Forfatter |
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9389
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Frankie skrev:
BINGO OCOS kablet er såmænd bare lavet i sammajbejde med SCHUNER og DYNAUDIO for at få filteret "INDBYGGET" i kablet ved hjælp af de rigtige matrialer ! Et ZOBEL filter er en MEGET gammel opfindelse der skulle impedanstilpasse SENDER udstyr i gamle dage ! ( HF VHF og UHF )
Der er INTET nyt i den sag tværtimod !! En anden interessant ting i den sag er jo at et coax kabel slet IKKE er beregnet til LF ( 20 - 20Khz ) ! Men når det så er sagt så LYT til kablet i stedet for at bruge tid på tekniske detaljer !! Det KUNNE jo være at det lyder godt på DIT anlæg ! 
Frankie
|
|
|
Det står jo også i Dynaudios materiale, at dette er en meget gammel opfindelse. Det "nye" ligger i at få transformeret virkningen til audiofrekvenser. For HF er impedansen frekvensuafhæng, da de frekvensafhængige elementer er forsvindende små, og derfor simplificeres forholdende. Ved LF (som en anden i tråden også har gjort opmærksom på) er den karakteristiske impedans dog stærkt frekvensafhængig, og blandt andet her har der åbenbart ligget en udfordring. Om alt dette tekniske snak overhoved er reelt, kan jeg ikke udtale mig om. Det er vel heller ikke meningen at alm. hififorbrugere skal kunne gennemskue det tekniske, men blot bruge ørerne.
|
Til top |
|
|
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
Frankie skrev:
BINGO OCOS kablet er såmænd bare lavet i sammajbejde med SCHUNER og DYNAUDIO for at få filteret "INDBYGGET" i kablet ved hjælp af de rigtige matrialer ! Et ZOBEL filter er en MEGET gammel opfindelse der skulle impedanstilpasse SENDER udstyr i gamle dage ! ( HF VHF og UHF )
Der er INTET nyt i den sag tværtimod !! En anden interessant ting i den sag er jo at et coax kabel slet IKKE er beregnet til LF ( 20 - 20Khz ) ! Men når det så er sagt så LYT til kablet i stedet for at bruge tid på tekniske detaljer !! Det KUNNE jo være at det lyder godt på DIT anlæg ! 
Frankie
|
|
|
Det står jo også i Dynaudios materiale, at dette er en meget gammel opfindelse. Det "nye" ligger i at få transformeret virkningen til audiofrekvenser. For HF er impedansen frekvensuafhæng, da de frekvensafhængige elementer er forsvindende små, og derfor simplificeres forholdende. Ved LF (som en anden i tråden også har gjort opmærksom på) er den karakteristiske impedans dog stærkt frekvensafhængig, og blandt andet her har der åbenbart ligget en udfordring. Om alt dette tekniske snak overhoved er reelt, kan jeg ikke udtale mig om. Det er vel heller ikke meningen at alm. hififorbrugere skal kunne gennemskue det tekniske, men blot bruge ørerne. |
|
|
Nej, det er præcist formålet med det salgsmateriale(gas). Den almene forbruger skal ikke have en chance for at kunne vurdere produktet. Det er simpel snyd og humbug det der står og jeg forstår ikke at nogen vil bruge deres skattetyngede kroner på den slags. Når vi taler om frekvenser tæt på DC (hvad audiosignaler nu er, relativt set), bør kablet blot modelleres som en seriemodstand og en selvinduktans og en parallel kapacitet og parallel konduktans. Vi skal ikke hen og snakke transmissionslinier eller specielle mekaniske geometrier der alt sammen hører til i high-speed området. Desuden synes jeg da bestemt det er positivt at nogen kommer på banen og afkræfter den slags vrøvl. Dette er med tanke på de der straks andrager at et kritisk videnskabeligt syn på sagen er "negativt" og man blot bør bruge ørerne. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Nej, det er præcist formålet med det salgsmateriale(gas). Den almene forbruger skal ikke have en chance for at kunne vurdere produktet. Det er simpel snyd og humbug det der står og jeg forstår ikke at nogen vil bruge deres skattetyngede kroner på den slags.
Når vi taler om frekvenser tæt på DC (hvad audiosignaler nu er, relativt set), bør kablet blot modelleres som en seriemodstand og en selvinduktans og en parallel kapacitet og parallel konduktans. Vi skal ikke hen og snakke transmissionslinier eller specielle mekaniske geometrier der alt sammen hører til i high-speed området.
Desuden synes jeg da bestemt det er positivt at nogen kommer på banen og afkræfter den slags vrøvl. Dette er med tanke på de der straks andrager at et kritisk videnskabeligt syn på sagen er "negativt" og man blot bør bruge ørerne.
|
|
|
Jeg betragter mig som almindelig forbruger, men synes også det er sjovt at læse producenternes tekniske forklaring. Men, jeg kan ikke tage stilling til det teoretisk, for jeg er ikke en dygtig HF/LF ingeniør, og derfor kan jeg bruge de kritiske indlæg til lige så lidt som Dynaudios tekniske beskrivelse. Jeg ved ikke hvem der har ret, og kan derfor kun bruge mine ører. Mine ører siger mig, at der er forskel på kabler, men ikke i en grad så jeg gider bekymrer mig om det.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
KimHRasmussen skrev:
Nej, det er præcist formålet med det salgsmateriale(gas). Den almene forbruger skal ikke have en chance for at kunne vurdere produktet. Det er simpel snyd og humbug det der står og jeg forstår ikke at nogen vil bruge deres skattetyngede kroner på den slags.
Når vi taler om frekvenser tæt på DC (hvad audiosignaler nu er, relativt set), bør kablet blot modelleres som en seriemodstand og en selvinduktans og en parallel kapacitet og parallel konduktans. Vi skal ikke hen og snakke transmissionslinier eller specielle mekaniske geometrier der alt sammen hører til i high-speed området.
Desuden synes jeg da bestemt det er positivt at nogen kommer på banen og afkræfter den slags vrøvl. Dette er med tanke på de der straks andrager at et kritisk videnskabeligt syn på sagen er "negativt" og man blot bør bruge ørerne.
|
|
|
Jeg betragter mig som almindelig forbruger, men synes også det er sjovt at læse producenternes tekniske forklaring. Men, jeg kan ikke tage stilling til det teoretisk, for jeg er ikke en dygtig HF/LF ingeniør, og derfor kan jeg bruge de kritiske indlæg til lige så lidt som Dynaudios tekniske beskrivelse. Jeg ved ikke hvem der har ret, og kan derfor kun bruge mine ører. Mine ører siger mig, at der er forskel på kabler, men ikke i en grad så jeg gider bekymrer mig om det. |
|
|
Jeg medgiver at det er sjovt at læse. Om man vil grine eller græde er helt op til én selv. Dog burde sund fornuft også være inde over når man som forbruger skal af med pengene. Et kabel beskrives i det lave frekvensspetrum af de parasiteffekter jeg nævnter før, det må enhver kunne medgive og set i det lys er der f.eks. i en forstærker hundredevis af komponenter, hver med deres parasiteffekter i både komponenter, indbyrdes induktans og jeg skal komme efter dig. Dette er et studium der i sig selv tager år, så givet forstærkerens (eller enhver anden komponet i anlægget) usikkerheder vs. kablets, ved jeg da godt hvor jeg helst vil lægge mine penge. EDIT: Ok, ikke enhver ved hvordan man modellerer et kabel i det lave frekvensspektrum, men enhver på første eller andet semester i en elektronik, mechatronics eller dataretning burde. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2007 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1187
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet!
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
Vi taler om et emne vores hedenganegn blad High Fidelity kom pænt dybt omkring allerede i,
var det så vidt jeg husker 1978 |
|
|
Jeg er født i '85.  Men mener du ikke "Hi-Fi & Elektronik"? Der er jo stadig et dansk blad der hedder "High Fidelity". __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
floe Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3160
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 14:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
floe skrev:
KimHRasmussen skrev:
ML_CLS skrev:
Vi taler om et emne vores hedenganegn blad High Fidelity kom pænt dybt omkring allerede i,
var det så vidt jeg husker 1978 |
|
|
Jeg er født i '85. 
Men mener du ikke "Hi-Fi & Elektronik"? Der er jo stadig et dansk blad der hedder "High Fidelity".
|
|
|
Desværre ikke nej.
|
|
|
Ærgeligt. Så behøver jeg ikke besøge DSB's bladkiosk når jeg skal langt. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet!
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1750
|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 23:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må indrømme at jeg lurede noget på Dynaudios beskrivelse af deres 50 ohms signalkæde. 50 ohm udgangsimpedans, 50 ohms
kabel og 50 ohms indgang. Helt ærligt, myten om at 50 ohm skulle være optimalt for audio liniesignaler er noget forfærdeligt
bavl. Den myte har eksisteret i 40 år eller mere, og der ingen argumentation for den overhovedet. Tværtimod vil et 50 ohms
kabel typisk give høj kapacitet, som jo er uønsket i liniesignaler. Så hvis det er det samme de lægger til grund for de 8 ohm, så
mener jeg de er ude noget der ikke holder.
Iøvrigt så husker jeg også OCOS tilbage fra 80`erne, hvor det vist kostede omkring 100 kr meteren, hvis jeg husker rigtigt. Nu
bliver det så relanceret til en langt højere pris, med en gang technobabble som argumentation. Det syntes jeg unægteligt er
skuffende, fra et ellers seriøst firma.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 01 Marts 2010 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
ML_CLS skrev:
For lige at vende tilbage til emnet 
Der bliver nævnt at Zobel netværk bruges til impedans tilpasse dvs. for HiFi uvedkommende elektronik udstyr.
Sagen er at man implantere Zobelnetværk på udgangen af konventionelle forstærkere, for at den ikke skal gå i selvsving
pga. dynamiske højttaleres induktion, spoler i udgangen af samme for at den ikke skal "se" en for stor kapacitiv
belastning (fasevinkel).
jeg kan nu for sjov for se hvem der er så erfarende og altvidende mht. dette emne....,
ved stille følgene spøgsmål:
Nævn navnet på den første (og muligvis eneste) "High End" power-amp som var/er en konstruktion uden hverken Zobel
netværk eller spole i udgangen ?
|
|
|
Jeg ved ikke om de er de eneste, men Naim bruger ikke spole, fordi den skulle lave et eller andet, de ikke mener er så
heldigt. I stedet lægger de induktionenen i deres højttalerkabel, som de så selvfølgelig anbefaler at man bruger.
Så i princippet kan en Naim stå af, hvis man bruger et for højkapacitivt kabel.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 00:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Som tidligere nævnt er disse kabler ikke en nyhed. Jeg har prøvet dem tilbage i 80'erne hvor de blev
forkastet på grund af den høje kapacitive belastning. Langt fra alle forstærkere var (er) glade for kapacitet i højttalerkabler.
Lydmæssigt var de slanke og manglede krop. Kan dog ikke afvise at andre vil vurdere det anderledes med andre højttalere
og forstærkere.
Om kablerne så opfører sig anderledes med nyere moderne forstærker konstruktioner skal jeg ikke kunne sige. Min
erfaring er dog generelt at kapacitet i højttalerkabler (eller andre kabler) bør holdes på et lavt niveau.
Da kapacitet og induktion er indbyrdes afhængige er det et spørgsmål om kompromis. Her har Dynaudio så tydeligt
prioriteteret at holde induktionen nede og dermed får det et kabel der afviger en del fra de fleste andre kabler på
markedet.
Til sidst lige et spørgsmål: "Hvilke kabelproducenter reklamerer med ikke neutrale og farvede kabler?"  |
|
|
Hvis vi lige ser bort fra Naim, så bør enhver kvalitetsforstærker være komplet immun overfor kapacitet i et højtalerkabel.
Prøv iøvrigt at læse Jenvings argumentation hvorfor højttalerkabler bør have høj kapacitet, og lav induktion
http://www.jenving.se/ply.htm
I singleendede signalkabler er kapacitet uønsket, fordi den laver et lavpasfilter pga relativt høj udgangsimpedans. Det
problem er der ikke i højttalerkabler, pga den lave udgangsimpedans.
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er jenving/supra mere ekspert end Dynaudio/OCOS? Der tales om skineffekt, som mange andre siger overhovedet ikke har betydning i audioområdet, og at elektronernes direkte vej forhindres ved forsølvede ledere. Det er for mig ligeså tvetydigt sandt/usandt som alle andre producenters kabelsnak.
Jeg har skam hørt suprakabler, og har ikke lagt mærke til nogen revolution i lyden fra deres kabler.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 15:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man kan gøre noget for at reducere skineffekten, hvorfor så ikke gøre det? Jenving beskriver klart hvorfor han gør som
gør, og kan endda underbygge det med skopbilleder. Lad os også se det fra Dynaudio
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Dynaudio har en noget mere tilbundsgående forklaring på deres hjemmeside. Faktisk mindes jeg ikke andre
producenter, har beskrevet deres kabler så udførligt.
http://www.dynaudio.com/eng/pdf/DYN_Ocos_TechnGrundl_INT.pdf |
|
|
Det er da også den værste gang vrøvl jeg længe har læst. Formlerne fejler som sådan ikke noget, men de udsang der står under næsten hver eneste formel er det pureste vrøvl og kan bestemt ikke anvendes i de sammenhænge som de bliver. Faktisk er der vrøvl i næsten samtlige sætninger. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
Til top |
|
|
Tweaker Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det der er noget vrøvl er, at de drager paraleller imellem høj og lavfrekvens overførsel, og for at det ikke skal være løgn, så
drager de paraleller imellem liniesignaler og højttalersignaler. Det er som at sammenligne æbler, pærer og bananer.
|
Til top |
|
|
K--L Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 17 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 59
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
André Jensen skrev:
Dynaudio har en noget mere tilbundsgående forklaring på deres hjemmeside. Faktisk mindes jeg ikke andre producenter, har beskrevet deres kabler så udførligt.
|
|
Det er da også den værste gang vrøvl jeg længe har læst. Formlerne fejler som sådan ikke noget, men de udsang der står under næsten hver eneste formel er det pureste vrøvl og kan bestemt ikke anvendes i de sammenhænge som de bliver.
Faktisk er der vrøvl i næsten samtlige sætninger.
|
|
|
hmm kan du ikke prrøve at uddybe hvad du mener med at de udsagn der står under hver eneste formel er vrøvl og hvad så eventuelt skulle have stået i steden for
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Slettet!
|
Til top |
|
|
Kjeldsen Branchemedlem

Kjeldsens forbindelser
|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
K--L skrev:
KimHRasmussen skrev:
André Jensen skrev:
Dynaudio har en noget mere tilbundsgående forklaring på deres hjemmeside. Faktisk mindes jeg ikke andre producenter, har beskrevet deres kabler så udførligt.
|
|
Det er da også den værste gang vrøvl jeg længe har læst. Formlerne fejler som sådan ikke noget, men de udsang der står under næsten hver eneste formel er det pureste vrøvl og kan bestemt ikke anvendes i de sammenhænge som de bliver.
Faktisk er der vrøvl i næsten samtlige sætninger.
|
|
|
hmm kan du ikke prrøve at uddybe hvad du mener med at de udsagn der står under hver eneste formel er vrøvl og hvad så eventuelt skulle have stået i steden for |
|
|
Jeg har forsøgt om jeg kan finde andre med så kritisk holdning, men det er endnu ikke lykkedes.
|
Til top |
|
|
ML_CLS Forum Bruger

|
Sendt: 02 Marts 2010 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er fuldstændig enig! 
Der er altså helt klart for meget ......,

i dette forum og for lidt reel viden, det forholder sig sådan i denne tråd,
at folk kan komme med deres "reklame" gas som er i den modsatte retning af Dynaudio's PDF doc.
Det er faktisk meget søgeligt!!!! at der ingen "skribenter" som kan presentere en tekst der bare er en lille smule mere valid i den anden retning ...., at tale om skin effekt mm. er som at sige at jorden er rund efter at Dynaudio har påstået at jorden er flad. (der er taler om grundviden fysiske forhold som der ikke bare kan rykkes på)
Velkomme til den danske udgave af Audiokarma
(en tanke der som jeg har haft i et pænt stykke tid om H4A forum)
Farvel! NOVICER! jeg har bedre ting at tag mig til........, ********* ******* *******! __________________ Fort Lauderdale, Florida
|
Til top |
|
|