| Forfatter |
|
Berg Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 10:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej, jeg søger én der kan reparere lettere defekt hifi. Bla. en gammel forstærker (PioneerA88X, hvor venstre kanal er svagere end højre og skratter lidt.), og evt. også en CD afspiller, hvor skuffen driller (det er ikke gummiremmene). Så er der også min vintage SAE P101 preamp, der virker fint som sådan, men har tydelig susen/baggrundsstøj. Så der er lidt at tage fat på  Har ikke rigtigt tid (eller evner) til selv at rode med det, så ville gerne finde en elektromekaniker, eller bare én med god forstand på hifi elektronik, der kunne påtage sig opgaven. Det skal helst være i nærheden af Slagelse, men KBH område kunne også gå. Nogen der kender, eller er, en sådan?
|
| Til top |
|
| |
Frankie Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 December 2003 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 749
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mon ikke du kan få det fikset i en af de mange hifi forretninger i kbh ....... det vil jeg da tro !
Nogle af dem vil nok kun tage det de selv sælger, men det burde da være muligt at finde en forretning der er mere "allround" !
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo jo, men "rigtige" hifi forretninger/værksteder jo hundedyre! Det går slet ikke med gamle ting, der ikke længere har den store værdi (i kr), men man gerne vil holde liv i  - Så jeg er mere på udkig efter en der lavede lidt reparationer som hobby eller i fritid..
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er det nok en elektronikmekaniker, du skal ha´ fat i   __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Så er det nok en elektronikmekaniker, du skal ha´ fat i   |
|
|
I min tid hed det radiomekaniker.
Så hed det vist radiotekniker i nogle år.
Nu hedder det noget med radio-tv-fagtekniker.
Det er ikke nemt.
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjahh  , da jeg blev udlært hed det s´gu også bare radiomekaniker. Kan se, at Berg har rettet overskriften. Da han først skrev elektromekaniker, så jeg for mit indre blik en 250 hestes el-motor på størrelse med en øltønde. De loddekolber, der blev brugt dér, var altså for store til Bergs ønsker  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Oktober 2013 kl. 14:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja rettede lige overskrift for at undgå forvirring..
Men i forstår nok hvad jeg søger :)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 07:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Tjahh , da jeg blev udlært hed det s´gu også bare radiomekaniker. Kan se, at Berg har rettet
overskriften. Da han først skrev elektromekaniker, så jeg for mit indre blik en 250 hestes el-motor på størrelse med en
øltønde. De loddekolber, der blev brugt dér, var altså for store til Bergs ønsker . |
|
|
Forskellen på Radio og Elektronik mekaniker var som sådan ikke særlig stor, det kom bare an på hvor du kom i lære henne
 I min klasse på EFG i 1983 hed det elektronikmekaniker ...... Jeg kom i lære med henblik på al den elektronik som fantes i
skibene ( sender / modtager udstyr / radar osv ) Og nogle af gutterne kom i lære i radio/tv forretninger ....... men jeg kan
forsikre dig om at vores loddekolbe ( dengang Weller ) var HELT ens og ligeså vores viden om kredsløb og elektronik !
I dag gider man jo dårligt åbne et apparat for at lave det ...... man køber bare et nyt !  I bedste fald skifter man bare et
modul, så køre skidtet igen ! ...... Trist udvikling, men sådan er det jo bare !
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
Boydk skrev:
Tjahh , da jeg blev udlært hed det s´gu også bare radiomekaniker. Kan se, at Berg har rettet overskriften. Da han først skrev elektromekaniker, så jeg for mit indre blik en 250 hestes el-motor på størrelse med en øltønde. De loddekolber, der blev brugt dér, var altså for store til Bergs ønsker . |
|
|
men jeg kan forsikre dig om at vores loddekolbe ( dengang Weller ) var HELT ens og ligeså vores viden om kredsløb og elektronik ! |
|
|
Frankie, du kom for sent ind i tråden, eller så læser du ikke ordentligt  . Før overskriften blev rettet, eftersøgte trådstarter en elektromekaniker. Din Weller kunne (og kan stadig ikke) lodde 10 kvadrat, stiv, enkoret kobbertråd, det kunne elektromekanikerens  . Kender udmærket forskellen (eller mangel på samme) på radio- og elektronikmekaniker, da jeg selv er en af dem  __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 12:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Frankie skrev:
Boydk skrev:
Tjahh , da jeg blev udlært hed
det s´gu også bare radiomekaniker. Kan se, at Berg har rettet overskriften. Da han først skrev elektromekaniker, så jeg for
mit indre blik en 250 hestes el-motor på størrelse med en øltønde. De loddekolber, der blev brugt dér, var altså for store til
Bergs ønsker . |
|
|
men jeg kan forsikre dig om at vores loddekolbe ( dengang
Weller ) var HELT ens og ligeså vores viden om kredsløb og elektronik ! |
|
|
Frankie, du kom for sent ind i tråden, eller så
læser du ikke ordentligt . Før overskriften blev rettet, eftersøgte trådstarter en elektromekaniker. Din Weller kunne (og kan
stadig ikke) lodde 10 kvadrat, stiv, enkoret kobbertråd, det kunne elektromekanikerens . Kender udmærket forskellen
(eller mangel på samme) på radio- og elektronikmekaniker, da jeg selv er en af dem |
|
|
I dag foretrækker jeg en METCAL HF loddestation ( fuld power på under 5 sec. ) En DEJLIG loddekolbe !
|
| Til top |
|
| |
dipolist Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 September 2013 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 92
|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 13:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berg jeg tror du skal starte en ny tråd om emnet, så Boydk & Frankie kan snakke loddekolber osv i denne
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja ja, godt med dig Dipolskrue , måske rigeligt off-topic til sidst, men Berg mangler stadig en af slagsen, der gider hjælpe ham med hans småproblemer, og dem har der ikke været mange af indtil videre. Bor desværre i Århus, går ud fra, at han havde noget "tættere på" i tankerne  , så kom nu ud af busken, én af jer  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 15:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ejer da også selv et par loddekolber, og kan sågar finde ud af bruge dem - så det er ok med lidt "off-topic"  Måske det kan tiltrække den rette person, hvad den korrekte titel/uddannelse så end hedder!  Og de autodidakte skal da også være velkomne. Selvlært er vellært siges det jo. Boydk> Ja Århus er lidt langt, men finder jeg ikke nogen nærmere, så lad os se.. Kan da også være jeg selv kunne lave lidt fejlfinding, hvis jeg ikke finder en god "mekaniker". Er ikke helt idiot ang. elektronik, men det kniber med tiden til at rode med det, og alt tager 5x så lang tid, når man ikke helt ved hvad man laver..
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Oktober 2013 kl. 17:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry .... ikke for at gå off-topic !
Der gik måske bare lidt "fagidiot" i den .... jeg må indrømme at jeg "svinger" loddekolben hver dag på arbejde så, fritidsarbejde er forbeholdt mig selv og de nærmeste venner ..... ( det var meget sjovt da man var lærling og havde brug for en ekstra skilling ! )
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 12:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg har lidt fagfolk "på banen", har jeg et spørgsmål angående vikling kontra lodning af ledninger. Har lige taget toppen af min Pioneer A88X, som har problem med lidt lavere niveau i venstre side og lidt skratten engang imellem - også v.side. Tænkte det enten var volumepotmeter, eller måske højtalerrelæet, men det er kun gætværk. Men da jeg kigger nærmere under låget, bemærker jeg at mange samlinger er lavet ved at ledningen er viklet omkring, i stedet for loddet. Se fotos..    -Er det godt eller skidt? Jeg mener, er det en spareløsning, eller er det bedre end lodning til visse typer samlinger? Og kan der være dårlig forbindelse i disse "viklinger"? Findes der noget man kan spraye på dem, for at give fuld kontakt, eller skal jeg bare lade dem være? Hvad siger de kloge?
|
| Til top |
|
| |
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 13:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du har mistanke om en lidt dårlig forbindelse på nogle af disse viklinger, så kunne du jo starte med at lodde noget loddetin på dem  Tit og ofte er det mange års snavs og fedtelse der giver lidt ballade på det lækre gamle grej __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
| Til top |
|
| |
Aragon Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 297
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Berg
Jeg har engang haft en A 88 X - den fik jeg lavet 2 gange.
Begge gange var der fejl på relæet til LineStraight. Og så har den det med at pærerne den røde og grønne til on off - og "LineStraight" ikke holder så længe.
MVH Jan
__________________ Air Bearing Rules
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Heyyyy Berg Det med at vikle omkring "pinden" hedder Wirewrapping. Du trækker tråden med spænd i omkring en firkantet pind med skarpe kanter, som så gnaver (koldsvejser hvis trækket er stort nok) sig ind i tråden. Den slags forbindelse er nærmest uforgængeligt, har i mine tæt på 40 år som reparatør af den slags endnu tilgode at se en dårlig forbindelse på fabriksudført wirewrapping  . Se Aragon´s indlæg. Det og så som du selv er inde på, evt. dårlig forb. i volumen-pot eller højttalerrelæ, er nok et par gode bud  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der bor en gammel, sur radiomekaniker på Øst-Lolland...
Var det noget...?
evt. PM -exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wirewrapping, aha ja! Tænkte nok det var en god ting, da det jo må være mere tidskrævende at lave end en simpel lodning . Så er det vel ikke smart at lodde på dem tænker jeg, medmindre man er helt sikker på der er en dårlig forbindelse.
exrumpyt>> Mange tak for tippet - og tilbuddet! Hvis ikke jeg finder nogen her i nabolaget, får du nok en PM på et tidspunkt (hvis du ikke er alt for sur )..
|
| Til top |
|
| |