Emne: Audio Replas – State of the Art strøm... ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kan det godt lade sig gøre at lave det stjernekobling. Det er bare bøvlet, hvis alle kabel stumper inden
i dåsen skal være lige lange.Men jeg venter stadigt på et svar, hvad det nytter når der er fælles tilledning?.
Og argumentet er, at apperaterne ved stjernestel ikke skulle kunne "stjæle" strøm fra hinanden ????.
|
Til top |
|
|
bjerager Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 787
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
manley skrev:
hej
bjerger: hvordan ved du det ikke virker hvis der ikke findes dokumentation? så hvordan kan du påvise det er svindel? bare fordi det ikke er bekraftet eller afkraftet.
MVH
|
|
|
Ja, men det kan jeg da overhovedet slet heller ikke! På samme måde, som man heller ikke kan bevise, at der ikke findes lyserøde elefanter. Det man derimod kan, det er at bevise at de lyserøde elefanter findes - man skal bare gå ud og finde én. Det samme gælder kabler og strømskinner og alt det andet hokus pokus - man skal bare levere seriøs og velunderbygget dokumentation for at det virker. Og derfor kan det da ikke andet end undre sådan en som mig, at der sjovt nok ikke er nogen, som gør det, og at hifi-pressen ikke for længst har kastet sig over det faktum som sultne ulve.
|
Til top |
|
|
Jonas bojer Branchemedlem

BIIR
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2657
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
manley skrev:
hej
bjerger: hvordan ved du det ikke virker hvis der ikke findes dokumentation? så hvordan kan du påvise det er svindel? bare fordi det ikke er bekraftet eller afkraftet.
MVH
|
|
|
Ja, men det kan jeg da overhovedet slet heller ikke! På samme måde, som man heller ikke kan bevise, at der ikke findes lyserøde elefanter. Det man derimod kan, det er at bevise at de lyserøde elefanter findes - man skal bare gå ud og finde én. Det samme gælder kabler og strømskinner og alt det andet hokus pokus - man skal bare levere seriøs og velunderbygget dokumentation for at det virker. Og derfor kan det da ikke andet end undre sådan en som mig, at der sjovt nok ikke er nogen, som gør det, og at hifi-pressen ikke for længst har kastet sig over det faktum som sultne ulve. |
|
|
Dokumentation?
Når det handler om musik og følelser kan ting være svære at dokumentere. Jeg har selv blevet blindtestet i netkabler og her kunne jeg godt høre forskel og hver gang jeg skulle forsælle hvilket net kabel jeg syntes var bedst var der det billige medfølgende sorte kabel der følger med til mit anlæg. Så hvis nogle kan høre en forskel og mener at denne forskel er en forbedring og de så igen syntes denne forskel er 16.000kr værd så ser jeg intet galt i at følk køber. Jeg har gennem mit venskab til flere i hifibrancen været med til mange lytte test og nogle gange er det faktisk svært at lytte forskel mellem f.eks. signal kabler og er der ikke forskel så køb den billige løsning.
Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner og netkabler?
At der er forskel på forskellige kabler og anlæg er jo helt logisk men om forskellen er en forbedring og en forbedring der er pænge værd kan da kun være op til den enkelte hifi-nørd at bedømme.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her har du beviset Bjerager! 

__________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
Til top |
|
|
dan a. Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3922
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 18:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
dan a. skrev:
Da jeg havde komplet Linn anlæg, prøvede jeg en del forskellig net-kabler, samt et par forskellige strøm skinder, det var let nok at høre forskel på de forskellige net-kabler og strømskinder, i store træk konkluderede jeg at Linn lød best med de standart kabler som var leveret med fra fabrikken og en strømskinde fra harald nyborg til 90 kr. Fandt dog at VDH mainsserver var at fortrække på min linn ikemi. |
|
|
Hej kan du huske den fra Harald nyborg til 90kr hvad mærke og type var den?
Fedt med Linn at det fungere bedst med standard kablerne så skal man ikke bruge penge der.
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Undskyld Jonas, jeg havde overset dit spørgsmål. Strømskinden er med 6 udtag, fabrikanten heder Brennenstuhl og skinden heder premium-line, CE NR. 1156225016 og EAN NR. 4007123023752 __________________ Husk det er kun en hobby
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 19:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
@bjergager
Ud fra dine indlæg må jeg vel konkludere, at du i dine bestræbelser for at opnå bedre lyd, ikke kommer så langt i opgraderingsforløbet, at du når til at teste strømkabler, skinner m.m. Men du har vel baseret de opgraderinger du trods alt har foretaget ved at bruge ørerne? Det samme gør de personer der er nået længere i forløbet end du. Så hvordan kan du kalde det, at bruge ørerne, for en spinkel baggrund at investere på?
|
|
|
Jeg er kommet langt hinsides det punkt - jeg har nemlig af indlysende grunde valgt at springe det over.
For omkring 400 år siden sagde den franske filosof René Descartes: "Alt, hvad jeg hidtil har anset for at være det mest sande og sikre, har jeg lært af sanserne. Men af og til har jeg erfaret, at sanserne bedrog mig, og det er klogt, aldrig at stole fuldstændig på den, der blot én gang har narret os." Denne indsigt fik ham til at fremkomme med følgende udsagn: Cogito, ergo sum, hvilket betyder Jeg tænker, altså er jeg.
Descartes var rationalist, og en smule rationel tænkning er hvad der mangler her. Man kan naturligvis ikke bevise omverdens eksistens og dens egenskaber ud fra forstanden alene, sådan som Descartes mente. Men en smule omtanke i forbindelse med de sanseindtryk man får eks. i kraft af hvad man hører skader ikke.
Det er faktisk lidt rystende så lavden generelle viden er om videnskabsteori og metode i den almindelige befolkning. Det at man skal forsvare her, at man ønsker at læne sig op af seriøst gennemførte undersøgelser af om noget rent faktisk virker, er på sin vis rystende....
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
[QUOTE=bjerager] [QUOTE=manley]
Dokumentation?
Når det handler om musik og følelser kan ting være svære at dokumentere. Jeg har selv blevet blindtestet i netkabler og her kunne jeg godt høre forskel og hver gang jeg skulle forsælle hvilket net kabel jeg syntes var bedst var der det billige medfølgende sorte kabel der følger med til mit anlæg. Så hvis nogle kan høre en forskel og mener at denne forskel er en forbedring og de så igen syntes denne forskel er 16.000kr værd så ser jeg intet galt i at følk køber. Jeg har gennem mit venskab til flere i hifibrancen været med til mange lytte test og nogle gange er det faktisk svært at lytte forskel mellem f.eks. signal kabler og er der ikke forskel så køb den billige løsning.
Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner og netkabler?
At der er forskel på forskellige kabler og anlæg er jo helt logisk men om forskellen er en forbedring og en forbedring der er pænge værd kan da kun være op til den enkelte hifi-nørd at bedømme.
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Du har selv lige leveret hovedargumentet for, hvorfor dine subjektive oplevelser omkring test af kabler ikke er meget værd - kodeordet er netop følelser. Men i øvrigt spiller følelserne i musikken ingen rolle i forhold til om man kan høre forskel eller ej - man burde således i lige så høj grad kunne høre forskel, hvis man sad og lyttede til Orientering på P1, som hvis man sad og hørte Mahlers 5. symfoni.
Du har uden tvivl deltaget i adskillige lyttetests, hvor du har kunnet gøre dig dine egne subjektive lytteobservationer, men jeg tvivler kraftigt på at du har deltaget i en rigtig kontroleret blindtest.
Hvad angår mine b&w højtalere, så er din kommentar angående hvorfor de ikke skulle være egnede til at høre forskel på netkabler og skinner lige så absurd, som når clairvoyante kommer med mærkelige søforklaringer, når det viser sig, at de ikke alligevel er så altseende, når det kommer til stykket. Jeg har hørt netkabler hos andre, men min sunde fornuft nægter mig at lukke dem ind i mit private hjem (og nu kommer der formodentlig en lige så absurd kommentar om at man jo skal høre dem på et anlæg, som man kender godt - der er vist i øvrigt noget med at der er forskel på vås og vitterligt vås...)
Hvad folk vælger at bruge deres penge på er deres egen sag, så på det punkt er jeg enig med dig. Men markesføringen af alle disse mirakelprodukter til ublu priser er voldsomt problematisk - næsten lige så problematisk som det forhold, at vi ikke har en kritisk presse, som bider branchen i knæhaserne.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
janils skrev:
Her har du beviset Bjerager! 

|
|
|
men den er jo ikke lyserød - den er vel nærmest cyan 
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jonas bojer skrev:
[QUOTE=bjerager] [QUOTE=manley] Dokumentation? Når det handler om musik og følelser kan ting være svære at dokumentere. Jeg har selv blevet blindtestet i netkabler og her kunne jeg godt høre forskel og hver gang jeg skulle forsælle hvilket net kabel jeg syntes var bedst var der det billige medfølgende sorte kabel der følger med til mit anlæg. Så hvis nogle kan høre en forskel og mener at denne forskel er en forbedring og de så igen syntes denne forskel er 16.000kr værd så ser jeg intet galt i at følk køber. Jeg har gennem mit venskab til flere i hifibrancen været med til mange lytte test og nogle gange er det faktisk svært at lytte forskel mellem f.eks. signal kabler og er der ikke forskel så køb den billige løsning. Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner og netkabler? At der er forskel på forskellige kabler og anlæg er jo helt logisk men om forskellen er en forbedring og en forbedring der er pænge værd kan da kun være op til den enkelte hifi-nørd at bedømme. Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Du har selv lige leveret hovedargumentet for, hvorfor dine subjektive oplevelser omkring test af kabler ikke er meget værd - kodeordet er netop følelser. Men i øvrigt spiller følelserne i musikken ingen rolle i forhold til om man kan høre forskel eller ej - man burde således i lige så høj grad kunne høre forskel, hvis man sad og lyttede til Orientering på P1, som hvis man sad og hørte Mahlers 5. symfoni.
Du har uden tvivl deltaget i adskillige lyttetests, hvor du har kunnet gøre dig dine egne subjektive lytteobservationer, men jeg tvivler kraftigt på at du har deltaget i en rigtig kontroleret blindtest.
Hvad angår mine b&w højtalere, så er din kommentar angående hvorfor de ikke skulle være egnede til at høre forskel på netkabler og skinner lige så absurd, som når clairvoyante kommer med mærkelige søforklaringer, når det viser sig, at de ikke alligevel er så altseende, når det kommer til stykket. Jeg har hørt netkabler hos andre, men min sunde fornuft nægter mig at lukke dem ind i mit private hjem (og nu kommer der formodentlig en lige så absurd kommentar om at man jo skal høre dem på et anlæg, som man kender godt - der er vist i øvrigt noget med at der er forskel på vås og vitterligt vås...)
Hvad folk vælger at bruge deres penge på er deres egen sag, så på det punkt er jeg enig med dig. Men markesføringen af alle disse mirakelprodukter til ublu priser er voldsomt problematisk - næsten lige så problematisk som det forhold, at vi ikke har en kritisk presse, som bider branchen i knæhaserne. |
|
|
Jeg kender en del jurnalister og faktisk en der engang arbejdede bag kulissen på det gamle program kontant. Jeg syntes du skulle prøve at skrive til et forbrugerprogram og se om det er noget de vil lave et indslag om.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

BIIR
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Jonas bojer skrev:
[QUOTE=bjerager] [QUOTE=manley] Dokumentation? Når det handler om musik og følelser kan ting være svære at dokumentere. Jeg har selv blevet blindtestet i netkabler og her kunne jeg godt høre forskel og hver gang jeg skulle forsælle hvilket net kabel jeg syntes var bedst var der det billige medfølgende sorte kabel der følger med til mit anlæg. Så hvis nogle kan høre en forskel og mener at denne forskel er en forbedring og de så igen syntes denne forskel er 16.000kr værd så ser jeg intet galt i at følk køber. Jeg har gennem mit venskab til flere i hifibrancen været med til mange lytte test og nogle gange er det faktisk svært at lytte forskel mellem f.eks. signal kabler og er der ikke forskel så køb den billige løsning. Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner og netkabler? At der er forskel på forskellige kabler og anlæg er jo helt logisk men om forskellen er en forbedring og en forbedring der er pænge værd kan da kun være op til den enkelte hifi-nørd at bedømme. Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Hvad folk vælger at bruge deres penge på er deres egen sag, så på det punkt er jeg enig med dig. Men markesføringen af alle disse mirakelprodukter til ublu priser er voldsomt problematisk - næsten lige så problematisk som det forhold, at vi ikke har en kritisk presse, som bider branchen i knæhaserne. |
|
|
Med følelser mener jeg hvordan vil du måle følelser i musikken? dette kan intet instrument men det kan vores hjerner og lytter du til musikkens indhold er resultatet ikke helt så subjekttivt som du vil gøre det til.
Hilsen Jonas Bojer
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Med følelser mener jeg hvordan vil du måle følelser i musikken? dette kan intet instrument men det kan vores hjerner og lytter du til musikkens indhold er resultatet ikke helt så subjekttivt som du vil gøre det til.
Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Ikke for at være uforskammet, men du vrøvler. Der er ingen følelser i musikken som sådan - der er følelser forbundet med musikerens oplevelse som udøver, og der er følelser forbundet med vores oplevelse af musikken som lytter - og der er jo netop tale om følelser, som jo pr. defiition er en rent subjektiv oplevelse.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jonas bojer skrev:
Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den
ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner
og netkabler? Hilsen Jonas Bojer |
|
|
Lige netop denne model? En meget neutral, resonansdød, afslørende højttaler med et veldesignet delefilter? Come on...
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
jazzman skrev:
Jonas bojer skrev:
Jeg kan se du har et sæt B&W højtalere og min erfaring med lige netop denne model er at den
ikke er fantastisk god til at vise forskel så måske heri ligger noget af skylden i du ikke kan høre forskel på netskinner
|
|
Lige netop denne model? En meget neutral, resonansdød, afslørende højttaler med et veldesignet delefilter? Come on...
|
|
|
Jeg har lige læst data på nævnte model, den er på kun 85.5db.Det er direkte ufølsomt. Og
det betyder den ikke kan gengive de følelser der er i musiken.
|
Til top |
|
|
jazzman Udelukket fra forum

Sven tager en pause!
Bruger siden: 07 Januar 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 3787
|
Sendt: 16 Januar 2010 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nok osse derfor den ikke kan føle netkablerne
|
Til top |
|
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
Det er faktisk lidt rystende så lavden generelle viden er om videnskabsteori og metode i den
almindelige befolkning. Det at man skal forsvare her, at man ønsker at læne sig op af seriøst gennemførte undersøgelser af
om noget rent faktisk virker, er på sin vis rystende.... |
|
|
Sagt i al fredsommelighed - det undrer mig at du henviser til videnskabsTEORI. Kan du ikke uddybe hvordan du mener at
videnskabsteoretiske overvejelser kan styrke dit synspunkt? Den grundlæggende præmis i al videnskabsteori er jo netop at
videnskaben ikke er statisk, og at fremskridt sker ved at der sættes spørgsmålstegn ved det der efter gældende opfattelse
er seriøst gennemførte undersøgelser.
Mere konkret har jeg i trådene om netkabler og stikpropper forklaret hvorfor jeg mener at de på nuværende tidspunkt
tilgængelige undersøgelser som der er blevet henvist til i trådene, er fejlbehæftede i deres metode.
Mht. din forklaring på at folk mener at kunne høre forskel på netkabler, nemlig placebo, så forklarer den ikke hvorfor det
relativt ofte sker at folk oplever det MODSATTE af hvad de forventer, nemlig at det ikke nødvendigvis er det dyreste og
bedst udseende kabel der lyder bedst. Det kan per definition ikke være placebo. Og endelig så dur forklaringen om
udseendet ikke på kabler som ikke ser godt ud, eller som man alligevel ikke kan se, fordi de er skjult bag anlægget, og som
kun er en pain in the a** fordi de er stive og uhåndterlige
Når det er sagt, så er jeg enig i at det er underligt at nogle af de store kabelproducenter ikke for længe siden har
foranlediget seriøse undersøgelser af nogle af deres produkter, ligesom jeg også er enig i at beskrivelserne i
markedsføringsmaterialet formentlig ofte er lige så forvrøvlet som det fabrikanterne af rynkecreme bringer til torvs. Og at
priserne - ligesom på rynkecreme - generelt virker helt absurde.
|
Til top |
|
|
thuekay Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4017
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
jazzman skrev:
Jonas bojer skrev:
|
|
|
|
|
Jeg har lige læst data på nævnte model, den er på kun 85.5db.Det er direkte ufølsomt. Og
det betyder den ikke kan gengive de følelser der er i musiken. |
|
|
   __________________ Mvh Thue
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 11:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjerager skrev:
amorte skrev:
@bjergager
Ud fra dine indlæg må jeg vel konkludere, at du i dine bestræbelser for at opnå bedre lyd, ikke kommer så langt i opgraderingsforløbet, at du når til at teste strømkabler, skinner m.m. Men du har vel baseret de opgraderinger du trods alt har foretaget ved at bruge ørerne? Det samme gør de personer der er nået længere i forløbet end du. Så hvordan kan du kalde det, at bruge ørerne, for en spinkel baggrund at investere på?
|
|
|
Jeg er kommet langt hinsides det punkt - jeg har nemlig af indlysende grunde valgt at springe det over.
For omkring 400 år siden sagde den franske filosof René Descartes: "Alt, hvad jeg hidtil har anset for at være det mest sande og sikre, har jeg lært af sanserne. Men af og til har jeg erfaret, at sanserne bedrog mig, og det er klogt, aldrig at stole fuldstændig på den, der blot én gang har narret os." Denne indsigt fik ham til at fremkomme med følgende udsagn: Cogito, ergo sum, hvilket betyder Jeg tænker, altså er jeg.
Descartes var rationalist, og en smule rationel tænkning er hvad der mangler her. Man kan naturligvis ikke bevise omverdens eksistens og dens egenskaber ud fra forstanden alene, sådan som Descartes mente. Men en smule omtanke i forbindelse med de sanseindtryk man får eks. i kraft af hvad man hører skader ikke.
Det er faktisk lidt rystende så lavden generelle viden er om videnskabsteori og metode i den almindelige befolkning. Det at man skal forsvare her, at man ønsker at læne sig op af seriøst gennemførte undersøgelser af om noget rent faktisk virker, er på sin vis rystende....
|
|
|
For mig har det altid været et faresignal når debattører begynder at citere filosoffer for at underbygge sine synspunkter, og et sikkert tegn på, at nu er det på tide at forlade tråden. Hvis du fortsætter med den type indlæg og gør dem lidt længere, minder du i uhyggelig grad om Mr. Antisilver / Mr. Superetik som tidligere huserede på H4A, men som forlængst er smidt ud herfra. Ligesom du finder den generelle viden om videnskabsteori her på sitet rystende lavt, kan man kun beklage din ekstreme uvilje mod at prøve noget nyt og springe ethvert punkt over som i din optik ikke er veldokumenteret. Men selv om du ikke ønsker at forbedre dit musikanlæg ved hjælp af bedre (net)kabler o.lign., så er der da for mig at se et enormt potentiale til at kunne forbedre dit anlæg på mere traditionel vis......
|
Til top |
|
|

Lukket efter eget ønske!
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mener du bjerager burde smides ud amorte ?. Jeg har lidt svært ved at se sammenligningen mellem de 2 brugere.
Det er ikke forkert den generelle viden om vidensskabsteori er meget lav. Jeg høre ofte udtrykket videnskaben kan
ikke forklare alt, det er korrekt. Desværre bliver det ofte sagt af folk, der intet ved om videnskab eller teknik, som
det retteligt handler om her.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Sagt i al fredsommelighed - det undrer mig at du henviser til videnskabsTEORI. Kan du ikke uddybe hvordan du mener at videnskabsteoretiske overvejelser kan styrke dit synspunkt? Den grundlæggende præmis i al videnskabsteori er jo netop at videnskaben ikke er statisk, og at fremskridt sker ved at der sættes spørgsmålstegn om det der efter gældende opfattelse er seriøst gennemførte undersøgelser.
Mere konkret har jeg i trådene om netkabler og stikpropper forklaret hvorfor jeg mener at de på nuværende tidspunkt tilgængelige undersøgelser som der er blevet henvist til i trådene, er fejlbehæftede i deres metode.
Mht. din forklaring på at folk mener at kunne høre forskel på netkabler, nemlig placebo, så forklarer den ikke hvorfor det relativt ofte sker at folk oplever det MODSATTE af hvad de forventer, nemlig at det ikke nødvendigvis er det dyreste og bedst udseende kabel der lyder bedst. Det kan per definition ikke være placebo. Og endelig så dur forklaringen om udseendet ikke på kabler som ikke ser godt ud, eller som man alligevel ikke kan se, fordi de er skjult bag anlægget, og som kun er en pain in the a** fordi de er stive og uhåndterlige
Når det er sagt, så er jeg enig i at det er underligt at nogle af de store kabelproducenter ikke for længe siden har foranlediget seriøse undersøgelser af nogle af deres produkter, ligesom jeg også er enig i at beskrivelserne i markedsføringsmaterialet formentlig ofte er lige så forvrøvlet som det fabrikanterne af rynkecreme bringer til torvs. Og at priserne - ligesom på rynkecreme - generelt virker helt absurde. |
|
|
En helt central problemstilling i forhold til videnskabsteori er spørgsmålet om hvad der skal bevises - skal det bevises at det virker, eller skal det bevises at det ikke virker. Skal man bevise at lysedøde elefanter findes, eller skal man bevise at lyserøde elefanter ikke findes. Man kan ikke bevise at lyserøde elefanter ikke findes - men man kan nemt bevise at de findes - man skal bare finde en. På samme måde er det med al den kabel og netskinne snak. Det er dem som forsøger at prakke andre l**tet på, som skal kunne fremvise dokumentation for, at det rent faktisk virker - ikke omvendt. Tænk hvis det ikke forholdt sig således inden for f.eks. medicinalbranchen - tænk hvis man bare kunne markedsføre alle mulige produkter og bare kunne hævde at det f.eks. kan kurere kræft uden nogen form for valid dokumentation og så lade det være op til forbrugeren at modbevise det.
Men du har helt ret i, at alle videnskabelige sandheder kun er "midlertidige" sandheder - derfor nævner jeg da også i mit første indlæg i denne tråd at der rent faktisk er en lille chance for at det rent faktisk virker. Og der er ganske rigtigt, at der er grund til at stille spørgsmål til den måde, som de få tests, som er gennemført er blevet foretaget. Ikke desto mindre peger de på, at der hvis der endelig skulle være nogen forskel er tale om meget små forskelle.
På den baggrund er det dybt problematisk at nogen firmaer sælger deres ekstremt dyre produkter som om det er en veletableret videnskabelig sandhed, at deres produkter har den påståede effekt ved hjælp af pseudovidenskabelige udtryk og begreber.
At folk ofte oplever, at det ikke nødvendigvis er det dyerste produkt, som er det bedste er interessant. Jeg har et bud på hvorfor: Folk der beskæftiger sig meget med hifi er vant til at det ikke altid er de dyreste produkter, som er de bedste. derfor forventer de faktisk, at nogen af de dyre vil falde igennem. Men det gør da, at det er værd at se nærmere på, hvilket gør det endun mere utroligt, at sagen ikke er blevet undersøgt grundigt endnu.
At nogen gemmer deres dyre kabler bag forhæng, eller at nogen oplever dem som værende stive og uhåndterlige ser jeg ikke som stående i et modsætningsforhold til min påstand om udseendets betydning for valg af produkt. Men måske skulle jeg udvidde begrebet - istedet for at tale om udseende vil jeg derfor tale om "lækkerheds-værdi". Et apparat/genstand inden for hifi-verden udstråler en høj "lækkerheds-værdi", hvis det enten er dyrt, er lavet af eksotiske materialer, er sjældent, kræver en entusiasts tålmodighed og indsats at have med at gøre eller ser godt ud.
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 17 Januar 2010 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
André Jensen skrev:
Mener du bjerager burde smides ud amorte ?. Jeg har lidt svært ved at se sammenligningen mellem de 2 brugere. Det er ikke forkert den generelle viden om vidensskabsteori er meget lav. Jeg høre ofte udtrykket videnskaben kan ikke forklare alt, det er korrekt. Desværre bliver det ofte sagt af folk, der intet ved om videnskab eller teknik, som det retteligt handler om her. |
|
|
Jeg mener slet ikke, at bjergager skal smides ud, det er blot en henvisning til hvad der er sket adskillige gange før, nemlig at fra det punkt hvor filosoffer og udstrakt brug af fremmedord inddrages i debatten har denne haft en tendens til at bliver mere og mere skinger fordi nogle mennesker tager denne hobby og sig selv så ekstremt højtideligt. Og på den baggrund er der tidligere forsvundet nogle brugere.
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|