| Forfatter |
|
clauskok Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 07:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
da vi netop har erhvervet os vores drømmehus står jeg nu overfor den svære opgave. Indrette stue med god lyd samt
imødekomme fruens ønsker om æstetik....
Her er en plantegning:
På forhånd tak!
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
kennlh Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2009 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 988
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 10:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg ville gøre sådan her....
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tusinde Tak Kannlh.
Men alrummet er nu tæmkt som spisestue, baby leg osv. Så det er opholdsstuen der skal være tv, anlæg m.m. enviderer er det
en fransk dør der hvor du placerer den højre højttaler det fremgår godt nok ikke af plantegningen.
Flere billeder
her:-)
På forhånd tak
Med venlig hilsen Kokken
(p.s gode råd til hvordan man får en 5 uger gammel babyterrorist til, at sove modtages meget gerne) __________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
Svoldgaard Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 340
|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
clauskok skrev:
Tusinde Tak Kannlh.
Men alrummet er nu tæmkt som spisestue, baby leg osv. Så det er opholdsstuen der skal være tv, anlæg m.m. enviderer er det
en fransk dør der hvor du placerer den højre højttaler det fremgår godt nok ikke af plantegningen.
Flere billeder
her:-)
På forhånd tak
Med venlig hilsen Kokken
(p.s gode råd til hvordan man får en 5 uger gammel babyterrorist til, at sove modtages meget gerne) |
|
|
Prøv det her__________________ Ting behøver ikke at ændre verden for at være vigtigt
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Oktober 2013 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 09:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle.
Slet ingen der har gode råd. Jeg begynder, at blive presset konen har snart indrettet det hele uden nogen som helst tanke på
lyd og placering af grej....
Med venlig hilsen Kokken __________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 11:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du bør jage konen og hendes ting ud af rummet og starte med at finde en placering af lytteren og ja det er i ental !
Dette gør du ved at placere højtalerne så'n cirka hvor du tror de kommer til at stå, typisk vil mange vælge en tredigedel af
rummets længde og en en femtedel ude fra sidevæggen.
Anlæget står bedst alle andre steder end imellem højtalerne, selvom næsten alle gør det sådan. Som kompromis kan det stå
tilbagetrukket fra højtalerne.
Så sætter du musik på med gode bastoner, mange forskellige, helst noget akustisk da du så får flere over og undertoner med.
Du flytter så din lyttestol og ja det er ikke en lytte sofa rundt så du finder det sted hvor bassen lyder mest dynamisk,
differentieret og ren men med passende fylde.
Derefter finjusterer du dine højtaleres placering så du får det bedste perspektiv, højtalerne skal forsvinde fra lydbilledet før er
du ikke i mål.
Så kan konen så komme med sit krims krams og jo mere der kommer ind des mere vil det påvirke din akustik og
småjusteringer på højtalerne kan komme på tale, men her taler vi om få centimeter eller mindre.
Men helt ærligt tror jeg ikke du gider, så havde du haft 3-4 forsøg allerede :O)
De fleste ender med at tækkes konen og lader sig nøje med at anlæget jo er smukt at kigge på.
|
| Til top |
|
| |
Wendt Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 173
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 12:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury har helt ret, men først skal du nok aftale hvilken væg, I kan blive enige om at stille højtalerne op ad. Hvis der skal være en sofa i rummet eller andet stort så plaser det hvor du regner det skal stå, læg meget gerne gulvtæppe ind og starts så Mercury's anvisning.
Iøvrigt vil en feminisering af rummet som regel være med til at dæmpe og sprede lydbølger. Stuebirk eller andet i hjørnerne, gardiern og gulvtæpper hjælper alt sammen. Pointen med at anlæget IKKE står mellem højtalerne er en af Jim Smith's (Get Better Sound) vigtige pointer. Tror det er vigtigst for anlæg med vinyl og rør.
Og iøvrigt tillykke med huset, det ser dejligt ud. Det er altid populært med forældre - teenage afdelinger :)
/R __________________ Rør & horn
Mit setup http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=97807&PN=1
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak Mercury og Wendt.
Jeg er helt med på den optimale placering af grej, men desværre tillader de færrest planløsninger med døre og vinduer denne
placering....
Det med fruen var mest for sjov. Jeg har carte blanche til indretning. Så jeg mangler konkrete bud på hvordan tingene skal stå.
Jeg synes stuen er lidt problematisk i forhold til den ret store franske dør og vinduerne samt terrassedøren.
På forhånd tak
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 391
|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 16:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bliver det køkken/alrum du vælger at bruge? Jeg viile umiddelbart vælge det mindre opholdsrum. Jeg ved godt der kan være akustiske fordele ved et
større rum. Dog kan det mindre rum godt indrettes til at lyde lige så godt eller måske bedre. Fordelen ved opholdsstuen i dit nye hus er placeringen i
forhold til de andre rum. Der er vel større mulighed for du kan kan spille ugenert og måske højere end i alrummet placeret centralt i huset. En detalje
du skal huske ved placering af sofabord foran de 2 højttalere er at det skal være så lavt som muligt. Det bedste er ingen møbler mellem lytteposition
og højttaler.
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Jøka tak for respons.
Jeg prøver lige, at præcisere, hvad jeg prøver, at opnå med denne tråd.
Placering af anlæg i opholdsstue i forhold til plantegning?
Der skal være et sofabord, en sofa, en lænestol og en skænk.
På forhånd tak. __________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2013 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Umiddelbart vanskeligt at sige hvordan dit anlæg skal sættes op. Dine højttalere er heldigvis ikke store gulvhøjtalere, men formoder jeg, højttalere på
stander som også vil give et lettere indtryk i det relativt lille rum og sikkert også akustisk vil passe bedre til rummet. Har du selv et bud på opstilling?
Hvor stor er skænken? At spille på tværs i rummet giver sikkert det bedste resultat.
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 07 Oktober 2013 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
prøv at spille diagonalt, det løser mange indretningsproblemer.
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror det ender nogenlunde sådan her beklager den ringe tegning
Skriv endelig for uddybende förklaring...
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm. Meget kort lytteafstand. Jeg mener slet ikke du udnytter rummet til optimal lyd. Hvad laver skænken der? Flyt den til væggen ind mod badet
og flyt sofaen længere tilbage og forøg afstanden mellem højttalerne og giv dem lidt mere plads ind til bagvæggen.
|
| Til top |
|
| |
Zwonkie Forum Bruger

Bruger siden: 07 Februar 2011 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 351
|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clauskok.
Jeg syntes du skal prøve din opstilling.
Umiddelbart har du 2 meter mellem højtalerne og godt 2 meter til lytter positionen, så "trekanten" er iorden.
Nær lytning (<2 meter) kan være rigtigt godt for mindre stander-højtalere og et meget livlige rum - du kommer til at høre mere
af højtalerne end rummet.
Mit rum er meget lig dit rum og jeg er endt i næsten samme opstilling - dog med lytter positionen omkring 33-38% fra
bagvæggen, hvor du er tæt på 50%. Det kan give dig problemer med bassen omkring de 60-70 hz - Men det er måske der dine
Haydn har brug for lidt bas hjælp? :P
Jøka har også nogle gode råd. Men prøv dit først og så flyt sofaen og højtalerne lidt af gangen, hen mod hvad jøka forslår!
P.S Du skal have nogle tykke gardiner til det vindue ved spisebordet...
|
| Til top |
|
| |
jøka Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Oktober 2013 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis skænken er et problem så lad den blive stående, men prøv evt. at flytte sofaen lidt tilbage og mere ud i stuen!! Som Zwonkie nævner skal du
tænke på dæmpningen af rummet da der umiddelbart ikke ser ud til at være mange lydabsorberende materialer i rummet. Hvad er gulvmaterialet?
|
| Til top |
|
| |
clauskok Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Oktober 2013 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAk for indlæg.
Skænken er ikke så stor som den ser ud på billedet 135 cm. og afstanden mellem højtt samt afstan til bagvæg bliver også større.
__________________ Cambridge & Vienna Stuen
|
| Til top |
|
| |