Forfatter |
|
CARS10 Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2009 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2794
|
Sendt: 26 April 2011 kl. 22:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Hvordan renser jeg laseren på mine Br.maskiner.
Jeg har en rense CD,men jeg mindes,at have hørt at sådan en må man ikke bruge i en Blu-ray maskine,men hvad gør man så,og er det nødvendigt at rense dem,når de er ca.halvandet år gamle.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2010 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 9878
|
Sendt: 27 April 2011 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan rengøre linsen(erne) med en vatpind med lidt opvaskevand på. Men det er vist ikke alle afspillere men kan komme ordentligt til. __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tænkte uden at skille dem ad.Findes der en skive med en lille børste på,ligesom til CD'er,specielt til Blu-ray afspillere.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Blå Stråle laserhoved, er jo ikke så meget anderledes end cd'ens, bortset fra, der er 2 lasere i nogle og andre, er det vist 2ieen. Så jeg tror ikke der vil ske noget ved at bruge en cd rense skive i din Blå Stråle.  Altså med sår'n lille børste på.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er bare sikker på at jeg har læst et eller andet sted,at man under ingen omstændigheder må bruge Laser lins cleaner til CD'er,men kan selvfølgelig ikke huske hvor.Kan det have noget med afstanden fra laseren til skiven,der er forskellig fra CD til Blu-ray.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har lige kigget på drevet i min HP bærbar og der er ikke den store forskel. Børsterne på cd rense skiven, er jo meget korte. De kan ikke være mange mm lange. Da du jo ikke skal rense den i tide og utide, kan det vel ikke gøre noget at åbne afspilleren. Så er du da sikker på ikke ødelægge noget.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet det - Men det eneste middel til laserhoveder er mig bekendt isopropyl-alkohol. Hvis det
Prøv at søge her i forummet : Isopropylalkohol
Sæbevand ville jeg ALDRIG putte på linsen. Sæben giver bare et fedtet aftryk og så skal du have besvær med at tage det af +
kalken og andre urenheder i vandet.
Normalt skal laserhoveder aldrig renses medmindre de har været udsat for heftig nikotin, skidt eller en pilfinger - Heller ikke
efter 10 års brug.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Allan
Det er pænt af dig at svare på dette,men det er bare ikke det jeg efterlyser.
Findes der en speciel rense skive kun til Blu-ray ???
carsten
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky
Tak for det,det kaster lidt nyt lys mht.rensning.
carsten
|
Til top |
|
|
allanowich Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Efter nogle år på markedet skulle det da være muligt at få en sådan. Ring til Fona evt og spørg, i så fald har de dem. Og jeg har renset min laser på cd'en med en vatpind, med et lille bitte dyp opvaskemiddel i vandet. Den skal jo kun fugtes ikke være driv våd.(vatpinden) Det var der ingen problemer i.  Da det var Neutral opvask, var der ingen efterladenskaber på linsen.  __________________ If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
|
Til top |
|
|
Roky Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2007 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1974
|
Sendt: 27 April 2011 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis laserhovedet er af plastic så er isopropylalkohol nok heller ikke det bedste alternativ.
|
Til top |
|
|
CARS10 Forum Bruger

|
Sendt: 27 April 2011 kl. 21:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uha uha.
Håber ikke de er af plastic,for så er alm.glasrens nok bedre.
carsten
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 27 April 2011 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Roky skrev:
Det skal lige siges at jeg ikke har prøvet det - Men det eneste middel til laserhoveder er mig bekendt isopropyl-alkohol. Hvis det
Prøv at søge her i forummet : Isopropylalkohol
Sæbevand ville jeg ALDRIG putte på linsen. Sæben giver bare et fedtet aftryk og så skal du have besvær med at tage det af +
kalken og andre urenheder i vandet.
Normalt skal laserhoveder aldrig renses medmindre de har været udsat for heftig nikotin, skidt eller en pilfinger - Heller ikke
efter 10 års brug. |
|
|
Helt korrekt , ingen sæbevand. Jeg vil anbefale ren vodka som laserrens, kan nemlig også bruges på plastlaser, fordamper med det samme, igen striber. Laseren bør renses for optimal ydelse, mindst to gange årligt, selv gør jeg det en gang i kvartalet. Det både høres (på cd maskinen) og ses(på blurayén), så hvis der skulle gå 10 år med støvpartikler der flyver med ind hver gang skuffen lukkes op, ville det være som at hive vat ud af ørerne at rense laseren tror jeg.  __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|
Ikke Slipsefyr Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2871
|
Sendt: 28 April 2011 kl. 00:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
CARS10 skrev:
Hej.
Hvordan renser jeg laseren på mine Br.maskiner.
Jeg har en rense CD,men jeg mindes,at have hørt at sådan en må man ikke bruge i en Blu-ray maskine,men hvad gør man så,og er det nødvendigt at rense dem,når de er ca.halvandet år gamle.
carsten |
|
|
Du kan godt købe en dvd rense disk (hvis de stadig kan fås) og bruge i stedet for en cd rense disk. Ved ikke om der lavet nogle direkte til blu-ray afspillere. __________________ Ikke Slipsefyr
Hifi for musikkens skyld
|
Til top |
|
|