Emne: Audio Replas – State of the Art strøm... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
[QUOTE=bjerager][QUOTE=The Elite][QUOTE=bjerager][QUOTE=amorte]
Og nej der er da ingen dokumentation for det, men det er IKKE ren indbildning. Jeg har selv kunne høre forskel på mit eget anlæg, men det er IKKE nat og dag. Jeg vil nærmere kalde det en forbedring end en forandring.
|
|
|
At du siger at du kan høre forskel kan i denne sammenhæng ikke bruges til ret meget. Men du skal da være velkommen til at blive ved med at gøre det du gør.
|
Til top |
|
|
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
The Elite skrev:
[QUOTE=bjerager][QUOTE=The Elite][QUOTE=bjerager][QUOTE=amorte]
Og nej der er da ingen dokumentation for det, men det er IKKE ren indbildning. Jeg har selv kunne høre forskel på mit eget anlæg, men det er IKKE nat og dag. Jeg vil nærmere kalde det en forbedring end en forandring.
|
|
|
At du siger at du kan høre forskel kan i denne sammenhæng ikke bruges til ret meget. Men du skal da være velkommen til at blive ved med at gøre det du gør.
|
|
|
Okay 
Tak for det 
|
Til top |
|
|
dennis nordjyll Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 Februar 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 174
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
 Til den pris???    Så hellere få elektrikkeren til at trække nye kabler med separat sikrings-gruppe. Det der vidst flere her inde der har fået lavet for omkring 2000. __________________ Harman Kardon AVR 7300
Harman Kardon DVD 47
jamo 707i gulvhøjttalere 4 stk plus center
SVS PB 12-plus sub.
CAV A12 Hybrid forstærker
CAV Fi II gulvhøjttalere
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror ligesom Jan Nielsen det er fordi mange er købere i et andet prisleje at prisen på denne strømskinne kan synes høj for nogle. Men den er faktisk ret overkommelig i forhold til de netkabler der skal købes bagefter til måske blot 10-15000kr. stykket.
Hvis man i forvejen har anlæg for ½-1 million eller mere, så er investeringen da ikke noget at snakke om. Men til et anlæg i den pris mæssigt billige ende kan jeg godt se det er tosset. Ud fra de kommentarer der er kommet her i tråden virker det som om at folk er fint istand til at vurdere om det er noget eller ej.
Jeg læste for nogen tid siden en tråd på Audiokarma hvor en bruger var noget ophidset over at et Minianlæg fra McIntosh kunne koste næsten 60000kr. Som svar skrev Masterlu som bor i Florida, at han da havde fyldepenne som kostede mere og som ikke engang kunne spille musik.
Jeg tror også ofte det er derfor trådene med nyheder ender eller begynder med et surt opstød til prisen og at det da umuligt kan være så mange penge værd. Men hvem skal egentligt bedømme hvad tingene er værd andet end slut brugeren. Hvad der har værdi for dig har ikke nødvendigvis nogen værdi for mig eller omvendt.
For igen lige at slutte af med en sjov betragtning så havde Masterlu på et tidspunkt 1 eller 2 McIntosh MT10 pladespillere stillet op i sit hjem. Men ikke for at spille plader for han ejer vist ikke en lp. Men de blev brugt som dæmpet belysning( lamper) i hans hjemme biograf.
|
Til top |
|
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt bliver noget mindre tosset af at rige mennesker køber det ?. Diskutionen burde vel gå på om det lyd mæssigt er en forbedring. Der findes en del grej derude jeg finder interessant, og ikke havde noget imod at have råd til.
|
Til top |
|
|
xrdt Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2007 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det gør det ikke.
Men omvendt er der heller ikke mange af skeptikerne der har stiftet nærmere bekendskab med produktet, men som alligevel har en holdning til kvaliteten og ydelsen
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 14 Januar 2010 kl. 23:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man faktisk godt have, da hifi er teknik  . Og var jeg så rig som de personer du beskriver, ville jeg lave forsøg, med et par store asynkronmotorer. Den ene drevet som motor, den anden som generator. Med et ordentligt svinghjul mellem, så skulle den være i vinkel.
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi et produkt købes af rige mennesker bliver det ikke mere teknisk eller funktionelt bedre af den grund, der er jo stor branding effekt indblandet i sådanne køb.
I diskussionen skal vi skelne imellem området "funktionalitet" (lydmæssigperformance) virker den ifht. det som loves og anden side design, finish mm.
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 06:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
xrdt skrev:
Nej det gør det ikke.
Men omvendt er der heller ikke mange af skeptikerne der har stiftet nærmere bekendskab med produktet, men som alligevel har en holdning til kvaliteten og ydelsen
|
|
|
Jeg har heller ikke stiftet nærmere bekendtskab med woodoo eller kaninfødder, men derfor har jeg da bestemt en holdning til produktet.
Der er alt for meget ævl og sludder i omløb, som bliver brugt af producenterne til at retfærdiggøre deres produkters værdi. Et kobbersignalkabel bliver solgt til en formue med den argumentation, at det er noget ganske særligt kobber, på trods af at alt kobberet til alle kabler i sidste ende kommer fra samme kilde. Og så er der den der med at der er pile på signalkablerne for at markere, hvilken vej de skal vende. Ren molbohistorie.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

Bruger siden: 19 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 889
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 07:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
xrdt skrev:
Nej det gør det ikke.
|
|
|
Jeg har heller ikke stiftet nærmere bekendtskab med woodoo eller kaninfødder, men derfor har jeg da bestemt en holdning til produktet.
|
|
|
Jeg vil argumentere, at et tilstrækkeligt antal kaninfødder som placeres korrekt, vil kunne forbedre lyden betragteligt. Men det er ikke verdens smarteste akustik tilretning. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 08:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kabler og skinner er ren psykologi. Hvis man skulle bruge en formue, kan man for de 18kkr få en strømforsyning, der fremstiller en absolut ren og støjfri 230V sinuskurve. Hvis jeg havde penge som skidt, ville jeg strax købe sådan en - og så sætte min no-name skinne til. Der er i det mindste konkret tænkning bag. Plattenslagerne skulle ikke have mine penge.
Om forskellen på netkabler kan man sige, at der er en oplagt forklaring: placeboeffekten.
Og en meget, meget usandsynlig forklaring: at det kobber, der håndpoleres af peruvianske jomfruer ved fuldmåne, derefter sænkes i Marianergraven og tilsidst kryobehandles ved -272 C, på mirakuløs vis vil forbedre lyden ved at erstatte 1m af de 30km kabel fra generator til strømforsyning (sidstnævnte med el cheapo kobbervikling).
Så er spørgsmålet: skal man vælge den videnskabeligt påviste, OG logiske forklaring? Eller skal man vælge den ikke-funderede, ulogiske og uforklarlige forklaring?
http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Kabler og skinner er ren psykologi. Hvis man skulle bruge en formue, kan man for de 18kkr få en strømforsyning, der fremstiller en absolut ren og støjfri 230V sinuskurve. Hvis jeg havde penge som skidt, ville jeg strax købe sådan en - og så sætte min no-name skinne til. Der er i det mindste konkret tænkning bag. Plattenslagerne skulle ikke have mine penge.
Om forskellen på netkabler kan man sige, at der er en oplagt forklaring: placeboeffekten.
Og en meget, meget usandsynlig forklaring: at det kobber, der håndpoleres af peruvianske jomfruer ved fuldmåne, derefter sænkes i Marianergraven og tilsidst kryobehandles ved -272 C, på mirakuløs vis vil forbedre lyden ved at erstatte 1m af de 30km kabel fra generator til strømforsyning (sidstnævnte med el cheapo kobbervikling).
Så er spørgsmålet: skal man vælge den videnskabeligt påviste, OG logiske forklaring? Eller skal man vælge den ikke-funderede, ulogiske og uforklarlige forklaring?
http://en.wikipedia.org/wiki/Occam's_razor |
|
|
Umiddelbart, (hvis man har penge som græs) skal man vælge den der lyder bedst. Længere er den vel ikke? Nu sad jeg og så en genudsendelse af Mythbusters, hvor temaet var Vodka. De undersøgte bl.a. myten om at en billig vodka kunne forbedres ved et eller flere gennemløb i et vandfilter. Ifølge programmet, viste laboratorie målinger, at der ingen forskel var i sammensætningen af vodkaen efter det antal gennemløb de testede med (tror de havde 7 gennemløb). Alligevel scorede Hyneman ganske godt i blindtesten, og deres indkaldte ekspert scorede 100%. Din "forklaring" er ikke en forklaring, men vel nærmere et spørgsmål? Men svaret på spørgsmålet KUNNE være (dermed ikke sagt at det er det), at kablet (nok ikke p.g.a. poleringen, marianergravnedsænkningen eller cryobehandlingen), udviser et anderledes udstrålingsmønster, end en standard 25 kroners netledning med påkrimpede støbte stik (hvor du ikke ved om samtlige 1,5 eller 2,5mm2 kobber har kontakt). Pointen er vel, at hvis ikke selv man prøver, kan man kun ANTAGE at der ikke er forskel. Prøver man med et "negativt" resultat, kan man kun antage, at det er en selv der ikke kan høre forskel, og så glæde sig over al den musik man så kan købe for de penge man sparer, istedet for at beskylde andre for at lide af vrangforestillinger. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du kan få en ven til at skifte kabler bag en skærm og du kan score > 14 rigtige ud af 20, er der nok noget om det.
Hvis det er et spørgsmål om kontakten er OK, er DIY da oplagt, evt. med skærmet kabel, hvis det er muligt.
|
Til top |
|
|
golfdane Forum Bruger

|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Hvis du kan få en ven til at skifte kabler bag en skærm og du kan score > 14 rigtige ud af 20, er der nok noget om det.
Hvis det er et spørgsmål om kontakten er OK, er DIY da oplagt, evt. med skærmet kabel, hvis det er muligt. |
|
|
Så en video på youtube, hvor nogle grækere testede netkabler. De havde bygget et y-formet stik, som tillod skift af netkabel uden at apparatet slukkede. Det forudsætter at kablerne er faset ens. Men ja, DIY er oplagt. Skærmet Ölflex er ikke voldsomt dyrt pr. meter. Selv 2 billige stik, overstiger nemt meterprisen på kablet. __________________ http://www.martinloganowners.com/~tdacquis/forum/showthread. php?t=9048
|
Til top |
|
|
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Kabler og skinner er ren psykologi. Hvis man skulle bruge en formue, kan man for de 18kkr få en strømforsyning, der fremstiller en absolut ren og støjfri 230V sinuskurve. |
|
|
Jeg vil gerne lige levere et argument til hver side: Helt grundlæggende, så kan jeg ikke få øje på noget holdbart argument for at pågældende produkt, uanset pris, skulle gøre noget som helst ved lyden. Der argumenteres netop for at produktet IKKE gør noget ved lyden, det kan jeg gøre helt gratis ved at lade være med at købe noget. Samme producent har en "cable noise stabilizer", der er en kasse af plastic og alu til at lægge kablet i, jeg har ret svært ved at se hvordan det fjerner støj.
MEN, uagtet dette, så synes jeg at argumenter om hvad man ellers kan bruge de 18.000 på, er forfejlede. Det er et generelt rant, ikke bare denne tråd, men rigtigt mange har en tendens til at kigge på et produkt, overveje om det vil være et godt køb for MIG, og hvis det ikke er dét konkludere at produktet er ubrugeligt og aldrig skulle have været sendt på markedet. Om man tror på at der er lydmæssig forskel eller ej, så burde det da være rimeligt åbenlyst at dette ikke er et alternativ til separat fase, high-end kabel hele vejen fra skabet og andre ting, det er kun en enkelt del af at lave et high-end strømkabel setup. Jeg tvivler på at producent eller forhandler forventer at folk køber sådan en strømskinne, sætter det til deres NKT strømkabler og tror at de får bedre lyd.
Det ændrer ikke på at jeg mener produktet er uvirksomt uanset system, og betyder for så vidt at prisen er endnu mere hysterisk, men jeg forstår godt hvis sælgeren bliver lidt træt, når argumenterne han mødes med er så ignorante. Argumenter som "hvad nytter det at have en super strømskinne når kablet hen til éns 10 kroners stik i væggen er standard NKT?" Jamen kære ven, hvis man køber sådan en strømskinne her, så er pointen nok netop at man IKKE har et standard stik i væggen, og IKKE har standard installationskabel ud til elskabet. Der sidder sikkert polerede sølvsikringer i elskabet, skal du se. Ikke at jeg mener det er en god idé, men sæt nu lige produkterne ind i de rigtige rammer før I evaluerer dem. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
jazzman skrev:
Kabler og skinner er ren psykologi. Hvis man skulle bruge en formue, kan man for de 18kkr få en strømforsyning, der fremstiller en absolut
ren og støjfri 230V sinuskurve. |
|
|
Jeg vil gerne lige levere et argument til hver side: Helt grundlæggende, så kan jeg ikke få øje på noget holdbart argument for at pågældende
produkt, uanset pris, skulle gøre noget som helst ved lyden. Der argumenteres netop for at produktet IKKE gør noget ved lyden, det kan jeg gøre
helt gratis ved at lade være med at købe noget. Samme producent har en "cable noise stabilizer", der er en kasse af plastic og alu til at lægge
kablet i, jeg har ret svært ved at se hvordan det fjerner støj.
MEN, uagtet dette, så synes jeg at argumenter om hvad man ellers kan bruge de 18.000 på, er forfejlede. Det er et generelt rant, ikke bare
denne tråd, men rigtigt mange har en tendens til at kigge på et produkt, overveje om det vil være et godt køb for MIG, og hvis det ikke er dét
konkludere at produktet er ubrugeligt og aldrig skulle have været sendt på markedet. Om man tror på at der er lydmæssig forskel eller ej, så
burde det da være rimeligt åbenlyst at dette ikke er et alternativ til separat fase, high-end kabel hele vejen fra skabet og andre ting, det er kun
en enkelt del af at lave et high-end strømkabel setup. Jeg tvivler på at producent eller forhandler forventer at folk køber sådan en strømskinne,
sætter det til deres NKT strømkabler og tror at de får bedre lyd.
Det ændrer ikke på at jeg mener produktet er uvirksomt uanset system, og betyder for så vidt at prisen er endnu mere hysterisk, men jeg
forstår godt hvis sælgeren bliver lidt træt, når argumenterne han mødes med er så ignorante. Argumenter som "hvad nytter det at have en super
strømskinne når kablet hen til éns 10 kroners stik i væggen er standard NKT?" Jamen kære ven, hvis man køber sådan en strømskinne her, så er
pointen nok netop at man IKKE har et standard stik i væggen, og IKKE har standard installationskabel ud til elskabet. Der sidder sikkert polerede
sølvsikringer i elskabet, skal du se. Ikke at jeg mener det er en god idé, men sæt nu lige produkterne ind i de rigtige rammer før I evaluerer
dem. |
|
|
Det sidste vil jeg godt kommentere på. Hvad hjælper det at have en stjernekobling i dåsen, når der er et fælles kabel
ud ?.
|
Til top |
|
|
Sound Defined Branchemedlem

Sound Defined
Bruger siden: 18 Marts 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 83
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 14:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Det sidste vil jeg godt kommentere på. Hvad hjælper det at have en stjernekobling i dåsen, når der er et fælles kabel ud ?. |
|
|
Nu er det ikke fordi diskussionen her i voldsom grad indbyder til at afsløre de finere detaljer indenfor opsætning af et Hifi anlæg, og flertallet vil helt sikkert ikke kunne høre nedenstående på deres nuværende system - men for det tilfælde at der skulle være en enkelt viderekommende audiofil til stede, så er her et lille tip:
På strømskinner hvor udtagene er forbundet i serie (dvs. at kablet fra stikkontakten kommer ind i den ene ende og går til første udtag, derefter sløjfes videre til det næste osv... (og hold nu fast) der kan man høre forskel på hvilken rækkefølge man har sat apparaterne i netskinnen. Jeg plejer at sætte signalkilden først (nærmest hvor strømmen kommer ind), dernæst forforstærker og til sidst effektforstærker. Jeg har ingen forklaring på fænomenet, men reglen er bekræftet mange gange - vel at mærke på anlæg, hvor der virkeligt er hul igennem.
Til dem der skulle have lyst til at prøve det selv:
Hvis I ikke kan høre nogen forskel, så skriv på en lap papir: "Jeg kan ikke HØRE forskellen". Det er så det. Det vedrører jo ingen, at andre kan noget, som man ikke selv kan. Bortset fra hvis man skulle have lyst til at komme så langt, at man en dag kan det samme som de andre. I så fald kan man gå i en positiv dialog og håbe på at nogen vil hjælpe.
De der er sikre på, at de kan høre forskel til det bedre, kan i fred og ro glæde sig over at det ikke kostede noget at lave en lille forbedring.
Tilbage til stjernekoblingen: På Furutech TP-60e, Audio Replas og andre stjernekoblede strømskinner som jeg har prøvet, synes der ikke at være nogen hørbar forskel mht. hvilke apparater, der forbindes til hvilke stik i strømskinnen. Det ligger i hvert fald under min høretærskel.
Der findes også en række andre tweaks, der giver tydelige forbedringer i de gode anlæg, så som korrekt fasning af netspændingen til alle apparater (jeg håber, at alle har styr på hvordan man sikrer dette), samt rensning af kontaktbenene på netstikkene (brug et effektivt kontaktrense-middel. Tør derefter evt. rester bort med en ren klud).
God fornøjelse til de interesserede.
Mvh Peter
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
Til top |
|
|
RAZZER Forum Bruger

Bruger siden: 01 Maj 2005 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 803
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis I ikke kan høre nogen forskel, så skriv på en lap papir: "Jeg kan ikke HØRE forskellen". Det er så det. Det vedrører jo ingen, at andre kan noget, som man ikke selv kan.
[/QUOTE]
Jeg vil nu sige, hvis man kan høre forskel, så skriv på en lap papir: "Jeg kan Høre forskellen" Det vedrører jo ingen, at jeg er så naiv/godtroende/irrationel at jeg kan høre noget som kun andre der er lige så naive/godtroende/irrationelle som jeg kan høre
|
Til top |
|
|
Pierre Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3547
|
Sendt: 15 Januar 2010 kl. 15:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
RAZZER skrev:
Hvis I ikke kan høre nogen forskel, så skriv på en lap papir: "Jeg kan ikke HØRE forskellen". Det er så det. Det vedrører jo ingen, at andre kan noget, som man ikke selv kan.
|
|
|
Jeg vil nu sige, hvis man kan høre forskel, så skriv på en lap papir: "Jeg kan Høre forskellen" Det vedrører jo ingen, at jeg er så naiv/godtroende/irrationel at jeg kan høre noget som kun andre der er lige så naive/godtroende/irrationelle som jeg kan høre
[/QUOTE]
Man kunne også sige det på denne måde.
Der er dem som kan høre og så er der dem som er døve  __________________ Vin & Vinyl
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|