Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 23:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Problemer med opløsning. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Jens_den_store
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Nej?
Til top Vis Jens_den_store's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens_den_store

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 22:31 | IP-adresse registreret  

Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Ken_T
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Ken_T skrev:

Men du kan ikke få et desktopbillede til at se ud som var det en rigtig PC fladskærm, ligesom man heller ikke kan få en PC skærm til at se ud som et TV når det handler om film. Jeg har i det mindste ikke set det. Men det kan godt gå an med et TV som PC skærm, hvis man ikke forventer for meget, men særlig godt er det ikke. Tekst kan ikke se rigtig skarp ud som på en PC skærm.

Du har aldrig hørt om 1:1 pixelmapping?

Jo, men ikke alle kan lave pixelmapping 1:1. Det er faktisk det TV man har, der bestemmer hvad man kan og ikke kan. Men 1280x720 er det man med sikkerhed i almindelighed kan. TVet vil derefter scalere op  til den native opløsning det har, fx 1366x768. Det plejer også at være ok. Men ikke alt går an, selv om et grafikkort kan det hele.

Jeg kan ikke se at man ikke blot bør være tilfreds i mange tilfælde, når det blot står skarpt. Naturligvis afhænger det af hvad man vil vise, tekst er ikke det bedste på et TV. Men det kan være ok.

Og jeg mener  også at hvis man kan få teksten skarp i 1024 og i øvrigt har en skarp gengivelse af film, så skal det også være ok. Hvad er det i øvrigt man forsøger at gengive, en DVD findes ikke i 1366x768, vel? Der sker en scalering til 1366x768. Og selv om man giver et TV 1366x768, vil et TV alligevel forsøge at rette til for at opnå det bedste billede. De fleste tror ikke der sker noget med deres signal, men det gør der.

Og hvem siger at den scalering man laver via sit grafikkort til 1366x768, er bedre en en delvis til fx 1280x720, der derefter rettes til 1366x768 på et TV. ? 1280x720 er 720P (progressive) det er et fladskærms TV god til at arbejde med. 

Jens_den_store
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Oktober 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Sådan som jeg læser jeres indlæg, så findes der ikke en nem løsning der gør skærmbilledet 100% skarp i widescreen, som jeg havde håbet på. Uden jeg skal ud og bruge en masse penge på nyt udstyr som passer 100% sammen (mit grafikkort er jo hellerikke ligefrem nyt længere). 
Enten må jeg leve med uskarpheden, eller os må jeg leve med et 4:3-format. (Er det helt forkert?)

Men alligevel mange tak for hjælpsomheden.

Til top Vis Jens_den_store's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jens_den_store

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Ken_T skrev:

zuluDK skrev:

Ken_T skrev:
Men du kan ikke få et desktopbillede til at se ud som var det en rigtig PC fladskærm, ligesom man heller ikke kan få en PC skærm til at se ud som et TV når det handler om film. Jeg har i det mindste ikke set det. Men det kan godt gå an med et TV som PC skærm, hvis man ikke forventer for meget, men særlig godt er det ikke. Tekst kan ikke se rigtig skarp ud som på en PC skærm.
Du har aldrig hørt om 1:1 pixelmapping?
Jo, men ikke alle kan lave pixelmapping 1:1. Det er faktisk det TV man har, der bestemmer hvad man kan og ikke kan. Men 1280x720 er det man med sikkerhed i almindelighed kan. TVet vil derefter scalere op  til den native opløsning det har, fx 1366x768. Det plejer også at være ok. Men ikke alt går an, selv om et grafikkort kan det hele. Jeg kan ikke se at man ikke blot bør være tilfreds i mange tilfælde, når det blot står skarpt. Naturligvis afhænger det af hvad man vil vise, tekst er ikke det bedste på et TV. Men det kan være ok. Og jeg mener  også at hvis man kan få teksten skarp i 1024 og i øvrigt har en skarp gengivelse af film, så skal det også være ok. Hvad er det i øvrigt man forsøger at gengive, en DVD findes ikke i 1366x768, vel? Der sker en scalering til 1366x768. Og selv om man giver et TV 1366x768, vil et TV alligevel forsøge at rette til for at opnå det bedste billede. De fleste tror ikke der sker noget med deres signal, men det gør der. Og hvem siger at den scalering man laver via sit grafikkort til 1366x768, er bedre en en delvis til fx 1280x720, der derefter rettes til 1366x768 på et TV. ? 1280x720 er 720P (progressive) det er et fladskærms TV god til at arbejde med.    

Det man forsøger at opnå er at tekst står skarpt og ikke bare ok. Det kunne jo være man gerne ville surfe eller læse emails f.eks..

At det skulle være en fordel at skalere først i PC'en og så i TV'et skulle være en fordel har jeg godt nok svært ved at se. Det gælder i hvertfald ikke for mit TV. Og alt andet lige så har jeg da valg mulligheden hvis det du siger skulle være bedre kan jeg jo bare gøre det.

Hvis TV'et så yderliger behandler signalet er vel lidt en anden diskusion. Hvis TV'et "ødelægger" signalet i en eller anden efter behandling har du alligevel undgået at TV'et derudover også skallere.

Nu siger jeg ikke at alle TV der ikke skallere kan vise en DVD bedre end alle TV der skallere. Men alle TV der ikke skallere kan vise skarper tekst i Windows end TV der skalere vil jeg dog vove at påstå. Og det TV der ikke kan 1:1 ville hvis det kunne højst sandsyndligt vise en DVD endnu bedre.

Der er faktisk nogle TV (f.eks. tidligere Philips modeller) som oven i købet nedskallere 720 før det så opskalleres til TV'ets opløsning.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret  

Jens_den_store skrev:

Sådan som jeg læser jeres indlæg, så findes der ikke en nem løsning der gør skærmbilledet 100% skarp i widescreen, som jeg havde håbet på. Uden jeg skal ud og bruge en masse penge på nyt udstyr som passer 100% sammen (mit grafikkort er jo hellerikke ligefrem nyt længere). Enten må jeg leve med uskarpheden, eller os må jeg leve med et 4:3-format. (Er det helt forkert?)

Men alligevel mange tak for hjælpsomheden.

Når der står i manuallen at den understøtter 1360x768 ville jeg have troet det. Men Philips plejer ikke altid at kunne (selv om det efter min menig er dybt godnat at de ikke kan) men der stod så heller ikke at de understøttede 1360x768 så vidt jeg husker.

Om du vil kunne med et nyt graffikort skal jeg ikke kunne sige. Ummidelbart ville jeg ikke tro det men det er set før at f.eks. opgradering af graffikkort driver har løst ligende problemmer.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes