I gang med klassisk:
Jeg synes det er vigtigt at fokusere på indspilninger der kunstnerisk er i toppen, gode orkestre, solister og dirigenter. Og da hi-fi er en hobby, skal det lyde ordentligt eller ligefrem godt. Disse ingredienser skærper appetitten. Det modsatte vil jage folk væk.
Mine forslag til startere baserer jeg på egne erfaringer som dog ligger år tilbage, det kan jeg se på børnenes alder. I 50-60’erne var der meget musik i pop og jazz der baserede sig i klassisk komposition og underholdningsorkestre, så dengang var man nok mere fortrolige med orkesterklange med strygere og blæsere.
J.S. Bach: Brandenburgerkoncerter. Jeg var meget facineret af det drive der er i Bach’s musik, der er mere drive og gang i den, end i detmest rock/jazz. En god indspilning er canadiske Tafelmusic på Sony, og på vinyl English Chamber med Leppard. Mit første møde med Bach var faktisk franske Jaques Loussier der med sin jazztrio blev ret berømt for sit Bach Jazz.
Beethoven 6. symfoni. Min første livekoncert blev hurtigt omsat til en plade. Jeg vil anbefale Böhm og Wienerne på DG Originals CD, eller samme på vinyl.
Klaverkoncerterne, klaversonater (dem med tilnavn) bliver hurtigt til øreguf. Pianister som Brendel, Gilels, Askhenazy, Kempff går man aldrig forkert i byen med.
Tchaikowsky er også et godt sted at starte, han er melodiøs og musikken er skrevet til et hi-fi anlæg. Rostropovich’s plader med uddrag af balletsuiterne (Nøddeknækker mm) er noget af det bedste T. nogensinde på plade. Og så må man lige snuppe Rostropovich og Rokokovariationer med sammen med Dvoraks Cellokoncert.
Karajan er en god dirigent for nybegyndere. Han fokuserer meget på skønheden i musikken og trimmede Berlineren til det yderste. Så det er ganske enkelt meget meget flot. Senere kan man ansætte Klemperer, Walter, til at illustrere lagene i musikken.
Opera og de store korværker, her kan man starte med uddrag dvs. de musikalske højdepunkter. Eller købe nogle af de mange ”portrætter” af sangere. De færreste ”nybegyndere” har tålmodighed til at vente 1½ cd på ”Hallelujakoret”.
Verdi’overturer og kor til operaerne er gevaltige appetitvækkere, det samme gælder Rossinis overturer. Italienske dirigenter som Muti, Abbado, Chailly fyrer sådan musik af med italienske nerve og smeld. Jeg var så heldig at have et 12 stk pladesæt med 15minutters højdepunkter fra alle de store operaer så blev det lidt nemmere at klare en hel opera nogle år senere.
Schubert: Impromptuer for klaver (Brendel, Kempff, Pires, Perahia) samt den 8. symfoni med f.eks. Böhm, Klemperer, Giulini.
Schuman og Griegs klaverkoncerter. (Perahia, Lupu)
Dvoraks 9 (Fischer på Philips, eller de gamle Deccaer med Kertesz)
Rimsky Korsakoff og Respighi (Roma Triologien med Maazel eller Gatti) er altid super smovs til anlægget.
Køb en ren Ravel med Boleroen + så følger der en 2-3 andre gode stykker med.
Puccini’s 3 store operaer La Boheme, Tosca, Turandot, kan man rolig begynde med.
Listz: Les Preludes, Rhapsodier og klaverstykker, do do.
Händels Watermusic og Messias, do do.
Gershwin: Rhapsody in Blue, An American in Paris, Porgy og Bess.
Bizet: Meget melodiøs og flot orkesterværker La jolie fille de Perth, L'Arlesienne Suite + selvfølgelig Carmen (min favorit er Troyanos og Solti på good old Decca).
Undskyld det blev vist en lang en, og jeg er kun lige begyndt.