Emne: Music First Audio Passive Magnetic Pre... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Sjokoz Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 177
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 01:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal lige siges at jeg ikke har hørt den men vil bare kommentere lidt på selve byggeomkostningerne.
Siden MFA nu er et datterselskab af S&B betaler de næppe samme pris som man som privat person kan købe deres trafo for. Den koster vel maks et par hundrede kroner for MFA. Men lad os bare sige 500. Tror næppe på at det tager mere end 1 time at vikle sådan en trafo og så dyrt er lidt kobber og jern heller ikke. I følge http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm er det en rimelig simpel måde den er viklet på. Dog kan de have viklet den på en speciel måde der er mere tidskrævende end normalt. Men det er lidt svært at se nu når der er en kappe på.
Stik osv får de jo også langt billigere end hvad menig mand kan får dem til. Så her ligger den store udgift vel heller ikke.
Med hensyn til selv kabinettet med tilhørende spaghetti og hvad der ellers er så vil jeg mene at hvis jeg lige fik lov at øve mig lidt så kunne jeg nok samle det på under en time. Er en time lang tid? En der var vant til at samle det kunne nok gøre det endnu hurtigere. Og ja undskyld men det ligner altså l**t. Men det kan vel gøre ligemeget hvis det lyder godt?
Hvad der så ligger bag af udviklings timer ved jeg ikke. Men det er helt sikkert der er nogen der tjener penge på det her. Ligesom der er nogen der sidder tilbage med et stort smil ved stort set alt andet hifi-udstyr der bliver solgt.
Men det er vel også okay så længe forbrugeren føler at han har givet pengene godt ud og fået et produkt han er tilfreds med.
Også lige lidt kommentarer til artiklen.
I skriver:
"Transformeren giver desuden en række unikke mulighed for at tilføre signalet en ekstra forstærkning på 6 dB. Ganske brugbart hvis indgangskilderne ikke er i stand til at drive effektforstærkeren."
Nu er det så bare sådan at hvis man læser på S&B's hjemmeside(http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm) så skriver de:
"In the case of operation with 6dB of gain and with 10kOhm load on the output the worst-case load impedance on the source will be 2500 Ohm plus copper losses. This is a very severe loading and many items of consumer electronic will not be able to drive such a load adequately!"
Dvs at hvis man bruger den 6dB gain funktion bliver forstærkeren sværere at drive! Ikke lettere Det er dog rigtigt at hvis man har en stærk kilde med en lav nok udgangsimpedans men som ikke kan levere høj nok spænding eller man har en forstærker med en høj nok indgangsimpedans kan de 6dB gain hjælpe til at få forstærkeren til at spille højere.
Der skrives også:
"En anden fordel ved at anvende transformere mellem kilden og effektforstærker er impedans-tilpasningen, hvilket ikke opnås ved blot at anvende et potentiometer."
I min verden er impedans tilpasning når man matcher indgangs impedansen med udgangsimpedansen. Dvs fx 100 ohm udgangsimpedans i forforstærker som "kigger" ind i 100 ohms indgangsimpedans i forstærker. Dvs at man kigger på forbindelsen som en transmissions linie. Hvis det er det samme som i jeres verden vil den impedans tilpasning jo kun passe lige indtil man skruer op eller ned da ingangsimpedansen i denne passive forforstærker er en funktion af dæmpningen.
Dog har den en dejlig høj indgangsimpedans ligeså snart man begynder at dæmpe lidt. Det er det samme med udgangsimpedansen som bliver dejlig lav. Det er en god ting hvis man ikke prøver at impedanstilpasse. Dvs at man som "normalt" driver en højimpedans forstærker (10k+) fra en lavimpedans (100<) signalkilde/preamp.
Har som sagt ikke lyttet til den og kommer nok heller aldrig til det. Ville bare lige kommentere lidt på det tekniske.
|
Til top |
|
|
Kiilsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for din kommentar. Som Zorglub også skriver er vægten ikke lagt på det tekniske, men på lyden. Dette betyder selvfølgelig ikke at vi ikke retter til hvis noget finder en fejl i den lille smule teknisk vi har med. __________________ Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)
Mit setup
|
Til top |
|
|
Kiilsgaard Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 297
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 08:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke andre end os der har hørt denne pre og kan give deres lytteindtryk, det kunne være spændende at udveksle lidt erfaringer. __________________ Classic 6.6b
Classic 01b
AA xdp dti ps2
Dali Helicon 300
VDH CW(ht kabel)
Via Blue(signalkabel)
Mit setup
|
Til top |
|
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tillad mig et kættersk spørgsmål til anmeldere og andre i tråden. Når nu man kan få en virkelig rigtig lyd ud af denne forforstærker, er det jo helt fint. For mig ligner det logik, at de hundedyre forforstærkere, der er proppet til randen med elektroniske dimser ikke kan lade signalet slippe så uberørt igennem som en transformator kan. Men uanset det, står man uden nogen form for toneregulering, og jeg husker hvor glad jeg blev da jeg engang byttede mig til en Soundcratftsmen 2 x 12 bånds equalizer. Jeg kunne høre en minimal forskel på AB test (at lade signalet gå direkte igennem eller igennem equalizerkredsløbet) idet den øverste del af baggrundssuset, diskanten, forsvandt, men når musikken spillede var det nu fint at kunne gøre lidt ved gengivelsen - ødelægge den vil puristerne måske sige, men husk : vi hører ikke ens. Hvad vil man regulere med, hvis man skal, når man har denne forforstærker? Skal man så bare holde sig helt væk?  __________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jan Graffo skrev:
Hvad vil man regulere med, hvis man skal, når man har denne forforstærker? Skal man så bare holde sig helt væk?

|
|
|
Der er jo mange muligheder, men personligt bryder jeg mig ikke om at regulerer noget som helst. Her på det seneste har jeg eksperimenteret med regulering under 200hz for at få has på nogle af de uundgåelige rum resonansproblemer, som en normal dagligstue lider af. Det kan f.eks. være en Behringer 1124. Der er dog mange problemer forbundet med at begynde at pille selektivt - f.eks. kan det være nødvendigt at indskyde aktiv deling / bi-amping for kun at pille der hvor problemerne er. Du har dog helt ret i at en forforstærker som MFA'en slet ikke er brugbar hvis vi snakker rumkorrektion ala Lyngdorf. Så ville jeg personligt slet ikke kigge på et no nonsens produkt som MFA'en i høj grad repræsenterer. Havde MFA'en haft en masse andre muligheder, niveau tilpasning, fjernbetjening, uovertruffen byggekvalitet, ja så havde den været en kandidat til Top Klasse måske endda Editors Choice. Nu står den der så for mig som et eksempel på rigtig god lyd til pengene og ikke så meget mere. Det er der dog også et marked for tror jeg, kontra det segment der vil have justeringsmuligheder og komfort.
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 228
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjokoz skrev:
Skal lige siges at jeg ikke har hørt den men vil bare kommentere lidt på selve byggeomkostningerne.
Siden MFA nu er et datterselskab af S&B betaler de næppe samme pris som man som privat person kan købe deres trafo for. Den koster vel maks et par hundrede kroner for MFA. Men lad os bare sige 500. Tror næppe på at det tager mere end 1 time at vikle sådan en trafo og så dyrt er lidt kobber og jern heller ikke. I følge http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm er det en rimelig simpel måde den er viklet på. Dog kan de have viklet den på en speciel måde der er mere tidskrævende end normalt. Men det er lidt svært at se nu når der er en kappe på.
Jaja hvorfor ikke være en smule mere ambitiøs, jeg er da sikker på at du hvis du rigtig koncentrere dig kan vikle et par 100 meter kobbertråd og og derefter lige samle det og håndlodde omkring 100 kabler, på måske 30 minutter. du kan vel kaste det i kassen på 5 minutter. Det er kun 35 minutter.
Når du nu er så dygtig og hurtig så er det bare med at komme igang, det e rjo en ganske pæn timeløn du kunne redde dig
Stik osv får de jo også langt billigere end hvad menig mand kan får dem til. Så her ligger den store udgift vel heller ikke.
Med hensyn til selv kabinettet med tilhørende spaghetti og hvad der ellers er så vil jeg mene at hvis jeg lige fik lov at øve mig lidt så kunne jeg nok samle det på under en time. Er en time lang tid? En der var vant til at samle det kunne nok gøre det endnu hurtigere. Og ja undskyld men det ligner altså l**t. Men det kan vel gøre ligemeget hvis det lyder godt?
Det er rigtigt at det for mange virker overraskende/provokerende at der ikke er fuld af elektronik i kassen men udover det er det da ganske pænt og ordentligt sat sammen, der er intet rod og intet uoverflødigt hvordan skulle det laves pænere/bedre? Er det en kabel strip omkring ledningerne du er ude efter?
Hvad der så ligger bag af udviklings timer ved jeg ikke. Men det er helt sikkert der er nogen der tjener penge på det her. JA det er da virklig også for galt at nogen tillader sig at tjene penge og tænk på alle dem i danmark der er rigtigt velhavende de smiler garanteret også sådan nogle s**n Ligesom der er nogen der sidder tilbage med et stort smil ved stort set alt andet hifi-udstyr der bliver solgt. Ja lad os boykotte l****t
Men det er vel også okay så længe forbrugeren føler at han har givet pengene godt ud og fået et produkt han er tilfreds med.
I skriver:
"Transformeren giver desuden en række unikke mulighed for at tilføre signalet en ekstra forstærkning på 6 dB. Ganske brugbart hvis indgangskilderne ikke er i stand til at drive effektforstærkeren."
Nu er det så bare sådan at hvis man læser på S&B's hjemmeside(http://www.stevens-billington.co.uk/page102.htm) så skriver de:
"In the case of operation with 6dB of gain and with 10kOhm load on the output the worst-case load impedance on the source will be 2500 Ohm plus copper losses. This is a very severe loading and many items of consumer electronic will not be able to drive such a load adequately!"
Dvs at hvis man bruger den 6dB gain funktion bliver forstærkeren sværere at drive! Ikke lettere Det er dog rigtigt at hvis man har en stærk kilde med en lav nok udgangsimpedans men som ikke kan levere høj nok spænding eller man har en forstærker med en høj nok indgangsimpedans kan de 6dB gain hjælpe til at få forstærkeren til at spille højere.
Der skrives også:
"En anden fordel ved at anvende transformere mellem kilden og effektforstærker er impedans-tilpasningen, hvilket ikke opnås ved blot at anvende et potentiometer."
I min verden er impedans tilpasning når man matcher indgangs impedansen med udgangsimpedansen. Dvs fx 100 ohm udgangsimpedans i forforstærker som "kigger" ind i 100 ohms indgangsimpedans i forstærker. Dvs at man kigger på forbindelsen som en transmissions linie. Hvis det er det samme som i jeres verden vil den impedans tilpasning jo kun passe lige indtil man skruer op eller ned da ingangsimpedansen i denne passive forforstærker er en funktion af dæmpningen.
Dog har den en dejlig høj indgangsimpedans ligeså snart man begynder at dæmpe lidt. Det er det samme med udgangsimpedansen som bliver dejlig lav. Det er en god ting hvis man ikke prøver at impedanstilpasse. Dvs at man som "normalt" driver en højimpedans forstærker (10k+) fra en lavimpedans (100<) signalkilde/preamp.
Har som sagt ikke lyttet til den og kommer nok heller aldrig til det. Ville bare lige kommentere lidt på det tekniske. |
|
|
|
Til top |
|
|
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har været i kontakt med en af dem som tidligere har brugt S&B transformere, men som ikke længere kan købe hos S&B.
Han arbejder pt. på at finde/lave en erstatning til S&B, men det er ikke noget man lige gør! Han har ihvertfald ikke fundet en løsning endnu.
Men jeg kan da kun opfordre folk, der mener at de kan gøre S&B kunsten efter, til at lave nogle trafoer ... der skal nok være et marked. Så simpelt er det bare ikke.
Med hensyn til manglende fjernbetjening mm. så er det jo en afvejning, idet det uden tvivl er en fordel at undgå strømforsyning i forstærkeren. Balancekontrol er et ekstra led (med mindre man laver en volumenkontrol for hver kanal).
Udfordringen med en passiv forforstærker er de bedst mulige råvarer - kortest mulige signalvej - og en god afskærmning. Ud over dette kommer så impedans/gain match overfor kilde og effekttrin.
I dette tilfælde bruges der S&B (de bedste trafoer) Elma swiches (top 5) og sikkert nogle ok RCA stik og de gængse XLR stik. Hvis man for alvor skulle pege på noget der kunne forbedres så var det afskærmningen - idet det valgte kabinet ikke er specielt kraftigt. Dette er en udfordring med de relativt åbne ELMA omskiftere ... mens selve trafoerne er indkapslet.
Anyhow så tror jeg de fleste vil opleve, at hvis man går efter de ultimative dele til et DIY projekt, så bliver det også dyrt. Hvis man gerne vil gå passivt med trafo så er Promitheus et billigt alternativ. Læs selv test og lytteindtryk op mod andre passive konstruktioner.
Bundy
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
Jeg har været i kontakt med en af dem som tidligere har brugt S&B transformere, men som ikke længere kan købe hos S&B.
Han arbejder pt. på at finde/lave en erstatning til S&B, men det er ikke noget man lige gør! Han har ihvertfald ikke fundet en løsning endnu. Der må bestemt være tale om en misforståelse den gode Sjokoz kan da knalde sådan lidt kobber og jern sammen på en time Kan du ikke sætte de to parte i forbindelse med hinanden så kan Sjokoz hjælpe branchen med at løse det transformator problem de har nu har kæmpet med i et års tid og så enda på 1 time. Naturligvis ved Sjokoz da hvad han snakker om ellers ville han da ikke skrive det
Men jeg kan da kun opfordre folk, der mener at de kan gøre S&B kunsten efter, til at lave nogle trafoer ... der skal nok være et marked. Så simpelt er det bare ikke.
Med hensyn til manglende fjernbetjening mm. så er det jo en afvejning, idet det uden tvivl er en fordel at undgå strømforsyning i forstærkeren. Balancekontrol er et ekstra led (med mindre man laver en volumenkontrol for hver kanal).
Udfordringen med en passiv forforstærker er de bedst mulige råvarer - kortest mulige signalvej - og en god afskærmning. Ud over dette kommer så impedans/gain match overfor kilde og effekttrin.
I dette tilfælde bruges der S&B (de bedste trafoer) Elma swiches (top 5) og sikkert nogle ok RCA stik og de gængse XLR stik. Hvis man for alvor skulle pege på noget der kunne forbedres så var det afskærmningen - idet det valgte kabinet ikke er specielt kraftigt. Dette er en udfordring med de relativt åbne ELMA omskiftere ... mens selve trafoerne er indkapslet.
Anyhow så tror jeg de fleste vil opleve, at hvis man går efter de ultimative dele til et DIY projekt, så bliver det også dyrt. Hvis man gerne vil gå passivt med trafo så er Promitheus et billigt alternativ. Læs selv test og lytteindtryk op mod andre passive konstruktioner.
Bundy
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sjokoz Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
Sjokoz skrev:
Jaja hvorfor ikke være en smule mere ambitiøs, jeg er da sikker på at du hvis du rigtig koncentrere dig kan vikle et par 100 meter kobbertråd og og derefter lige samle det og håndlodde omkring 100 kabler, på måske 30 minutter. du kan vel kaste det i kassen på 5 minutter. Det er kun 35 minutter.
Når du nu er så dygtig og hurtig så er det bare med at komme igang, det e rjo en ganske pæn timeløn du kunne redde dig
Kunne man jo godt. Men er ikke lige min drøm at sidde og vikle trafoer dagen lang 
Det er rigtigt at det for mange virker overraskende/provokerende at der ikke er fuld af elektronik i kassen men udover det er det da ganske pænt og ordentligt sat sammen, der er intet rod og intet uoverflødigt hvordan skulle det laves pænere/bedre? Er det en kabel strip omkring ledningerne du er ude efter?
Det ligner jo at ledningerne er trukket sådan mere eller mindre tilfældigt rundt i den. Ville godt have set at de balancerede par fx var snoet/flettet. Men det kan ikke undgås at der bliver lidt spaghetti over det med så mange ledninger.
Hvad der så ligger bag af udviklings timer ved jeg ikke. Men det er helt sikkert der er nogen der tjener penge på det her. JA det er da virklig også for galt at nogen tillader sig at tjene penge og tænk på alle dem i danmark der er rigtigt velhavende de smiler garanteret også sådan nogle s**n Ligesom der er nogen der sidder tilbage med et stort smil ved stort set alt andet hifi-udstyr der bliver solgt. Ja lad os boykotte l****t
Selvfølgelig er der nogle der skal tjene penge på det. Brokker mig skam ikke. Det er mere bare en konstatering.
Du må endelig ike misforstå mig. Det er helt sikkert en ganske vidunderligt produkt der vil opfylde køberens ønsker. Det er jo også billigt sammenlignet med hvordan det lyder i følge anmeldelsen. Min pointe med indlægget var ikke at skrive dårligt om produktet. Det kan jeg slet ikke tillade mig når jeg ikke har hørt det. Var mere for at prøve at få styr på de reelle produktions omkostninger hvor der indtil videre er blevet skrevet at det koster meget mere at producere end mit gæt er. Siden det er et produkt der bliver solgt i en forholdsvis lille volumen vil en stor del af produktprisen være udviklingen. Så salgsprisen vil ligge noget over produktions prisen sammenlignet med fx et high-volume produkt hvor den største omkostning er produktions omkostninger. Det er der skam ikke noget underligt i. Hvor meget der bliver tjent på hver enkelt modul kan jeg kun gætte på. Men der er som sagt nok nogen der sidder tilbage med et smil på.
I skriver:
Der skrives også:
Har som sagt ikke lyttet til den og kommer nok heller aldrig til det. Ville bare lige kommentere lidt på det tekniske. |
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Granholm Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 585
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 14:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv at søg på Thorsten Loesch og TVC så vil I finde bunker af information. Det er et "gammel kendt" produkt og Torsten har prøvet alternativer til S&B transformatorerne. på www.audioasylum.com har der været diskutioner i flere år om TVC'er.
Transformer Volume Controle
God fornøjelse
|
Til top |
|
|
Sjokoz Forum Bruger

|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Holmbye skrev:
Al Bundy skrev:
Han arbejder pt. på at finde/lave en erstatning til S&B, men det er ikke noget man lige gør! Han har ihvertfald ikke fundet en løsning endnu. Der må bestemt være tale om en misforståelse den gode Sjokoz kan da knalde sådan lidt kobber og jern sammen på en time Kan du ikke sætte de to parte i forbindelse med hinanden så kan Sjokoz hjælpe branchen med at løse det transformator problem de har nu har kæmpet med i et års tid og så enda på 1 time. Naturligvis ved Sjokoz da hvad han snakker om ellers ville han da ikke skrive det
Jeg skrev at jeg kunne producere den. Ikke udvikle den. Der er stor forskel.
Bundy
|
|
|
|
|
|
|
Til top |
|
|
Jan Graffo Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 589
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Utroligt så mange useriøse indlæg der altid kommer her.
Folk der ikke kender produktet gør sig kloge alligevel.
Gå hjem og vug, eller bed børnehavedamen om at holde bedre øje med jer. __________________ "There's no substitute for experience"
|
Til top |
|
|
mugge Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juli 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 345
|
Sendt: 31 Oktober 2007 kl. 16:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu håber jeg ikke det er useriøst at komme med følgende, ellers snakker jeg med børnehavelærinden, når jeg henter min søn.
Er det rigtigt som jeg har hørt/læst, at hvis man tager et hi-fi produkt, og tager producentens indkøbspris for kabinet og samtlige stumper og ganger det med 20, så har man en rimelig forbrugerpris. ? Det skulle dække omkostninger til udvikling, montering, overhead til producenten grossistens og forhandlerens andel.
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 01 November 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
mugge skrev:
Er det rigtigt som jeg har hørt/læst, at hvis man tager et hi-fi produkt, og tager producentens indkøbspris for kabinet og samtlige stumper og ganger det med 20, så har man en rimelig forbrugerpris. ? Det skulle dække omkostninger til udvikling, montering, overhead til producenten grossistens og forhandlerens andel. |
|
|
Jeg har ikke svaret, men det er ikke særligt relevant hvor meget du skal gange med. Det relevante er hvor meget du skal gange med, set i forhold til andre sammenlignelige brancher (nej, ikke computerbranchen...). Eksempelvis møbelbranchen - hvor meget materiale går der til en Arne Jakobsen stol? En PH lampe? Min pointe er, at det meget hurtigt kan lyde meget voldsomt når man som forbruger hører om "flere hundrede procents avance", men det skyldes meget ofte at forbrugere (og journalister ikke mindst) ikke har forståelse for hvor meget _forskel_ der er på den nødvendige avance, alt efter hvilket produkt og hvilket marked man har med at gøre. Derfor er det ikke særligt relevant præcist hvor mange procent der er tale om, det relevante er om produktet er konkurrencedygtigt.
Jeg ved godt at det umiddelbart lyder som om jeg modsiger mig selv nu, men overordnet set mener jeg ikke at der findes noget der hedder "for høj avance". Hvis et produkt er for højt prissat i forhold til dét man får, så køber kunderne det ikke (normalt), og så tjener sælgeren ikke flere penge, bare fordi avancen per solgt apparat er højere. Dér jeg egentlig ville hen, er at hifi-branchen på mange måder adskiller sig lidt fra dette, fordi det nogle gange er en kvalitet i sig selv at tingene er dyre. Min pointe var så at inden for billed-produkter er det væsentligt mere gennemskueligt, hvis et billigt produkt "sminkes op" med et flot kabinet og en høj pris, hvor det for hifi-produkter aldrig rigtigt er helt legalt at kritisere produkter for at være for dyre, fordi NOGEN synes det lyder "bedst til prisen". __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|
Hans J Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 2285
|
Sendt: 01 November 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke hvor meget udvikling der ligger bag denne her, de tager nogle kendte Stevens and Billington transformere, putter dem i en kasse, forsyner den med div. stik og kontakter, og vupti så er der et dyrt produkt.
Transformerne kan købes for ca. £140 stykket, men selvfølgelig er der også en del stik i kassen .
Holmbye´s forsvar af produktet er ikke videre befordrende for min opfattelse af produktets seriøsitet.
Men det giver da en mod på, at prøve at lave sin egen, den er så tilstrækkelig lowtech, så jeg tror jeg selv kan lodde det sammen. Med mindre der er et eller andet som er skjult for mit øje.
__________________ Fanatisme er den største trussel mod mennesket.
HD-DVD: Fordi livet er for kort til regionskoder
PS3 fordi Bluray 24fps og HD-lyd er nice
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2007 kl. 10:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
mugge skrev:
Er det rigtigt som jeg har hørt/læst, at hvis man tager et hi-fi produkt, og tager producentens indkøbspris for kabinet og samtlige stumper og ganger det med 20, så har man en rimelig forbrugerpris. ? Det skulle dække omkostninger til udvikling, montering, overhead til producenten grossistens og forhandlerens andel. |
|
|
Jeg har ikke svaret, men det er ikke særligt relevant hvor meget du skal gange med. Det relevante er hvor meget du skal gange med, set i forhold til andre sammenlignelige brancher (nej, ikke computerbranchen...). Eksempelvis møbelbranchen - hvor meget materiale går der til en Arne Jakobsen stol? En PH lampe? Min pointe er, at det meget hurtigt kan lyde meget voldsomt når man som forbruger hører om "flere hundrede procents avance", men det skyldes meget ofte at forbrugere (og journalister ikke mindst) ikke har forståelse for hvor meget _forskel_ der er på den nødvendige avance, alt efter hvilket produkt og hvilket marked man har med at gøre. Derfor er det ikke særligt relevant præcist hvor mange procent der er tale om, det relevante er om produktet er konkurrencedygtigt.
Hej Otto, ja så kender jeg dig igen, det plejer også at være ovenstående holdning jeg tilskriver dig og som jeg selv finder fornuftig, derfor undrede dit første indlæg mig noget. Ja jeg overvejede ligefrem om det var en del af en nødvendig selviscenesættelse som selvstændig. Men godt ord igen. (ikke at det har været beskidt men jeg blev lidt provokeret og derfor måske lidt skarp)
Jeg ved godt at det umiddelbart lyder som om jeg modsiger mig selv nu, men overordnet set mener jeg ikke at der findes noget der hedder "for høj avance". Hvis et produkt er for højt prissat i forhold til dét man får, så køber kunderne det ikke (normalt), og så tjener sælgeren ikke flere penge, bare fordi avancen per solgt apparat er højere. Dér jeg egentlig ville hen, er at hifi-branchen på mange måder adskiller sig lidt fra dette, fordi det nogle gange er en kvalitet i sig selv at tingene er dyre. Min pointe var så at inden for billed-produkter er det væsentligt mere gennemskueligt, hvis et billigt produkt "sminkes op" med et flot kabinet og en høj pris, hvor det for hifi-produkter aldrig rigtigt er helt legalt at kritisere produkter for at være for dyre, fordi NOGEN synes det lyder "bedst til prisen".
Nej og der er vel ikke noget at sige til at jeg syntes det er irriterende at ovenstående indlæg om billige produkter der "sminkes op" til høj pris dukker op som der første i en tråd om et af mine produkter. Særligt forbløffende syntes jeg måske det er når nu der rent faktsik er tale om produkt der i den grad levere varen.
Som du skriver ovenfor er det egentlig ligegyldigt hvad det har kostet at producere eller udvikle det det handler om er om det er konkurrence dygtigt og om forbrugeren får den ydelse han betaler for. Her får han jo netop endnu mere. Jeg kunne forstå det hvis ydelsen var tvivlsom men som tidligere beksrevet har denne enhed taget alle med storm og selvom vi ikke læser anmeldelser ens så er det altså ikke hver dag at en forforstærker til under 20.000 kåres til verdens bedste i store engelske magasiner. Ja der kåres faktisk kun 1 om året.
Så som du selv skriver, vil jeg give dig ret i at du i denne tråd har været inde på flere selvmodsigelser som får mig til at tænke på om du måske er ved at finde et nyt ben at stå på? Eller måske lod du dig også provokere af billedet af indmaden i MFA'en. Man kan næsten ikke tro at det kan passe når man er vant til at se elektronik landskaber der ingen ende vil tage, kassen er jo stort set tom?
Men når man tænker lidt over det er det vel ikke så tosset at undlade at sende signalet igennem 2000 komponeter hvis det kan lade sig gøre, og det kan det altså. Betjeningen bliver så lidt mere besværlig da der f.eks. ikke er en fjernbetjening. Men her går vi ikke efter surround kunderne med alt i motoriseret multibetjening. Det er nærmere vinylfolket og kunden der går efter den ultimative gengivelse og gerne rejser sig op når der skal justeres, som er i fokus her.
Og ja indlæg fra folk der kan producere eller udvikle (eller hvilken detalje og formulering man nu ønsker at rede sig i land ved) S&B transformatorer på under 1 time, det er ærligt talt for åndssvagt. |
|
|
|
Til top |
|
|
Sjokoz Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2007 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
Om det er en af de bedste forfortærkere, tja det er vel en sandhed med modifikationer. Efter min opfattelse kan man vel kun sige at den er en af de bedste under nogle forhold, idet der vil være situationer, hvor dens ringe gain ikke er tilstrækkeligt. Dette er et problem den deler med alle konstruktioner af denne type - idet de har intet eller 6db gain.
|
|
|
I teorien kunne man sagtens lave en sådan konstruktion med 12dB gain eller mere. I praksis vil det dog sætte urealistiske krav til dit andet udstyr. Ved de 6dB er der allerede forholdsvis strenge krav til hvad der sidder før og efter forforstærkeren.
edit: Af en eller anden grund troede jeg at jeg var på side 4 da jeg kommenterede det der indlæg men var åbenbart på side 1. Dog gælder kommentaren stadig.
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
mugge skrev:
Nu håber jeg ikke det er useriøst at komme med følgende, ellers snakker jeg med børnehavelærinden, når jeg henter min søn.
Er det rigtigt som jeg har hørt/læst, at hvis man tager et hi-fi produkt, og tager producentens indkøbspris for kabinet og samtlige stumper og ganger det med 20, så har man en rimelig forbrugerpris. ? Det skulle dække omkostninger til udvikling, montering, overhead til producenten grossistens og forhandlerens andel.
|
|
|
Ja inden for disse mærker med gode historier og "eksklusivitet" blandt de "rigtige kendere" er det deromkring, det koster ikke alverden og vikle en trafo og da slet ikke når man har et firma der laver det i forvejen, jamen udvikling siger nogle! -Den kan der vitterlig ikke være nogen af medmindre de har startet fra skratch og ikke kendt ohm's lov og transformersætningerne da de gik igang -er det sandsynlig for nogle der driver en trafo fabrik?
Hvis det er skal jeg glædelig custom vikle trafoer til folk for kun, -hold nu fast- 10.000 stykket!
Heldigvis ser fortjenesterne ikke sådan ud hvis vi ser på de reele mærker som Thule, Nad, Densen, holfi osv. Her får man idet mindste lidt for pengene. Og nok noget mere kvalitet, både lydmæssigt og betjeningsmæssigt end denne kasse.
Jeg vil ikke tale grimt om lyden af dette apperat, da jeg ikke har hørt det, og kommer heller aldrig til det, idet jeg ved dette princip vil f**ke mit anlæg op på grund af impedans ændringerne ved volume reguleringen, kabler ville opføre sig anderledes alt efter volumen samt signal kilden, det synes jeg man skal have med i overvejelserne.
Med min lille smule elektronikkendskab, er jeg så virkelig den eneste der tænker crosstalk mellem kanalerne, når man ser på ledningsføringen? De ser ikke ud til og være skærmet.
Iøvrigt synes jeg det er fedt der er nogle der gider lave lidt frivilligt arbejde og lave disse anmeldser som er udemærket skrevet, dog savner jeg lidt der bliver refferet til tidligere testet apperater eller lign så vi har noget lidt mere håndfast og holde det op mod. __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Holmbye Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
mugge skrev:
|
|
|
Ja inden for disse mærker med gode historier og "eksklusivitet" blandt de "rigtige kendere" er det deromkring, det koster ikke alverden og vikle en trafo og da slet ikke når man har et firma der laver det i forvejen, jamen udvikling siger nogle! -Den kan der vitterlig ikke være nogen af medmindre de har startet fra skratch og ikke kendt ohm's lov og transformersætningerne da de gik igang -er det sandsynlig for nogle der driver en trafo fabrik?
Hvis det er skal jeg glædelig custom vikle trafoer til folk for kun, -hold nu fast- 10.000 stykket!
Heldigvis ser fortjenesterne ikke sådan ud hvis vi ser på de reele mærker som Thule, Nad, Densen, holfi osv. Her får man idet mindste lidt for pengene. Og nok noget mere kvalitet, både lydmæssigt og betjeningsmæssigt end denne kasse.
Jeg vil ikke tale grimt om lyden af dette apperat, da jeg ikke har hørt det, og kommer heller aldrig til det, idet jeg ved dette princip vil f**ke mit anlæg op på grund af impedans ændringerne ved volume reguleringen, kabler ville opføre sig anderledes alt efter volumen samt signal kilden, det synes jeg man skal have med i overvejelserne.
Med min lille smule elektronikkendskab, er jeg så virkelig den eneste der tænker crosstalk mellem kanalerne, når man ser på ledningsføringen? De ser ikke ud til og være skærmet.
Iøvrigt synes jeg det er fedt der er nogle der gider lave lidt frivilligt arbejde og lave disse anmeldser som er udemærket skrevet, dog savner jeg lidt der bliver refferet til tidligere testet apperater eller lign så vi har noget lidt mere håndfast og holde det op mod.
|
|
|
Jamen velkommen i tråden Per N.
Kunne du ikke lave en komplet liste til os andre over alle reelle mærker og en med de ureelle så vi får den diskussion afgjort en gang for alle. Det er jo lidt fjollet at folk har 117 forskellige meninger og holdninger når du nu sidder med sandheden 
Man gider næsten ikke kommentere på at du uden at have hørt den ved hvordan den vil opfører sig i dit setup OG hvor meget lydmæssig kvalitet man får, det er imponerende. Særligt interessant er det at alle der har hørt den er ret begejstrede, men de trænger nok også bare til at du fortæller dem sandheden så op på hesten og oplys folket.
Vi er jo vildfarne og du kan hjemme fra lænestolen regne det hele ud. Du har ret hvorfor hænge sig i detaljer som praksis når fantasi og gæt er både bedre og sjovere.
Min opfordring lyder altså, når nu du er den nye messias der uden at lægge hånd på kan helbrede og uden at lægge øre til kender lyden, øs ud af din viden så vi kan lære og lære vi ikke så kan vi da i det mindste morer os
|
Til top |
|
|
Sjokoz Forum Bruger

|
Sendt: 01 November 2007 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
mugge skrev:
|
|
|
Måske skulle vi starte noget sammen 
Var netop også derfor jeg godt ville ha set flettede/snoede kabler. Dog er det forholdvis lave spændinger/strømme vi roder med her så problemet er nok ikke så stort.
Iøvrigt synes jeg det er fedt der er nogle der gider lave lidt frivilligt arbejde og lave disse anmeldser som er udemærket skrevet, dog savner jeg lidt der bliver refferet til tidligere testet apperater eller lign så vi har noget lidt mere håndfast og holde det op mod.
|
|
|
Holmbye kan du ikke andet en at nedgøre personer der ikke er enige med dig? Personer der højst sandsynligt har større teknisk indsigt end dig. Per N har ikke sagt noget dårligt om dig eller dit produkt. Han konkluderer bare at det højst sandsynligt ikke vil virke virke i hans setup.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|