Forfatter |
|
lbm_ Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 20:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne gøre mit HTPC så lydløst som overhoved muligt. Hvis ikke så helt lydløst så man faktisk kun kan høre
harddiskene?...
PT. kører jeg med en std. box køler på en AMD X2 4800+, så første skridt er selvfølgelig at få noget bedre køling på denne.
MEN, hvilken køler kan folk anbefale, som faktisk er stort set lydløs? Det er lidt en skam at man kan høre blæserne larme når
man ser film. Det er vel ikke muligt at få noget passivt køling der kan holde den ORDENTLIG kold?
Jeg har ikke super meget plads at give af, faktisk kun omkring 7-9 cm altså fra CPU til kabinet top, hvis jeg ikke husker helt
galt.? Link til kabinet her.
Derudover vil jeg gerne have noget mere airflow i systemet hvis det kan lade sig gøre uden at det overhoved går ud over
støjen. Jeg søger en 60mm og en 80mm blæser? Er der noget der kan anbefales? Eller skal jeg HELT holdt mig fra disse
blæsere?
På forhånd mange tak.
Tips og råd fra andre modtages meget gerne.
|
Til top |
|
|
thingie Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 43
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 20:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vandkøling ?
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 20:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet med mindre blæsere er, at de skal køre ved højere omdrejninger, for at flytte den samme mængde luft, som en større blæser, som kører ved lavere omdrejninger. Og højere omdrejninger betyder mere støj.
Dermed ikke sagt, at du ikke kan få støjsvage blæsere, som er f.eks. 80 mm. Du må bare ikke forvente, at de flytter ret meget luft, men nu ved jeg jo heller ikke, hvor meget luft der egentlig skal flyttes, så længe der "bare" er tale om en HTPC.
Der findes kabinetter, som gør det muligt for dig at køle maskinen 100% passivt. Men de koster desværre en del penge.
Jeg har gode erfaringer med Thermalright's passive køleprofiler. De har lavet nogle "lavprofils"-kølere, som ikke fylder voldsomt meget i højden. Som sagt kan de bruges passivt, altså uden blæsere. Skulle der alligevel være behov (og plads), så kan man altid eftermontere en blæser. Problemet ved at køle CPU'en passivt er, at det typisk kræver et fornuftigt airflow i kabinettet. Så derfor er du (muligvis) nødsaget at have andre blæsere i kabinettet, jo mindre du som sagt bruger et kabinet, som er egnet til 100% passiv køling.
|
Til top |
|
|
tvaettbjoern Forum Bruger

Bruger siden: 14 Oktober 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 28
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min pc er næsten helt lydløs. Jeg kan i hvert fald ikke høre når den er tændt medmindre jeg kravler om bag den og lægger øret til. Jeg har fra starten valgt komponenter som larmer mindst muligt.
Kølerne på bundkortets nord- og sydbroer (eller hvad det hedder idag) er passive. Processoren er en 2GHz AMD Turion (altså en mobilprocessor), som kun har et TDP på 25W, og den køles med en gammel køler fra en 400MHz celeron, der kun støjer med 12db (ifølge specifikationen, jeg har ikke selv målt). Harddiskene er 2.5" 5400 rpm, og kan anes svagt hvis jeg flytter meget store filer. Grafikkortet er et passivt kølet nvidia 9500 (jeg spiller ikke, ser kun film, så der er rigeligt med kræfter).
Hvis du kun skal bruge din pc til multimedia og ikke spil, så kan du jo faktisk nøjes med meget begrænsede specifikationer. Og jo langsommere din pc er, jo mindre varme producerer den og dermed mindre støj.
Jeg har selv overvejet om jeg skulle bygge en lille atom-baseret multimediemaskine til fjernsynet, de fås jo efterhånden med integreret full HD grafikchips.
Men kig på silentpcreview.com deres site handler ikke om andet end støjreduktion.
|
Til top |
|
|
wildstyle Udelukket fra forum

Bruger siden: 04 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2249
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 21:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
tvaettbjoern skrev:
Min pc er næsten helt lydløs. Jeg kan i hvert fald ikke høre når den er tændt medmindre jeg kravler om bag den og lægger øret til. Jeg har fra starten valgt komponenter som larmer mindst muligt.
Kølerne på bundkortets nord- og sydbroer (eller hvad det hedder idag) er passive. Processoren er en 2GHz AMD Turion (altså en mobilprocessor), som kun har et TDP på 25W, og den køles med en gammel køler fra en 400MHz celeron, der kun støjer med 12db (ifølge specifikationen, jeg har ikke selv målt). Harddiskene er 2.5" 5400 rpm, og kan anes svagt hvis jeg flytter meget store filer. Grafikkortet er et passivt kølet nvidia 9500 (jeg spiller ikke, ser kun film, så der er rigeligt med kræfter).
Hvis du kun skal bruge din pc til multimedia og ikke spil, så kan du jo faktisk nøjes med meget begrænsede specifikationer. Og jo langsommere din pc er, jo mindre varme producerer den og dermed mindre støj.
Jeg har selv overvejet om jeg skulle bygge en lille atom-baseret multimediemaskine til fjernsynet, de fås jo efterhånden med integreret full HD grafikchips.
Men kig på silentpcreview.com deres site handler ikke om andet end støjreduktion.
|
|
|
Ellers kan også overveje at bruge en Intel Core i3 processor, som også har indbygget grafikkort i CPU'en. Så skulle man også have rigeligt med kræfter, også til 1080p film. Evt. kombinere det med et mini-ITX bundkort, da det ikke fylder ret meget. Gigabyte har lavet et lækkert et, som også understøtter USB 3.0.
|
Til top |
|
|
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
Sendt: 06 Januar 2011 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kører med en Scythe Shuriken Rev.B i mit center – Athlon II X2. Den er total lydløs (PWM-styret) og den har en lav højde. Ideel til formålet og så er den billig. Kan bestemt anbefales.
|
Til top |
|
|
lbm_ Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2007 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 91
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere hørt den Scythe nævnt, endal en del gange. Jeg har bestitl sådan en til at starte med. PT. Er det værste
problem faktisk en af fan kølerne der larmer som en i h....
Desværre er den pt. nødvendig for at holde varmen på CPU'en nede. MEN denne køler er jo meget bedre, så tror ikke længere
det er nødvendigt.
Tak for inputs :)
|
Til top |
|
|
Gela Udelukket fra forum

Tager en pause!
Bruger siden: 09 Marts 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 230
|
Sendt: 08 Januar 2011 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har slet ingen problemer med varme, men jeg har også 2 langsomme 120mm kabinetblæsere i.
|
Til top |
|
|