Emne: Harbosound HS 62 og HS82 ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Fournais Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 846
|
Sendt: 26 Februar 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørgen Madsen skrev:
Fod fejl i anmeldelsen af HarboSound HS62.
Der er nogle ting, som jeg godt vil påpege i anmeldelse, da de er med til at fjerne fokus fra det det drejer sig om, nemlig musik og en højtalers evne til at formidle musik. Alt andet er en akademisk øvelse i at kunne lytte sig frem til dette eller hint.
Foretager man kno-testen er det som om de forskellige kabinetsider prøver at konkurrere om at synge højest! Skønsang er det ingenlunde pga. resonanserne! Jeg har svært ved at se årsagen til, at man gør så meget ud af dette fænomen, da der ingen kobling er senere i testen til selve lyden fra højtaleren. Det havde været relevant, hvis man kunne høre, at kabinettet spillede med på en u-ønsket måde.
Faktum er, at bassen lever sin egne verden........Dette kunne tyde på placeringsproblemer..... Ud fra mine egne erfaringer med denne højtaler, så er det netop problemet. Den har sandsynligvis været placeret for tæt på væggen, da det har en tendens til at mudre lyden, når porten vender bag ud. (Der er ikke plads for porten til at gøre sit arbejde rigtigt.)
Det er tydeligt i den måde teksten er formulleret på, at Anders Fournais har en stærkt forudindtaget holdning til produkter i den lave pris kategori. Derfor bliver helhedsindtrykket negativt, selv om der til sidst i testen bliver fremhævet, at det skam er en god højtaler til prisen. Jeg mener derfor ikke han burde have sagt ja til at teste denne højtaler. Man sidder tilbage med en grad af forvirring omkring Anderes motiv for at foretage testen.
Jeg vil også mene, at navnet hi4all forpligter. Anders Fournais giver tydeligt udtryk for, at Hi Fi er for dem, som har det som interesse og ikke for almindelige mennesker. Jeg er meget uenig i denne holdning, da musik har bred interesse og dermed også reproduktion af musik, altså Hi Fi. Hi Fi bør ikke kun være for de frelste og tro mig, rigtig mange mennesker kan faktisk høre de samme ting, som entusiasterne kan høre, blot vægter de det ikke så højt, da de vælger at købe Cdèr i stedet.
Jeg mangler en bedømmelse af højtalerens evne til at spille musik. Der er mange beskrivelser af detaljer, frekvensgange, transienter ect., men det virker som om, det ikke er interessant at veje det i forhold til musik. Jeg er selvfølgelig godt klar over, at detaljer, transienter ect. er en del af det at reproducere musik, men det er ikke den fulde sandhed. Tænk på en live koncert. Mange af de anlæg, som benyttes til det formål, er ikke udprægede HiFi anlæg, og oven i, så er akustikken og rummene ofte alt andet end gode. Man vil derfor blive meget skuffet, hvis man begyndte at analysere på lyden, frem for musikken. Alligevel kommer man ofte hjem med en rigtig god oplevelse, da det jo er musikken, der tæller.
Hvad angår kommentarerne ang. ”Skraldespands logo”, så kan jeg vist ikke rigtigt tilføje nyt, hvad angår den måde det behandles på. (Man altså skal overholde div. love når man markeds føre et produkt, hvilket man ikke burde lægge en leverandør til last.) Det er fuldt berettiget for netop en højtaler, da den indeholder elektronik komponenter, som ofte indeholder tungmetaller, og der findes højtaler enheder med Kobolt som magnet materiale. Kobolt er et tungmetal. Der er også en del komponenter, som kan genanvendes i større eller mindre grad. Genbrug sker ikke med affald der kommer direkte i dagrenovationen.
/: Jørgen Holm Madsen
|
|
|
Al snak om falske motiver, fordomme m.v. er skudt over mål. Vi har ingen falske motiver. Vi udtaler vores mening om et produkt, that's it. Morten og jeg har sagt, at vi ikke mener, at dette er hifi (den subjektive vurdering, ikke i forhold til DIN-normen). Jeg vil godt fremhæve, at det har Harbosound heller ikke påstået, så man får da det, man betaler for. Om det er godt eller dårligt i prisklassen har vi principielt ikke taget stilling til. Det må ligge indenfor vores "journalistiske frihed" at tage denne vinkel og skrive som vi gør. Du efterspørger, om højttalerne spiller musik. Al snak om musikalitet er meningsløst i mine øjne. Musikalitet er noget med at mennesker f.eks. kan være dygtige til at genkende toner. Hifi-udstyr skal ikke genkende, men gengive toner. Når nogen betegner grej som værende musikalsk, så forstår jeg godt budskabet, men begrebet musikalitet er efter min mening for vagt, til at jeg vil bruge det i en anmeldelse, og så synes jeg trods alt, at det er bedre at tale om tryk i bassen eller transienter, idet det giver en mere reel beskrivelse af lyden. Ønsker nogen at diskutere videre om netop dette emne, så henstiller jeg til, at vi gør det herDerudover orker jeg næsten ikke at snakke om skraldespandslogo og andre små detaljer. Der findes ikke skraldespandslogo på mine ATC højttalere og Mikkels Xavian højttalere, som begge er lavet i EU. Kritikken går, som sagt, ikke på, hvorvidt Harbosound opfylder et direktiv eller ej, men på, at jeg synes det er latterligt bureaukratisk, at højttalere (selvom de indeholder komponenter omfattet af direktivet) skal have et sådant klistermærke. Det burde jeg nok have uddybet i teksten, men fandt det irrelevant. Derfor kan man også spørge, om ikke det helt kunne være udeladt, og jo, det kunne det nok godt. __________________ "If music is the fruit of love, give me access."
William H. Shakespeare.
Mit stereo
|
Til top |
|
|
Farmand4real Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 3
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hørt nu hørt SUB10 eren sammen med SAT10 fra Harbo sound, og må sige jeg er ret imponeret.
Her er Det er altså helt vildt, hvad man får for sine penge.
Vi snakker BIG TIME value for money her.
Jeg træder nok på en del menneskers følelser når jeg skriver DALI gå hjem og læg Jer. Det gælder i øvrigt også mange af de andre "store" producenter.
Ikke fordi de ikke laver nogle gode produkter, men dyr produktion(læs, ikke Kina, FY FY), distribution og ikke mindst eksempelvis HIFI-klubbens avance oven i hatten, vil til hver en tid, få mig til at sætte min førstefødte på, at der i en SUB10 ligger flere arbejdstimer og mindst lige så gode eller bedre komponenter i, som i langt dyrere højtalere.
Alt kan ikke læses ud fra specifikationer, eller mærkes med knotesten, Det skal høres!
Hvis budgetet ikke er så stort som ønsket om god lyd, så er det altså et fantastisk køb, du aldrig komme til at fortryde! og en lille tillægs bonus er så at du kan mobbe alle de stakler der har brugt en farlig masse penge på "mærkevarer", købt i en fast forretning (de skal jo også ha til huslejen i gågaden ,og ekspedienten skal ha´pænt tøj på og også ha´ løn når der ikke er et øje i bixen en regnvåd tirsdag )
Jeg mener stadigvæk, DALI o.l. laver selvfølgelig fine højtalere og subs, det bliver bare for dyrt
Man får simpelthen for lidt for sine penge.
Alt for mange skal ha en bid af kagen og det er os der skal betale
Det gør altså en væsentlig forskel om det er en Kinamand, til 600,- om måneden, der står og samler enhederne. Eller det er en blegfed dansker til 150,- i timen.
Om det fremstilles på en ansvarlig måde, er op til dem der bestiller varerne.
Det kan man som, forbruger ikke gennemskue. Der kan bare ikke generaliseres. Jeg spørger bare, hvad bliver ikke fremstillet i kina efterhånden?
Tag eksemplet med Dali, de bliver lave herhjemme. Eller gør de? hvor kommer komponenter og indmad fra? Jeg ved det ikke, men mit gæt er at de fleste ikke bliver fremstillet herhjemme.
Det er også uomtvistligt, at butikkerne dobler op på indkøbsprisen.
Altså EFTER fabrikanten HAR fået sin fortjeneste. En tusse bliver til to, som vi skal betale .
Men det var i grunden ikke alt det her, det skulle handle om. Men at man får nogle virkelig gode produkter eksempelvis i SUB10eren for nogle penge der er så små, at man ikke fatter det kan lade sig gøre, før man begynder at grave lidt i, hvorfor nogle ting koster det de koster.
Prisen for 5 stk.SAT10 4495,- incl. 1 sub10.
Det kan ikke være rigtigt, at det kan spille bare nogenlunde fornuftigt, mente jeg. Indtil jeg selv hørte det.
Skal vin eksempelvis koste 3-400,- pr. flaske for at smage godt.
Mener ikke folk skal smide deres gode højtalere ud, og ræse ud og købe nye Harbo Sound.
Men førstegangskøbere eller hvis man står og mangler en sub eller højtalere i mellemklasen, skylder sig selv at høre hans produkter.
Så må man dømme selv.
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Farmand4real skrev:
Men det var i grunden ikke alt det her, det skulle handle om. Men at man får nogle virkelig gode produkter eksempelvis i SUB10eren for nogle penge der er så små, at man ikke fatter det kan lade sig gøre, før man begynder at grave lidt i, hvorfor nogle ting koster det de koster.
Det kan ikke være rigtigt, at det kan spille bare nogenlunde fornuftigt, mente jeg. Indtil jeg selv hørte det.
|
|
|
skal porsche koste mere end fiat? man får da fire hjul hos begge mærke __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
Sendt: 27 Februar 2008 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Farmand4real skrev:
Ikke fordi de ikke laver nogle gode produkter, men dyr produktion(læs, ikke Kina, FY FY),
[klip]
Tag eksemplet med Dali, de bliver lave herhjemme. Eller gør de? hvor kommer komponenter og indmad fra? Jeg ved det ikke, men mit gæt er at de fleste ikke bliver fremstillet herhjemme.
|
|
|
Så vidt jeg ved, så bliver i hvert fald de billige Dali serier lavet i Kina...
(men derfor er HarboSound jo alligevel KLART langt bedre )
|
Til top |
|
|
Farmand4real Forum Bruger

Bruger siden: 25 Februar 2008 Lokalitet: Vestjylland
|
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
Farmand4real skrev:
|
|
|
skal porsche koste mere end fiat? man får da fire hjul hos begge mærke
|
|
|
Grunden til at jeg valgte eksemplet med vin, var at det også er utrolig subjektivt.
Vineksperter hader blindtest, da de som regel "kommer til" at give vin til 50,-80,- kr flasken lige så høje eller højere karakterer, som dem til 3-400,-
Så snart vi kommer over et vist nivau, om det så er vin eller højtalere. Så er det i sidste ende et smørgsmål om smag.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 28 Februar 2008 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ahhh... Nu er der jo ikke ret mange måder at lave vin på, forskellen ligger jo i druerne. En højttaler er noget mere kompliceret og derfor er der også meget større forskel mellem de forskellige ville jeg sige.
|
Til top |
|
|
Young-gun Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kommer min første, men bestemt ikke sidste indlæg på dette forum.
For at vende lidt tilbage til emnet, og ikke tale alt for meget om druer og biler, for det drejer sig om højttalere og lyd.
Vi mennesker er indrettet på, at når der er noget vi kan lide, eksempelvis Martin Logan, forguder vi produktet, vi kan ikke klarer tanken om, at nogen kritiserer vores yndlingsmærker, fodboldhold osv. Vi mennesker ønsker tilhørsforhold, i dette forums tilfælde, måske kvalitets-hifi. Jeg har det selv på samme måde, jeg kan ikke forstå hvorfor nogle mennesker kritiserer Yamaha produkter, fordi jeg mener det er uberettiget og ubegrundet.
Dårlig omtale af et produkt, skaber selvsagt dårligt salg af dette. Derfor ønsker man måske ikke fra testpanelets side ikke at flytte markedsandel? Og nej, jeg er ikke manden bag HarboSound, men synes artiklen er rimelig hård forhold til mange af de andre som er blevet lavet.
Men havde det været tilfældet, at det var B&W der havde udgivet denne serie, som en billigserie i deres sortiment, for at ramme en ny målgruppe, havde tonen nok været en anden. Men det er det jo ikke, det er HarboSound, som må siges at være anderledes i forhold til det nuværende marked. Markedet består jo lidt af lukkethed, en slags loge hvor man helst skal inviteres for at være en del af familien, og det er HarboSound bestemt ikke. For så ikke at ødelægge denne logesammenslutning, kan man ikke tillade sig at rose produktet.
Derfor ville jeg lige undersøge om højttalerne er så ringe som det påstås. HarboSound var til HiFi & Surround messen 2007 i København. Hvor de fik tildelt førsteprioriteten på hjemmesiden, fordi de var anderledes, nye, men også fordi at HarboSounds SAT10 med SUB10 overraskede med pris og lyd, altså "value for money". Det må da siges at rykke lidt ved forestillingen om at dette er second hand made.
Ydermere har HarboSound et koncept "hør lyden" hvor man kan besøge privatpersoner, for at opleve lyden. Dette synes jeg er utroligt, at folk gider lægge deres stuer til andre mennesker, for at vise et produkt frem. Dette bevidner, egen opfattelse, at der ikke er det store økonomiske markedsføringsbudget, til at brande virksomheden.
Men jeg tror bestemt ikke højttalerne er så dårlige som "testen" beskriver. Endvidere skal der lige tilføjes, at jeg også vil føle mig snydt, hvis jeg købte et dyrt B&W eller System Audio, som ikke spillede betydeligt bedre end HarboSound højttalere.
Jeg har selv QLN 606 højttalere, og i dag har jeg lige bestilt HarboSound's HS82 med en SUB10 til. Er det derfor jeg forsvarer produkterne? Næh, for jeg har kun hørt SAT10 med en SUB10 hos en ven, og var positivt overrasket. Jeg ønskede blot at fortælle, at fordi noget er billigt, er det ikke nødvendigvis dårligt. Men jeg må da indrømme, at jeg glæder mig til at høre, hvad disse højttalere kan præstere. Jeg forventer ikke at de kan spille lige op med mine QLN, men hvis de kan leverer 80-90 % er jeg stærk tilfreds.
Afslutningsvis, vil jeg tilføje, at jeg har det med biler som andre har det med Hi-Fi. Jeg har købt min BMW 525 fordi jeg kan lide kvaliteten, symbolværdien o.l. Andre har det på samme måde med Hi-Fi. Det er da klart, vi er forskellige, men det segment som HarboSound henvender sig til, er nok ikke High-End entusiasterne, men dig og mig, der ønsker pænt design, god lyd og en sund økonomi. __________________ Lyd skal høres, ikke ses!
|
Til top |
|
|
Jørgen Madsen Forum Bruger

Bruger siden: 10 Februar 2008 Lokalitet: Midtjylland
|
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 21:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener Young Gun har fat i noget centralt omkring det at købe Hi Fi, eller lyd om man vil. Der er en tendes til, at man dvæler ved denne eller hin detalje, eller evne til at formidle det ene eller det andet. Man glemmer ofte den primære funktion, nemlig evne til at spille musik. Jeg er dybt uening med dem, som mener man ikke kan tale om, at en højtaler er musikalsk. Tænk på rør forstærkere. Hvis man giver sig til at lytte efter detaljer, transienter eller andre komponenter, så er de ikke altid særligt gode formidler. De er ofte lidt svampede i bassen og ikke så detaljerede i diskanten. Men de spiller ofte r.... ud af transistor bestykkede forstærkere. Det er fordi, de er musikalske, og det er bla. derfor, de stadig er fortrukket af en stor del musikere.
:/ Jørgen Holm Madsen
|
Til top |
|
|
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
Sendt: 09 Marts 2008 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan også sælge meget l**t under betegnelsen "det spiller musikalsk"
Man kan beskrive forskelle, men enhver kan sige at noget spiller musikalsk. ög så ellers undlade at kommentare på at produkter er et stort kompressionshelvede, intet overskud har, eller rent fysisk ikke magter selv lette belastninger.
__________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
Til top |
|
|
Young-gun Forum Bruger

Bruger siden: 09 Marts 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 4
|
Sendt: 10 Marts 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er selvfølgelig rigtigt at man kan sælge meget på den måde Kim. Men nogen gange handler det altså også om, at man gerne vil kritisere fordi det er en livsstil. Altså ja, jeg tror da heller ikke HarboSound bliver det et nyt stort eventyr for dansk lyd. Men, hvordan startede de forskellige?
Hvis vi ser på System-Audio startede de jo også i det små, med en fremragende højttaler som rystede pressen. Jeg tror ikke på, at HarboSound går samme fremtid i møde, men det skal da roses, at han overhovedet tør at give sig i kast med et marked, som er så lukket som det egentlig er. Også skabe noget, som folk synes lyder godt, ser godt ud, og kan erhverves fornuftigt.
Altså hvis jeg havde 100.000 til en hjemmebiograf, brugte jeg nok ikke pengene på HarboSound, eller lignende produkter, men valgte nok B&W eller Teufel. Men der er jo mange i den målgruppe som virksomheden ønsker at ramme, og der skal gives ros til folk der tør. __________________ Lyd skal høres, ikke ses!
|
Til top |
|
|
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|