| Forfatter |
|
damkel Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 365
|
| Sendt: 17 December 2013 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Jeg har fået den ide, at jeg godt kunne tænke mig at "lege" lidt med rørforstærkere.
Med til rør hører så vidt jeg kan bedømme også effektive højttalere.
Hvis man nu ville starte lidt blødt (og ikke for dyrt) ud, hvad ville så være et eksempel på en god begynder rør-forstærker?
Hvis det er til at finde ud af, må det gerne være noget DIY. Enten fra bunden eller forbedring.
Jeg har bla. kigget på Dynavox VR-70E II, som jeg har set en tråd om mht. at tweake. Men, det er en gammel tråd og der er
måske kommet bedre alternativer til?
Mht. højttalere, så kunne jeg godt bruge nogen passende forslag.
Disse skal helst være DIY - vinter uroen har bredt sig og jeg trænger til noget at save og lime i
Jeg har bl.a. haft kig på Troels Gravesens TQWT, men hvis det skal være horn, så kunne jeg godt tænke mig at starte ud
med et testprojekt for på en prisbillig måde finde ud af, om horn er noget for mig...
Måske noget med fuldtone?
Men, behøver ikke nødvendigvis være horn....
Alt input modtages med glæde
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2013 kl. 21:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen som har noget at byde ind med?
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 17 December 2013 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troels Gravesen ved hvad han laver, og det kunne helt sikkert være et godt bud, de fleste af hans konstruktioner passer rigtig godt sammen med rør! Det er også en højtaler der skulle være til at komme af med igen, hvis du alligevel skulle blive bidt af horn.
Ulempen ved horn, efter min mening er størrelsen, de fylder ofte utrolig meget! Men har man plads nok er det selvfølgelig en ligegyldig faktor ;)
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 17 December 2013 kl. 23:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke højttaler med høj driftseffekt for at lege med rør, der findes jo selv for single ended konstruktioner ganske "højt" ydende rør konstruktioner derude.
Men du behøver til gengæld ikke så mange forstærker watt for det er nok i modsætning til transistor konstruktioner og rør er gode til vanskelige belastninger.
se pb
|
| Til top |
|
| |
JØAN Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2008 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 23
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har et sæt Lowther Fidelio kabinetter stående, som kunne være en mulighed. Gå ind på Lowther.com og bliv klogere på horn. Du kan finde tegninger og beskrivelser af mange slags horn på nettet.
|
| Til top |
|
| |
hmt0507 Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 53
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 08:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Damkel
I virkelighedens verden kan du sagtens trække et sæt højttalere med lav følsomhed med en lav-watts rørforstærker. Dog kan du så ikke spille særlig højt, og kompleks orkestermusik kommer også til at mangle noget Dynamic Headrooom og kontrol over bassen, men det afhænger også af hvor højt du ønsker at spille. Det bedste er at prøve sig frem, selvom det ikke er det mest brugbare råd.
Tjek Gravesens Studio 101, som er en videreudvikling/ variation over ProAc Studio 100, der trods 88db faktisk fungerer godt med selv små rørforstærkere - læs eventuelt testen i Stereophile. Og hvad angår rørforstærker så er Dynacoen god og nem at modd'e med overførings kondensatorer etc.
Overvej også hvilken type rør som din kommende forstærker bruge. Nogle typer af rør er meget billigere i NOS-udgaver, og NOS er altså helt klart værd at få efter. Mine egne favoritter er EL84, 300b og 2a3, som jeg synes er de mest musikalske rør, hvor EL84 er et billigt rør, selv i de bedste NOS-udgaver - det er en anden snak med 300b & 2a3.
Vh Henrik
|
| Til top |
|
| |
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9894
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 10:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli-
Du mener vel høj følsomhed, ikke driftseffekt. I så fald hedder det lav driftseffekt. Bare for at undgå forvirring. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
| Til top |
|
| |
damkel Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 11:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget lidt på :
Frugal-horn
The needle
Der ligger også en beregner til TQWT hos mh-audio.nl, som jeg vil kigge nærmere på.
Jeg tror, at jeg vil udvælge en af disse, med mindre der kommer et godt konkret forslag, og lave til at lege lidt med
Er der evt. et forslag til en rigtig god enhed til formålet?
|
| Til top |
|
| |
Analogueman Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 01 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3262
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Et par Snell K (den originale) med en Audio Innovations 500 foran. Det spiller først og fremmest musik og kan fås svinsk billigt i forhold til kvaliteten. Et meget klassisk set-up, hvor du ikke behøver at bygge selv
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 18 December 2013 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
jøsses allanowich du har ret
|
| Til top |
|
| |
Hans Mortensen Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2007 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 19 December 2013 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej damkel.
Hvis du er ude på at eksperimentere kan du jo undgå "kassehøjttalere" og skaffe dig en helt anden lydoplevelse med en open baffel - prøv at kigge på http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/110583-fast-fun-ine xpensive-ob-project.html - den skulle angiveligt også kunne drives af mindre kraftfulde forstærkere og den er forholdsvis billig at komme i gang med. Det du får gratis er et meget stort rum.
vh
|
| Til top |
|
| |