Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2025 | 00:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til anmeldelser
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til anmeldelser
Emne Emne: Kabler - stortest (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 03 Maj 2008 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Kabeltests er altid velkomne, tak for det!

Spencer: "Objektiviteten" findes slet ikke!  Vi må nøjes med vores subjektive jeg, og så være åbne overfor andres erfaringer. Måske er der guldkorn imellem; ting vi også godt selv vil afprøve, og så udvider vi dermed vores erfaringsgrundlag. Vær åben!

Generelt taler man vel "bare" om kablers frekvensgang (farve), detaljering, åbenhed (headroom/stage) og attack/pace (hastighed).

Alle kabler skal sidde i set-up´et et stykke tid, før de "performer" maximums. Om det er noget med atomerne og deres "ikke arbejdmarkedsparate" elektroner, isoleringsmaterialets elektriske opladning eller vores subjektive jeg, som spiller os et puds, er vel ligegyldigt. "Gode"/hammerdyre kabler kan sagtens lyde godt lige ud af æsken, men ALLE kabler vinder over tid! 

Bemærk at kabler som har siddet i ens set-up i laaang tid, er elektrisk klisterede når man hiver dem ud. (Impedans?!)

YEP; gode kabler kan gøre én opmærksom på nye facetter ved éns musik. Og at det såmænd også kan høres, når man sætter sine normale kabler i igen. Er man så lige vidt, og kan man således spare mange penge?

Venligst.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2008 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Stanley; impulsbearbejdning, kablets ledehastighed ved forskellige frekvenser!

Man kan endda tale om kunstigt/med vilje fremhævede impulsforkanter; sårn laver LINN deres lidt pågående, undskyld rytmiske lyd.

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 01:28 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Det var oprindeligt vores mening, at en blindtest skulle indgå som en del af denne stortest. 

Men da Hifi4all er drevet af frivillig arbejdskraft, hvor fritiden fra arbejde og studier tages i brug når vi tester, viste det sig desværre umuligt at gennemføre i praksis. Det var simpelthen ikke muligt at samle staben på ét og samme tidspunkt.

Jeg håber, at I alligevel finder testen inspirerende nok til, selv at lytte på kabler. En test som denne er jo ment som en teaser, som viser lidt af det der rører sig på markedet.

Mvh, Mikkel.

For lige at smide et alternativt og ganske brugbart forslag på bordet, så vil jeg foreslå dig/jer at overveje at invitere brugere fra forummet til at deltage i en blindtest næste gang, der er en kabeltest på programmet. Det kunne give en helt anden, og betydelig mere brugbar debat fordi at netop de folk der står klar med kasteskytset hver gang der anmeldes, nu pludselig har en mulighed for at komme med bag "kulisserne" og selv deltage!

Det kunne iøvrigt også give nogle helt andre input, og netop til en blindtest ville det faktisk være fint med en flok vilkårlige personer - tag det op, og invitér folk næste gang. Det kunne blive særdeles interessant!

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Maj 2008 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Mikkel Gige skrev:

Hej med jer!

Det var oprindeligt vores mening, at en blindtest skulle indgå som en del af denne stortest. 

Men da Hifi4all er drevet af frivillig arbejdskraft, hvor fritiden fra arbejde og studier tages i brug når vi tester, viste det sig desværre umuligt at gennemføre i praksis. Det var simpelthen ikke muligt at samle staben på ét og samme tidspunkt.

Jeg håber, at I alligevel finder testen inspirerende nok til, selv at lytte på kabler. En test som denne er jo ment som en teaser, som viser lidt af det der rører sig på markedet.

Mvh, Mikkel.

For lige at smide et alternativt og ganske brugbart forslag på bordet, så vil jeg foreslå dig/jer at overveje at invitere brugere fra forummet til at deltage i en blindtest næste gang, der er en kabeltest på programmet. Det kunne give en helt anden, og betydelig mere brugbar debat fordi at netop de folk der står klar med kasteskytset hver gang der anmeldes, nu pludselig har en mulighed for at komme med bag "kulisserne" og selv deltage!

Det kunne iøvrigt også give nogle helt andre input, og netop til en blindtest ville det faktisk være fint med en flok vilkårlige personer - tag det op, og invitér folk næste gang. Det kunne blive særdeles interessant!

enig! skide god ide, håber det bliver til noget. Det kunne endda være at h4a ville arrangere en ren blindtest, evt hvor folk selv tager kabler med - Det tror jeg ville være en sucess og noget der kunne debateres om længe.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Maj 2008 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Hvis det gælder AudioQuest kontra Silver Sonic, så kan selv de døve høre forskel.

Og kan kun jeg, blandt 10 andre, høre forskel HVER ENESTE GANG, så er det alligevel ikke statistisk evident; jeg var jo bare "heldig". Fårk A/B-tests!

Ud i vinden, 1., 2., 3. gear og så væk!

Bonné
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2004
Lokalitet: København
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Stanley; impulsbearbejdning, kablets ledehastighed ved forskellige frekvenser!

Man kan endda tale om kunstigt/med vilje fremhævede impulsforkanter; sårn laver LINN deres lidt pågående, undskyld rytmiske lyd.

???!!

Mener du at kabler i sig selv introducerer et fase drej i det hørbare område ? 

MVH

Bonné

Til top Vis Bonné's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bonné

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Maj 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Alle kabler skal sidde i set-up´et et stykke tid, før de "performer" maximums. Om det er noget med atomerne og deres "ikke arbejdmarkedsparate" elektroner, isoleringsmaterialets elektriske opladning eller vores subjektive jeg, som spiller os et puds, er vel ligegyldigt. "Gode"/hammerdyre kabler kan sagtens lyde godt lige ud af æsken, men ALLE kabler vinder over tid! 

Bemærk at kabler som har siddet i ens set-up i laaang tid, er elektrisk klisterede når man hiver dem ud. (Impedans?!)

Altså at kabel "performer" bedre når det har siddet i et set-up et stykke tid, men hvis det sidder for længe bliver det "elektrisk klisteret". Denne "klistering", hvad det så end er, skyldes impedans?
Det er da helt ok at du synes at det er ligegyldigt om det er dit subjektive jeg, der spiller dig et puds, men det forklarer dog hvorfor vi andre ikke oplever det samme.

F.Christians skrev:

YEP; gode kabler kan gøre én opmærksom på nye facetter ved éns musik. Og at det såmænd også kan høres, når man sætter sine normale kabler i igen. Er man så lige vidt, og kan man således spare mange penge?

Ja, så kan man nøjes med at låne et dyrt kabel. Hvis virkningen stadig er der når man spiller videre med et "lakridskabel".

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Maj 2008 kl. 12:47 | IP-adresse registreret  

Ja Stanley; et hvilken som helst kabel lyder bedre, når det har siddet i set-up´et i et stykke tid. Det udvikler i løbet af 10-100 timer, Nordost Blue Heaven skal endda have mere end 200 timer. Og joh; det er bare det sidste, man kan sagtens glædes over et dyrt kabel, inden det er tilspillet.

Kog 1 liter vand i din el-kedel, hiv derefter kablet ud af dyret, og mærk om ikke det er halvsvært, som om det er en kende "klistret"/magnetisk! (Hvad det så end skyldes?)

Mit subjektive "jeg" fejler ikke noget, jeg er nemlig i konstant forbindelse med mit "overjeg"/min sjæl, min bedste ven. Og jeg hører ikke på "nisser", som hårdnakket påstår at man ikke kan høre forskel på kabler i en blindtest/A-B test; jeg undersøger tingene selv.

Du Stanley (); må opleve for lidt, og du er IKKE "vi andre", men bare dig selv! (Mer´)

Låner man et dyrt kabel, kan der (vil der) dukke detaljer op, man ikke før har lagt mærke til i éns yndlingsmusik, blandt andet (bedre og dybere bas, større soundstage ikke at forglemme). Og mange af disse detaljer vil også (mere eller mindre tydeligt) kunne høres med éns lakridskabel, men i langt de fleste tilfælde vælger man alligevel det dyrere kabel, grundet den minimale, men kærkomne opgradering det trods alt er.

Jeg har Nordost, og trods den minimale forskel op gennem rækken, er jeg alligevel hoppet på det "dyre" (købt brugt til 1/3. pris, selvfølgelig) kabel hver gang, og jeg kunne sagtens "lokkes" til at sætte et lidt dyrere kabel i.

(Stadig Stanley): Bild mig ikke ind, at dit 7000-10000kr pr del-anlæg er bundet sammen med lakridskabler?!

Bonné; jeg påstår ikke noget. Og slet ikke at kablet gør nogen ting i sig selv, men kablet er en del af et samlet set-up, og så performer det lidt forskelligt fra set-up til set-up. At du ikke kan finde belæg for min "påstand" på det åh-såh sande orakel I kalder internettet, gør det ikke til løgn og latin. Det er nok mere et spørgsmål, om at det ikke er undersøgt til bunds med hifi-udstyr, kun med mikrobølgeteknologi, hvor tal som 0,1 mikroBell ved 100 terahertz () KLART ingen indflydelse kan have på "det dumme øre". Hvad de andre end påstår, så er øret langt mere følsomt og rigtigt hørende end man kan forestille sig; det er nok mere et spørgsmål om nervevejen fra øre til "jantelovs-undertrykket" hjerne, sammenholdt med "hvad mener de andre?"

Prøv nu selv tingene af. Og Silver Sonic er rigtigt godt til de få bas-ører (i hifi sammenhæng) det trods alt kun koster.

Kom bare med udfald, men pas på de tildelte advarsler, og vid at jeg er "greek-catholic"!

Nok er hifi vigtigt, men nu vil jeg køre en tur på min ydmyge folke-mc, det skal heller ikke undervurderes. I hører bare noget mere musik.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 07:57 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Kog 1 liter vand i din el-kedel, hiv derefter kablet ud af dyret, og mærk om ikke det er halvsvært, som om det er en kende "klistret"/magnetisk! (Hvad det så end skyldes?)

Nu har folk jo forskellige el-kedler, så om jeg forestiller mig din el-kedel korrekt ved jeg ikke, men har du overvejet det faktum at plastic udvidder sig mere i varme end alu, og at det er derfor stikket sidder mere fast i elkedlen når du har varmet vandet op?

Jeg synes faktisk det er ualmindeligt interessant at du bruger denne analogi, for det er et eksempel på dét jeg kalder "enhjørning-teorier". Mennesket søger per definition efter forklaringer. Man ser/hører/oplever et fænomen, og hvis man ikke kan finde en fornuftig forklaring, så opfinder man én.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 08:54 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Mennesket søger per definition efter forklaringer. Man ser/hører/oplever et fænomen, og hvis man ikke kan finde en fornuftig forklaring, så opfinder man én.

Er det ikke definitionen på religion?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Den her teori med "klistrede" kabler holder ikke. Der er for meget Voodoo/religion/mystik/sort magi forbundet med kabler. Prøv at holde det simpelt, og til de fysiske love man kender til. Og lad os blive nede på jorden. Kun fugle og flyvemaskiner kan flyve.

Man skal op i afsindigt høje spændinger, før det alene kan holde på et kabel, et stik, eller en kontakt. Jeg ved ikke om det stadig er tilfældet, men i "gamle dage" havde man på kraftværker nogle kæmpe mekaniske afbrydere når man skulle slutte eller afbryde kredsløb. Her skulle voldsomme kræfter til, for at afbryde de kæmpe spændinger/strømme/effekter, som kom ud af generatorerne. Men en el-kedel??? Er det nu ikke bare den mekaniske modstand i stikket der snyder?

Jo, jeg sluger gerne store kameler, hvis nogen kan bevise denne teori om "klistrede/magnetiske" kabler!  Nu har jeg lige kogt en liter vand i min el-kedel, og stikket var ikke blevet klistret efterflg.!!!

Og så er der lige den med de 200 timers tilspilning af et kabel... Min hårdnakkede påstand er at INGEN kan huske lyden, som den var for 1½ uge siden (eller mere). Jeg gik også selv og troede at jeg havde en god "lyd-hukommelse". Man kan kun huske om det var godt eller skidt. I detaljer, nej!

Hjernen har en evne til at ændre vores minder med tiden, så det vi troede at vi huskede det som, rent faktisk slet ikke var sådan. Det er ikke bare en teori, men er efterprøvet ved forskning!

Skal man teste om et kabel har forandret sig på 200 timer, så er der kun en vej: Køb/lån et kabel af præcis samme type, som er helt nyt og i forseglet indpakning. Sæt det på, og sammenling det med det "200 timers tilspillede". Det har jeg prøvet med forskellige kabler (det betyder ikke alle typer!), og der er ikke forskel !!!

Vil man høre en forskel til det bedre, så skal hjernen nok følge trop. Den fælde er jeg selv røget i flere gange. Jeg er også bare et menneske

Bare mine fem minutter!

Mvh. Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Chr. R.
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Mikkel Gige skrev:
Kun fugle og flyvemaskiner kan flyve.

Hov hov - du glemmer Supermand  

Og han kan - ligesom mig - også høre forskellen på kabler på et rigtigt godt anlæg.

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

AV-precision; hr Christians skrev: "Hvad det så end skyldes"; så læs dog indenad!  

Hvis der er nogen, som opfinder en "fornuftig forklaring", så er det videnskaben, et barn af "oplysningstiden". Tag nu bare deres "teorier" om sort, megatungt stof, så deres lokale teorier om tyngdekraften holder vand, gaaab.  Videnskaben og de politiske ideologier er i princippet opbygget præcist som religionerne.

Svend P; den med definitionen på religion forstod den "religiøse tosse" godt, men der er nu forskel på tro (noget man håber er sådan) og så viden om "de højere planers natur". Det er et spørgsmål om at undersøge tingene, og danne sig sin helt egen subjektive sandhed; der findes intet andet.

(Universets skaber og herre findes IKKE, dertil er universet ALT for stort, omend "nogen" telepatisk har påstået det modsatte overfor Noah, Abraham, Buddha, Jesus, Muhammed og maaange flere.  ??? Det er en lang historie)

Og hr Gige; mine kabler er ALTID halvsvære at trække ud igen, især hvis de har siddet i de ca. 3 måneder der går imellem stik- og bøsningsrens. Og ved det omtalte Nordost Blue Heaven-kabel er det diskantens grynethed, som langsomt (alt for langsomt) forsvinder og afløses af vellyd. Især Miles Davis trompet var et mareridt, og fortæl mig ikke, at jeg ikke kan høre forskel på grynet diskant eller ikke.

Hvis din hjerne er "utilstrækkelig", så stol på din sjæl/6. sans/intuition.

Venligst. 

Den Blå Fisk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2006
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret  

Chr. R. skrev:

Mikkel Gige skrev:
Kun fugle og flyvemaskiner kan flyve.

Hov hov - du glemmer Supermand  

Og han kan - ligesom mig - også høre forskellen på kabler på et rigtigt godt anlæg.

Og insekterne, flagermusene og flyveøglerne.

De kan nok ikke høre den store forskel på kabler, især ikke flyveøglerne, men det kan jeg.

Til top Vis Den Blå Fisk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Den Blå Fisk

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Interessant, jeg besøgte en ven sidste weekend for at høre hans nye netkabler og stikdåser efter alle kunstens regler....og havde selv lidt med også.

Efter et par timers hygge og musik skulle vi så prøve lidt blindtest. Han mente at forskellene var så store at alt hemmelighedskræmmeriet var lidt latterligt, men jeg insisterede. Jeg byttede og han lyttede. Jeg skulle have et standard kabel med der skulle sættes på preampen og skiftes imellem hans nye og det i blindmode.

Faktum var at jeg havde 4 standard kabler med og fik skiftet hele molivitten ud uden han blev bedre til at ramme

Det minder mig også om en gammel duel i High-Fidelity imellem to medarbejdere. Coax eller Optisk overførsel fra CD-drev til DAC. Ham der stillede op mente det ville være som at stjæle slik fra små børn, fordi forskellene jo var så dramatisk store....indtil det var overstået og han måtte æde hans hat...han kunne ikke høre forskel på sit eget setup

Man ved rigtig meget, men kun når man kan se det

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:
Hvis der er nogen, som opfinder en "fornuftig forklaring", så er det videnskaben, et barn af "oplysningstiden". Tag nu bare deres "teorier" om sort, megatungt stof, så deres lokale teorier om tyngdekraften holder vand, gaaab.  Videnskaben og de politiske ideologier er i princippet opbygget præcist som religionerne.

Det var da den værste omgang ævl jeg længe har hørt.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

Mikkel G
Administrator gruppe
Administrator gruppe
Redaktør og Indehaver

Bruger siden: 09 August 2006
Sendt: 07 Maj 2008 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hej med jer!

Hvor er det godt at se denne debat få et godt skud humor ind fra højre  Mere af det, tak!

F.Christians, jeg sætter slet ikke spørgsmålstegn ved de oplevelse du har, for det er helt sikkert det du oplever. Men jeg nævner blot at 200 timer er lang tid, og så godt husker meneskets hjerne altså ikke de små detaljer. Har du prøvet det jeg nævnte, med at sammenligne dit 200 timer tilspillede kabel, med et helt nyt og råt? Kun da kan du udelukke den psykiske faktor.

Jeg har tidligere nævnt det, men jeg er selv faldet i med begge ben, da jeg skulle prøve et netkabel. Det var ikke så dyrt, producenten nævnte på sin hjemmeside, at det ikke altid gav en forbedring, det var ikke fallos-tykt, og så var det i en flot orange farve. Alt sammen vand på min mølle! Jeg satte det til, og sikke en forbedring! Lydbilledet var meget større! Så satte jeg standard kablet på igen, og så lød det lige så godt som det orange!   Så jo hjernen snyder os til en forbedring, når vi vil ha' den.

Tak for en sober debat.

Mvh, Mikkel.

Til top Vis Mikkel G's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mikkel G

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 07 Maj 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

AV-precision; hr Christians skrev: "Hvad det så end skyldes"; så læs dog indenad!  

Der er ikke noget der hedder "at læse indenad". Hvis du vil have mig til at forstå hvad du mener, så skriv hvad du mener.

F.Christians skrev:

Jeg har ikke sagt et ord om videnskab. Jeg har sagt at almindelig sund fornuft kan forklare meget. Men hvis videnskabelige teorier er uinteressante, hvorfor så de hjemmebryggede teorier? Hvorfor ikke bare lytte til dimserne, og vælge dét der lyder bedst? Hvorfor skal der absolut proppes alle mulige og ikke mindst umulige obskure forklaringer på?

Jeg afskyr tankegangen om at alt skal prøves, før man kan forkaste det. Jeg tillader mig at postulere at en hundel**t smager dårligt, selv om jeg ikke har smagt på én.

EDIT: Jeg påstår iøvrigt ikke at der ikke er forskel (på lyd-kabler, billedkvalitets-forskel på HDMI-kabler, det er en anden snak og en anden tråd...). Jeg ved ikke nok om emnet til at afvise det. Jeg angriber bare de til tider særdeles obskure forklaringer på hvorfor der skulle være forskel. Så hellere forfalde til "jeg ved ikke hvorfor der er forskel, det er der bare".

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Maj 2008 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Jeg tillader mig at postulere at en hundel**t smager dårligt, selv om jeg ikke har smagt på én.

Ligger flad af grin.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 08 Maj 2008 kl. 00:21 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Ligger flad af grin.

Det gør jeg også når jeg hører nogle af de argumenter folk kan opfinde, for at forklare de forskelle de synes de hører/ser, så min analogi holder åbenbart vand  Det sker ikke helt sjældent at der grines ad åbenlyst tåbelige produkter, hvorefter én eller anden fornærmet udbryder "jamen har du prøvet???" Jeg behøver ikke blitze alle mine CD'er med UV-lys for at fortælle dig at det ikke virker.

<< Forrige Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes