Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 17:38   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Spørgsmål - kategorien er lukket (Forum låst Forum låst)
 HIFI4ALL Forum : Spørgsmål - kategorien er lukket
Emne Emne: Ny forstærker til mine Evidence 870 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fonebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 August 2005
Status: Offline
Sendt: 19 August 2005 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Jeg har købt et sæt Dali Evidence 870 højtalere som har følgende specifikationer:

Specifikationer:
  • Type: 3-vejs basrefleks gulvhøjttaler
  • Impedans: 4 Ohm
  • Frekvensområde +-3dB: 35-29000 Hz.
  • Følsomhed: 91 dB.
  • Mål: 105/24/37 cm
jeg har fået at vide at min nuværende forstærker er for lille og dermed kan skade diskanten på højtalerne.

jeg er først lige i gang med at tilegne mig hifi viden og er derfor i vildrede omkring hvilken forstærker jeg skal købe. forstærkeren må gerne være brugt men indenfor et prisleje på 3.000 gerne mindre.

jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med gode ider.

På forhånd tak

Fonebone
Til top Vis Fonebone's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fonebone

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 August 2005 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Skal du bare bruge en effektforstærker eller skal det være en integreret? Må den være brugt? Hvad har du i dag?

Altid en god idé at give flere oplysninger

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 August 2005 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Hvad med en integreret H/K forstærker, der render du ikke tør for strøm lige foreløbigt

Fonebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 14:44 | IP-adresse registreret  

Hej Igen

Det må være en efektforstærker jeg skal bruge. min cd afspiller og gramafon skal tilsluttes.

min nuværende forstærker er en 15 år gammel technics SU-600 (2x40W su 8 Ohm).

Venlig hilsen

Fonebone

Fonebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 August 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Jeg mente integreret forstærker 

Venlig hilsen

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 August 2005 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Acer: HK og strømstyrke er lidt en myte som ikke er like riktig lengre i dag. Det er ikke så mye fordi at HK's forsterkere leverer vesentlig mindre, men fordi en del af konkurrentene nå leverer vesentlig mere.

Et eksempel er Sony's DB serie som tidligere hadde et dårlig rykte. I dag er Sony DB blant de forsterkerene som giver mest effekt pr krone. Om det lyder bedre overlater jeg til den enkelte at bedømme

Også indenfor merkenes egne rekker kan det opstå afvik, jeg har feks tidligere nevnt Pioneer 2014 som afgiver mere effekt enn storebror AX5.

Det går desværre ikke at basere sig historiske fakta, jeg vil anbefale Hifi&Musik, og Hemmabio som to udmerkede kilder for effektmålinger.

Fonebone: Med 3000kr til rådighed tror jeg du skal se efter en brugt effektforstærker.

Til top Vis ManicMiner's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ManicMiner

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 August 2005 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

Hej,

En Harman 675 på 2*75watt skulle jo være en god forstærker, men som ny ligger den lidt over hvad du ville bruge, kig efter den brugt eller måske en NAD C370 på 2*120watt, den er nok lidt kraftigere end Harman 675 men det behøver jo ikke lige at komme an på det, der er mange muligheder som feks Sony som jeg ikke kender.

Der er feks på Dba.dk en forforstærker + effektforstærker NAD 216 på 2*120w til 1800,-, og et sæt for & effektforstærker NAD 214 på 2*80watt til 1500,-, og en Harman Kardon 675 til 2000,-.

Så der er mange muligheder.

Vil lige skrive her at et sæt for & effektforstærker er det samme som en integreret forstærker, de er bare i 2-kabinetter så du har samme muligeheder med sådan et sæt som med en integreret forstærker.

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Acer: HK og strømstyrke er lidt en myte som ikke er like riktig lengre i dag. Det er ikke så mye fordi at HK's forsterkere leverer vesentlig mindre, men fordi en del af konkurrentene nå leverer vesentlig mere.

Et eksempel er Sony's DB serie som tidligere hadde et dårlig rykte. I dag er Sony DB blant de forsterkerene som giver mest effekt pr krone. Om det lyder bedre overlater jeg til den enkelte at bedømme

Også indenfor merkenes egne rekker kan det opstå afvik, jeg har feks tidligere nevnt Pioneer 2014 som afgiver mere effekt enn storebror AX5.

Det går desværre ikke at basere sig historiske fakta, jeg vil anbefale Hifi&Musik, og Hemmabio som to udmerkede kilder for effektmålinger.

Javel, Bilka annoncerer også jævnligt med eks. Technics surround receiver der yder 5x120W til 2,5k - hvor meget effekt tror du der reelt er i sådan en blikdåse ? Nada . Når jeg påpeger at H/K er strømstærk er det ikke målt i watt, men forstærkerens evne til altid at have kraftoverskuddet i behold. Bevares, en lille H/K er ikke noget match for eks. en stor tung ML, men den har nu alligevel godt med muskler alligevel den lille bandit    

Fonebone
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hej Alle

Tusind tak for de gode råd

jeg har søgt efter brugte nad C370 og HK 675. i den sammenhæng er jeg faldet over en hjemmeside der hedder Hi-Fi Choice.

http://www.hifichoice.co.uk/buyersguide_list.asp?category= AMP&subcategory=INTGR

De anbefaler  Kenwood KAF-3030R

Det er muligt for mig at købe en. er der nogen der kender denne forstærker og kan sige godt eller skidt om den? Og ved om den kan levere nok power til et par Dali Evidence 870?

Jeg synes at det er interessant at følge debatten og håber at den fortsætter lidt endnu

Venlig hilsen

Fonebone

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 16:37 | IP-adresse registreret  

Hi-fi Choiche anbefaler nu mange forstærkere, og det er da udmærket at bruge anmeldelser men jeg syntes nu du skulle låne et par stykker med hjem og lytte til dem selv. Selv om Hi-Fi Choiche's lyttepanel syntes eks. den omtalte Kenwood (som sikkert er ganske fin) er fantastisk er det ikke sikkert de deler begejstringen hos et andet magasin, og endnu værre kunne det jo være heller ikke selv syntes om produktet. 

Hvis du prøver forskellige mærker finder du med tiden ud af om du er til en stram analytisk gengivelse eller til en mere musikalsk (nogen vil kalde det farvning !) gengivelse, eller måske en helt tilbagelænet rørlyd .

Så ud og lyt og falder det i din smag så lån det med hjem og prøv det af der hvor du skal høre på det fremover - hjemme hos dig selv   

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 August 2005 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Kan kun give Acer ret, H/K har en strømformåen som er udover det normale.

F.eks. hvis man kigger i Hifi Choice, hvor de tester ( og måler ), Marantz og Harman, så viste det sig, at Marantzen (sr7500) havde 115w med 9.5 ampere, hvorimod Harman havde 90 w 12.5 ampere, dermed havde den større evner til kontinuerligt at levere kraftoverskuddet.

Sr 7500 er opgivet til 105 w, hvorimod harman var opgivet til 55w.

Yderligere viste det sig, at Marantz havde knap 150 w i 2 kanal med 8 ohm. dvs. den leverede 45 w mere end lovet.

Harman havde 55 w, og den leverede 100 w. Dvs. også 45 w mere.

Det er desværre først i full channel use at harman beviser sine flere ampere, da den formår at have et kraftoverskud uden lige. Den blev self. slået i 2 kanals.

Så jeg vil rolig sige at du kan vælge en Harman, ingen tvivl om det :)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Poul-erik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2003
Lokalitet: Fyn Syd
Sendt: 20 August 2005 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

Fonebone skrev:
Hej Alle

Tusind tak for de gode råd

jeg har søgt efter brugte nad C370 og HK 675. i den sammenhæng er jeg faldet over en hjemmeside der hedder Hi-Fi Choice.

http://www.hifichoice.co.uk/buyersguide_list.asp?category= AMP&subcategory=INTGR

De anbefaler  Kenwood KAF-3030R

Det er muligt for mig at købe en. er der nogen der kender denne forstærker og kan sige godt eller skidt om den? Og ved om den kan levere nok power til et par Dali Evidence 870?

Jeg synes at det er interessant at følge debatten og håber at den fortsætter lidt endnu

Venlig hilsen

Fonebone

Hej,

Du er lidt i tvivl om der er power nok i de forskellige forstærkere, kig på hvad Wamba skrev nedenfor, den Harman er rigtig god når den virkelig bliver belastet, og taber jo lidt når den møder andre forstærkere der har de dobbelte watt hvis der ikke skal ydes noget men jeg vil påstå at du sagtens kunne leve med en Harman, en NAD C370 er meget strømstærk og har masser af Watt selvom den ikke bliver belastet og kan nemt levere power til dine højtalere, og hvad Kenwood angår så prøv at søg her på hifi4all, jeg tror det er meget lidt jeg har mødt navnet kenwood, så her på siden tror jeg ikke kenwood er meget omtalt, de lavede i 80érne en serie der hed 1000 mener jeg og det fik mange roser men ellers kender jeg ikke til Kenwood, håber du kan bruge det til noget.

Til top Vis Poul-erik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Poul-erik

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2005 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

wamba: Det er godt mulig at Hk leverer mere kontinuerlig, fordi både Hifi&Musik og Hemmabio måler dynamisk effekt og strøm. Men de måler med alle kanaler drevne, og HK fremstår ikke som bedre enn de andre i de testene.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:
wamba: Det er godt mulig at Hk leverer mere kontinuerlig, fordi både Hifi&Musik og Hemmabio måler dynamisk effekt og strøm. Men de måler med alle kanaler drevne, og HK fremstår ikke som bedre enn de andre i de testene.

Jeg kan ikke være mere uenig . H/K, hvadenten man lide deres klang eller ej, leverer mere end de fleste netop i disciplinen alle kanaler drevet ! Her er kontrol i alle kanaler, Marantz er en af de mærker som ligger tæt på H/K i denne disciplin. Jeg forbavses til stadighed over hvor mange kræfter der i min AVR8500, den kan nok ikke hænge på en solid 2 x 200W effekt men den er pænt med der op ad  

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 August 2005 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Hej Fonebone.

Har du overvejet at spare lidt mere sammen og købe en bedre forstærker? Jeg har selv haft både 870 og 470 og begge højttalere nyder godt af rigeligt effekt. Jeg havde bi-amped mine således at hver højttaler havde 2x170 watt til rådighed. Det vil sige at der er 2x170watt til at trække toppem i begge og 2x170 til bunden i begge. Du behøves dog ikke at biampe men jeg vil da anbefale at du kigger efter en forstærker i min. 80watts klassen og helst over 100 da det vil betyde at der er bedre styr over begivenhedernes gang. Du når desværre ikke så langt med 300kr. Heller ikke på brugtmarkedet.

MVH WRONG

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 20 August 2005 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Uenig i hvad? Jeg refererer kun testresultater fra H&M og Hemmabio, det er ikke noget jeg har fundet på selv.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt at HK er dårlige, men at mange af de andre har blivet like gode, og nogle også bedre.

8500 stiller også i en anden klasse enn de nuværende 3 siffrede modellene.

Beste effektmålingen jeg kan huske å ha sett var for en Vincent effektblokk der leverede det dobbelte af hvad den var specet til hele vejen fra 8 til 1ohm.

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

ManicMiner skrev:

Uenig i hvad? Jeg refererer kun testresultater fra H&M og Hemmabio, det er ikke noget jeg har fundet på selv.

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt at HK er dårlige, men at mange af de andre har blivet like gode, og nogle også bedre.

8500 stiller også i en anden klasse enn de nuværende 3 siffrede modellene.

Beste effektmålingen jeg kan huske å ha sett var for en Vincent effektblokk der leverede det dobbelte af hvad den var specet til hele vejen fra 8 til 1ohm.

he he, godt ord igen.....men du mere end antyder at H/K ikke leverer fuld skrald i alle kanaler ? Det må jeg erklære mig ganske uenig i . Jeg forstår ikke lige din pointe......

wamba
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 August 2005 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår heller ikke hvorfor du hele tiden sætter dine tvivl til andre end jeres "hjemlige" magaziner?

Jeg har nogen få gange købt Hemmabio, om det er fordi mit sprog ikke rækker så langt, ved jeg ikke. Men jeg følte i hvert fald at det de beskrev var dårligt.

Det virker ikke særligt professionelt, og de målinger jeg har set, bliver lavet af Av-tech som laver dem ved kontinuerlig drift på alle kanaler, klart når de måler 2 kanals giver det sig selv at det begrænser.

Man kan vel også sige at det giver mindre skepsis, når det er det samme firma som måler sr-7500 og avr335? Det var jo noget andet, hvis jeg fandt dem hist og pist, så kan vi snakke om at de ikke var sammenlignelige...

I hvert fald, H/K har mere end forventet. Men jeg er ikke uenig med dig i at der findes mange andre gode alternativer, jeg tror bare ikke han kan komme i nærheden af dem med den portion penge... :)

Til top Vis wamba's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wamba

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 August 2005 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

wamba skrev:

I hvert fald, H/K har mere end forventet. Men jeg er ikke uenig med dig i at der findes mange andre gode alternativer, jeg tror bare ikke han kan komme i nærheden af dem med den portion penge... :)

Så absolut, H/K er ikke de eneste der leverer smæk for skillingen.....bl.a. Marantz hører også med i det selskab 

ManicMiner
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 August 2005 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

H&M og Hemmabios tester er generelt noget bedre enn de fleste andre da de måler hele vejen ned til 1ohm, og med fasevridninger. Det er en del forsterkere der godt kan levere effekt i lave impedanser, men ikke i kombination med fasevridninger. Disse vil falle igjenom i andre magasiners effektmålinger.

Det må være sproget der er hindringen, for deres subjektive observationer stemmer svært ofte overens med mine egne.

Men uansett la meg understrege :HK er ikke dårlige, men mange af de andre produsentene har blivet dyktigere til at bygge forstærkere

Marantz leverer typisk (ifølge Hemmabio) masser af effekt i 8 & 4 ohm, men faller så hurtigt af. De er ikke følsomme for fasevridninger.

HK leverer typisk det dobbelte af hvad de er opgivet til i 8ohm, men faller af under 4 ohm. Men de er heller ikke følsomme for fasevridninger.

Følsomme for fasevridninger er typisk Yamaha, Onkyo, og de små Pioneer.

MEN, det skifter så fra generation til generation, og man bør nesten se en effektmåling av den bestemte modell, og ikke falde for fristelsen til at trekke konklutioner baseret på målinger af lignende modeller (feks RX-V2400, og 1500 har vildt forskellige effektkuber)

For målninger af fase og impedans for højtalere kan jeg anbefale Hifi&Musik.

Jeg er ikke spesielt glad for engelske hifimagasiner, deres opfattelse harmonerer ikke med min egen, de tester også mange produkter der ikke er for salg på det danske marked, og tester ikke mange der er.

Men deres effektmålinger er sikkert like pålitelige som alle andres.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes