Emne: Peak Consult Princess Signature ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
peak Branchemedlem

Peak Consult
Bruger siden: 16 November 2003 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 55
|
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stereophile Havde vores 2 produkter i 3 mdr. for review og ingen fra Stereophile købte eller "fik" vores produkter. Vi blev Product of the Year 2005 in Stereophile, og jeg hverken mødte eller så revieweren.
Tror du skal stoppe, hvad du mener at tro. Ellers ring jeg ved en del.
Peak __________________ Peak
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
peak skrev:
Stereophile Havde vores 2 produkter i 3 mdr. for review og ingen fra Stereophile købte eller "fik" vores produkter. Vi blev Product of the Year 2005 in Stereophile, og jeg hverken mødte eller så revieweren.
Tror du skal stoppe, hvad du mener at tro. Ellers ring jeg ved en del.
Peak |
|
|
Nej nej du misforstår!
Jeg var slet ikke ude på at mistænkeliggøre noget eller nogen som helst.
Citerede bare hvad der stod i Stereophile.
Mvh.
|
Til top |
|
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
plafitracer skrev:
Nu vil jeg da lige give min mening tilkende, sådan mere generelt:
Så vidt jeg er orienteret er anmeldelserne på disse sider foretaget af amatører (ulønnede) - i modsætning til professionelle (lønnede) - correct me if I'm wrong. Og det er ganske almindelig at anmeldere kan købe det anmeldt produkt til en særdeles favorabel pris efter anmeldelsen, skulle han så ønske. Sådan er det garanteret på High Fidelity og ihvertfald på Stereophile og The Absolute Sound.
Der er ingen, der kan foretage en objektiv bedømmelse af hifi (udover finish; dette være lakering, tilpasning, etc.). Selv kvalitetsindtrykket er ikke objektivt. Lyden af et givent produkt kan bedømmes ud fra nogle grundregler, samt ud fra ens reference.
Jeg ser igen grund til at revse d'herrer moderatorer/anmeldere/cykeljonglører for det meget fine arbejde de udfører - og jeg ser heller ingen problemer i at anmelde et produkt fra en fabrik, hvor man, mere eller mindre, tilfældigt ejer et af samme fabriks andre produkter.
|
|
|
Lige for at indskyde en lille fodnote: Stereophile skriver faktisk i seneste nummer, at de foretrækker såkaldte "langtidslån" af produkter. Hvorfor? Fordi konkurrenterne til disse produkter ikke kan sige: "hey, hvordan kan vi konkurrere med et produkt I allerede har købt?".
Hallo! Jeg vil gerne være anmelder og langtidslåne et par af de halvstore Avalon!
Undskyld offtopic...
Mvh. |
|
|
Avalon giver ikke noget væk. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
Til top |
|
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Milu skrev:
plafitracer skrev:
Nu vil jeg da lige give min mening tilkende, sådan mere generelt:
Så vidt jeg er orienteret er anmeldelserne på disse sider foretaget af amatører (ulønnede) - i modsætning til professionelle (lønnede) - correct me if I'm wrong. Og det er ganske almindelig at anmeldere kan købe det anmeldt produkt til en særdeles favorabel pris efter anmeldelsen, skulle han så ønske. Sådan er det garanteret på High Fidelity og ihvertfald på Stereophile og The Absolute Sound.
Der er ingen, der kan foretage en objektiv bedømmelse af hifi (udover finish; dette være lakering, tilpasning, etc.). Selv kvalitetsindtrykket er ikke objektivt. Lyden af et givent produkt kan bedømmes ud fra nogle grundregler, samt ud fra ens reference.
Jeg ser igen grund til at revse d'herrer moderatorer/anmeldere/cykeljonglører for det meget fine arbejde de udfører - og jeg ser heller ingen problemer i at anmelde et produkt fra en fabrik, hvor man, mere eller mindre, tilfældigt ejer et af samme fabriks andre produkter.
|
|
|
Lige for at indskyde en lille fodnote: Stereophile skriver faktisk i seneste nummer, at de foretrækker såkaldte "langtidslån" af produkter. Hvorfor? Fordi konkurrenterne til disse produkter ikke kan sige: "hey, hvordan kan vi konkurrere med et produkt I allerede har købt?". Hallo! Jeg vil gerne være anmelder og langtidslåne et par af de halvstore Avalon! Undskyld offtopic... Mvh. |
|
|
Avalon giver ikke noget væk. |
|
|
Det regnede jeg heller ikke med.
Mvh.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
peak skrev:
Peak |
|
|
Se her kan jeg simpelthen ikke lade være med at være sindssygt fræk. Har du tænkt over hvorfor de ikke beholdt dem? Hvis der ét år var "Product of the year" kåring, og jeg ikke selv ville beholde produktet, så blev der det år intet product of the year.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når jeg så er færdig med at være fræk, så har jeg lidt kommentarer til den anmeldelse, men af en anden årsag end dem der allerede er nævnt.
Jeg vil nemlig påstå, at anmeldelsen tyder på alt andet end en god højttaler. Det tyder heller ikke på en højttaler der lyder ens ved forskelige lydtryk.
Det angribelige ved den står i allerførste linie i afsnittet om lyden.
Citat "Jeg fik at vide fra Peak Consult, at jeg næppe ville kunne tvinge den 5" basenhed i bund. Sådan en påstand skal afprøves. Og tro mig, jeg har forsøgt alt hvad min effektforstærker kunne trække. Jeg vil bestemt ikke mene, at den hører til blandt de svageste, men det var ikke nok til at give, det bundslag jeg søgte. " citat slut
Hvis man ikke med blot en 50 watter kan generere klipning på den 5" basenhed, så kna der være 5 ting galt.
- Der var ingen bas på den CD der blev afspillet
- 5" éren sidder i et alt for lille kabinet
- Ophænget på den er så stramt, at det æder en masse informationer fra musikken - det samme som at køre ræs med håndbremsen trukket.
- Højtalerjablerne var 25 cm for korte
- De blev testet under en strømafbrydelse
En højttaler skal, nøjagtig som en forstærker, gå i klipning, når modulationen overstiger slaglængden. Og det skal sige klonk. Sker dette ikke, så drop enheden, den reproducerer ikke.
Og nu kommer min ægte, dybfølte og hjertebankende mening om denne test og enkelte andre her på sitet, såvel som dem der kommer i den trykte presse, TÆNK JER VENLIGST OM. Her bliver en åbenlys mangel ved en enhed ophøjet til en kvalitet. Jeg finder den slags forstemmende. Prøv dog at stille spørgsmålet ud i luften: hvorfor kan jeg pludselig ikke få en 5" til at klippe?????? Den eneste grund er, at den er ophængt i et helt bildæk, der fanger den og forhindrer at den bevæger sig. Fedt mand . Spørg så dig selv, om den forhindres lige meget ved alle niveauer og ved alle frekvenser.
Jeg er ked af at være så hård i filten overfor velmenende mednørder, men det her er bare ikke godt nok.
Det der er testet er en højtaler bygget efter Brian principet. Hvis 18mm HDF er godt, så må 36mm være dobbelt så godt. Og en træstamme fra en 500 år gammel Ibenholt må være 10 gange så god. I øvrigt ser det ud som om den er impedanskorrigeret.
En super god bas/mellemtone enhed skal nærmest hænge alene i luften, og den skal følge det elektriske signal 100% analogt. Og kommer den ud over ekstremerne, så skal det enten sige klonk, eller osse skal du gribe membranen.
Prøv engang at tænke sådan her: bastoner er synlige bevægelser af membranen, ind imellem er de særdeles lange. Oven i dem skal enheden problemløst aflevere 3-5KHz. Hvordan mon en 3KHz tone har det i den membran, når den ryger ud i gummiophængets maksimalt tilladelige udsving? Dernæst kunne man spørge sig selv, hvordan enheden egentlig opfører sig, når der spilles lavt. Det er med al mulig tydelighed demonstreret, at det er en enhed til et helt andet formål end hifi. Den skal sidde i en studiomonitor, hvor den ene mere fordrukne producer efter den anden skal kunne mishandle sagerne uden ødelæggelser.
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
Bruger siden: 25 April 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5619
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Når jeg så er færdig med at være fræk, så har jeg lidt kommentarer til den anmeldelse, men af en anden årsag end dem der allerede er nævnt.
Jeg vil nemlig påstå, at anmeldelsen tyder på alt andet end en god højttaler. Det tyder heller ikke på en højttaler der lyder ens ved forskelige lydtryk.
Det angribelige ved den står i allerførste linie i afsnittet om lyden.
Citat "Jeg fik at vide fra Peak Consult, at jeg næppe ville kunne tvinge den 5" basenhed i bund. Sådan en påstand skal afprøves. Og tro mig, jeg har forsøgt alt hvad min effektforstærker kunne trække. Jeg vil bestemt ikke mene, at den hører til blandt de svageste, men det var ikke nok til at give, det bundslag jeg søgte. " citat slut Hvis man ikke med blot en 50 watter kan generere klipning på den 5" basenhed, så kna der være 5 ting galt.
- Der var ingen bas på den CD der blev afspillet
- 5" éren sidder i et alt for lille kabinet
- Ophænget på den er så stramt, at det æder en masse informationer fra musikken - det samme som at køre ræs med håndbremsen trukket.
- Højtalerjablerne var 25 cm for korte
- De blev testet under en strømafbrydelse
En højttaler skal, nøjagtig som en forstærker, gå i klipning, når modulationen overstiger slaglængden. Og det skal sige klonk. Sker dette ikke, så drop enheden, den reproducerer ikke.
Og nu kommer min ægte, dybfølte og hjertebankende mening om denne test og enkelte andre her på sitet, såvel som dem der kommer i den trykte presse, TÆNK JER VENLIGST OM. Her bliver en åbenlys mangel ved en enhed ophøjet til en kvalitet. Jeg finder den slags forstemmende. Prøv dog at stille spørgsmålet ud i luften: hvorfor kan jeg pludselig ikke få en 5" til at klippe?????? Den eneste grund er, at den er ophængt i et helt bildæk, der fanger den og forhindrer at den bevæger sig. Fedt mand . Spørg så dig selv, om den forhindres lige meget ved alle niveauer og ved alle frekvenser.
|
|
|
Da jeg fik det at vide, var jeg selvfølgelig meget skeptisk. Men som skrevet, så blev det afprøvet. Når Per så havde ret, blev jeg naturligvis nysgerrig overfor HVORFOR den ikke ville slå i bund. Per K. fra Peak ville ikke ud med noget. (man værner naturligvis om sin hemmeligheder) Så jeg måtte spørge en anden. I dette tilfælde Hasselhof.
Jeg fik at vide at man NOK/MULIGVIS havde skiftet magnetsystemet ud, fra dobbeltstakket til trippeltstakker for at undgå bundslag. Det er noget Audio Technology nemt KAN lave.
"det ændrer ikke noget på enhedens data eller lyd,,men det umuliggør bundslag sålænge ophæng og spider er intakt" " og da det ikke er en linær motor så er styrke ved xmax lille og med den kvalitet de enheder er lavet så kan de ikke rive ophænget istykker.."
Kurt von Kubik skrev:
Jeg er ked af at være så hård i filten overfor velmenende mednørder, men det her er bare ikke godt nok.
|
|
|
Det har jeg svært ved at tro på, for jeg er jo ikke den første du langer ud efter  
Kurt von Kubik skrev:
Det der er testet er en højtaler bygget efter Brian principet. Hvis 18mm HDF er godt, så må 36mm være dobbelt så godt. Og en træstamme fra en 500 år gammel Ibenholt må være 10 gange så god. I øvrigt ser det ud som om den er impedanskorrigeret.
|
|
|
hvis nu et kabinet i 36mm nu rent faktisk lød bedre end et i 18mm, er det så ikke bedre?
impedanskorrektionen, der skal jeg lade det stå i det uvisse. Men ring da til Peak, så er jeg ret sikker på at Per vil svare dig på dit spørgsmål.
Kurt von Kubik skrev:
En super god bas/mellemtone enhed skal nærmest hænge alene i luften, og den skal følge det elektriske signal 100% analogt. Og kommer den ud over ekstremerne, så skal det enten sige klonk, eller osse skal du gribe membranen.
|
|
|
Det er vel påstand mod påstand, eller rettere to producenter der hver mener du har den rigtige løsning. Hvor du tydeligvis ikke er tilhænger af Audio Technology's løsning.
Kurt von Kubik skrev:
Prøv engang at tænke sådan her: bastoner er synlige bevægelser af membranen, ind imellem er de særdeles lange. Oven i dem skal enheden problemløst aflevere 3-5KHz. Hvordan mon en 3KHz tone har det i den membran, når den ryger ud i gummiophængets maksimalt tilladelige udsving? Dernæst kunne man spørge sig selv, hvordan enheden egentlig opfører sig, når der spilles lavt. Det er med al mulig tydelighed demonstreret, at det er en enhed til et helt andet formål end hifi. Den skal sidde i en studiomonitor, hvor den ene mere fordrukne producer efter den anden skal kunne mishandle sagerne uden ødelæggelser.
|
|
|
tja, den spiller jo fint.. men det er jo bare min mening iøvrigt rart at vide, at hvis man vil have den endegyldige sandhed, så skal man bare spørge dig.
|
Til top |
|
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt. Dine til tider meget velskrevne og humoristiske indlæg nyder jeg meget at læse. Dit indlæg i denne tråd er for så vidt fint nok - du har en holdning til hifi og den deler du med HIFI4ALL's brugere. Du mener at low loss-princippet som vi kender det fra bl.a. Dali (og også den GamuT L5 du har omtalt i din egen tråd) er den bedste måde at konstruere en enhed på - fint nok! At du så vælger at komme med en ellers rimelig saglig og teoretisk funderet kritik er helt uproblematisk. Den diskussion vil jeg slet ikke gå ind i! Men at du bare tilnærmelsesvist påstår, at P/S (såvel som enhver anden af Peak Consults højttalere) skulle være bygget efter "brian-princippet", det er simpelthen for useriøst. Læs den artikel jeg har skrevet hvis du skulle være i tvivl eller lav noget ordentlig research. I modsætning til MANGE andre højttalerproducenter (både i Danmark og i udlandet) lader Peak ikke noget som helst være overladt til tilfældighederne. Alt er gennemtænkt, hvilket selvfølgelig også ses på prisskiltet. Jeg er ikke ude på at give Peak gratis reklame eller specielt fremhæve dem, men når du formulerer det så unuanceret må jeg altså fare i blækhuset. Bare de delefilterkomponenter der er brugt i Peaks højttalere koster en formue i forhold til hvad der ellers sidder i mange såkaldt high-end højttalere. Hold nu kritikken til enhedens ophæng og ikke alt muligt andet, som du ikke har noget som helst belæg for at skrive. Kom igen Kurt! Og det var så alt hvad jeg havde at sige i denne tråd
__________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fournais skrev:
Hej Kurt.
Dine til tider meget velskrevne og humoristiske indlæg nyder jeg meget at læse. Dit indlæg i denne tråd er for så vidt fint nok - du har en holdning til hifi og den deler du med HIFI4ALL's brugere.
Du mener at lossless-princippet som vi kender det fra bl.a. Dali (og også den GamuT L5 du har omtalt i din egen tråd) er den bedste måde at konstruere en enhed på - fint nok!
At du så vælger at komme med en ellers rimelig saglig og teoretisk funderet kritik er helt uproblematisk. Den diskussion vil jeg slet ikke gå ind i!
Men at du bare tilnærmelsesvist påstår, at P/S (såvel som enhver anden af Peak Consults højttalere) skulle være bygget efter "brian-princippet", det er simpelthen for useriøst. Læs den artikel jeg har skrevet hvis du skulle være i tvivl eller lav noget ordentlig research.
I modsætning til MANGE andre højttalerproducenter (både i Danmark og i udlandet) lader Peak ikke noget som helst være overladt til tilfældighederne. Alt er gennemtænkt, hvilket selvfølgelig også ses på prisskiltet. Jeg er ikke ude på at give Peak gratis reklame eller specielt fremhæve dem, men når du formulerer det så unuanceret må jeg altså fare i blækhuset.
Bare de delefilterkomponenter der er brugt i Peaks højttalere koster en formue i forhold til hvad der ellers sidder i mange såkaldt high-end højttalere.
Hold nu kritikken til enhedens ophæng og ikke alt muligt andet, som du ikke har noget som helst belæg for at skrive. Kom igen Kurt!
Og det var så alt hvad jeg havde at sige i denne tråd 
|
|
|
Jeg takker for de rosende ord. Men en formue i delefilterkomponenter, 36 mm HDF og et overdrevent gummiophæng er lige præcist Brianmetoden. Et 36mm HDF kabinet lyder ikke bedre end et der er tyndere, men det lyder anderledes. Jeg synes det er ret fantastisk, at det synlige sted at placere resourcerne altid løber med laurbærrene. Hvis der virkeligt var brugt krudt på enhederne i stedet, så ville ingen kunne se det, og det ville forbigå alle og enhver i larmende tavshed. Og det selvom det sølvfølgelig netop er enhederne opmærksomheden burde være brugt på. Hemmeligheden bag den manglende klipning kan kun være, at membranen fanges i gummiet. Denne egenskab er Skaanings enheder kendt for at besidde, hvilket er årsagen til, at de bruges i bl.a. studier. I øvrigt hedder det omtalte princip "low loss"
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke lyttet til bemeldte Peak højttaler, men historien omkring den 5" enhed er da meget sjov.
Jeg ved godt at KVK ikke er så glad for den type enheder, men nu har jeg efterhånden hørt dem i mange sammenhænge - hvor de lyder meget forskelligt. Man kan f.eks. nævne Eben, Peak, Sonus Faber, Rockport, Verity Audio, der alle bruger Skaaning enheder i deres konstruktioner.
En enhed kan ikke løbe fra sin egenlyd/princip - men man kan bruge den så dens unoder ikke kommer til for kraftigt udtryk i den samlede konstruktion.
Her synes jeg at Peak er kommet et langt stykke hen af vejen, og jeg har faktisk været imponeret over Peaks lyd ved flere lejligheder. Mens andre absolut ikke er sluppet så heldigt fra at bruge disse enheder (en af dem jeg har nævnt er et skræmmende eksempel).
Når det er sagt - så må man vel også sige - at det ikke er helt uden omkostninger at lade en 5" stå for bas-gengivelsen - men det er jo et kompromis den enkelte må tage stilling til. Den skal godt nok flytte meget luft!
Bundy
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 17:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
*snip*
Et 36mm HDF kabinet lyder ikke bedre end et der er tyndere, men det lyder anderledes.
*snip*
|
|
|
Igen et blændende eksempel på, at du altid har sandheden.. hvis det lyder anderledes, mon så ikke at producenten har ment at den lød bedre? Det kan kun producenten vide, ikke dig eller jeg. Selvom man må formode at det rent faktisk er sådan, så producenten mener det lyder bedre. Ellers er det netop spild af træ.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 22:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
Nu har jeg ikke lyttet til bemeldte Peak højttaler, men historien omkring den 5" enhed er da meget sjov.
Jeg ved godt at KVK ikke er så glad for den type enheder, men nu har jeg efterhånden hørt dem i mange sammenhænge - hvor de lyder meget forskelligt. Man kan f.eks. nævne Eben, Peak, Sonus Faber, Rockport, Verity Audio, der alle bruger Skaaning enheder i deres konstruktioner.
En enhed kan ikke løbe fra sin egenlyd/princip - men man kan bruge den så dens unoder ikke kommer til for kraftigt udtryk i den samlede konstruktion.
Her synes jeg at Peak er kommet et langt stykke hen af vejen, og jeg har faktisk været imponeret over Peaks lyd ved flere lejligheder. Mens andre absolut ikke er sluppet så heldigt fra at bruge disse enheder (en af dem jeg har nævnt er et skræmmende eksempel).
Når det er sagt - så må man vel også sige - at det ikke er helt uden omkostninger at lade en 5" stå for bas-gengivelsen - men det er jo et kompromis den enkelte må tage stilling til. Den skal godt nok flytte meget luft!
Bundy
|
|
|
Det er vel dybest set sådan det er. Når den så ikke vil klippe, så er den jo forhindret i at reproducere.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Kurt von Kubik skrev:
*snip*
Et 36mm HDF kabinet lyder ikke bedre end et der er tyndere, men det lyder anderledes.
*snip*
|
|
|
Igen et blændende eksempel på, at du altid har sandheden.. hvis det lyder anderledes, mon så ikke at producenten har ment at den lød bedre? Det kan kun producenten vide, ikke dig eller jeg. Selvom man må formode at det rent faktisk er sådan, så producenten mener det lyder bedre. Ellers er det netop spild af træ.
|
|
|
Well Witz! Nu synes jeg vi kommer lidt over i meninger mere end fakta. Jeg vil fastholde, at en enhed der ikke bare gør hvad den bliver bedt om lige til klippegrænsen, den er ikke værd at anvende til hifi. Det er reproduktion med en trukket håndbremse. Om det er enhedens, kabinettets eller forstærkerens skyld kan jeg jo kun gætte på, men hvis en højttaler fabrikant har givet dig den oplysning, at dennne enhed kan du ikke drive til klipning, med julelys i øjnene. Så er vi altså drejet væk fra vejen mod reproduktion meget tidligt. Jeg er egentlig enig med mr. Bundy i, at Peak Consults brug af disse enheder, er i den heldige ende af skalaen, men reproduktion er det ikke.
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 05 Juni 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt ...
Som nævnt skal dette ikke udvikle sig til en kritik af Peak, som efter min mening laver speakers, der lyder rigtigt godt .... så læs nedenstående som generelt omkring enheder af denne type.
Hvis man lader en enhed af denne type/størrelse stå alene til at reprodcere både bas og mellemtone, så vil man ofte komme ud i at denne, i belastbarhedens hellige navn, misser nogle af de mere subtile detaljer i den kritiske mellemtone. Dette er naturligvis et kompromis - men jo mere bas den skal gengive og jo mere effekt motoren skal kunne tåle, desto vanskeligere vil det være at få enheden til at gengive særligt low-level mikrodetaljer.
Ved første ørekast kan det lyde detaljeret - men oftest skyldes det ressonanser og et løft i en del af frekvensspektret - der illuderer detaljer og dynamik.
Bundy
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
witzel skrev:
Jeg har også spillet masser af rock, herunder Dream Theater (images and words), Die Dumme Dänen (Spænd hjelmen), Linkin Park (Meteora, Hybrid Theory), Metallica (Black album, Load, Reload, S&M, St. Anger), System of a down (Toxicity, Mesmerize), og ikke mindst Rammstein (Mutter, Reise Reise, Rosenrot). Det er her, man finder den mangel, der er ved den lille basenhed. Højttaleren har dynamikken til denne genre, den har attacket og punch’et, men man kunne savne, det smæk en stor enhed giver, for at få gengivet stortrommen korrekt. Men det er ikke noget, der trækker ned på min liste, så længe højttaleren netop har dynamikken og attacket. |
|
|
Her er et spørgsmål som jeg håbede at kunne have spurgt dig om i dag, men vi mødtes desværre ikke. Derfor poster jeg lige spørgsmålet her:
Nu har du efterfølgende haft rig lejlighed til at lytte til disse højtalere, men med en forstærker som har mere power end i testen anvendte ML 331. Er den beskrevet "mangel" lige så udbredt nu
Jeg er udemærket klar over at de fysiske love ikke kan flyttes/ophæves, men man kan komme overraskende tæt på. __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
witzel Lukket konto

Ex-mod.!
|
Sendt: 02 Marts 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
witzel skrev:
Jeg har også spillet masser af rock, herunder Dream Theater (images and words), Die Dumme Dänen (Spænd hjelmen), Linkin Park (Meteora, Hybrid Theory), Metallica (Black album, Load, Reload, S&M, St. Anger), System of a down (Toxicity, Mesmerize), og ikke mindst Rammstein (Mutter, Reise Reise, Rosenrot). Det er her, man finder den mangel, der er ved den lille basenhed. Højttaleren har dynamikken til denne genre, den har attacket og punch’et, men man kunne savne, det smæk en stor enhed giver, for at få gengivet stortrommen korrekt. Men det er ikke noget, der trækker ned på min liste, så længe højttaleren netop har dynamikken og attacket. |
|
|
Her er et spørgsmål som jeg håbede at kunne have spurgt dig om i dag, men vi mødtes desværre ikke. Derfor poster jeg lige spørgsmålet her:
Nu har du efterfølgende haft rig lejlighed til at lytte til disse højtalere, men med en forstærker som har mere power end i testen anvendte ML 331. Er den beskrevet "mangel" lige så udbredt nu
Jeg er udemærket klar over at de fysiske love ikke kan flyttes/ophæves, men man kan komme overraskende tæt på. |
|
|
Der er ingen tvivl om, at hvad 331'eren mangler har SR1. Især baskontrollen er langt bedre, faktisk bedre end det meste andet jeg har hørt. Skræmmende nok, så er Princess ret afslørende omkring forstærkeres evner i basområdet. Men SR1 kan heller ikke tvinge Princesserne til at bryde naturlovene, så jeg mangler stadig det jeg omtaler i testen. Jeg har luret lidt på et par subs eller om man skulle røve en bank, og få sig en større model  Dog er Reffen et noget bedre match mht attack og dynamik, end den halvsløve ML.. Jeg sad i øvrigt for et par dage siden, og var imponeret over at jeg stadig synes de er ligeså gode som da jeg fik dem hjem første gang. Det er længe siden, jeg har haft noget i så langt tid. Uden at finde fejl og mangler der gør at jeg får lyst til at skifte hurtigst muligt. Det samme gør sig i øvrigt gældende med den bette Crown, så når der er plads i budgetterne så står preamp og cd til udskiftning.
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|