Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 21:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: tilslutning af rejsegrammofon (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lasse R
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Marts 2005
Status: Offline
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 01:53 | IP-adresse registreret  

Jeg er blevet den heldige ejer af denne pladespiller:

Den har dog disse mystiske stik:

[size=9][ledningen helt til højre er koblet/flettet på de andre, tror jeg. jord, måske?]
Hvad skal denne hånd gøre for, at få afspilleren tilsluttet et anlæg eller en højtaler:

:?:
På forhånd tak.
Til top Vis Lasse R's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lasse R

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Marts 2005 kl. 08:28 | IP-adresse registreret  

Jeg er ærlig talt i tvivl om det her er alvor, der er jo et par dage til 1. april.

Den Phillips pladespiller (herligt klenodie) er udstyret med en safir og ikke en diamant. kendetegnet ved safir pickup'er er foruden high-output at de ØDELÆGGER pladerne, idet de simpelthen under det høje nåletryk, som de arbejder under simpelthen høvler alt diskant istykker. Den er fra sidste halvdel af 50'erne og egner sig til at spille gamle Elvis og Tommy Steele singler og i ny og næ en Raquel Rastenni single. helt emnient er den til at snuppe en 78'er med Leo Mathiesen.

Pladespilleren  tilsuttes til noget (edit: der nærmer sig)  lineindgang(!) og det er iøvrigt en mono-ting.

Forbindelsen er sandsynligvis blå-ledning=0 venstre mørkebrun=signal og højre okkerbrune = stel. Det originale stik var sandsynligvis et af disse runde bakelitstik på ca. 4cm i diameter med de tre forbindelser siddende i række.

Lasse R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Marts 2005 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

Tusind tusind tak for dit fyldesgørende svar. Jeg er dog lednings (og hifi)-inkompetent, så det har affødt et yderligere par spørgsmål.

For til trods for din flotte forklaring, forstår jeg endnu ikke helt, om det er muligt at slutte den til et nyere anlæg (med phonostik og andre nymoderne indgange) og i så fald hvordan?  Måske er problemet med ødelagte plader så stort, at det slet ikke kan betale sig? Kan afspillerens fejl evt. udbedres?

Det er bestemt ikke ment som en joke, jeg har bare en forkærlighed for disse retro-brugsgenstande fra 50-60'erne, så hvis du ligger inde med en cobratelefon (ericofon), så aftager jeg den gerne . Du virker meget velbevandret på dette område, så måske tør du anslå en pris på en sådan philips rejsegrammofon?

Endnu en gang tusind tak for hjælpen, jeg sætter meget pris på den, og i bedste fald undgår jeg helt at få stød pga. din hjælp. tak.

walin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:24 | IP-adresse registreret  

hej Lasse,

Tak for din PB - desværre kan jeg pt. ikke oprette PB'er, der er noget galt md editoren i forumet her - derfor svar i det åbne:

Jeg ville ikke udsætte mine LP'er for den Phillips, du har der. Som nævnt er den ikke just skånsom mod pladerne. Det kan godt lade sig gøre at slutte den til et anlæg, men jeg kan ærlig talt ikke huske hvilket niveau udgangen på disse gamle safir pickup ligger. Der foresvæver mig noget om 50mV, men jeg er langt fra sikker - det er mindst 40 år siden den slags var i handlen. Men hvis du endelig vil forsøge så prøv at slutte den til fx. tape indgangen med de 2 kabler til venstre som signalledere. Det højre kabel er skærm og kan forbindes med den blå eller til en stelforbindelse på forstærkeren. Dvs, de 2 venstre ledninger til et RCA-stik og så ind i tape-indgangen. Sandsynligvis er niveauet for lavt, idet forstærkere i gamle dage havde en kombineret mikrofon/grammofon indgang som havde en følsomhed på disse vistnok 50mV.

Prisen for din spille? - tja - den er morsom og vækker nostalgiske følelser til teenage fester, hvor lyset blev slukket og "Oh Donna" gjaldede ud fra en gammel Eltra radio. Et skud er kr. 200, hvilket nok svarer til hvad den kostede i sin tid. :-)

piobyte
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 Marts 2005 kl. 08:38 | IP-adresse registreret  

Modellen kan tilsluttes direkte til min (nyere .1938 ) B&O master 38 K, den har netop plads til de stik bagi så stikkene er måske ikke så mystiske !!   

Ville uploade et billede af stikket men kan vist ikke her ???

Til top Vis piobyte's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piobyte Besøg piobyte's Websted

Lasse R
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Marts 2005 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Jeg takker ærbødigst endnu en gang. Printer de seneste tips og allierer mig med en ledningskyndig hånd. men okay nostalgi-effekten alene giver mig saglige tårer i øjnene, og det er næsten nok. tak igen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette forum er blevet låst af Administrator.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes