Tilbage til HIFI4ALL.DK 25. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Tid til ny pickup? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2010
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 07 September 2014 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

Hejsa. Jeg har en B&O Beogram 2200, som jeg egentligt har været ret glad for. Specielt efter jeg skiftede min MMC 20S ud med en MMC 20EN.
Jeg har generelt ikke lagt mærke til at lyden er blevet dårligere, men det er måske fordi man ikke lægger mærke til det, når den gradvist bliver dårligere over lang tid.
Nu har jeg dog været væk i 2 måneder, og efter at være kommet hjem igen, er jeg ret skuffet over lydkvaliteten når jeg lytter til mine plader.

Nærmere bestemt, synes jeg at lyden på mine Blue Öyster Cult plader er meget ulden, men de er gamle, så det kan nu godt være at det altid har været sådan.
Derimod plejer der at være rigtigt god lyd på Joe Bonamassa - Live From Nowhere In Particular, men her, når jeg f.eks. lytter til nummeret Sloe Gin, synes jeg at Joe Bonamassas stemme lyder lidt fjern, og sådan set ikke særligt godt.

Generelt lægger jeg mærke til at lyden ikke er så "crisp" som jeg jo synes at den plejer, og sådan noget som trommer mangler punch.

Er det et tegn på at min pickup er ved at være slidt eller måske noget andet?
På forhånd tak for hjælpen.
Til top Vis Peterlh's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peterlh

Struktøren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2012
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 September 2014 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Tja, det kunne tyde på det, men hvor gammel er den og hvor meget har du spillet med den? Disse oplysninger plejer at fortælle en del

Mvh
Birger
Til top Vis Struktøren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Struktøren

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 September 2014 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

Jeg købte pickuppen brugt for vel omkring 1½ år siden. Den skulle dog eftersigende (og sælger virkede reel nok) ikke have spillet særligt meget idet, pladespilleren stort set aldrig blev brugt.
Jeg selv har nok spillet på den 3-4 måske 5 timer om ugen i gennemsnit.

Peterlh
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 September 2014 kl. 16:26 | IP-adresse registreret  

Er det muligt at sige noget om det ud fra de oplysninger jeg har givet om alder og brug af pickuppen?
Jeg synes jo ikke selv at den burde være slidt op allerede nu, men jeg har så heller ingen forstand på det, så det kan jo være at jeg tager fejl.

Analogueman
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 01 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 12 September 2014 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Peterlh skrev:

Jeg købte pickuppen brugt for vel omkring 1½ år siden. Den skulle dog eftersigende (og sælger virkede reel nok) ikke have spillet særligt meget idet, pladespilleren stort set aldrig blev brugt.Jeg selv har nok spillet på den 3-4 måske 5 timer om ugen i gennemsnit.

Tja, hvis den er 18 mdr. gammel (78 uger) og i gennemsnit har spillet 3-5 timer om ugen, så er "kilometerstanden" et sted mellem 234 og 390 timer, mens du har haft den. Dertil kommer så den tidligere ejers "kørsel".

Selv om sælger virkede reel nok, så har du med din egen angivelse af, hvad den (måske) har spillet, mens du har haft den, jo selv indikeret, hvor svært det egentlig er helt præcis at vide.

Du skal i udgangspunktet nok forvente en levetid på ca. 1.000 timer for en PU, før den begynder at lyde træt og eventuelt fejlsporer. Og desuden skal man altid være varsom med at købe brugte PU'er, selv om de ikke har spillet ret meget. På en PU, der ikke bruges, kan gummiophænget nemlig enten blive stift eller begynde at gå i opløsning, og så vil du opleve mange af de samme problemer, som hvis selve nålen/diamanten var slidt.
Til top Vis Analogueman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analogueman

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes