Emne: Kabler - stortest ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
HIFI4ALL Lukket konto

Bruger siden: 14 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1301
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
sunmusic Forum Bruger

Bruger siden: 26 Juni 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1065
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
 de er jo l**tedyre allesammen jaja, jeg er på SU.
|
Til top |
|
|
minime Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 119
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har vincent sættet og det er nogle gode kabler til prisen. Er enig med vurderingen af xlr kablerne, dog syntes jeg ikke ht. kablet falder ret meget igennem i forhold til xlr. Har også testet op mod meget dyrere kabler uden den store forskel... __________________ Mvh. Minime
|
Til top |
|
|
kramer71 Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1712
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mere mystik breder sig. Kablerne minder mest af alt om farverne i en matadomix. Dog en del dyrere.
Hvad med blindtest ABX test - så kan vi se hvad der klarer sig bedst. Det kunne være faste rammer.
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Mere mystik breder sig. Kablerne minder mest af alt om farverne i en matadomix. Dog en del dyrere.
Hvad med blindtest ABX test - så kan vi se hvad der klarer sig bedst. Det kunne være faste rammer.
|
|
|
Enig, det ville være forfriskende. Men tvivler på at nogen vil turde stille op til en sådan omgang, og slet ikke testere der har beskrevet "store" forskelle på kabler 
Faktum må være at når de blindtest ikke udføres er det netop fordi de kan ødelægge salgsgrundlaget....
|
Til top |
|
|
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altid godt med "faste rammer" under en test, men havde nu hellere i stedet set en blindtest under "faste rammer".
__________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
Det var oprindeligt vores mening, at en blindtest skulle indgå som en del af denne stortest.
Men da Hifi4all er drevet af frivillig arbejdskraft, hvor fritiden fra arbejde og studier tages i brug når vi tester, viste det sig desværre umuligt at gennemføre i praksis. Det var simpelthen ikke muligt at samle staben på ét og samme tidspunkt.
Jeg håber, at I alligevel finder testen inspirerende nok til, selv at lytte på kabler. En test som denne er jo ment som en teaser, som viser lidt af det der rører sig på markedet.
Mvh, Mikkel.
|
Til top |
|
|
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
kramer71 skrev:
Hvad med blindtest ABX test - så kan vi se hvad der klarer sig bedst. Det kunne være faste rammer. |
|
|
Jep det ville være langt mere interessant! Man kunne også bare snige nogle alm installations kabler ind, i eksotisk indpakning og til en fuldstændig uautentisk pris og se hvordan de ville klare sig.
|
Til top |
|
|
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at rette fokus på de lidt billigere alternativer som f.eks. amerikanske Signal Cable og Anti Cables??
Kabler til 10k er fint nok, men det er ikke alle, som kan være med der...
Og angående blindtests: Ja, de er (tids)krævende...men man kan jo også nøjes med en mindre løsning. F.eks. kunne man få en kammerat til at skifte kablerne ud, uden at man selv får lov til at se, hvilket kabel, der bliver spillet og pillet med...Så istedet for at benævne kablerne (og priserne) som AudioQuest, VdH, Silver Soniq osv, kunne man blot sige A, B, C, D...Det er da nemt?
|
Til top |
|
|
Skorpio Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 Februar 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Hej med jer!
Det var oprindeligt vores mening, at en blindtest skulle indgå som en del af denne stortest.
Men da Hifi4all er drevet af frivillig arbejdskraft, hvor fritiden fra arbejde og studier tages i brug når vi tester, viste det sig desværre umuligt at gennemføre i praksis. Det var simpelthen ikke muligt at samle staben på ét og samme tidspunkt.
Jeg håber, at I alligevel finder testen inspirerende nok til, selv at lytte på kabler. En test som denne er jo ment som en teaser, som viser lidt af det der rører sig på markedet.
Mvh, Mikkel.
|
|
|
To personer er nok til en lille blindtest, og så vijlen til det.......
|
Til top |
|
|
Mikkel G Administrator gruppe

Redaktør og Indehaver
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 4846
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej med jer!
De 10k var blot for at have en øvre grænse, så det ikke blev for dyrt. Jeg synes selv, at både Vincent og Silver Sonic kablerne er i en overkommelig prisklasse. Jeg plejer at bruge reglen om, at et kabel bør koste ca. 10% af prisen på den CD-afspiller de skal sidde på. Lige så med højtalerkabler i forhold til højtalernes pris. Men det er yderligere min erfaring, at bliver kablerne billigere end dem i testen, så "fjerner" de for meget af det oprindelig signal.
Vedr. blindtest, så fandt vi det ikke troværdigt nok med blot to deltagere. Meningen var at jeg skulle skifte rundt på kablerne, mens 4-5 kollegaer gav udtryk for deres oplevelse, og så holde dette op mod min oplevelse. Jo flere deltager, jo mere troværdigt!
Mvh, Mikkel
|
Til top |
|
|
gæst Forum Bruger

|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
Hej med jer!
De 10k var blot for at have en øvre grænse, så det ikke blev for dyrt. Jeg synes selv, at både Vincent og Silver Sonic kablerne er i en overkommelig prisklasse. Jeg plejer at bruge reglen om, at et kabel bør koste ca. 10% af prisen på den CD-afspiller de skal sidde på. Lige så med højtalerkabler i forhold til højtalernes pris. Men det er yderligere min erfaring, at bliver kablerne billigere end dem i testen, så "fjerner" de for meget af det oprindelig signal.
Vedr. blindtest, så fandt vi det ikke troværdigt nok med blot to deltagere. Meningen var at jeg skulle skifte rundt på kablerne, mens 4-5 kollegaer gav udtryk for deres oplevelse, og så holde dette op mod min oplevelse. Jo flere deltager, jo mere troværdigt!
Mvh, Mikkel |
|
|
Den analogi kan jeg ikke helt følge...En test med to personer er da mere troværdig end en test med en enkelt deltager?
|
Til top |
|
|
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mikkel Gige skrev:
...Vedr. blindtest, så fandt vi det ikke troværdigt nok med blot to deltagere. Meningen var at jeg skulle skifte rundt på kablerne, mens 4-5 kollegaer gav udtryk for deres oplevelse, og så holde dette op mod min oplevelse. Jo flere deltager, jo mere troværdigt!... |
|
|
Skulle det blive aktuelt en anden gang, så påtager jeg mig gerne det hårde arbejde som "autoriseret kabel ombytningsmand", således at panellet kun skal nøjes med at lytte uden at få sved på panden 
Min gevinst er så, at se hvilke øre der klare testen __________________ M.v.h.
Christian
|
Til top |
|
|
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3134
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Skulle det blive aktuelt en anden gang, så påtager jeg mig gerne det hårde arbejde som "autoriseret kabel ombytningsmand", således at panellet kun skal nøjes med at lytte uden at få sved på panden
Min gevinst er så, at se hvilke øre der klare testen |
|
|
Det ville da være vældigt
Som Mikkel skriver, var det meningen at redaktionen skulle agere lyttepanel... men det kunne desværre ikke lade sig gøre at samle pøblen til formålet. Det er og bliver en super metode til at få flere og i alt væsentligt forskellige tilgange til objektet for en given test, og noget vi nok bør tilstræbe generelt. Enhver test er som udgangspunkt en teaser, og dermed en opfordring til at tjekke det pågældende produkt ud hjemme, om muligt.
Hygge,
Brok
__________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
Sendt: 02 Maj 2008 kl. 21:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
Hvad med at rette fokus på de lidt billigere alternativer som f.eks. amerikanske Signal Cable og Anti Cables??
