Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 15:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: Creative X-FI til receiver problemer (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Klein
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2005
Status: Offline
Sendt: 22 Oktober 2005 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Hej jeg har lige været ude og invistere i en masse nyt geil.

Denon AVR-2106 Receiver

Creative X-FI Platinum

Jeg har trukket et coaxial kabel fra mit lykorts I/O front (SPDIF) op til min receiver men jeg kan ikke få det til at spille udgennem mine baghøjtalere. Begge mine front højtalere spiller korrekt, men når jeg skal teste min baghøjtalere kommer lyden også udgennem front. 

Jeg har tilmed også forsøgt med lysleder kabel men med samme resultat.

Er det mit lydkorts udgang som ikke er optimalt?

Skal jeg evt. ud og invistere i et andet lydkort? 

På forhånd tak.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

Hej.

Nogle kort skal sættes op, så digi-out er aktiveret, måske også dit? Jeg går udfra at du har prøvet med multikanals-materiale?

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hvad er det du prøver at spille? Hvis du det er musik og du vil have det bare skal spille i alle højttaler så skal du sætte din receiver på 6CH/Stereo eller sådan i den retning.

Du kan ikke få rigtig surround i spil eks. over digital kabel. Så skal du tilslutte alle analog kabler.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

Klein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Kan man heller ikke med film?

80% af alle de film som jeg ser er via computeren så det er meget vigtigt for mig at få rigtig surround ud igennem recieveren.

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 August 2005
Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest skal du have aktiveret SPdif out på dit lydkort (hvilket du jo må have gjort siden du får lyd), dernæst skal dit DVD program sættes op til at sende lyden ubehandlet videre igennem SPdif og lade din eksterne forstærker afkode signalet. Dernæst skal du bruge AC3 filter til din Xvid,dvix film og ligeså skal SPdif aktiveres i dette program. Når dette er gjort så er resten af indstillingerne overladt til din forstærke som så skal sættes op til at spille til det korrekte antal højtaler. En god film at gøre det med er en DTS eller Dolby Digital test film , hvor man på billedet kan se hvor lyden skal komme fra og så skulle man jo høre den fra netop det sted hvis det er sat rigtigt op.
Til top Vis pekr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pekr

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 18:34 | IP-adresse registreret  

Må også lige tilføjer at selvom SB X-FI er et rigtigt lækkert lydkort så kunne du sådan set have nøjes med SB audigy til et par 100kr. Da X-FI ikke rigtig laver noget når lyden bare bliver passed through. Men tilgengæld kan det virkelig sparke røv hvis man høre cd eller spiller over alm. udgange.

Klein
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Oktober 2005 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

Kan det virkelig passe at man ikke bare kan instille Windows til automatisk at sende alt lyd ud i surround, som det gør ud igennem pc højtalerene?

Pekr, hvad mener du med alm. udgange.

Synes ikke at der findes nogen PC højtalere som virkelig sparker røv!

Tror i det vil hjælpe, hvis jeg køber X-MYSTIQUE 7.1 GOLD lydkortet?

Læste et eller andet sted herinde, at der var en gut som havde fået sine højtalere til at spille korrekt med dette lydkort.

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 26 Oktober 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Altså hvis du skal afspille noget som har analog lyd(som spil eller film uden DD eller DTS) så skal du bruge analog overførelse.

Jeg mener det X-mystique er det lydkort som har on-the-fly DolbyDigital encoder?

Altså det hele handler om at kunne pakke analoge signaler til ét digital signal.

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 08:52 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:

Altså hvis du skal afspille noget som har analog lyd(som spil eller film uden DD eller DTS) så skal du bruge analog overførelse.

Jeg mener det X-mystique er det lydkort som har on-the-fly DolbyDigital encoder?

Altså det hele handler om at kunne pakke analoge signaler til ét digital signal.

Hvordan kan det være analogt, når det ligger på PC'en?

Tror du ikke at du mener at det er i stereo?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

pekr
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Det er underordnet om der er DD decoder, hvis lydkortet er tilsluttet en DD forstærker, ¨så lad denne klare dekodningen. Lydkortet skal altså pass through den rå lyd. Så om lydkortet er det ene eller der andet er sådan set ligemeget.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 27 Oktober 2005 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

pekr skrev:
Det er underordnet om der er DD decoder, hvis lydkortet er tilsluttet en DD forstærker, ¨så lad denne klare dekodningen. Lydkortet skal altså pass through den rå lyd. Så om lydkortet er det ene eller der andet er sådan set ligemeget.

Det er ikke DD decoder, men DD encoder, der er det interessante i denne sammenhæng.

Hvis dit lydkort ikke har DD encoder, kan du ikke få multikanalslyd (fra fx spil og WMV-HD video) sendt digitalt fra din PC til din receiver.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

Madzen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2003
Sendt: 02 November 2005 kl. 00:00 | IP-adresse registreret  

Lad mig se om jeg har fattet det helt rigtigt..
Ens forstærker kan kun gengive digital surroundlyd fra computeren, hvis ens lydkort kan kode lyden til dolbydigital (eller dts)?

Hvad nu hvis det man ser/spiller er i digitalt format i forvejen, kan det så ikke bare sendes videre (tror det er nævnt tidligere i tråden. Passthrough?)?

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 02 November 2005 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

Precoded materiale, som film, kan i mange tilfælde sendes til reciever via pass-through funktionen. Undtagelser kan være lydkort der f.eks. ikke kan sende 44.1kHz signaler, og dermed ikke kan sende DTS som det findes på DTS-CD'er, eller DD som det svensk radio har på deres site. Undtagelser må så decodes og encodes til noget der kan sendes, f.eks. 48kHz.

Har recieveren ikke en passende decoder til det precoded materiale man har (WMA f.eks.), skal det decodes på computeren og encodes til noget recieveren kender.

Realtime genereret materiale som spil, kræver en encoder et sted i computeren, software (selve spillet eller et andet sted) eller hardware.

Nvidia havde hardware DD encoder på deres nForce1 og 2, og der er lavet en mindre mængde kort med DD og/eller DTS encoders (software løsninger), baseret på CMedias og andres chips. (Ikke sikker på der er kommet kort med DTS endnu, men CMedia har offentliggjort en chip, der skulle tilbyde det.)

Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes