Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 18:24   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HDMI eller D-SUB til scart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
XerXes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg er ved at strikke en HTPC sammen. Jeg er efterhånden ret sikker på hvilket komponenter jeg vil have i den (men er selvfølgelig åben for kommentarer), nemlig følgende:

Det hele samles i et Antec VERIS Fusion Black.
Bundkort: Abit Fatal1ty F-I90HD
Processor: Intel Core 2 Duo E4300 1,8 GHz
RAM: Corsair XMS2 2x1 Gb
Harddisk: Samsung Spinpoint 320 Gb
Optisk drev: Samsung Writemaster SH-S203B (DVD+-RW)

Som I kan se er det på et relativt lavt budget, men jeg tror nu sagtens denne her konfiguration kan følge med. Det skal jo ikke være noget gamingcomputer, men mest bruges til musikafspilning, filmvisning og tv. Harddiskens relativt lille størrelse skyldes at jeg har en Synology NAS-station som video og musik skal streames fra.

Jeg har valgt i første omgang ikke at sætte et dedikeret grafikkort i, da jeg tror at det onboard er relativt kompetent. Bundkortet har jo også HDMI udgang, så det er der da lidt fremtid i. Skulle det vise sig ikke at være nok er der plads i kabinettet til at jeg altid kan sætte et grafikkort i.

Og nu er vi så ved at nå frem til kernen i mit spørgsmål. HTPC'en skal i første omgang (indtil jeg får anskaffet mig et bedre) bruges på et almindeligt, gammeldags analogt fjernsyn. Bundkortet har ikke TV-out, men HDMI og D-SUB. Hvordan får jeg sådan et signal over i fjernsynet? Er der andre løsninger end at købe en konverter á la denne her: http://www.av-cables.dk/adaptere_splittere/adaptere_splitter e_til_billede/analog_adaptere_splittere_mv/vga_til_tv_konver ter_vga_til_pal_scart_949_da.html?

Det virker på mig som et ret dyr løsning. Vil det så i virkeligheden ikke være bedre at bruge 500 kr. mere og så få et GeForce 8600GT med tv-out og sætte i maskinen med det samme?

Jeg faldt over denne guide: http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html (som jeg ikke har nærlæst). Nogen der tilfældigvis ved om den kun virker til Radeon-kort som overskriften antyder, eller er den mere generel? Min logik siger mig at det nok virker på alle kort. Jeg kan godt håndtere en loddekolbe, så det er måske også en mulighed?
Til top Vis XerXes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XerXes Besøg XerXes's Websted

avsh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Den virker kun for Radeon chips. Her kan lodret og vandret synk kombineres...

Hvis du skal bruge det til andre typer, skal du i hardware lave denne kombinering af lodret- og vandret synksignal...

Hvis du vælger en AMD-platform, kan du f.eks. få et ASUS motherboard med onboard grafikchip x1250 (radion!), men det har også et almindeligt S-video TV-out....

Det er en relativ billig løsning, ca. 500 for MB og 700 for CPU..

XerXes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hvad jeg ikke lige havde tænkt på er, at det system jeg har valgt netop har en Radeon X1250 chip på, så her kan lod-selv løsningen godt bruges.
Til top Vis XerXes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af XerXes Besøg XerXes's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes