Emne: Dynaudio OCOS højttalerkabler ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 12:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Jeg har et pt et sæt occos kabler(ja, af den nye slags) og jeg må sige at det er klart det mest neutrale kabel jeg har hørt.
Jeg har både haft Tara Labs The One, MIT MAgnum S1, Store Kimber kabler(kan ikke huske den exacte model. Fælles for alle kabler har været at de har sat deres helt personlige præg på lyden.
Det jeg har oplevet med occos er(og det lyder åndsvagt, men) det lyder ikke af noget. Og det er det, jeg forbinder med et neutralt kabel, hvilket gør at det er de andre komponenter i kæden, der sætter deres præg på lyden.
Jeg har ingen teknisk indsigt i kabler, men bare brugt mine øre til at vurdere oplevelsen med.
Jeg gider heller ikke ud i nogen lang religionskrig omkring kabler. Jeg har min mening og den vil jeg have lov at beholde
MVH WRONG
|
|
|
Hehe.... når du kommer med sådan en klar besked, betyder det for mig at jeg skal ASAP ud og se på disse kabler.... Kedeligt vi er så lang væk fra hinanden så kunne jeg jo lige låne dine hehe----
/p __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som tidligere nævnt er disse kabler ikke en nyhed. Jeg har prøvet dem tilbage i 80'erne hvor de blev forkastet på grund af den høje kapacitive belastning. Langt fra alle forstærkere var (er) glade for kapacitet i højttalerkabler. Lydmæssigt var de slanke og manglede krop. Kan dog ikke afvise at andre vil vurdere det anderledes med andre højttalere og forstærkere.
Om kablerne så opfører sig anderledes med nyere moderne forstærker konstruktioner skal jeg ikke kunne sige. Min erfaring er dog generelt at kapacitet i højttalerkabler (eller andre kabler) bør holdes på et lavt niveau.
Da kapacitet og induktion er indbyrdes afhængige er det et spørgsmål om kompromis. Her har Dynaudio så tydeligt prioriteteret at holde induktionen nede og dermed får det et kabel der afviger en del fra de fleste andre kabler på markedet.
Til sidst lige et spørgsmål: "Hvilke kabelproducenter reklamerer med ikke neutrale og farvede kabler?"  __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror for så vidt gerne, at Dynaudios kabler har en lille impedans. Antager vi, at de er lavet af kobber, lad os tage en længde på 1 meter og et tværsnit på 1mm2, så er DC-modstanden på ca. 0,01678 Ohm. Faktisk er DC-modstanden på de fleste højttalerkabler forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand. Er et tidsvarende kabel lavet af sølv, bliver DC-modstanden 0,01586 Ohm.
At hævde, at at almindelige højttaler kabler har en impedans ved 10Hz på 8000 Ohm er direkte utroværdigt og, synes jeg, kræver en forklaring fra producenten. Jeg synes også, at det lyder interessant, at Dynaudios kabler har en karakterisk impedans på 8 Ohm. Gælder det op igennem det hørbare område, så bør det give store problemer med bas-gengivelsen, idet det svarer til, at forstærkerens udgangsimpedans set fra højttalerens synspunkt så er 8 Ohm, og det giver ikke god lyd.
At man godt kan have forskellige længder til sine højttalere kommer ikke bag på mig, i hvertfald rent DC-mæssigt, idet DC-modstanden, med mindre der er tale om en katastrofal fejlkonstuktion, altid vil være forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand (jf. ovenstående regnestykke). Nå nej, den karakteristiske impedans på Dynaudios kabler var jo 8 Ohm...... Og den må da variere med kabellængden. Eller hvad?
Hvorvidt kablerne lydet godt, kan jeg selvsagt ikke dømme om, da jeg ikke har hørt dem. De lyder sikkert udmærket. Men jeg har lidt vanskeligt ved at tage Dynaudios oplysninger om det rent tekniske alvorligt.
Med venlig hilsen Jens
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
wrong skrev:
Jeg har et pt et sæt occos kabler(ja, af den nye slags) og jeg må sige at det er klart det mest neutrale kabel jeg har hørt.
Jeg har både haft Tara Labs The One, MIT MAgnum S1, Store Kimber kabler(kan ikke huske den exacte model. Fælles for alle kabler har været at de har sat deres helt personlige præg på lyden.
Det jeg har oplevet med occos er(og det lyder åndsvagt, men) det lyder ikke af noget. Og det er det, jeg forbinder med et neutralt kabel, hvilket gør at det er de andre komponenter i kæden, der sætter deres præg på lyden.
Jeg har ingen teknisk indsigt i kabler, men bare brugt mine øre til at vurdere oplevelsen med.
Jeg gider heller ikke ud i nogen lang religionskrig omkring kabler. Jeg har min mening og den vil jeg have lov at beholde
MVH WRONG
|
|
|
Hehe.... når du kommer med sådan en klar besked, betyder det for mig at jeg skal ASAP ud og se på disse kabler.... Kedeligt vi er så lang væk fra hinanden så kunne jeg jo lige låne dine hehe----
/p
|
|
|
Hej Panos.
Ja, det kunne du sagtens. Får du ellers skruet i noget for tiden?
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
golfdane skrev:
wrong skrev:
Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse mod læserens intelligens.
Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.
Niels
|
|
|
Har du overhovedet hørt disse kabler Nilau?
MVH WRONG
|
|
|
Hvad har det med sagen at gøre? Seriøst! Hvis man forsøger at retfærdiggøre sit kabels konstruktion (og pris) med dokumentation af den kaliber (masser af formler og grafer) som Dynaudio's, må man forvente en vis form for videnskabelig redelighed.
Jeg har, da jeg læste til elektroniktekniker (fik desværre aldrig job indenfor mit område), lavet beregninger på hvad der sker hvis en 50ohms transmissionslinie blev fejltermineret. De problemer som dette medførte, lå LAAAANGT over det hørbare område, og der terminerede vi med 1Mohm.
Tror desværre at beregningerne og grafen forsvandt i seneste oprydning.
|
|
|
Ikke andet end at jeg generelt syntes folk glemmer at bruge ørerne og hæfter sig for meget ved målinger.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
golfdane skrev:
wrong skrev:
Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse mod læserens intelligens.
Niels
|
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Hvad har det med sagen at gøre? Seriøst! Hvis man forsøger at retfærdiggøre sit kabels konstruktion (og pris) med dokumentation af den kaliber (masser af formler og grafer) som Dynaudio's, må man forvente en vis form for videnskabelig redelighed.
Jeg har, da jeg læste til elektroniktekniker (fik desværre aldrig job indenfor mit område), lavet beregninger på hvad der sker hvis en 50ohms transmissionslinie blev fejltermineret. De problemer som dette medførte, lå LAAAANGT over det hørbare område, og der terminerede vi med 1Mohm.
Tror desværre at beregningerne og grafen forsvandt i seneste oprydning.
|
|
|
Ikke andet end at jeg generelt syntes folk glemmer at bruge ørerne og hæfter sig for meget ved målinger.
MVH WRONG |
|
|
Sandt nok, men som Nilau, hæfter jeg mig ved Dynaudio's forsøg på at underbygge deres kabelkonstruktion med noget som må betragtes som irrelevant for den kobling der er mellem en effektforstærker og en højttaler. Dengang folk fiflede med skærmede højttaler kabler var argumentet ikke impedanstilpasning, men forsøg på at undgå indstråling med dertil hørende Radio Moskva (stort set alt kørte jo med tilbagekobling). Jeg mindes en kabelkonstruktion på TNT-AUDIO.COM, hvor der anvendes antennekabler. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
Heldig Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2008 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
Niels
|
|
|
Jeg læser det som om at du ønsker de gode gamle dage tilbage, og at du savner de gode ting fra Kina.
hmm sådan går det når man bare gætter.

|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jens Mortensen skrev:
Jeg tror for så vidt gerne, at Dynaudios kabler har en lille impedans. Antager vi, at de er lavet af kobber, lad os tage en længde på 1 meter og et tværsnit på 1mm2, så er DC-modstanden på ca. 0,01678 Ohm. Faktisk er DC-modstanden på de fleste højttalerkabler forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand. Er et tidsvarende kabel lavet af sølv, bliver DC-modstanden 0,01586 Ohm.
At hævde, at at almindelige højttaler kabler har en impedans ved 10Hz på 8000 Ohm er direkte utroværdigt og, synes jeg, kræver en forklaring fra producenten. Jeg synes også, at det lyder interessant, at Dynaudios kabler har en karakterisk impedans på 8 Ohm. Gælder det op igennem det hørbare område, så bør det give store problemer med bas-gengivelsen, idet det svarer til, at forstærkerens udgangsimpedans set fra højttalerens synspunkt så er 8 Ohm, og det giver ikke god lyd.
At man godt kan have forskellige længder til sine højttalere kommer ikke bag på mig, i hvertfald rent DC-mæssigt, idet DC-modstanden, med mindre der er tale om en katastrofal fejlkonstuktion, altid vil være forsvindende lille i forhold til højttalerens DC-modstand (jf. ovenstående regnestykke). Nå nej, den karakteristiske impedans på Dynaudios kabler var jo 8 Ohm...... Og den må da variere med kabellængden. Eller hvad?
Hvorvidt kablerne lydet godt, kan jeg selvsagt ikke dømme om, da jeg ikke har hørt dem. De lyder sikkert udmærket. Men jeg har lidt vanskeligt ved at tage Dynaudios oplysninger om det rent tekniske alvorligt.
Med venlig hilsen Jens
|
|
|
Jeg tror du har misforstået impedans. Impedans er ikke lig med modstand. Så en karakterisktisk impedans på 8 ohm er ikke lig med modstand. Impedans varierer ej heller med kabellængden. Et antennekabel er f.eks. på 75 ohm (impedans), men modstanden for et 2 meter kabel, vil være tæt på 0 ohm.
|
Til top |
|
|
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3707
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 18:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Nilau skrev:
Niels
|
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Nej. Og det er heller ikke nødvendigt. Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en krone af mig. Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med talentløst ordskvalder. Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et professionelt reklamebureau til at forfatte teksten. Mvh. Niels
|
Til top |
|
|
K--L Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
wrong skrev:
Nilau skrev:
Niels
|
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Nej. Og det er heller ikke nødvendigt. Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en krone af mig.
Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med talentløst ordskvalder.
Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et professionelt reklamebureau til at forfatte teksten.
Mvh. Niels
|
|
|
tja det er en typisk udtalelse fra en hobby elektrofagtekniker der sidder med sin egen hjemmestrikede lommefilosofi om hvordan tingene hænger sammen hvad med at vi efterhånden fik lidt seriøsitet ind i debaten
|
Til top |
|
|
P Sikjær Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 449
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nogen der har hørt kablet endnu?  __________________ Peter Sikjær
|
Til top |
|
|
Medlem Udelukket fra forum

Bruger siden: 03 August 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 2084
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
P Sikjær skrev:
Nogen der har hørt kablet endnu? |
|
|
wrong skrev:
MVH WRONG
|
|
|
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
K--L skrev:
Nilau skrev:
wrong skrev:
Nilau skrev:
Niels
|
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Nej. Og det er heller ikke nødvendigt. Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en krone af mig.
Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med talentløst ordskvalder.
Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et professionelt reklamebureau til at forfatte teksten.
Mvh. Niels
|
|
|
tja det er en typisk udtalelse fra en hobby elektrofagtekniker der sidder med sin egen hjemmestrikede lommefilosofi om hvordan tingene hænger sammen hvad med at vi efterhånden fik lidt seriøsitet ind i debaten
|
|
|
Jeg tror seriøsiteten forsvandt da Dynaudio introducerede at vi skulle købe impedanstilpassede højttalerkabler til vores næsten 0ohms udgangsimpedans forstærkertrin og vores højttalere som svinger ganske voldsomt i impedans (mine egne sniger sig vist ned omkring 1,2 ohm i et begrænset område). __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
Sensali Udelukket fra forum

Bruger siden: 22 Februar 2010 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 26
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
wrong skrev:
Nilau skrev:
Dynaudios skriftlige markedsføring af en gemen kabelserie (OCOS) er en fornærmelse
mod læserens intelligens. Shame on you, Dynaudio! Der forsvandt den sidste rest af troværdighed.Niels |
|
|
MVH WRONG
|
|
|
Nej. Og det er heller ikke nødvendigt.Et firma som står bag en sådan tekst (produktomtale) får aldrig en
krone af mig.Et firma der i dén grad prøver at løbe om hjørner med forbrugeren med en helt usandsynlig omgang techno-
babble, har efter min mening et produkt som de åbenbart ikke kan få afsat på andre måder end ved at fylde læseren med
talentløst ordskvalder.Jeg mener stadig at Dynaudio burde skamme sig - uanset om de har sat en ingeniørlærling eller et
professionelt reklamebureau til at forfatte teksten.Mvh.Niels |
|
|
Det gør de fleste idag.
Bruger du kun hifi4all og Nerds til sure opstød ?
Kigger man dine indlæg igennem er det yderst få indlæg der bare er lidt positivt i
|
Til top |
|
|
Jens Mortensen Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 483
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Jens Mortensen skrev:
Med venlig hilsen Jens
|
|
|
Jeg tror du har misforstået impedans. Impedans er ikke lig med modstand. Så en karakterisktisk impedans på 8 ohm er ikke lig med modstand. Impedans varierer ej heller med kabellængden. Et antennekabel er f.eks. på 75 ohm (impedans), men modstanden for et 2 meter kabel, vil være tæt på 0 ohm. |
|
|
Kjeldsen, jeg ved godt, at der kan være forskel på Ohmsk modstand og impedans. Impedans er som udgangspunkt et komplekst tal, der består af en frekvensuafhængig realdel (den ohmske modstand) og en frekvensafhængig imaginær del. Hvis Dynaudio taler om en karakteristisk impedans på 8 Ohm, så er det (som jeg husker det fra min uddannelse som civilingeniør (E)) pr. definition realdelen af impedansen, de taler om. Og den hænger sammen med kablets længde og tykkelse. Hvis ikke det, de mener, når de skriver 8 Ohm, er realdelen, så må det være "længden" af den vektor bestående af en realdel og en imaginær del, der beskriver impedansen, de mener. Og da imaginærdelen pr. definition er frekvensafhængig, så varierer impedansen, længden af vektoren, med frekvensen, og kan ikke være konstant over det hørbare spektrum. Er længden af vektoren frekvensuafhængig, så er det fordi der er tale om en ohmsk modstand. Så jeg vil fastholde, at Dynaudio er fulde af vås. Jeg håber, at det var forståeligt. Med venlig hilsen
|
Til top |
|
|
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE]Kjeldsen, jeg ved godt, at der kan være forskel på Ohmsk modstand og impedans. Impedans er som
udgangspunkt et komplekst tal, der består af en frekvensuafhængig realdel (den ohmske modstand) og en
frekvensafhængig imaginær del. Hvis Dynaudio taler om en karakteristisk impedans på 8 Ohm, så er det (som jeg husker
det fra min uddannelse som civilingeniør (E)) pr. definition realdelen af impedansen, de taler om. Og den hænger sammen
med kablets længde og tykkelse. Hvis ikke det, de mener, når de skriver 8 Ohm, er realdelen, så må det være "længden" af
den vektor bestående af en realdel og en imaginær del, der beskriver impedansen, de mener. Og da imaginærdelen pr.
definition er frekvensafhængig, så varierer impedansen, længden af vektoren, med frekvensen, og kan ikke være konstant
over det hørbare spektrum. Er længden af vektoren frekvensuafhængig, så er det fordi der er tale om en ohmsk modstand.
Så jeg vil fastholde, at Dynaudio er fulde af vås.Jeg håber, at det var forståeligt.Med venlig hilsen[/QUOTE]
Så husker du forkert
http://en.wikipedia.org/wiki/Characteristic_impedance
|
Til top |
|
|
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
-> til Mr. Wrong.
Åk ja.. et eller andet skruer jeg jo altid på... det kan være at der kommer nogle billeder i et nyt tråd om ikke så længe :)
/p __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
Til top |
|
|
wrong Forum Bruger

|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
-> til Mr. Wrong.
Åk ja.. et eller andet skruer jeg jo altid på... det kan være at der kommer nogle billeder i et nyt tråd om ikke så længe :)
/p
|
|
|
Lyder som altid spændende
|
Til top |
|
|
Old_school Forum Bruger

Bruger siden: 03 Oktober 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 472
|
Sendt: 28 Februar 2010 kl. 20:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|