| Forfatter |
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 20:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der findes elværktøj til den slags, så det er nok ikke specielt tidskrævende i produktionen. Men jeg er enig med Boydk, det holder "evigt".
Lad være med at spekulere mere i dem og gå tilbage til din første indskydelse. Potentiometre, omskiftere og relæer er årsagen i langt de fleste tilfælde med dit problem.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yep. det er typsik de aktive komponenter man lige tjekker først. Især potentiometre(skyde/dreje), da de ofte er "åbne" et eller andet sted i deres konstruktion, i modsætning til de fleste relæer. Derfor trænger støv og andre fremmed legmer nemt ind og laver ballade. Er forresten elektronikfagtekniker(den nye titel). Og det meste elektronik jeg har repareret, skyldtes ofte tydeligt afbrændte komponenter, løse forbindelser og drejepotentiometre der trængte til lidt elektronikrens og noget motion  Og yep, wirewrapping er ganske solidt. En anden ting at kigge efter, kan være elektrolytter. De skal gerne have en plan og fin ende. Hvis den buler ud i enden, så er den med stor sikkerhed færdig. Og det kan sagtens ændre betragteligt på virkemåden af din forstærker. Der er et fint eksempel på hvad du skal kigger efter, her: http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=195Har fikset en del strømforsyninger, motherboards og andet, blot ved at skifte døde lytter.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 24 Oktober 2013 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Berg>> Arrh... Ikke mere sur, end lidt druesaft med nogle år på bagen kan rette op på det.
(og noget ordenligt grej istedet for nutidens plastic-bras&smid-væk...)
Jeg tror du, ud fra de andre indkommende foreslag er på sporet. Det plejer såmænd ikke at være så dramatisk som man tror ved første øjekast. Dårlige omskiftere og potmetere, check og efterlod alle større loddepunkter og hvor der går stor effekt. typisk bliver lodde-øerene matgrå, med mørkere printfarve omkring, oftest kan ses en koncentrisk ring om komponentbenet. Forbindelser der bliver "ohmske" kan drille meget afhængit af strømtræk... (tin-pest "mus".. kært barn har mange navne...)
Endelig, som tidligere nævnt; højttaler-relæ. Kan som oftes adskilles og renses på kontaktfladedrene, hvis det ikke bare er det at det er "raslet løs" i printet...
Check lodninger...
exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
Berg Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 45
|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 20:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg takker for de gode forslag/tips! - Men ville stadig gerne finde en venligsindet elektronikmekaniker (eller hvad det nu hedder!) i nærheden af Slagelse..
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
Yep. det er typsik de aktive komponenter man lige tjekker først. Især potentiometre(skyde/dreje), da de ofte er "åbne" et eller andet sted i deres konstruktion, i modsætning til de fleste relæer. Derfor trænger støv og andre fremmed legmer nemt ind og laver ballade. Er forresten elektronikfagtekniker(den nye titel).
|
|
|
Nu kom jeg lige i drillehjørnet :)
Hvornår er man begyndt at definere potentiometre og omskiftere som "aktive komponenter" ?
Bortset fra det, er der da kommet flere flere gode forslag til hvor fejl måske kan findes.
Jeg kan ikke huske om A88x bruger de samme sørgelige omskiftere som andre modeller gør, men man kan da håbe det ikke er tilfældet :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

Bruger siden: 02 Juli 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 6421
|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hæ hæ Jan, tænkte præcis det samme om aktive/passive komponenter, men valgte at "springe over"    __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 21:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boydk skrev:
Hæ hæ Jan, tænkte præcis det samme om aktive/passive komponenter, men valgte at "springe over"   |
|
|
Hvoff det ? Nu folk synes der er lidt tamt herinde - kan vi vel hælde lidt kul på fyret ;)
Ikke fordi jeg har tid til sådan noget pjank ..... Jeg er ved at læse korrektur/lave nye undervisningsmaterialer til poderne - så jeg håber sågu ikke det er på "min" skole, man har defineret tingene sådan.
(Den nye klasse er da også en tur i loddehelvedet denne uge - hehe..... jeg fandt de gamle trådgitre frem til dem)
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjovt du nævner trådgitre, da jeg gik på Viborg i tidernes mogen, blev eleverne "inviteret" til at være med til en Åbent Hus Weekend. Vi blev lovet superservice på madfronten på skolehjemmet, og da jeg var "mellem to kæreester"på det tidspunkt, sagde jeg ja. Der kom en "smartass" af en nordjydsk "kone" forbi, da vi viste loddegitrene, og påstod at det kunne hun gøre bedre. Hun fik forsøget. Hun var lynende hurtig, meget imponerende, hvordan???? "Jeg er loddedame på B&O. Da vi efterfølgende rykkede hele svineriet fra hinanden uden brug af de mindste kræfter, og mente, at det var derfor dette mærke var fyldt med dårlige lodninger, forsvandt hun sporløst uden kommentarer  . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
|
| Til top |
|
| |
exrumpyt Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2011 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 277
|
| Sendt: 26 Oktober 2013 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Før bemeldte lodde-dame har nok trådt sine barmesko hos Philips.. husk K9, K11 og ikke mindst K40-chassiet. Men det gav nogle dejligt nemme reparationer på værkstederene, i en tid hvor et TV ikke var køb&smid-væk..
En omskifter er ikke aktiv, selv om den skal aktiveres udefra. Er et motordrevent potentiometer aktivt...? Hvor mange mikrofoner går der på en Megafon...? Er der faldskærme i en u-båd, når der er redningsveste i et fly...? find selv på mere vrøvl.
exrumpyt
|
| Til top |
|
| |
Boydk Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2013 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lov mig, at du ikke gør ligesom formanden for dansk ordblindesamfund, springe ud fra ti kilometers højde med en fladskærm .
AL MAKT TE DI ORBLENNE . __________________ Alt under 500 watt er til garagen.
|
| Til top |
|
| |
Digital_Thor Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2010 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1689
|
| Sendt: 27 Oktober 2013 kl. 08:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
Digital_Thor skrev:
Yep. det er typsik de aktive komponenter man lige tjekker først. Især potentiometre(skyde/dreje), da de ofte er "åbne" et eller andet sted i deres konstruktion, i modsætning til de fleste relæer. Derfor trænger støv og andre fremmed legmer nemt ind og laver ballade. Er forresten elektronikfagtekniker(den nye titel).
|
|
|
Nu kom jeg lige i drillehjørnet :)
Hvornår er man begyndt at definere potentiometre og omskiftere som "aktive komponenter" ?
Bortset fra det, er der da kommet flere flere gode forslag til hvor fejl måske kan findes.
Jeg kan ikke huske om A88x bruger de samme sørgelige omskiftere som andre modeller gør, men man kan da håbe det ikke er tilfældet :) |
|
|
Hej Jan, selvfølgelig er det ok at at rette sådanne faktuelle fejl. Et potentiometer er selvfølgelig ikke et aktivt komponent. Det jeg (for mig)sent på aftenen forsøgte at komme frem til, var at komponenter med bevægelige dele, som ofte også er mulige fejlkilder - I stand corrected
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Oktober 2013 kl. 09:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Digital_Thor skrev:
| ...selvfølgelig er det ok at at rette sådanne faktuelle fejl. |
|
|
Du er skam helt tilgivet - "fejlen" , eller vel rettere forskrivelsen er da så ganske tilgivelig, og egentligt også ganske fornøjelig.
Som tidligere nævnt sidder jeg med et pænt stort arbejde foran mig, med at rette UV materialer til - og skal netop være ganske opmærksom på hvordan det skrevne risikerer at blive modtaget.
Især forforståethed og selvmodsigelser er eddersvære at undgå, og faktisk også utroligt svære at spotte :)
F.eks er man jo fortaler for at man skal fortinne en ledningsende inden den loddes fast på et print (eller "en sko"
I næste øvelse skal "loddeaberne" lave nogle specielle piggyback ledninger - hvor det faktisk ikke kan lade sig gøre at sætte printspyddet fast - hvis ledningsenden er blevet fortinnet - Så skal underviseren dælme passe på hvordan han undgår at ødelægge det han (hun) lige har læret eleverne.
Det dur ikke at anvende materiale med LIXtal 75, når eneste krav til eleverne er at de har gået i skole 9 år
Tjoehhh 9 år - og for den sags skyld kan de jo have gået i 1.ste klasse i samtlige 9 år - ermmmm...
eksempel :
+/- forsyningen medfører, at operationsforstærkerens indgange og udgang kan arbejde både over og under 0V. Opera-tionsforstærkeren kan naturligvis sagtens forsynes fra en enkelt-forsyning,
eller
Er U2 blot lidt mere end en anelse (nogle få V) mindre end U1 vil Uout på grund af den store råforstærkning blive presset helt op mod +UCC.
Er U2 derimod blot lidt mere end en anelse større end U1 vil Uout blive klemt ned mod -UCC.
En anelse ?? Presset op ?? klemt ned ??
Eleverne fatter minus :)
Nå - men god Søndag, jeg har en aftale med et par gødyr og en bakketop
__________________ -Jan@tecdata.dk
|
| Til top |
|
| |