Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 18:28   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Råd til vinyl opstart (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 5
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 18 August 2014 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg går og overvejer, om jeg her ca. 25 år efter jeg forærede mine vinyl plader væk, skulle starte op med vinyl igen.

Idag streamer jeg via en Squeezebox touch igennem Stello DAC signature og jeg vil som udgangspunkt gerne op på samme
"kvalitet"

Min ide, er at starte op med en Rega - enten en planar3 eller en rp3.

Spørgsmålene er (til start):

1. Pickup
Jeg har ingen anelse om, hvor stor kvalitetsspring der er i div. pickup's.
Uanset om jeg køber nyt eller brugt, skal jeg nok forholde mig til at købe en ny Pickup - hvad skal jeg her kigge efter for at
få et fornuftigt niveau?

2. RIAA
Skal jeg investere i en ny RIAA eller er den god nok, den der er i min forstærker, som pt. er en Roque Cronos.
Dette hænger jo nok også sammen med valg af pickup...

3. Pladevasker
Jeg har tænkt mig, at skal på jagt efter brugte plader (en del af det sjove).
Jeg har læst at der er nogen, som bruge en pladevasker og at det lyder som lidt af et vidundermiddel.
Er det noget, som man skal regne med at have brug for?
I så fald hvad skal jeg regne med at investere her - evt. eksempel på en brugbar model, så jeg ikke ender op med at købe
for dårligt fra starten.

4. Hvis jeg skal ud og kigge på en Planar 3 - er der evt. noget som jeg skal være opmærksom på?

5. Hvad skal jeg evt. bruge af tilbehør?
Skal vel bruge en pladebørste og i gamle dage brugte jeg også en pladestrammer, er det en god ide?
Skal jeg bruge noget andet, vægt til nåletryk, eller?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 18 August 2014 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Regas egne pickupper passe i et tre-huls-system så man stort set ikke skal justere - men jeg er ikke så vil med deres billige
pickup - der lyder den lille billige fra Audio Technika mindst lige så godt - er det at95 den hedder?

Start med din Riaa der er i din forstærker - du kan altid opgradere

Pladestrammer er altid godt til skæve plader - til en rega må den bare ikke være for tung

Jeg bruger en digital nåletryksvægt til omkring 300 kr, men du kan vel lægge ud med en af de små vippevægte der nærmest
ingentil koster

Jeg har haft rigtig meget glæde af mine pladevasker - min er en clear audio - en de luxe udgave af Okki Nokkien som vist
fåes til 3000 kr. Jeg vil sige at den er en bedre investering end en dyr PU.

Den gamle Dish Washer pladebørst er dejlig i det daglige når først pladen er vasket

Personligt er jeg mest til MC pickupper - men de koster mere og kræver step up eller mc indgang - men vinyl-glæde kan du
sagtens opnå med audio teknichaen ... Held og lykke

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 1410
Sendt: 18 August 2014 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Rega er et udemærket udgangspunkt, du kan jo altid opdatere hvis du bliver grebet at vinylen.
Jeg ville nok kaste lidt flere penge efter PU'en, denne kan jo også bruges på en bedre Pladespiller, om du vil have MM eller
MC er nok lidt en smags sag, jeg startede selv som inkarneret MM mand, men må indrømme tiden har bragt mig over i
MC lejeren. Du kan hurtigt bruge +3000,-kr. på PU.
Riaa'en i din Roque er fin til at starte med, den er bedre end NAD og Cambridge som ofte foreslåes til begyndere, men
man skal være klar over der ligger mange informationer gemt i Riaa'en, så jo bedre Riaa jo bedre lyd (perspektiv,
dynamik, opløsning, bas og så vidre)
Pladevasker kan du jo altid købe hen af vejen, det er vigtigere at få et ordenligt vinyl setup, så du bliver fanget af lyden.
Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 18 August 2014 kl. 13:13 | IP-adresse registreret  

Gorm forsøger vist at sige, at der ligger mange informationer gemt i pladerillen, som en dårlig RIAA (eller dårlig pu for den sags skyld) ikke formår at videreformidle

Nå, en Rega er en OK pladespiller, men jeg mener, at du alt i alt får meget mere for pengene (bedre lyd), hvis du vælger fx en brugt Thorens 316, 318 eller 320. Andre må på banen her, da mit kendskab til Thorens ikke rækker langt nok til, at jeg er helt sikker i min sag

Hvad du end vælger af pladespiller, så tjek i hvert fald følgende tre ting:

1) at lejet er i orden
2) at lejet er i orden
3) at lejet er i orden

RIAA'en i din Rogue (og ikke Roque, vel?) kan du sagtens holde fast i. Ingen grund til at bruge penge på en "løs" RIAA. Hvis du sådan for alvor bliver bidt af vinyl (og det gør de fleste jo igen på et tidspunkt ), så kan du jo altid låne en RIAA med hjem fra en forhandler eller analogsmittede venner og høre, om den giver en forskel i forhold til Roguens indbyggede, der gør det værd at opgradere.