Og angående blindtests: Ja, de er (tids)krævende...men man kan jo også nøjes med en mindre løsning. F.eks. kunne man få en kammerat til at skifte kablerne ud, uden at man selv får lov til at se, hvilket kabel, der bliver spillet og pillet med...Så istedet for at benævne kablerne (og priserne) som AudioQuest, VdH, Silver Soniq osv, kunne man blot sige A, B, C, D...Det er da nemt?
|
|
|
hvad med i stedet at sætte pris på at folk fra redaktionen ganske gratis og helt uopfordret kommer med denne test som en service til dig og mig? havde de været billigere var der sikkert også nogen der havde brokket sig over det.. det virker desværre som en kedelig tendens at hver gang der kommer en test herinde er der en masse der mener det ikke er "godt nok" så længe vi ikke betaler for at bruge sitet synes jeg det virker en smule utaknemmeligt.
undskyld det sure opstød og mvh anders __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
gæst Forum Bruger

|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
djaan skrev:
gæst skrev:
|
|
|
hvad med i stedet at sætte pris på at folk fra redaktionen ganske gratis og helt uopfordret kommer med denne test som en service til dig og mig? havde de været billigere var der sikkert også nogen der havde brokket sig over det.. det virker desværre som en kedelig tendens at hver gang der kommer en test herinde er der en masse der mener det ikke er "godt nok" så længe vi ikke betaler for at bruge sitet synes jeg det virker en smule utaknemmeligt.
undskyld det sure opstød og mvh anders |
|
|
Jeg sætter skam også pris på redaktionens frivillige arbejde. Men man skal også være indstillet på konstruktiv kritik, når man publicerer en anmeldelse. Det var et forslag - ikke andet. At du så tager det personligt, var ikke min intention. Man skal bare være forberedt på at møde kritik. Det kan man også blive klog af. Ellers bør du nok finde dig et andet forum, hvor I kan dele røde roser ud og klappe hinanden på ryggen...
|
Til top |
|
|
djaan Forum Bruger

Bruger siden: 21 November 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 380
|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 00:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
djaan skrev:
gæst skrev:
|
|
|
undskyld det sure opstød og mvh anders
|
|
|
Jeg sætter skam også pris på redaktionens frivillige arbejde. Men man skal også være indstillet på konstruktiv kritik, når man publicerer en anmeldelse. Det var et forslag - ikke andet. At du så tager det personligt, var ikke min intention.
Man skal bare være forberedt på at møde kritik. Det kan man også blive klog af. Ellers bør du nok finde dig et andet forum, hvor I kan dele røde roser ud og klappe hinanden på ryggen...
|
|
|
jeg tager ikke noget personligt og kan ikke se hvor i mit svar det fremgår at jeg gør.. det er såmen ikke fordi jeg har noget imod konstruktiv kritik men de sidste 2-3 anmeldelser jeg har læst kommentarer til har hovedbestanden handlet om at de er udført forkert og er mere eller mindre ubrugelige. nej, det er ikke det du skriver men har du læst det ved du også hvad jeg mener, for ligegyldigt hvad der er gjort kan folk altid finde noget negativt om det. og din sidste kommentar om roser og rygklapperi var ikke nødvændig.
mvh anders __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52967&KW=dj aan
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 114
|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 06:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes det er en fin test og beskrivelse af kabler i et bestemt segment.
Min erfaring med kabler er, at kabler er meget afgørende for det hørbare og ikke hørbare resultat i et setup. Personligt betragter jeg kabler som transport af "lyd". Optimalt vil være den direkte kobling mellem enhederne kilde - amps - og speaker. Men det kan ikke lade sig gøre, så vi er afhængige af de der "dyre" slanger 
Jo "tungere" setup, jo mere afslørende er det omkring kablers beskaffenhed.
Om valget mellem sølv og kobber, og andre metaller. Min erfaring er, at det ikke kun er valget af de enkelte metaller der er afgørende, men også hvilken kvalitet de er af, og under hvilke miljøer de er i. En sølvleder i "dårlig" indpakning kan lyde lige så godt som kobber i en "god" indpakning.
Et kabel kan have store fordele i et setup, men uheldige egenskaber i et andet setup. F. eks. hvis en CD-afspiller har tendens til at være til den lyse side, findes der kabler på markedet der kan kompensere lidt for dette og VS. Men måske en lidt uheldig/farlig måde at gribe sagen an på.
Men har man enheder og højtalere der tæt på at være i tonal balance, er det vigtigt at kabelkvaliteten følger med. Prisen på dette kan variere.
Desuden kan et setup der for en lytter lyder godt, ændre markant karakter ved at få et neutralt kabelsæt monteret. Pludseligt kan lytter måske opleve at setuppet kan levere flere microdetaljer eller mere stram bas, og så frem deles. Så kabler kan være alt afgørende, og kan være med til at få alt frem i sit setup, og helst uden at farve lyden.
Et lille råd, skal man købe/vælge/teste kabler, så give dig god tid. En kabel kan være timer eller dage om at "brænde ind", men ikke mindst, dit setup kan være mange dage om at "brænde ind" til et nyt/andet kabel. Så hvis dine kabler i mange år har være som en "flaskehals" og du monterer et kabel med "båndbrede" så giv dig tid. Det behøver nemligt ikke være kablet du tester der lyder dårligt, men unoder i elektronik i din setup, som skal have tid til at "brændes ind". Dette er ikke en regel, men erfaringsvist har det holdt stik mange gange.
Sidst og ikke mindst. Jeg har i forskellige setup oplevet, at kabler der er følsomme over for statisk elektricitet, kan med stor fordel behandles med neutraliserende materiale. Dette påvirker lyden markant i positiv retning. (dog med forbehold for smag og behag)
De bedste hilsner MJ
|
Til top |
|
|
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 07:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mark Johansen skrev:
Et lille råd, skal man købe/vælge/teste kabler, så give dig god tid. En kabel kan være timer eller dage om at "brænde ind", men ikke mindst, dit setup kan være mange dage om at "brænde ind" til et nyt/andet kabel. Så hvis dine kabler i mange år har være som en "flaskehals" og du monterer et kabel med "båndbrede" så giv dig tid. Det behøver nemligt ikke være kablet du tester der lyder dårligt, men unoder i elektronik i din setup, som skal have tid til at "brændes ind". Dette er ikke en regel, men erfaringsvist har det holdt stik mange gange.
|
|
|
Hvis du seriøst mener det du skriver her, må du jo også mene at anmeldelsen er værdiløs ( selvom du starter med at rose den ). Hvis elektronikken er "mange dage" om at "brænde ind" til et nyt kabel, bør der vel gå mindst 2 uger mellem hvert kabelskift for at man kan regne med at både kabel og setup er "brændt ind". Dermed vil testen tage så lang tid så man ikke kan huske hvordan referencekablet lød.
|
Til top |
|
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 07:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er lidt trist hvis det tager længere tid end 14 dage, at 'brænde' et kabel ind. Så kan man ikke nå at teste det indenfor de 14 dages returret. Hvis der vitterligt er stor forskel, mener jeg at producenten leverer en ufærdig vare til kunden. Der må være en fordel i at forbedre produktets kvalitet på fabrikken, så kunden fra start hører hvad kablet kan. Mon ikke kabelindbrænding er det samme som tilvænning af lytterens ører ? Virker kabelindbrænding, hvis man ikke lytter imens ?Hvis det gør, så vil man kunne afgøre hvilket at to sæt kabler der er indbrændt, blot ved at lytte til det. Den slags har jeg aldrig hørt at nogen skulle være i stand til. Er de det, kan James Randi nok give dem en check på en million dollars. Det har han lovet, i tilfælde af den slags evner. Hvis man undtagelsesvis ikke kan høre om et kabel er tilspillet, kan man bruge Uri Gellers 'I don't feel strong tonight'.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|