Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 13:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Medie center - DTS lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Juli 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 April 2011 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Hey allesammen.

Det er sådan at jeg vil til at købe et medie center.

Den skal bestå af:

Mobo + CPU http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=798378

Ram : http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639917

Kabinet: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=fractal+desig n&sp=all&pid=4206557

Det mit spørgsmål går på er at jeg kan se der står intet om DTS lyd på bundkortet.
Men min forstærker understøtter DTS. Så er det ikke forstærkerens DTS modul der sørger for DTS lyd?

Det skal køre med HDMI til tv og optisk til forstærkeren.

Mvh Daniel og mange tak.
Til top Vis DanielDPT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DanielDPT

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 April 2011 kl. 13:32 | IP-adresse registreret  

Hej Daniel!
Ingen problem - du skal bare lave passthrough - således at DTS / DD 5.1 etc. data bliver sendt udkodet fra din maskine ud
til din SS Reciever. Via SPDIF (Sony Philips Digital Interface) - enten coax eller optisk.

Jet vil anbefale dig KUN at installere følgende:
FFDSHOW TRYOUT + Haali Mediasplitter (matroska)

under audio settings (under output) sætter du så DTS og DD til at være passthrough... det er easy peasy :)

skriv igen hvis du skal have yderligere guidning :)

vh
Ronni
Til top Vis ronnih's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ronnih

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:05 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
Hej Daniel!
Ingen problem - du skal bare lave passthrough - således at DTS / DD 5.1 etc. data bliver sendt udkodet fra din
maskine ud
til din SS Reciever. Via SPDIF (Sony Philips Digital Interface) - enten coax eller optisk.

under audio settings (under output) sætter du så DTS og DD til at være passthrough... det er easy peasy :)

vh
Ronni

Hey Ronni.

Okay der er bare folk der skriver på recordere at den optiske udgang ikke har ikke nok kraft til at sende DTS-HD. For
senere vil jeg have en forstærker der undersøtter dette.

Så hvis jeg senere skal køre det hele igennem med HDMI til forstærker og op i tvet med HDMI ville det give mig
problemer med det bundkort?

Tak for svaret Ronni.

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

HDMI, det er pr. definition passtrhough - altså dekodningen er op til "modtageren" om det er så er dit tv eller din reciever.
Defor kan man self. godt "resample" signalet i computeren inden man sender det ud...

hvad angår båndbredde og optisk er jeg ikke skarp nok til at kunne svare. Men jeg har selv lige bygget (igang med..) nyt
mediecenter. Jeg købte et Asus P7H55 -M Pro bunkort. har var ikke et Coax udgang med. Men på selve bundkortet var der
et udtag - så jeg har bare købt et stik + beslag så det kan monteres i kabinettet - måske dit motheboard kan det samme?

Derudover vil jeg give dig et helt andet råd! Hold dig fra ION til mediecenter. Såfremt du skal bruge det hver dag, og du skal
se tv osv (HDHomerun etc...) på det - så tror jeg du bliver træt af hastigheden.

Jeg overvejede det selv, men endte med at købe et Core I3 - den bruger ikke voldsomt meget strøm, men har altså noget
mere power at gøre godt med... Det kan hurtigt blive en "sløv" oplevelse bare at navigere rundt i menuerne osv...

ps. det var denne jeg købte:

:) COAX OUT...

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

ronnih skrev:
HDMI, det er pr. definition passtrhough - altså dekodningen er op til "modtageren" om det er så
er dit tv eller din reciever.
Defor kan man self. godt "resample" signalet i computeren inden man sender det ud...

hvad angår båndbredde og optisk er jeg ikke skarp nok til at kunne svare. Men jeg har selv lige bygget (igang
med..) nyt
mediecenter. Jeg købte et Asus P7H55 -M Pro bunkort. har var ikke et Coax udgang med. Men på selve bundkortet
var der
et udtag - så jeg har bare købt et stik + beslag så det kan monteres i kabinettet - måske dit motheboard kan det
samme?

Derudover vil jeg give dig et helt andet råd! Hold dig fra ION til mediecenter. Såfremt du skal bruge det hver dag,
og du skal
se tv osv (HDHomerun etc...) på det - så tror jeg du bliver træt af hastigheden.

Jeg overvejede det selv, men endte med at købe et Core I3 - den bruger ikke voldsomt meget strøm, men har altså
noget
mere power at gøre godt med... Det kan hurtigt blive en "sløv" oplevelse bare at navigere rundt i menuerne osv...

ps. det var denne jeg købte:

:) COAX OUT...

Det skal bruges til mediecenter/NAS min makker har ION og Atom og synes det fungere som det skal.

Men er det ikke bedre at køre det med optisk ud end coaxial?

Men vil du mene at jeg kan afspille alt lyd mæssigt med det bundkort der både via optisk samt HDMI? :)

ronnih
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Jeg ser ingen problemer :-)

Afhængig af dit "audiofile" niveau, så er det principielt det samme.
Teknisk set er optisk en "lyssender" og lysmodtager sat ind som et ekstra led mellem sender og modtager. bagved "lyset" er
det de samme signaler. Så fordelen ved lys er galvanisk adskilelse - men ulempen er et ufleksibelt kabel, og flere "led" i
kæden...

jaa... :)

Jonas_h
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Jonas tager en pause!

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 20 April 2011 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

DanielDPT skrev:
ronnih skrev:
Hej Daniel!
Ingen problem - du skal bare lave passthrough - således at DTS / DD 5.1 etc. data bliver sendt udkodet fra din
maskine ud

vh
Ronni

Hey Ronni.

Okay der er bare folk der skriver på recordere at den optiske udgang ikke har ikke nok kraft til at sende DTS-HD. For
senere vil jeg have en forstærker der undersøtter dette.

Så hvis jeg senere skal køre det hele igennem med HDMI til forstærker og op i tvet med HDMI ville det give mig
problemer med det bundkort?

Tak for svaret Ronni.

Du kan ikke modtage DTS-HD via optisk/coax... (Du skrev heller ikke noget om DTS-HD i dit indlæg).  Det kræver HDMI. Om bundkortet kan bitstreame DTS-HD, skal jeg ikke kunne sige. Nogle kan - andre kan ikke. Google kan hjælpe dig :)

Til top Vis Jonas_h's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas_h Besøg Jonas_h's Websted

DanielDPT
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 April 2011 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Jonas_h skrev:

DanielDPT skrev:
ronnih skrev:
Hej Daniel! Ingen problem - du skal bare lave
passthrough - således at DTS / DD 5.1 etc. data bliver sendt udkodet fra din maskine ud til din SS Reciever. Via
SPDIF (Sony Philips Digital Interface) - enten coax eller optisk. Jet vil anbefale dig KUN at installere følgende:
FFDSHOW TRYOUT + Haali Mediasplitter (matroska) under audio settings (under output) sætter du så DTS og DD
til at være passthrough... det er easy peasy :) skriv igen hvis du skal have yderligere guidning :) vh Ronni
Hey Ronni. Okay der er bare folk der skriver på recordere at den optiske udgang ikke har ikke nok kraft til
at sende DTS-HD. For senere vil jeg have en forstærker der undersøtter dette. Så hvis jeg senere skal køre det hele
igennem med HDMI til forstærker og op i tvet med HDMI ville det give mig problemer med det bundkort? Tak for
svaret Ronni.

Du kan ikke modtage DTS-HD via optisk/coax... (Du skrev heller ikke noget om DTS-HD i dit indlæg).  Det kræver
HDMI. Om bundkortet kan bitstreame DTS-HD, skal jeg ikke kunne sige. Nogle kan - andre kan ikke. Google kan
hjælpe dig :)

Nej det er rigtigt at jeg i første tråd ikke skrev DTS-DH men vil gerne være på forkant.
Jeg må google lidt :)

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 April 2011 kl. 20:33 | IP-adresse registreret  

Du bør nok lave lidt ekstra reserce i forbindelse med HD lyd via HDMI.

Da jeg kiggede lidt på det for ca. 1 år siden, var det en del af HDMI standarden at alle enheder skulle have en PAP sertificering (Protected Audio Path). Dette er en af de totalt ubrugelige copy protection ting, som i den virkelige verden kun skader de lovlige forbrugere og ikke stopper pirat kopiering.

For HTPCs vedkommende betød det at både hardvaren (grafikkortet) og softwaren skulle være godkendt for at man kunne lave prssthrugh på HD lyd. På det tidskunkt vær der kun to hardvære løsninger (ATI 5xxx og opefter så vidt jeg husker og Core processorne med nogle specielle chipset med indbygget grafikkort) hvordan udviklingen er gået det sidste års tid kan jeg desværre ikke sige, da jeg besluttede mig for en anden løsning.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes