| Forfatter |
|
Bjur Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juni 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har 3 spørgsmål jeg håber I kloge hoveder kan hjælpe mig med at besvare:
1. Jeg har et Mystique 7.1 lydkort, hvor jeg bruger Patriarkens FFDShow lydinstillingsguide og har samtidig installeret Turtle Beach drivere. Til DVD afspilning bruger jeg MPC og har sat indstillingerne til at bruge FFDShow lydmæssigt, men synes ærlig talt ikke lyden er så klar og kraftig, som når jeg f.eks. bruger PowerDVD Ultra.
Jeg ved ikke hvad der går galt, men har taget et screendump af mine settings i MPC og Turtle Beach. Er der nogen der har et godt forslag? Jeg har overvejet at installere AC3filter for at se om det hjalp med lyden i MPC.
2. Et andet problem jeg har med lyden er, når jeg vil afspille HD DVD/Blu Ray i PowerDVD Ultra. Jeg har sat den til SP/DIF men synes ikke det giver det ekstra boost lyden skulle give med de nye HD. Jeg har hørt den bedste lyd ville være igennem direkt 48 kHz og ikke dens DDL 5.1 encoder, men det vil kun give lyd ud i to højtalere lige meget hvad jeg gør:( Findes der en løsning, så jeg kan få den bedste lyd ud af mit Mystique?
3. Det er heller ikke lykkedes mig at få DTS til at virke, selvom jeg har DTS DVD'er hverken i MPC eller PowerDVD Ultra. Min receiver plejer at vise DTS, når der kommer DTS signal ind, men ikke når jeg afspiller DVD gennem HTPC. Hvordan får jeg den til det, da jeg nu kun vil bruge min HTPC til afspilning af alt videomateriale?
Det var mange spørgsmål. Håber virkelig der er en venlig sjæl der gider hjælpe, så jeg kan få det optimale ud af mit udstyr.
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 16:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at slå 5.1 Encoding fra. Du skal vælge SPDIF pass through tror jeg det hedder (det er et stykke tid siden, så det kan være de kalder det noget andet).
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
| Prøv at slå 5.1 Encoding fra. Du skal vælge SPDIF pass through tror jeg det hedder (det er et stykke tid siden, så det kan være de kalder det noget andet). |
|
|
Tak for svaret det jeg kan vælge imellem er følgende:
SPDIF Out Off
SPDIF Out 44.1 Khz
SPDIF Out 48 Khz
SPDIF Out 96 Khz
SPDIF In To Out
DDL 5.1 Encoding.
Vælger jeg enten SPDIF Out 44,1, 48 og 96, så kommer der kun 2 højtalere.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ved HD DVD/Blu Ray? Du kan ikke sende de nye lyd formater over spdif. Til en normal DVD skal du vælge "SPDIF Out 48 kHz".
Prøv uden at bruge FFDShow for at se om det er FDDShow eller noget andet der driller.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 11:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
DDL-encoderen skal kun bruges hvis du ønsker at encode stereo eller multikanallyd (som ikke er DD eller DTS) til DD.
Som sagt skal DD og DTS blot sendes videre vha. pass-through. Du kan ikke sende de nye HD-lyd-formater over en almindelig S/P-DIF-forbindelse, så på HD-DVD og BR vil du "bare" afspille det almindelige DD-spor der ligger på skiven.
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svarene, men dvs. jeg altid skal sætte den til 48 khz lige meget om det er DVD eller Blu-Ray, HD DVD?
Det jeg ikke kan få til at hænge sammen er, at i Turtle Beach setup, hvis jeg vælger 48 khz, kan jeg kun vælge to højtalere, men vil det så ikke gå ud over kvaliteten hvis det kun kommer til receiveren i stereo også vil jeg vel kun få stereo lyd ud i mine to forreste højtalere og ikke noget i de andre?
PS. Og spørgsmål nr. 2, er indstillingerne MPC internal filtre, hvor jeg har sat dem til 3 front, 2 rear, LFE, SPDIF og 24 bit korrekt?
PPS. Hvad er det bedste at sætte den til i MPC DirectShow Audio:
System default
Turtle Beach Montego DDL Device (00200000)
Cyberlink Audio Renderer
Default directsound device (00800000)
Default waweout device
Directsound: Turtle Beach Montego DDL Device
Null Audio Renderer (any)
Null Audio Renderer (uncompressed)
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Over en SPDIF kan du kun sende 2 kanaler ukomprimeret lyd (PCM). Der er ikke båndbrædde ("plads") til en større mængde data. DTS og AC3 er komprimeret og derfor kan du sende et 7.1 signal over SPDIF i DTS eller AC3. Derfor vil du i Turtle Beach kun kunne vælge 2 kanaler, da det ikke siger noget om hvad et DTS eller AC3 signal indeholder men kun et PCM signal.
Jeg bruger ikke MPC, men kan du ikke sætte den til SPDIF pass through. Normalt skal man kun rode med antal højttalere hvis du bruger analoge forbindelser og altså decoder DTS/AC3 signalet på din PC og ikke i en receiver.
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, for lige at se om jeg har forstået det rigtigt. Til DVD kigning skal jeg vælge 48 khz, da det er komprimeret og ægte PCM, så kommer der lyd i alle højtalerne. Ved Blu-Ray/HD DVD vælger jeg 5.1 DDL for at få lyden i alle højtalerne??
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bjur skrev:
| Okay, for lige at se om jeg har forstået det rigtigt. Til DVD kigning skal jeg vælge 48 khz, da det er komprimeret og ægte PCM, så kommer der lyd i alle højtalerne. Ved Blu-Ray/HD DVD vælger jeg 5.1 DDL for at få lyden i alle højtalerne?? |
|
|
Nej! ;) Du skal indstille dit afspillerprogram til S/P-DIF pass-through og højst sandsynligt ikke ændre noget i indstillingerne til lydkortet. DD og DTS er ikke PCM, men komprimeret lyd. Hvis du bruger FFDShow skal det gøres her:
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for svaret og skærmbilledet:)
Jeg havde allerede sat FFDShow som du viste:)
1. Som du selv nævnte er der ikke behov for at bruge DDL encoderen medmindre det er stereo eller multikanal, men så skal den vel også sættes til SPDIF out 48khz i TB (lydkortets indstillinger), når jeg skal se DVD, da det netop er DD eller DTS? Jeg har ikke en indstilling der hedder passthrough.
2. MEN jeg prøvede at sætte Turtle Beach til 48 khz ved afspilning af Blu-ray, hvor der så kun kom lyd ud i to af højtalerne, men hvis jeg satte den til DDL 5.1 encoding spillede det i alle højtalere, så vil jeg så ikke skulle sætte den til det hvis der skal lyd ud i alle højtalerne ellers kan jeg kun få PCM ud i to højtalere? Min Denon 1604 receiver er kun i stand til at modtage 2 kanals PCM og ikke 5 kanals.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan IKKE sende 5.1 kanals PCM via S/P-DIF - kun *DD og DTS eller 2 kanals PCM. Umiddelbart lyder det som om din afspiller ikke er sat op til pass-through. Har du sat PowerDVD til det? Det burde ikke være nødvendigt at indstille noget i kontrolpanelet til dit lydkort jf siden her: http://support.turtlebeach.com/site/kb_ftp/588312637.asp*Hvilket er det du ønsker.
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, det er jeg godt klar over at jeg ikke kan sende PCM 5.1 over spdif:)
Det kan godt være de skriver der ikke er behov for at indstille noget, men nu er det sådan, at der i kontrolpanelet ikke er en passthrough, så må den vel også skulle indstilles til SPDIF 48 khz ved DVD afspilning, da det jo ikke giver mening at vælge DDL 5.1 når kilden er dolby digital eller DTS. Er det ikke korrekt antaget?
PowerDVD ultra bruges kun til HD DVD og Blu-ray og SPDIF er sat i audio.
I MPC som jeg bruger til DVD, har jeg i indstillinger sat den til SPDIF i AC3 decoder settings som billedet viser i første post, så begge mine programmer er sat til SPDIF.
Er der ikke nogen der ved, hvad der er bedst at sætte dorectshow audioen til i MPC. Jeg har lignende indstillingsmuligheder i DVBviewer. I MPC har jeg sat den til Cyberlink Audio renderer indtil videre, da jeg ikke lige er klar over om der er bedre muligheder.
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sæt audio i MPC til "System default", som jeg går ud fra er dit Mystique kort.
Når du afspiller en film i HD DVD/Blue-ray har du så valgt at lydspor skal være DD?
|
| Til top |
|
| |
Bjur Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det vil være det bedste med system default?
Når jeg afspiller HD/Blu-Ray har jeg både prøvet at sætte den til 48 khz i Turtle Beach kontrolpanelet, hvor der som sagt kun kommer lyd i to fronthøjtaler, og DDL 5.1 hvor lyden kommer i alle højtalere og som lyder bedre, men har kun prøvet Letters From Iwo Jima, som står til Dolby Digital Sorruond 5.1 i specifikationerne.
|
| Til top |
|
| |