Der er enorme forskelle på pu'er, men ikke altid lydforskelle, der retfærdiggør de store prisforskelle. Du er selvfølgelig i en søgeproces, hvor du skal få det hele til at hænge sammen, men hvis du har en idé om, hvor meget du sådan ca. vil bruge på en ny pu, så gør du det alt andet lige nemmere for os andre at råde dig. Jeg kunne selvfølgelig også bare sige, at du skal købe en Audio Note IO-1 (som bl.a. spiller hos mig), men det er, vil jeg tro, med dit udgangspunkt nok urealistisk

En pladerensemaskine er et fantastisk stykke tilbehør - jeg har selv en Keith Monks i dobbeltversionen - men tøv nu lige en kende og se, om vinylinteressen er kommet for at blive!

Af nyttigt tilbehør, som jeg benytter dagligt eller meget ofte, vil jeg nævne en pladebørste (kulhårsbørste), nåletryksvægt (de elektroniske versioner fås efterhånden ret billigt, hvis man googler dem), elektronikskruetrækkersæt (til pu-(de-)montering), pincet (til pu-clips) og en god protraktor til (grov-) indstilling af pu'er. Jeg har en Feickert, men billigere kan gøre det. De findes i hobetal som download - også her er Google din ven!

En pladestrammer kan være en noget ambivalent oplevelse. Den kan give bedre lyd, men bestemt også det modsatte. Jeg benytter af og til en periferipladestrammer, men de er svinsk dyre. Til gengæld hjælper de med at glatte konvekse lp'er ud, hvilket en traditionel pladestrammer ikke gør.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 18 August 2014 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Jo, analogueman, du har helt ret, min forstærker er en rogue - der var lige en finger på afveje der
Efter at have kørt med et hybrid anlæg med surround og stereo i et, har jeg valgt at splitte det i to anlæg, hvor jeg til stereo
har bygget et par TQWT højttalere og købt en rørforstærker til
Og, skal det være old school, så skal der da også vinyl til - og faktisk savner jeg også det, at sidde med en "rigtig" plade.
Hvor pokker jeg så skal få tid til at sidde og lytte til disse plader, er en helt anden sag

Mht. Thorens, så var jeg i tvivl om, det skulle være Thorens eller Rega - jeg tænkte Rega, da jeg var af den opfattelse, at
den var simplere mht. indstilling - men, jeg er klar til at revurdere, hvis det er hvad eksperterne mener

Mht. hvor meget jeg vil give for en pickup er jo et vanskeligt spørgsmål, da jeg ikke vil bruge for meget før jeg er sikker på,
at jeg er "solgt" - men, på den anden side set, er jeg også bange for at købe for billigt og så derved blive skuffet og droppe
det igen...
1000-2000kr, er det et rimeligt leje?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 18 August 2014 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Ja, op til 2.000 kr. for en pu er en fin begyndelse. Du skal have en MM eller high-output MC til din Rogue Cronus. Roguens RIAA er sat til 47 Kohm
belastningsmodstand og en kapacitiv belastning på 150 pF, så jeg tænker i udgangspunktet, at du er bedst kørende med en MM pu.

Jeg name-dropper lige nogle få i vilkårlig rækkefølge, som jeg ikke har konkrete erfaringer med - her må andre på banen:

Clearaudio Performer V2
Nagaoka MP-150
Audio Technica AT 440 MLA
Goldring 2300 (og hvis du vil øge budgettet G1042)
Grado Prestige Gold1
Ortofon 2M Bronze

Der er også Benz Micro og Dynavector, men jeg tror ikke, du kan holde dig inden for dit budget ... men jeg har ikke researchet det!

Det var lidt navne at google og undersøge priser på. Du skal ikke betragte listen som en anbefaling, men som et udgangspunkt for nærmere
undersøgelser. Jeg har hørt nogen af dem, men ikke under forhold, hvor jeg vil udtale mig om, hvordan de lyder. Som sagt må andre på banen i
forhold til, hvordan de lyder

Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 18 August 2014 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Ja, op til 2.000 kr. for en pu er en fin begyndelse. Du skal have en MM eller high-output MC til din Rogue Cronus. Roguens
RIAA er sat til 47 Kohm
belastningsmodstand og en kapacitiv belastning på 150 pF, så jeg tænker i udgangspunktet, at du er bedst kørende med en MM pu.

Jeg name-dropper lige nogle få i vilkårlig rækkefølge, som jeg ikke har konkrete erfaringer med - her må andre på banen:

Clearaudio Performer V2
Nagaoka MP-150
Audio Technica AT 440 MLA
Goldring 2300 (og hvis du vil øge budgettet G1042)
Grado Prestige Gold1
Ortofon 2M Bronze

Der er også Benz Micro og Dynavector, men jeg tror ikke, du kan holde dig inden for dit budget ... men jeg har ikke researchet det!

Det var lidt navne at google og undersøge priser på. Du skal ikke betragte listen som en anbefaling, men som et udgangspunkt for nærmere
undersøgelser. Jeg har hørt nogen af dem, men ikke under forhold, hvor jeg vil udtale mig om, hvordan de lyder. Som sagt må andre på banen i
forhold til, hvordan de lyder



Dem du foreslår er ganske gode PUer til gode penge, jeg har haft både AT-440Mla, Goldring 1042, Grado Gold og Ortofon 2M Bronze forbi her på
pladespilleren, her er jeg nok mest til AT-440mla og på anden pladsen Goldring 1042. Disse er meget dynamiske og musikalske, jeg syntes disse er
et seriøst bud på en budget PU, der kan levere varen. Ikke at de andre er dårlige, men nok mere disse 2 er min smag for lyd. (Personlig lyd ideal)
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
Jan Post
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 Juni 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 344
Sendt: 18 August 2014 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg har Nitty-Gritty pladerenser, som jeg meget glad for. Har haft den i næsten 25 år nu og er nok det bedste hifi-tilbehør
jeg har købt. I dag koster den vel et sted mellem 2500 og 3500. Alle plader som kommer ind i mit hus, skal først ha' en tur
på maskinen før de kommer på pladespilleren (pu'en er også glad for rene plader). Men mindre kan også gøre det. Knosti
Record Cleaner er nok ikke lige så god som de elektriske, men den koster også kun omkring en plovmand.

Link til Knosti Record Cleaner.
http://www.tnt-audio.com/accessories/knosti_e.html

Link til de dyre maskiner.
http://www.needledoctor.com/New/Record-Cleaning-Machines

P.S. Jeg ved ikke hvem der forhandler Knosti i Danmark, men jeg har set den i MusikPalast Flensborg.



Til top Vis Jan Post's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan Post
 
broelling
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 17 Februar 2008
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 427
Sendt: 18 August 2014 kl. 18:18 | IP-adresse registreret  

Hvis du køber en ny RP3 burde du ku' få en god pris hjem på en Rega Exact PU samtidig, og det spiller i hvert fald übercool. Og hvis du køber en brugt RP3 ville en mulig opgradering være selvsamme Exact PU. Men hvis du køber brugt kan du jo først høre hvordan det lyder med den eksisterende PU, og herefter opgradere skulle det være ønskværdigt.


__________________
Fordi Cerwin Vega 1215MKII SE er SÅ undervurderet en højttaler...
Til top Vis broelling's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af broelling Besøg broelling's Websted
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 19 August 2014 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Analogueman skrev:
Ja, op til 2.000 kr. for en pu er en fin begyndelse. Du skal have en MM eller high-output MC til din Rogue Cronus. Roguens RIAA er sat til 47 Kohm
belastningsmodstand og en kapacitiv belastning på 150 pF, så jeg tænker i udgangspunktet, at du er bedst kørende med en MM pu.

Jeg name-dropper lige nogle få i vilkårlig rækkefølge, som jeg ikke har konkrete erfaringer med - her må andre på banen:

Clearaudio Performer V2
Nagaoka MP-150
Audio Technica AT 440 MLA
Goldring 2300 (og hvis du vil øge budgettet G1042)
Grado Prestige Gold1
Ortofon 2M Bronze





Ja, og så er der altså stadig den tidligere omtalte Audio Technica AT95E..!
Det er en fremragende PU. Det eneste problem med dén er, at det er for "billig".
Kan købes på diverse shops på eBay fra f.eks T. Hakker eller Dienadel. Pris: Omkring 200 kroner!

Det er naturligvis lige dén pickup som trådstarter efterlyser. Helt seriøst.


Mvh.
Niels L.


Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 19 August 2014 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:


Ja, og så er der altså stadig den tidligere omtalte Audio Technica AT95E..!Det er en fremragende PU. Det eneste
problem med dén er, at det er for "billig".Kan købes på diverse shops på eBay fra f.eks T. Hakker eller Dienadel. Pris: Omkring
200 kroner!Det er naturligvis lige dén pickup som trådstarter efterlyser. Helt seriøst.Mvh.Niels L.[/QUOTE]



__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3262
Sendt: 19 August 2014 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Enig i, at det er en intet mindre end fremragende pick up til prisen

Men jeg mener nu alligevel, at i hvert fald to af de nævnte pick upper, som jeg har sammenlignet AT95E'eren med, er bedre - og i visse sammenhænge endda markant bedre. Hvis jeg skal give et hint, så synes jeg jo fx, at Audio Technica har kannibaliseret deres dyrere model (i den forstand, at den lydmæssigt æder den mindre)

Men står menuen (haha!) på at spare nogle penge og alligevel få god lyd, så er AT95'eren måske den største "bargain" inden for hi-fiverdenen
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 19 August 2014 kl. 16:35 | IP-adresse registreret  

En AT-440mla vold tæver en AT-95 for vildt, ikke at en AT-95 er dårlig, AT-440mla har bare mange af de dyder som man giver forholdsvist mange
gange mere for.
Og ja, jeg har haft både AT-95 og AT-440mla samtidigt til sammenligning, faktisk sneg der sig også en AT-150mlx med i testen, og AT-150mlx er
igen en endnu bedre PU, men så kan man jo blive ved.
Men ydelse kontra pris, så tror jeg AT-440mla er noget af det bedste jeg har prøvet.
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
allanowich
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 August 2010
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 9894
Sendt: 19 August 2014 kl. 17:12 | IP-adresse registreret  

Det må være disse I snakker om 440ML.   og AT95e  

__________________
If you can't explain it simply, you don't understand it well enough
Til top Vis allanowich's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af allanowich
 
Miav
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 24 November 2013
Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline
Indlæg: 547
Sendt: 25 August 2014 kl. 21:37 | IP-adresse registreret  

Fik du bestemt dig for hvilken pladespiller og PU du skal have?
Til top Vis Miav's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Miav
 
damkel
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 365
Sendt: 26 August 2014 kl. 13:11 | IP-adresse registreret  

Overvejelsen går lige nu på, om det er værd at tage en RP3 istedet for en planar 3?

Måske finde en med Elys 2, som de vist std. leveres med - bare for en opstart.

Hvor meget bedre er en RP3?
Til top Vis damkel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af damkel
 
Søren Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2006
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 418
Sendt: 26 August 2014 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Hvad med den her http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=275516
Har aldrig forstået hvad man så i en Rega har haft en, og skal aldrig have en igen.

Kender i øvrigt ikke Well Tempered andet end jeg har læst nogle test engang, men er pickuppen ok og ikke slidt vildt så er den jo næsten pengene værd i sig selv.



__________________
Vh. Søren
Til top Vis Søren Andersen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Søren Andersen
 
Boydk
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 02 Juli 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Indlæg: 6421
Sendt: 26 August 2014 kl. 20:08 | IP-adresse registreret  

Der er allerede sendt 15 henvendelser..... Tror du man får den, hvis man byder 4.000,-???

__________________
Alt under 500 watt er til garagen.
Mens Løgnen løb fra Bagdad til Konstantinopel, fumlede Sandheden fortsat rundt efter sine sandaler.
Til top Vis Boydk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boydk
 
Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 2522
Sendt: 26 August 2014 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Samme tanke
Tror det er billigere med en ny Rega Eller en Pro-Ject, eller måske du skulle se hvad Now in stereo har at byde på? hmrh undskyld, det er
Hifi Store..

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren
 
Ole N 84
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2010
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 112
Sendt: 26 August 2014 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Der står meget god information på denne her side http://pladespilleren.dk

Til top Vis Ole N 84's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ole N 84
 

Side af 5 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes