Forfatter |
|
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Desuden er det fakta at en stor enhed altid vil forvrænge mere end en lille."  Med al respekt, få styr på fakta!
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo mindre en enhed bevæger sig jo mindre forvrænger den.....Jeg bruger selv 2 styk 12" til mit beskedne 20w. anlæg, selvfølgelig kan det i sagens natur ikke spille så højt igen, men 12" forvrænger altså ikke hos mig og er desuden af den billige slags.....
Men selvfølgelig kan man bruge flere 8" men så skal de have en god frekvensgang ned til de helt dybe toner, og sådan nogle er skisme dyre...... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|
Holmen Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 258
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 13:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan vel sige at det er komplet, når man selv synes at det ikke kan blive bedre. Eller når det inkluderer ALT hvad der nogensinde er produceret af HIFI. Jeg hælder mest til nr. 1.
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3670
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
mammon skrev:
"Desuden er det fakta at en stor enhed altid vil forvrænge mere end en lille." Med al respekt, få styr på fakta! |
|
|
Det mener jeg også med al respekt jeg har! Har du to enheder på henholdvis 15 og 8 tommer som en ens i opbygningen, bortset fra størrelsen, vil den store enhed forvrænge mere ved det samme lydneveau.
Grunden er at den større overflade flexer mere end den lille. Eksempelvis er det nemmere at bøje et bræt på 2 meter end der er at bøje et på 20 cm. og det er fakta 
Desuden taler jeg naturligvis ikke om ghettoblaster forvrængning, men mest af alt om at store enheder bliver nødt til at være mere stive end små, da de har et større potentiale til at forvrænge.
|
Til top |
|
|
mammon Lukket konto

Konto lukket efter brugers eget ønske
Bruger siden: 08 April 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 169
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol skrev:
Har du to enheder på henholdvis 15 og 8 tommer som en ens i opbygningen, bortset fra størrelsen, vil den store enhed forvrænge mere ved det samme lydneveau.
|
|
|
Hvilken enhed foretager størst vandring ved samme volumen = 8" hvilket medfører mere forvrængning end tilsvarende 15"
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er rigtigt, men kompenserer man for det ved at have lige meget membranareal, vil en 15 tommers enhed forvrænge mere end eksempelvis to 10 tommers dittoer. De flytter lige meget luft idet de har samme membran areal og i teorien ens, men den store 15 tommers vil forvrænge mere pga. det forhold som jeg fortalte om i det foregående indlæg.
Jeg ved ikke præcist hvad B&W fx lægger til grund for deres topmodel har to 10 tommers enheder og deres næststørste kun har en 15 tommers, men det kunne skyldes dette.
|
Til top |
|
|
Fiend Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 213
|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mastervol. har sådan set ret hvis membranen er tynd på 15" enheden.....De vil virke som lille virgil på glatbonet gulv iført de lækreste uldsokker.....
Mine 12" er bare lavet af panser lignende Pap/gummi membran som er dejligt stiv i det.....
Men de gamle 12" og 15" er rigtig nok, de var af tvivlsom kvalitet men havde en hvis charme over sig, også i lyden..... __________________ Spændingsfilm, hvor mange volt er de på??
|
Til top |
|
|
Mastervol Forum Bruger

|
Sendt: 08 Juni 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen har du to 10" og en 15" vil den 15" i teorien altid forvrænge mere. Men er den stiv nok, hører man det bare ikke...
Problemet er jo så det, at hvis man gør sådan en mere stiv, forøger man vægten på den, hvilket får flere ubehagelige følger for lyden. 
Dermed ikke sagt at to ti tommers altid vil være en bedre løsning, for skal man have bas, er det ideelt med en stor enhed.
|
Til top |
|
|