hedder købeloven. Men jeg hentydede til afsnittene vedrørende privatsalg.
Og så henviser jeg til de samme links som i ovenstående indlæg, som beskriver at man er at betragte som virksomhed, hvis man bevidst køber op
med videresalg for øje. |
|
|
Ah, købeloven. Kender jeg så udmærket, da jeg har arbejdet i omkring 11 år i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der håndhæver/administrerer
købeloven. Jeg kan så, uden at gå i detaljer, fortælle, at jeg nok har en lidt anden opfattelse af, hvordan lige præcis de dele af købeloven, der
omhandler privatsalg, i praksis håndhæves. Intentionerne med lovgivningen er i og for sig klare nok, men i praksis er det ovenud svært at løfte en
eventuel bevisbyrde i forhold til, hvornår en given genstand er købt af en privatperson med det klare formål at videresælge.
Det er nok andre områder i købeloven, der er mere i fokus hos myndighederne, og som de derfor bruger deres ressourcer på
|
| Til top |
|
| |
stridsvognen Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 587
|
| Sendt: 09 Marts 2014 kl. 18:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ønsker skat jo heller ikke folk der bliver momsregistreret for at hobby handle, der er jo noget med at så kan man trække
moms fra på det demo grej man selv har stående osv. Udgifter til lokaler brændstof, osv osv.
Så ligemeget hvem der krejler hvormeget, så er det efterspørgsel der styre prisen, og ikke sælgerne.
At nogen helt sikkert har ondt bagi fordi nogen tjener lidt eller meget på at krejle hifi kommer ikke som en overraskelse, det
er vel en paragraf i janteloven.
Jeg ved bare at man helt sikkert heller ikke vil have dem til at svare skat og moms af salget, for at de ligeledes kan trække
fra i den anden ende. Det vil nærmere give større underskud i statskassen.
Og til dem der ikke ønsker at betale prisen for et brugt produkt, så står det jo en helt frit for ikke at købe.
En skam den udvikling der er i lille Danmark.. Alle bliver mere og mere dobbeltmoralske og misundlige på andres lykke.
De skulle istedet fokusere på deres eget liv, økonomi, og passe deres arbejde.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|