Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 00:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: GamuT Phi5 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 16:30 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Sådan lige efter bogen, er en Phi3 ( en mindre to-vejs end Phi5) mere passende. Men der er kunder som gerne vil have det bastryk en større gulvhøjttaler kan give, så de vælger Phi5, ja sågar Phi7, som batemandk her. Der er nok lige lovlig meget bas hos Batemandk, men det kan man tweake sig noget ud af.

Nu har jeg da osse set rum på lige omkring de 20m2, som har en god langside og så spiller en Phi5 jo fint. Det er kun hvis man insisterer på at spille på den korte side kæden falder af, i forhold til summeringen fra de forskellige enheder.

Så igen, alt er efter smag og behag

Nu har jeg også hørt Batemans anlæg et par gange, og kan ikke helt genkende det du skriver med for meget bas. Så er man ihvertfald til den lyse side. Der er måske lidt bulder, men det kan man jo som sagt tweake sig ud af.

Hvordan skal de 20m2 dimensioneres for at det lyder godt ? Der skal jo trods alt være lidt luft til siderne også, og mellem HT´erne.

For hvis man ikke har en lang side, fraråder i så køb af Gamut til folk som gerne vil have god bund ? Da Phi3 jo ikke rykker det vilde eller (har ikke hørt dem)? og I mener at Phi5/7 ikke kan spille ordentligt i sådanne rum ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Sådan lige efter bogen, er en Phi3 ( en mindre to-vejs end Phi5) mere passende. Men der er kunder som gerne vil have det bastryk en større gulvhøjttaler kan give, så de vælger Phi5, ja sågar Phi7, som batemandk her. Der er nok lige lovlig meget bas hos Batemandk, men det kan man tweake sig noget ud af.

Nu har jeg da osse set rum på lige omkring de 20m2, som har en god langside og så spiller en Phi5 jo fint. Det er kun hvis man insisterer på at spille på den korte side kæden falder af, i forhold til summeringen fra de forskellige enheder.

Så igen, alt er efter smag og behag

Hej

Stående bølger er vel dikteret af rummets dimensioner og ikke meget andet? Hvordan er det lige man tweaker sig ud af det?

Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO

hifihuset.dk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Hifihuset.dk

Bruger siden: 24 December 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nu er vi vist over i trick-spørgsmålskategorien, så I må more jer med nogle andre end jeg.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:
Nu er vi vist over i trick-spørgsmålskategorien, så I må more jer med nogle andre end jeg.

Har du nu rodet dig ud i noget du ikke kan svare på?

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Nicotin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Oktober 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Hej Alle,

Som ejer af et sæt Phi 7 så kan jeg ikke genkende flere af testens oplevelser med Phi højttaleren.

Rummet jeg bruger til at lytte i er vores stue med bløde tæpper, og væg opdelingen er meget utraditionel. Rummet er vel en 40 kvm.

Jeg føler, at timingen fra Phi'erne er utroligt præcis, den træder ikke et skridt forkert her, som de også roses for i artiklen. Jeg har ingen buller i bassen, og trommer lyder alt andet end flade, Jeg vil sige at disse højttalere har den perfekte bas for mig. Den giver et hug i rummet, men slutter så snart kilde materialet beder om det.

Jeg har leget meget med toe in og vinkling siden jeg lytter på den korte side i rummet. Jeg har ca en små 2 grader tiltning op af, og ca. en 10 grader ind imod sweet spot. Der er ca. 2½ meter imellem de 2 højttalere, og spiks'ne er alle foldet ud og låst i den position jeg har følt passende. Lytte positionen er ca. 3 meter væk fra højttalerne. 

Med den vinkling jeg kan se på billederne ser det næsten ud som sweet spot er oppe på en barstol. Jeg kan slet ikke få mine til, at fungere når jeg stiller dem som nævnt i artiklen.  

Diskanten er for mig en smule metallisk men da det trækkes af en hel rega linie, er det faktisk ret kærkomment for lige at give musikken lidt edge. Det er dog aldrig så jeg bliver irriteret på det, så jeg kan nemt sidde og høre længe uden på noget tidspunkt, at blive træt af lyden fra dem. Jeg lånte en modificeret nad silverline cd afspiller til test, og denne egenskab blev bestemt ikke værre. Jeg er vant til at høre på en scan speak 2900 enhed fra mine gamle speakers, og jeg syntes denne modificerede vifa enhed bestemt er on pair med denne, dog med en hang til en følelse af flere detaljer pga. den lidt lysere lyd.

Der snakkes meget om udseendet af fødderne på disse speakers, men det var nu en af de ting jeg også faldt for ved dem. Design er jo meget personligt, problemet kommer jo først i hifi regi, hvis det ikke har en positiv effekt på lyden, og det har jeg endnu ikke oplevet. Dog har jeg ikke hørt Phi med normale spikes  En ting jeg virkeligt har glædet mig over ved fødderne, er at de har været utroligt nemme at justere, specielt på et gulvtæppe som mit. Men jeg vil give artiklen ret, at når højttalerne skal flyttes rundt, så kan de være særdeles irriterende.

Jeg tvivler ikke på, at de i testen ikke har fået Phi 5 til at spille ordentligt og at de virkeligt har prøvet alt, men jeg har så derimod haft ret let med at placere mine, og har utroligt stor nydelse af mine. I min religion stoler jeg mest på det jeg hører i egen stue, dog er det altid rart at sammenligne med de andre trosretninger.

Mvh

Søren 

Til top Vis Nicotin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nicotin

AMILO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

hifihuset.dk skrev:

Hej

Det var nu ikke hensigten at det skulle opfattes som sådan og det var heller ikke hensigten at stille et "trick" spørgsmål. Min erfaring siger min bare, at det er svært at undgå disse resonanser i mindre rum, hvis ikke rummet er voldsomt dæmpet. Hvis at tweake går ud på at dæmpe rummet er jeg mere med, men det er jo en definitionssag.

Til top Vis AMILO's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AMILO

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Nicotin skrev:

Hej Alle,

Som ejer af et sæt Phi 7 så kan jeg ikke genkende flere af testens oplevelser med Phi højttaleren.

Rummet jeg bruger til at lytte i er vores stue med bløde tæpper, og væg opdelingen er meget utraditionel. Rummet er vel en 40 kvm.

Jeg føler, at timingen fra Phi'erne er utroligt præcis, den træder ikke et skridt forkert her, som de også roses for i artiklen. Jeg har ingen buller i bassen, og trommer lyder alt andet end flade, Jeg vil sige at disse højttalere har den perfekte bas for mig. Den giver et hug i rummet, men slutter så snart kilde materialet beder om det.

Jeg har leget meget med toe in og vinkling siden jeg lytter på den korte side i rummet. Jeg har ca en små 2 grader tiltning op af, og ca. en 10 grader ind imod sweet spot. Der er ca. 2½ meter imellem de 2 højttalere, og spiks'ne er alle foldet ud og låst i den position jeg har følt passende. Lytte positionen er ca. 3 meter væk fra højttalerne. 

Med den vinkling jeg kan se på billederne ser det næsten ud som sweet spot er oppe på en barstol. Jeg kan slet ikke få mine til, at fungere når jeg stiller dem som nævnt i artiklen.  

Diskanten er for mig en smule metallisk men da det trækkes af en hel rega linie, er det faktisk ret kærkomment for lige at give musikken lidt edge. Det er dog aldrig så jeg bliver irriteret på det, så jeg kan nemt sidde og høre længe uden på noget tidspunkt, at blive træt af lyden fra dem. Jeg lånte en modificeret nad silverline cd afspiller til test, og denne egenskab blev bestemt ikke værre. Jeg er vant til at høre på en scan speak 2900 enhed fra mine gamle speakers, og jeg syntes denne modificerede vifa enhed bestemt er on pair med denne, dog med en hang til en følelse af flere detaljer pga. den lidt lysere lyd.

Der snakkes meget om udseendet af fødderne på disse speakers, men det var nu en af de ting jeg også faldt for ved dem. Design er jo meget personligt, problemet kommer jo først i hifi regi, hvis det ikke har en positiv effekt på lyden, og det har jeg endnu ikke oplevet. Dog har jeg ikke hørt Phi med normale spikes  En ting jeg virkeligt har glædet mig over ved fødderne, er at de har været utroligt nemme at justere, specielt på et gulvtæppe som mit. Men jeg vil give artiklen ret, at når højttalerne skal flyttes rundt, så kan de være særdeles irriterende.

Jeg tvivler ikke på, at de i testen ikke har fået Phi 5 til at spille ordentligt og at de virkeligt har prøvet alt, men jeg har så derimod haft ret let med at placere mine, og har utroligt stor nydelse af mine. I min religion stoler jeg mest på det jeg hører i egen stue, dog er det altid rart at sammenligne med de andre trosretninger.

Mvh

Søren 

Jeg tror også du skal se testen som at det er Phi 5, der bliver testet og ikke Phi-serien.. Phi 5 og 7 er jo ikke konstrueret ens, så vidt jeg forstår..
Personligt synes jeg også at 5'eren er vildt kedelig, 7'eren er fin, men skuffer dog stadig en smule i perspektivet og dybde i denne.. Men 7'eren er KLASSER bedre end 5'eren..

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

jørstad skrev:
Hejsa tak for at Lars Goller vil blande sig i denne her debat / test  han er jo producent af high end grej fra KINA   det skal vi jo huske at støtte

Kan vi venligst ikke holde den slags umodne kommentarer for os selv - og lade være med, unødigt, at trække debatten ned på et uønsket niveau?

Floes gamle vin på nye flasker
Til top Vis floe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af floe

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

hifihuset.dk skrev:

Eller også er folk bare begyndt at gå efter manden, og ikke bolden.

Jeg kan personligt nikke genkendende til de ting der bliver skrevet omkring Phi 5. Phi 7 er dog en anden, og langt mere kompetent sag, der dog ikke helt er indlevende nok til min smag.

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Rummet har som bekendt stor indflydelse på lyden, og det er vel lidt problematisk, såfremt testopstillingen ikke er tilfredstillende set i forhold til producentens anvisninger.

Der er som det nævnes mange større højttalere, der har problemer med at integrere ordentligt indenfor en lytteafstand på 2 m. Man skal ganske enkelt længere væk for at lydbilledet falder på plads.

Og jo man kan godt afhjælpe stående bølger .... det gøres f.eks. ved en helmholz absorbent.

Afslutningvis så må jeg sige at jeg kun kort har lyttet til bemeldte højttaler, men har dog lidt svært ved at se den skal være så problematisk som der lægges op til i testen. Så ja man føler sig næsten hensat til de gamle dage med Hifi og Elektronik!

Al Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Yoshimura skrev:
Adamfelix:

Rigtige meninger? Det var da en spøjs formulering

Tja..  Jeg giver vel bare helt tydeligt udtryk for at jeg er enig med ham..

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 05 Oktober 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

floe skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:

hifihuset.dk skrev:

Eller også er folk bare begyndt at gå efter manden, og ikke bolden.

Jeg kan personligt nikke genkendende til de ting der bliver skrevet omkring Phi 5. Phi 7 er dog en anden, og langt mere kompetent sag, der dog ikke helt er indlevende nok til min smag.

Jeg går ikke efter manden.

Men når man kommer med en forklaring om at tweak osv vil gør en forskel, så må man også forvente spørgsmål der omkring.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Rohlander
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Oktober 2007 kl. 09:01 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Rohlander skrev:
Ja hvad med lidt test af Cerwin Vega

Jamen værsgo: http://www.cerwinvega-club.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode= top_frame&id=966532&side=&webside=6675864

Masser af CV test der ender lykkeligt.

Haha ja dér kan man vist for alvor sige: "The beauty is in the eye of the beholder"

Martin Logan Spire
Soveværelse:
Hofli Integra 5.1
Holfi Xara NFB REX
Marin Logan Motion 4
Audio Physic Luna
Reserve:
Nad S300
Til top Vis Rohlander's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rohlander

Novisad
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Dobb.profil Sonic

Bruger siden: 22 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Oktober 2007 kl. 09:56 | IP-adresse registreret  

Hej kan ikke lige lade være med at lige skrive dette indlæg jeg er lige pt i besiddelse af et sæt phi7 og må sige min stue er 15 kvm og det spiller faktisk slet ikke så tosset herhjemme, en ting er teori og andet er praksis, phi 7 er en spændende hter som har en varmer klang ihvertfald som det spiller på mit setup, og det består af  audia flight 100 og thorhauge pre amp og en lille cd maskine jungsoon med rør som faktisk gør et hærderlig stykke arbejde.

mvh

Til top Vis Novisad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Novisad

floe
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Novisad skrev:

Hej kan ikke lige lade være med at lige skrive dette indlæg jeg er lige pt i besiddelse af et sæt phi7 og må sige min stue er 15 kvm og det spiller faktisk slet ikke så tosset herhjemme, en ting er teori og andet er praksis, phi 7 er en spændende hter som har en varmer klang ihvertfald som det spiller på mit setup, og det består af  audia flight 100 og thorhauge pre amp og en lille cd maskine jungsoon med rør som faktisk gør et hærderlig stykke arbejde.

mvh

Audia Flight 100 på et sæt Phi 7, det er relativt seriøst hva?

Rune|WildChild
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2004
Sendt: 09 Oktober 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret  

Jeg  synes gang på gang man hører folk snakke om Phi 7 der er ikke tale om Phi 7 men 5'eren i dette tilfælde, da de ikke er konstrueret ens, kan man jo heller ikke sammenligne på kryds og tværs.. Man Sætter jo heller ikke "bare" lighedstegn mellem f.eks. Helicon H400 og H800, og f.eks. Ikon 6 og Ikon8 osv osv, og netop Phi-serien er et endnu dårligere eksempel på en sammenligning da 7'eren og 5'eren ikke engang er konstrueret ens som helicon og ikon er..

bqvick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 11 Oktober 2007 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Sikke et postyr en anmeldelse kan medføre ,,det er virkelig de blinde der taler til de døve ,  Om anmeldelsen af phi 5 er ok eller ej gider jeg slet ikke tage stilling til .. men hvorfor lave disse  anmeldelser ?? er det ikke mere vildledning end vejledning ?? , der er så mange faktorer  som spiller ind i sådan en bedømmelse ,, samtidig med det er hele Hi-fi branchen  sovset ind i forskellige interresser , og folk snakker og  rø... går ! Jeg kender ikke phi5,,,  havde jeg lyst at stifte bekendskab med produktet ville jeg besøge forhandleren af Gamut, låne et sæt med hjem , bruge mine  lyttelapper i  egne omgivelser  på mit eget set up og derfra bedømme produktets kvaliteter.. hvor svært kan det være !
Til top Vis bqvick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bqvick

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 12 Oktober 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Det er rart nok at nogen peger lidt i de mest interessante retninger, ellers ville man overse alt for meget... - anmeldelser er med til at give produkter opmærksomhed, og uanset om anmelderne kan lide dem eller ej, får man et indtryk af nogle helt basale kvaliteter som man kan udelukke udfra... Man kan ganske vist ikke vælge produkter udfra en anmeldelse, men man kan sagtens fravælge, og det er jo sådanset ligeså vigtigt...
Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Uden at forholde mig til det anmeldte produkt, vil jeg dog gerne rose redaktionen for anmeldelsen generelt. Jeg er jo en af dem der har hylet med i koret om mere kritiske og mere uafhængige anmeldelser. Og det må man sige vi har fået

Det øger anmeldelsernes brugbarhed markant! Tak for det!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

bqvick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2006
Sendt: 14 Oktober 2007 kl. 21:02 | IP-adresse registreret  

Anmeldelser er med til at sætte fokus på  produktet og de har stor betydning for interessen , så langt så godt ,, men hvem afgør hvad og hvilke produkter der peger i den interessante retning ??Jeg har meget svært ved at se at phi5 ( undtagen de famøse " pinde" der tilsyneladende peger i alle retninger ) er særlig interessant !For mig er det en helt ordinær 3 vejs med Vifa enheder, i et afstivet MDF kabinet, fineret og lakeret, that`s it ! I årevis har anmeldere med den ene eller anden tvivlsomme tilgang / baggrund rost og især skamrost forskellige produkter af mere eller mindre lødig karakter og " råbt" køb køb, best buy, osv. til stort set alt..og jeg har da også "lappet" disse såkaldte " eksperters" råd  i mig adskillige gange og blevet fælt skuffet ! I denne anmeldelse som sikkert er meget lødig, konkluderer anmelderne at Citat; " De kan ikke betingelsesløst anbefales"..altså WORST BUY ! ( mine ord ) !...og hvorfor skulle jeg nu tage det mere seriøst !??

Hvis jeg som forbruger skal vejledes på en ordentlig måde i den brogede  jungle af hi-fi udstyr ,kræver der virkeligt anmeldere som laver seriøse måle og lyttetest man kan have tillid til, og dem er der alt for langt imellem. Derfor foretrækker jeg egne lyttelapper,,dem stoler jeg mere på !  

Til top Vis bqvick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bqvick

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes