Fournais skrev:
Tadman:
Ang. dine udsagn omkring dome-diskanter. Hvorfor skulle dome-diskanter støje mere end bånd (som jeg går ud fra du så foretrækker)? Er det resonanser eller opbrydningen du taler om? Man bruger jo domes i nogle af de allerdyreste studiemonitors fra alle mulige producenter verden over.
|
|
|
Hej
Man bruger rigtig nok domer i nogle af de dyreste studiemonitors, men ikke softdomer...det er vist kun Genelec og ATC der bruger dem (men er det blandt det dyreste grej?) - nej, domer der sider i en driver er for det meste lavet af metal. Det mest respekterede mærke inden for seriøs studiegrej er TAD, men det er ikke særlig benyttet her i EU, hvor Genelec altid har haft en stor markedsandel, på trods af, at deres produkter grænser sig til det modbydelige. TAD bruger Be i deres domer. Jeg synes også bånd støjer, men hvis de er delt højt oppe og ikke bliver presset, fx ved et stejlt filter, så kan det fungere overraskende godt, det må jeg indrømme. Jeg havde selv et par hundedyre ht i sin tid med softdomer og var ret glad for dem, lige indtil jeg over nogle gange hørte TAD ved en tilfældighed. En aften da jeg kom hjem fra vedkommende og lige skulle høre en smuk og velkendt kvartet på mit eget anlæg, lød det med et så harsk og grimt, at jeg slukkede anlæget for derefter at sælge mine ht efterfølgende. Siden har softdomer i alle afskygninger altid lydt ganske forfærdeligt i mine ører, uanset mærke og pris.
Ved testing af digitalt grej fastholder jeg, at man bør vælge et ht produkt med stive og renonansdøde membraner, ex. Be, magnesium, diamant, keramik osv. Af disse kender jeg Be særdeles godt, ikke kun fra TAD, men også fra ex. Yamaha NS 1000, Pioneers seneste HT (som på en måde er TAD), men også Focal har Be i deres HT i dag.
Jeg har haft en del digitalt grej hjemme, og det er altså meget lidt af det, som rent faktisk kan spille, selvom alle produkter selvfølgelig har deres egen lyd og fejl. Af disse produkter, er det bemærkelsesvis kun CEC som ikke har lydt klangfattigt, hvorfor aner jeg ikke? Drevets klang skinner tydeligt igennem, min 5100Z havde desuden BB1702, udemærket digitalt filter og gode stømforsyninger. Til sammenligning havde det store gamle Bladelius sæt også 1702, oven o købet K versionen, to per side og pmd100 filter så vidt jeg ved. Det lødt altså bare ikke nær så godt som min gamle CEC 5100Z og havde heller ikke nogen klang.
Jeg kender ikke den dac som her er benyttet i teksten, men jeg nægter at tro på, at CEC løbeværkets kvaliteter ikke har skinnet igennem, og dette skinner altså ikke igennem i testen! Hvis man læser tests af ex. Burmester 001, så er det kendetegnende, at lyden beskrives på en bestemt måde, i dette tilfælde ligesom en CEC.
At Mikkel Gige ikke har kunnet fornemme drevets helt åbenlyse lyd bedre, giver altså stof til eftertanke. Prøv for sjov skyld, at Google Burmester 001 og CEC for test og se, hvor sammenfaldende lyden beskrives. Også test af drevet som helhed siger det samme.
Jeg kender desuden den omtalte Lyngdorf cdp og der er altså meget stor lydforskel mellem disse produkter.
Derfor synes jeg ikke, at testen af CEC på nogen måde afdækker dets kvaliteter, og dermed heller ikke dets dårlige sider.
At noget spiller lidt mod den lyse side og det andet mod mørke, svarer altså til, at Adam Price i Politiken ville anmelde to retter mad, den ene havende lidt mere salt end den anden. Hermed bliver man bare ikke så pokkers klog på, hvad mad han egenligt spiste, kun at der er lidt forskel mht brugen af salt...
En sidste bemærkning (denne smøre er ikke møntet på dig, men er bare en generel længere udredning), er at jeg ikke på nogen måde, vil fremhæve mit eget udstyr, da jeg ikke mener, at man skal eller kan argumentere ud fra udstyrets pris for at skabe autoritet omkring sine udtalelser. Jeg har kendt og kender snesevis af mennesker med dyrt ydstyr, som aldrig har været i et studie, spillet på et instrument og stort set aldrig hører live musik. Deres reference er derfor udelukkende deres anlæg...
Alligevel vil gøre en lille undtagelse her og sige så meget, at jeg har 4 gram Be membraner liggende til en samlet værdig af ca. 35.000 dkr. Jeg har simpelthen valgt at betale mig til, at få et ekstremt "forstørrelsesglas", og de glæder og sorger sådant nu engang medfølger.
Og ja, udstyr er vel i sidste ende for at lytte til musik på, for mig er udstyr og lyd altså en hobby, og hvis jeg vil høre den ægte vare, tager det mig kun ganske få minutter for at stå på det nærmeste spillested - men jeg orker hverken larm eller musik i store mængder længere, har fået en overdosis. Men hvis det var musikken som i sidste ende talte, gik vi vel ikke op i udstyr på denne temmelige rabiate måde? Og de fleste optagelser er ganske fremragende, det er den efterfølgende mixing til forbrugermarkedet som "ødelægger" musikken. Hvis man derfor ønsker at høre musik, bør man derfor (alt afhængig af smag), anskaffe sig en allround consum ht som repræsenterer de fleste mix og ikke et og andet dyrt anlæg.
tak